Ineens een singelwond, oplossing?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
AnnoNiemand

Berichten: 888
Geregistreerd: 16-05-18

Ineens een singelwond, oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-22 11:07

Heel gek vond ik zelf. Ik men bij één van onze pony's al een jaar of vier met dezelfde singel, en nu voor het eerst zag ik ineens een singelwondje. :?

Wat zou de beste oplossing zijn? Een anatomische singel kopen? Bont hoes? Neopreen hoes? We moeten vaak door de bagger rijden dus een lamsvellen hoes zie ik zelf niet zo zitten...

Sas_Mon

Berichten: 1637
Geregistreerd: 06-04-07
Woonplaats: Ede

Re: Ineens een singelwond, oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 11:13

Is hij van vorm veranderd? Dikker of slanker? Dan is de maat misschien niet meer ideaal? Het kan ook gewoon dat er een velletje dubbel heeft gezeten deze keer maar dat er met de singel zelf niets mis is. Als je aansingelt even de benen naar voren trekken zodat er geen velletje tussen zit als dit genezen is en dan gewoon met deze singel verde rijden. Krijg je dan nogmaals zo'n plekje kan je altijd nog een andere singel kopen.

Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 11:13

Op welke plek zit hij? En hoe denk je dat hij is ontstaan?

pjer
Berichten: 1578
Geregistreerd: 18-03-05

Re: Ineens een singelwond, oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 11:43

mijn paard heeft ook al vrij lang wondjes en plekjes van de singel, ik wissel het af met bontje of neopreenhoes om de singel en vooral niet strak aansingelen (er kan echt nog makkelijk 3 vingers tussen buik en singel) Voor de wagen hoeft die singel ook niet zo strak gelukkig. Maar een echte oplossing heb ik helaas ook niet.

AnnoNiemand

Berichten: 888
Geregistreerd: 16-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-22 13:03

Sintara schreef:
Op welke plek zit hij? En hoe denk je dat hij is ontstaan?

Ik heb er geen foto van gemaakt. Bij het aftuigen zag ik het ineens. Een beetje achter het voorbeen zegmaar.

Postuur wisselt nog wel eens wat qua zomer en winter, maar tot op heden heeft dat nooit problemen opgeleverd.

bora

Berichten: 1387
Geregistreerd: 30-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 21:40


Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: Ineens een singelwond, oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 15:44

Mijn pony’s hadden dat ook weleens. Jaren gement en soms ineens een wond. Komt dan mijn inziens niet door je singel als die gewoon schoon is. Maar er hoeft maar een muggenbultje of zoiets te zitten en er is irritatie. Ik had altijd een bontsingelhoes liggen wanneer ik mende na genezing van het plekje.

assie

Berichten: 9487
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Re: Ineens een singelwond, oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-22 22:01

Wat vervelend.
Bij mijn merrie kwam het door de lusjes waar je de singel doorheen doet, die schuurden. Nadat ik die eraf heb gesloopt alleen nog sporadisch een wondje en dan altijd met een reden.

Mijn handigheidjes:
-voorbenen naar voren trekken na het aansingelen.
-singel niet te strak.
-singel op de juiste plaats (niet te ver naar voren dus)
-soms kies ik voor de langere en soms voor de kortere singel, gewoon om te zorgen dat de gespen niet op de rottigste plek zitten.

Lamsvel etc heeft hier nooit echt geholpen helaas.

owens-mama

Berichten: 1049
Geregistreerd: 13-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 20:05

Dat had mijn pony ook. Nu heb ik een samtuig met een super singeltje. En nu geen wondjes meer. Is een neopreen singel die je kan wassen.