Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 26 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Wat voor kar?

 
Profiel   

We willen graag met onze a welsh gaan mennen. Het is een pony van 16 jaar. Is beleerd onder het zadel, maar best pittig voor mijn dochter. Nou gaan we verhuizen waarbij de pony aan huis komt te staan. En we het bos in de achtertuin hebben.
Omdat de situatie zich zo mooi voordoet willen we hem graag voor de kar gaan zetten. Zodat hij een beetje z’n energie kwijt kan. En wat we dan ook met het hele gezin kunnen gaan doen.
Maar waar moet ik op letten bij het aanschaffen van een menkar? Ik lees advertenties van geremd en ongeremd. Is het zonder rem niet gevaarlijk? Al kan ik me van de wagen waar ik vroeger mee heb gemend ook niet herinneren dat die een rem hadden.
Ik laat hem wel door iemand met ervaring beleren.
Ik hoor graag jullie tips
[ img ]
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-11-22 20:36 



 
Profiel   

Laat diegene die hem beleerd ook kijken naar wat voor kar het beste is. Dat is denk ik toch het makkelijkste. Kwa maat, naar jullie wens.. en ja, remmen! Liever niet nodig en hebben.. dan niet hebben en nodig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-11-22 20:50 



 
Profiel   

De rem om je paard plus kar te stoppen heet 'het menbit'. De remmen op een kar remmen je paard niet. Die 200 kg kar met blokkerende wielen sleept-ie net zo makkelijk mee als met rollende wielen.

Een rem op een wagen is bedoeld om ervoor te zorgen dat je paard de kar niet (volledig) op de broek moet opvangen bij een helling af gaan.

Dus: ga je veel in heuvelachtig terrein rijden, neem een kar met rem. Weet je zeker dat je altijd op vlak terrein blijft mennen, kan je net zo goed zonder rem.

Let verder vooral op het gewicht van de kar. Een Welsh A weegt misschien 250 kg, dat betekent dat je op vlak/onverhard terrein er ongeveer 400-450 achter kunt hangen, op vlak verhard terrein wat meer, zeg 600 kg. Twee volwassenen en 2 kinderen is al snel 200 kg, dus die kar mag echt niet meer dan 200 kg wegen, en dan is onverhard heuvelachtig terrein sowieso al onmogelijk (want dan kan ponylief max haar eigen gewicht trekken)

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-11-22 21:14 



 
Profiel   

Dankjewel! Handige tips. Qua gewicht wist ik het ook niet zo goed. Het bos is wel vlak, we hebben geen heuvels. (Drenthe) we zullen vooral in het bos exloo/odoorn rijden. Veel brede zandpaden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-11-22 21:35 



 
Profiel   

Ik zou persoonlijk altijd wel een rem willen op mijn kar. Er zijn altijd wel heuveltjes waar het handig is om bij remmen. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-11-22 22:36 



 
Profiel   

Een ren geen niet de functie on de kar te stoppen. Maar wel als je iets een heuvel of verkeersdrempel hebt om mee te remmen dat hij je pony niet aanduwd

Mij is altijd geleerd was ze mogen trekken.
Max 3 x eigen gewicht op asfalt
X 2 onverhard
En max eigen gewicht mul zand

Zelf ben ik voor een geremde sulky gegaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-11-22 22:41 



 
Profiel   

Wij hebben belgen dus beetje ander type paarden en altijd geremde karren. Je wil niet weten hoeveel heuvels je stiekum tegen komt in je men leven haha.
Overigens als we stil staan en ik trap de rem in krijgen onze belgen die kar echt niet zomaar meer mee. Nooit dat we het paard af remmen op de kar maar in nood is het zeker wel mogelijk als je remmen goed werken. Zeker nu we onze jongste zelf aan het beleren zijn kan het wel eens handig zijn dat ze bij stil moeten staan niet zomaar kunnen vertrekken tot wij zeggen dat het mag. Dan is de rem op de kar fijner dan gesjor in de mond vind ik persoonlijk.
Wij hebben overigens een noodstop commando 'hola' dat wordt uiteraard aangeleerd vanaf grondwerk en betekent altijd 100 procent dus per direct stoppen en staan en staan en echt enkel staan. Pas als dat heel goed bevestigd is gaan wij het pad af.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-11-22 05:45 



 
Profiel   

Als je je pony wil laten beleren kan degene die beleert ook wel advies geven in wagens. Ik heb mijn grote maat shetlander met heel veel tevredenheid bij Melanie vd Bunt laten beleren en zij heeft meerdere wagens staan en enorm veel ervaring. Ze heeft mij ook geadviseerd en daardoor een hele fijne vierwieler gekocht.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-11-22 06:39 



 
Profiel   

Nou heb ik op marktplaats een mooie houten kar gezien. Geschikt voor een Shetlander staat er. Maar helemaal hout. Dat moet dan toch te zwaar zijn? Vind het lastig inschatten. De verkoper weet het gewicht niet. Wel ook geremd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-11-22 07:39 



 
Profiel   

Mennen is leuk, maar niet ongevaarlijk …

Ik zou adviseren ze door een erg bekwaam iemand koetsmak te laten maken, iemand die met de pony niet enkel op rustige paden maar ook in het verkeer rijdt. Voor menner èn groom raad ik een mencursus aan. Mennen begint al met een correct op- en aftuigen, in- en uitspannen.

Je spreekt om met het hele gezin te gaan? Over hoeveel gewicht praat je dan nu, in de toekomst? Ik vrees dat dit snel te veel zal zijn, zeker in het bos. Wat de pony op mul zand mag trekken minus jullie gewicht zal het gewicht van de wagen bepalen.

Ik zou sowieso voor geremd gaan. De rem zal de pony niet stoppen wanneer die op hol slaat maar voorkomt -zoals hierboven gezegd- dat in een afdaling de pony de koets zelf vol moet tegenhouden.

Ik weet het, ik ben nogal een miep, maar ik heb helaas al te veel weten en zien gebeuren.

Verder: heel veel (men)plezier met de pony! Welshjes zijn zo leuk!

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-11-22 08:13 



 
Profiel   

Vaak hebben ze bij het beleren een wagen staan? Ik zou persoonlijk eerst kijken hoe ze het oppakt en dan met advies van de beleerder rustig verder kijken naar een wagen.

Ik ken iemand die alles al gekocht had voor zijn welschje, maar toen bleek het toch niet goed te gaan voor de wagen

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-11-22 08:19 



 
Profiel   

Ik weet het, er is hier laatst in de omgeving nog een erg ongeluk mee gebeurd. Maarja dat gebeurd ook met paardrijden.
De pony gaat inderdaad een week of 6 naar een professionele menner toe. Naar Joris Wouda Die maakt hem ook verkeersmak.
Ons gezin bestaat uit 2 niet te grote volwassenen. Een meisje van 9, van 5 en 3 en een jongetje van 5. De 2 oudsten zijn er niet altijd.
En ik zou te paard er naast mee kunnen. Als we met z’n allen zijn.
In de toekomst worden ze natuurlijk groter. Het is ook maar de vraag wat de kinderen dan nog leuk vinden. En tegen die tijd zal er mischien wel nog iemand te paard ernaast rijden.
We zullen altijd dit wel in de gaten houden en de pony niet te veel belasten.
Maar juist daarom vraag ik hier ook tips. Om er nog wat wijzer in te worden.
Ik heb wel men ervaring. Kan ook een pony zo wel inspannen. Maar het is lang geleden. En toen reed ik met een bestaande combinatie, de kar was al bij de pony. Dus over zulke dingen heb ik nooit na hoeven denken.

Dat is inderdaad ook nog wel een goeie, pad een kar kopen als hij beleerd word. Ik denk dan al snel, eerst alles klaar hebben staan. Maar mischien is dit inderdaad handiger.
Heel erg bedankt voor alle tips waar op te letten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-11-22 08:34 



 
Profiel   

Ga maar uit van tussen de 150 en 200 kg passagiers, daar zit je écht zo aan met 2 volwassenen (dat is gewoon 150 kg, daar zak je niet snel onder) en 2-4 kinderen.
Je pony weegt 250 kg, schat ik in.

Die 1-2-3 keer gewicht is een leuke aanname voor 'echte' trekpaarden, maar 500 kg voor 1 Welsh Atje (2x gewicht) over de Drentse zandgronden is echt heel veel, en daar gaat die pony op sputteren, kan ik nu al zeggen, dus je zult echt ruim onder die 500 kg moeten blijven.

De meeste gewone fabriekswagens/4-wielers zitten ergens tussen de 175 en 250 of meer kg.
Blijf weg van houten karren op brede (auto)banden. Dat zijn meestal zelfbouwers, die zijn zwaar en hebben vaak veel rolweerstand. Bovendien kunnen ze rotten op plekken waar je het niet ziet.

Ter vergelijking: ik heb een draver van 500 kg voor een marathonwagen van 225 kg waar we met 150 kg passagiers opzitten. Dat is 375 kg gewicht, en daar heeft ze het best zwaar mee op de zandheuvels van de Veluwe. Dan trekt ze dus nog niet eens haar eigen gewicht. Neem ik een extra passagier mee (dan hang ik er dus 450 kg achter), dan moet ze echt werken. Kan ze wel, maar het is dan niet echt leuk meer voor haar. En ik heb graag dat ze de volgende keer ook weer meewerkt :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-11-22 08:46 



 
Profiel   

Het heeft voors en tegens om nu al voor een kar te kijken. Het is fijn als je m zelf al hebt staan als de pony terug komt zodat je het direct door kan pakken. Niet iedere pony is geschikt om na het beleren stil te zetten bij gebrek aan wagen.
Kwalitatief goede en lichte wagens voor kleine pony’s liggen over het algemeen niet voor het oprapen 2e hands. Dus het kan dan voorkomen dat je pony al klaar is bij de beleerder en jij nog geen wagen hebt.
Ik heb toen de tijd vanuit Friesland een wagen bij de Belgische grens vandaan moeten halen om niet zonder wagen te zitten en had toen alsnog niet de wagen die ik graag wilde, maar het was goed genoeg voor dat moment.

Met hoeveel personen jij op de wagen wilt is het écht nodig om goed en kritisch te kijken naar de wagen.
Ik heb zelf ook een Welsh A (253 kilo 116 cm) en ben regelmatig in Drenthe te vinden met hem en heb dan alleen m’n groom achterop. Zijn beide klein en slank, mijn wagen is 175 (gewogen!), mijn pony is getraind, maar moet dan nog aanpoten op mulle stukken. De paden zijn namelijk niet allemaal perfect strak aangereden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-11-22 08:54 



 
Profiel   

Eerst pony laten beleren.

Zonde èn onverstandig om eerst spul te kopen in deze situatie.
Voor hetzelfde geldt blijkt deze pony 1 van de uitzonderingen te zijn die nooit echt safe/veilig wordt voor de kar.
Of blijken jullie het zelf toch niet zo leuk te vinden.


Daarna beleerder vragen om mee te kijken nasr geschikte kar binnen geschikt budget.

(Met jullie doel licht, geremd, vierwieler, zeker geen hout/autobanden combi!)

In de periode dat de pony de basis kent en jullie nog op zoek zijn naar passend materiaal, zelf een paar keer met je eigen pony lessen bij de beleerder.


Heel eerlijk, het doel dat je voor je ziet, buitenrit met 4 of zelfs 6 personen op de kar achter een (erg schattig) a-tje is niet echt realistisch.

Zelf óp paard en anderen laten mennen is de eerste jaren ook niet écht verstandig. Want jij hebt ooit iets gemend (géén échte ervaring, want tuig en kar passend maken heb je nog niet eerder gedaan) maar je gezinsgenoten niet als ik het correct lees.

En een pas beleerde pony buiten laten mennen door mensen zonder men ervaring is, euh, niet echt verstandig.



__

Alle waarschuwingen daar gelaten (en die zijn serieus!)

__

Het is als je het goed en verstandig en met beleid aanpakt echt wel leuk om het welshje ook aangespannen te (laten) beleren.
Daar ga je best plezier van kunnen krijgen.

Maar dus wél met beleid en verstand.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-11-22 09:03 



 
Profiel   

Ik laat de anderen ook niet direct alles alleen doen. Eerst zal ik het doen als die terug komt, en samen en pas als ik zelf de situatie veilig genoeg inschat. Laat ik het ook mijn partner doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-11-22 11:22 



 
Profiel   

Enkelspan A'tje met het hele gezin op pad in het bos is eerlijk gezegd niet erg realistisch inderdaad. Met mijn goede marathonwagen ga ik wel eens met twee niet zware volwassenen, maar zelfs dat doe ik eigenlijk liever met tweespan.
Bij houten wagen gaan de alarmbellen ook wel af, dat gaat vrijwel altijd veel te log zwaar ziijn. Meer dan twee personen doe ik echt alleen met tweespan.
Maar het beste advies heb je al gekregen, eerst zien hoe het gaat met beleren, wat voor wagen ze daar gebruiken en je laten adviseren voordat je MP opduikt. Echt hoor, het is verleidelijk maar gewoon niet doen. Een goede veilige niet te zware wagen voor een A voor paar honderd euro bestaat ook echt niet. Concourswagentjes zijn mooi licht maar wieltjes weer niet geschikt voor in het terrein, en dan moet je eigenlijk alle paden anders dan asfalt zo beschouwen.
Je bent gewoon echt beperkter in je keuze.
Kijjk echt goed naar die gewichten in relatie tot terrein. Mijn A;s van 1.17 en 1.19 zijn rond de 250kg gewogen. Geloof gewicht van een wagen alleen als hij écht gewogen is.
Vraag hier maar eens rond wie allemaal eerst een miskoop gedaan heeft als eerste wagen, het is natuurlijk super dat je eerst hier de vraag stelt, laat dat duidelijk zijn. Maar doe echt wat met die info want je wil geen teleurstellling terwijl het zo leuk kan zijn. Want de tabellen gaan ook nog uit van een getrainde pony, en dat zal ie echt nog moeten leren eerst om te trekken. Dat gebeurt niet in het beleren maar kost je ook nog wel een jaar.
Sucdes!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-22 16:15 



 
Profiel   

Dankjewel voor je uitgebreide antwoord Karina.

Ik ben blij dat ik mijn vraag hier gesteld had. Want ik had echt de houten wagens op het oog. Dan maar een wat duurdere marathon wagen. En ik zal me tijdens het beleren ook door hun verder laten adviseren.
Met het hele gezin is altijd een mouw aan te passen. Desnoods lopen we als volwassenen om de beurt een stukje. De kinderen zijn nu nog best klein. Dus dat scheelt behoorlijk in gewicht. De zwaarste is amper 30kg en de kleinste nog onder de 20.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-22 17:25 



 
Profiel   

Ik denk dat een wagentje, dan wel een slag groter, zoals ik nu heb voor de jouwe ook wel geschikt kan zijn. Mijne is gewogen op 90kg en echt voor Shetlanders qua maat. Mijn wagen is toevallig van de Voskamp, maar bvb Tjeu heeft ook leuke wagentjes voor die kleintjes. Mijn pony's wegen gezamenlijk iets van 200-225kg. En ze hebben hier geen enkele moeite mee. Ik vind zelf de rem wel fijn. Ik heb nog wel eens eentje vanuit volle draf die ineens gaat staan te piesen, dan is het wel prettig dat de kar niet op zijn kont komt. En verder heeft 1 van de pony's nog wel eens fratsen. De andere staat dan braaf stil op mijn halt, maar dan vind ik zelf ook prettig om even mijn voet op de rem te doen. Op de foto is denk ik wel te zien welke af en toe meent grappig te zijn. :+
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-22 23:27 



 
Profiel   

Bedankt jorex! Mooie wagen, en mooie combi ervoor. Zoiets is denk ik ook wat ik ga zoeken. Maar is dus maar het mak maken even afwachten. 90 kg is ideaal. Dan zou het goed te doen moeten zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-22 12:18 



 
Profiel   

Ik ben zelf begonnen met mennen vorig jaar maar je wens om met het hele gezin mee te gaan is denk ik onmogelijk. Of nouja het is mogelijk maar je mort het niet willen, zeker niet door zandpaden. De kat hier boven van 90kg zet ik mijn vraagtekens bij. Een kar moet niet zwaar zijn maar wel van degelijk materiaal. Mijn wagen van tjeu is de kleinste marathon en die weegt toch echt 130 kg. Mijn pony van 1.06 staat er voor en dan zit ik er in mijn eentje op en dat is mans zat.
Ga eerst maar eens paar keer bij de beleer meneer oefenen als je pony braaf is voor de wagen. Mennen is heel wat anders dan rijden en ik snap de theorie om hem moe te maken. En de aller beste tip van mijn hoefsmid was bezuinig niet op een wagen en ik ben daar heel blij om. Een houten kar ben je na 3x rijden spuugzat en je kan een nieuwe ruggengraat bestellen. Daarnaast heb ik in mijn omgeving al 2 dikke ongelukken zien gebeuren met een goedkope 2de hands wagentje. De ponies waar het mee gebeurd is durven niet meer voor de wagen.. zorg dat als je 2de hands koopt je echt heel goed checkt of laat checken door iemand met verstand. Lasnaden die niet helemaal goed meer zijn kunnen zo breken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-22 12:33 



 
Profiel   

Kun je zelf al mennen? Dan eerst menles nemen met een ervaren paard/ pony. Dan weet je of je het leuk genoeg vindt, en krijg je meer inzicht in al die dingen waar je over na moet denken.

Pony komt aan huis, komt ie dan alleen? Nee toch? Een maatje erbij? Maatje geschikt voor tweespan? Dan heb je veel meer keus qua wagen en belasting natuurlijk.

Voorkeur welk type tuig en de bevestiging aan de wagen (stroppen of snelsluitingen) weet je ook pas als je wat meer inzicht hebt.
Of een eenspan wilt of toch twee, probeer het eens uit met les!

Eerst zelf lessen en snappen, dan pony laten lessen. Dan tijdens die lessen in overleg met de beleerder voorkeur tuig en wagen bepalen en op zoek gaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-22 13:02 



 
Profiel   

Mijn vader heeft m waterpas uitgemeten door middel van een personenweegschaal onder 1 wiel en een plank onder de rest. Achter 2 keer 20kg, voor 2 keer 25 kg. De langboom zelf is ook 10kg. Dus eigenlijk is ie 100kg. 1 van mijn shetten (ook nog de lichtste van rond de 95kg) kan de kar door de rem heen weg trekken op asfalt als ie wil met mij en groom erop. Voskamp zelf schatte de kar op 140kg, maar dat weegt hij echt bij lange na niet. Misschien is de weegschaal er komend jaar weer bij de 4 daagse, dan ga ik kijken of mijn wagen er ook op past. Maar mijn pa is altijd wel aardig secuur met dingen. Voor de pony van ts zou ik ook eerder een kar van rond de 150kg nemen. En inderdaad eerst beleren en zelf weer het mennen wat oppakken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-22 13:16 



 
Profiel   

Die 1,2,3 regel is enkel voor pony's in goede conditie. Ga ook zeker niet ernaast lopen met de kinderen op de wagen om het gewicht te verminderen. Altijd een kundig iemand op de bok die weet waar hij/zij mee bezig is. Heel het gezin op de wagen zal 'm vrees ik ook niet worden, de pony gaat het mogelijk wel doen maar moet je dat willen is wat anders.

Persoonlijk zou ik kijken naar een recreatie wagen (ook wel vaak te koop als "marathon") 2 a 4 zitplaatsen, gewicht maximum 180kg (eerder 150kg), bokhoogte maximum de schofthoogte, spoorbreedte 125cm, achteraan geremd, lamoen verstelbaar (achteraan mooi breed, in lengte verstelbaar, aan het schoftje aansluitend). Als je veel over ongelijke bodems ment is de vering ook zeker iets waar je op kan letten. Stel je koopt 2dehands onder de 2000euro is mijn ervaring toch dat je wagens vaak prijs voor prijs terug kan verkopen.

Wat je kan doen is even op groen licht wachten van de gene die de pony beleert en dan actief opzoek gaan en als je denkt iets interessant tegen te komen dan te overleggen met die persoon.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-22 13:26 



 
Profiel   

jowien schreef
Kun je zelf al mennen? Dan eerst menles nemen met een ervaren paard/ pony. Dan weet je of je het leuk genoeg vindt, en krijg je meer inzicht in al die dingen waar je over na moet denken.

Pony komt aan huis, komt ie dan alleen? Nee toch? Een maatje erbij? Maatje geschikt voor tweespan? Dan heb je veel meer keus qua wagen en belasting natuurlijk.

Voorkeur welk type tuig en de bevestiging aan de wagen (stroppen of snelsluitingen) weet je ook pas als je wat meer inzicht hebt.
Of een eenspan wilt of toch twee, probeer het eens uit met les!

Eerst zelf lessen en snappen, dan pony laten lessen. Dan tijdens die lessen in overleg met de beleerder voorkeur tuig en wagen bepalen en op zoek gaan.


Ja dat kan ik, heb vroeger veel gemend. Maar was geen eigen pony en eigen wagen, maar van iemand anders. Dus de materiaal vragen wat minder overna hoeven denken. Maar inspannen etc kan ik zo doen. Net als het mennen zelf.

Pony is niet alleen hoor, staat met 2 veulens in de wei. En er zijn ook nog 3 kwpn’ers… is dus niet alleen..

Nog een pony erbij en een tweespan is zeker niet de bedoeling, snap dat dat ook leuk is, maar mennen is niet mijn hoofddoel. De meeste tijd zit toxh in mijn eigen paarden.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-12-22 13:23 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 26 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen