Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 25 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Hond mee op de wagen

 
Profiel   

Ik ben toch eens benieuwd hoe jullie je (grotere) hond meenemen op de wagen..

Wij rijden met onze tinker en witte herder heel wat uren voor de bossen rond elspeet en onze witte herder zit altijd bij onze voeten.. Nu is hij nog vijf maanden, dus dat is nog aardig te doen, maar hij wordt natuurlijk groter.. :))

Dus, hoe doen jullie dat?



Zo gaan we nu.. :D


[ img ]

[ img ]

[ img ]
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-03-23 09:45 



 
Profiel   

Hier liepen ze er altijd naast. In het begin aan de riem, uren geoefend met naast de wagen komen. Altijd snoepjes mee. Uiteindelijk los. Maar dus wel op commando naast de wagen komen of er op springen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-03-23 10:06 



 
Profiel   

In de schulphouden of op de bijrijders stoel.
Zo zie ik mijn mede menners met een grote hond rijden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-03-23 10:08 



 
Profiel   

marga1 schreef
In de schulphouden of op de bijrijders stoel.
Zo zie ik mijn mede menners met een grote hond rijden.



Dat wordt lastig, daat zit mijn man.. :))

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-03-23 10:12 



 
Profiel   

Gypsy schreef
Hier liepen ze er altijd naast. In het begin aan de riem, uren geoefend met naast de wagen komen. Altijd snoepjes mee. Uiteindelijk los. Maar dus wel op commando naast de wagen komen of er op springen.



Los is geen optie, gezien dit verboden is in het bos.. Daarnaast vind ik dat ook absoluut gene prettig idee, gezien we in wolvengebied zitten.. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-03-23 10:14 



 
Profiel   

marga1 schreef
In de schulphouden of op de bijrijders stoel.
Zo zie ik mijn mede menners met een grote hond rijden.


Een goeie groom zit toch achterop, dan kan hij sneller bijspringen. :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-03-23 10:31 



 
Profiel   

Hier hadden we ze altijd achterop, bij de groom.
Je zou je hond als-ie groter wordt, kunnen leren los achter op de kar te zitten, of anders in een tuigje.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-03-23 10:37 



 
Profiel   

Die van mij zit in een tuig met elastiek vast achter in de wagen. Soms zit ze ook voor in maar dat is dan vaak als we niet het bos in gaan maar over de weg. In de achterkant vind ik dan eng vanwege de erfhonden die nog wel eens achter ons aankomen vanwege mijn hond op de wagen. Mijn achterkant is open dus dan kunnen de erfhonden bij de mijne, dat vind ik geen goed plan, dan dus voor in :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-03-23 10:45 



 
Profiel   

Achterop. Ik had ze allemaal gewoon los mee op de kar (2x husky, rottweiler)
Maar meestal ga ik met de miedema wagen, dus plek genoeg :j
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-03-23 11:14 



 
Profiel   

Wat schattig zeg!

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-03-23 11:16 



 
Profiel   

Vriendin van mij had haar hond altijd voorop aan de riem bij haar voeten.
Tot de hond eraf sprong en door de riem weer teruggetrokken werd als het ware. Voorpoot kwam tussen de spaken en werd eraf gerukt.
Hond is ingeslapen. Echt heel dramatisch en traumatisch.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-03-23 11:20 



 
Profiel   

Geen ervaring maar wat een fluffy schatje om te zien :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-03-23 12:30 



 
Profiel   

Hier achterop aan tuig en vastgebonden zodanig qua lengte dat ze er aan geen enkele kant af kunnen. Mijn herder draagt op bepaalde ritten altijd muilkorf ivm zijn karakter voor alle veiligheid. We hebben nu een grote boerenwagen voor achter ons 2 span in restauratie. De kleine mag daar dadelijk wel los op omdat die 100% zeker achter de schotten blijft. De herder gaat ook dan op dezelfde wijze weer aangelijnd mee. Tot nu toe ga ik dan ook achterop zitten maar dit wil ik veranderen omdat de grote wagen dadelijk die optie niet heeft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-03-23 12:48 



 
Profiel   

Ik zou persoonlijk de hond leren los op de wagen te zitten waar dan ook. Laatst hoorde ik verhaal over een hond die aan de lijn vast zat in de wagen. Paard slaat op hol en mensen vallen eraf de hond ook... Die zat alleen nog vast aan de wagen. Paard ging ervandoor met hond eraan vast. Die heeft het helaas niet overleefd

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-03-23 12:51 



 
Profiel   

muzzy17 schreef
Ik zou persoonlijk de hond leren los op de wagen te zitten waar dan ook. Laatst hoorde ik verhaal over een hond die aan de lijn vast zat in de wagen. Paard slaat op hol en mensen vallen eraf de hond ook... Die zat alleen nog vast aan de wagen. Paard ging ervandoor met hond eraan vast. Die heeft het helaas niet overleefd

Mede om deze reden heb ik ze niet vast. Als ik ze wel vast heb heb ik de riem in de hand (vaak 1e paar keren)

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-03-23 12:53 



 
Profiel   

thequeensmum schreef
Vriendin van mij had haar hond altijd voorop aan de riem bij haar voeten.
Tot de hond eraf sprong en door de riem weer teruggetrokken werd als het ware. Voorpoot kwam tussen de spaken en werd eraf gerukt.
Hond is ingeslapen. Echt heel dramatisch en traumatisch.



Jeetje, wat vreselijk.. Wel iets om inderdaad ook over na te denken, bedankt!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-03-23 13:31 



 
Profiel   

muzzy17 schreef
Ik zou persoonlijk de hond leren los op de wagen te zitten waar dan ook. Laatst hoorde ik verhaal over een hond die aan de lijn vast zat in de wagen. Paard slaat op hol en mensen vallen eraf de hond ook... Die zat alleen nog vast aan de wagen. Paard ging ervandoor met hond eraan vast. Die heeft het helaas niet overleefd



Jeetje, al net zo traumatisch als dat andere bericht. Ik neem dit zeker mee.. Dankjewel..

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-03-23 13:40 



 
Profiel   

nine1987 schreef
muzzy17 schreef
Ik zou persoonlijk de hond leren los op de wagen te zitten waar dan ook. Laatst hoorde ik verhaal over een hond die aan de lijn vast zat in de wagen. Paard slaat op hol en mensen vallen eraf de hond ook... Die zat alleen nog vast aan de wagen. Paard ging ervandoor met hond eraan vast. Die heeft het helaas niet overleefd



Jeetje, al net zo traumatisch als dat andere bericht. Ik neem dit zeker mee.. Dankjewel..

Daarom ook nooit kleine kinderen meenemen en vast in een autozitje doen.
Hier inde buurt ging ook de kar op zijn kant, gelukkig stond ponylief gelijk stil, maar je wilt niet weten wat er was gebeurd als hij was gaan rennen of de hele combinatie de sloot in was gegaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-03-23 13:56 



 
Profiel   

5 honden heb ik soms mee, allemaal los. De kleintjes zitten graag voor bij mij, de grotere achterin. Allemaal geleerd, op de wagen betekend op de wagen blijven tenzij ik zeg dat ze eraf mogen. Gaat prima. Ze mogen los in het losloopstuk en gaan op de wagen waar dat niet kan. Een goede groom mee is ook altijd wel handig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-03-23 14:29 



 
Profiel   

[ img ]
Hier lekker achterop.
Inderdaad let ik er op dat ze niet vast zit aan de wagen voor veiligheid, ook omdat ze onhandig kan zijn in de kleine wagen en mischien er uit hobbelt

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-03-23 14:42 



 
Profiel   

Tja hier is dan weer bij bekenden een hond die altijd op de wagen bleef en los was om nog steeds onverklaarbare reden toch eraf gevlogen en onder auto terecht gekomen... het blijft zo dat het gevaarlijk kan zijn. Net als auto rijden. Mijn terrier kan gerust los zonder dat hij ooit wat zou doen. Mijn herder absoluut niet maar we letten wel altijd op hoe we hem vast binden. We denken voor de nieuwe kar aan een paniekhaak aan de achterzijde van de bok. Aangelijnd doet hij totaal geen moeite uit te vallen of wat dan ook. Los op de wagen dan is hij bij het eerste dier wat we zien al verdwenen vrees ik. Al wordt hij steeds relaxter en bizar maar waar juist op de kar is hij gigantisch ontspannen en relaxt. Hij vind het echt fantastisch.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-03-23 16:03 



 
Profiel   

Onze oude hond bij lange stukken op de wagen zit ie voorop.
Waar het kan loopt hij los mee en voor korte stukken op de wagen zit hij achterop.
Op commando geleerd achter op te springen, ideaal als we even moeten oversteken oid en hij er daarna weer af mag.
Langere stukken achterop blijven zitten gaat ook prima trouwens. Gebeurd nog wel is als hij gezwommen heeft dan hoef ik 'm niet voorop bij m'n benen. Maar bij langere stukken heeft voorop wel zijn voorkeur, kan ie beter kijken.

Zelf maak ik nooit de lijn aan de wagen vast dat vind ik echt gevaarlijk, met aanleren dus lijntje zelf vast houden en inmiddels is het lijntje niet meer nodig.

Nu ook weer een jonge hond en die zit voorlopig alleen voorop, groom houd het lijntje vast en hij moet altijd zitten of liggen op de wagen, had ie erg snel door.

Vanaf de grond ben ik nu met hem ook begonnen met het op commando achterop leren springen zodat hij dit eerst leert zonder een paard voor de wagen. Nu uitbouwen dat hij het ook doet als ik op de bok zit en dan gaan we in de bak oefenen met paard ervoor. Kan ie straks als ie ouder is ook lekker los mee in de losloopgebieden :)

Labrador formaat past hier wel prima voorop ook als we met 2 personen voorop zitten.

Verschilt ook wel per wagen hoeveel ruimte je voorop hebt

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-03-23 21:12 



 
Profiel   

Ik heb mijn hond tussen mijn voeten op de tweewieler. Riem inderdaad in de hand en niet vast aan de wagen. Zelf gebruik ik altijd een tuig voor de hond ipv halsband voor extra veiligheid.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-23 13:40 



 
Profiel   

Ik ben aan het oefenen dat onze terrier voorop onder mijn benen gaat zitten, klein hondje, dus ook op een shetland wagen ruimte zat. Er gaan zitten gaat prima (laatst op wedstrijd vloog ze er al op toen ik aan het uitstappen was en mijn man haar uit de auto gehaald had), daar blijven is nog een dingetje.
Ze zit daar met haar tuig om, riem er aan en die onder mijn billen, als er wat gebeurt is ze los.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-23 13:49 



 
Profiel   

Hond achterop en ik zit op de riem. Heb nog een tijd een kofferbak-net gebruikt, maar daar sprong ze overheen als we stil stonden, dus dat werkte niet.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-04-23 08:34 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 25 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen