Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 15 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Ezels beleren voor de kar. Tips?

 
Profiel   

Hoiii ik ben 15 en verzorg nu bijna een jaar 2 ezels. Ze komen (mocht dat relevant zijn ergens) 6/10 uur per dag buiten in de winter, 24/7 overige seizoenen. Ik had/heb nul men ervaring en heb voornamelijk alles zelf geleerd. Ik mag gelukkig soms mee buiten mennen met de shets van een pensionklant! De ezels zijn rond de 10 jaar en hadden ook geen men ervaring. Ze zijn wel beleerd onder het zadel (ben te groot/zwaat helaas haha) en konden grondwerk.


Toch heb ik na hard werken en trainen ze vorige maand voor de kar gekregen. Het duurde even voor stemhulp erin zat, maar we zijn er. Conditioneel is het zwaar voor ze, maar 45 min stappen/draven lukt ze nog. Ik doe enkelspan en dubbelspan met ze. Kar is zo luxe om het om te zetten van enkel en dubbel. Ik bof wel echt met de eigenaar hoor!

Maar mijn vraag was een beetje of jullie nog tips hebben. Ik kom 1/2x in de week, maar kan ze helaas niet elke keer inspannen. Ik ben ook de enige die ze verzorgt. Eigenaar doet ofc alles wel, maar niet zelf mennen met ze ofzo haha. Heb geen ambitie voor hoge niveau dingen. Ik wil gewoon lekker buiten kunnen mennen. Menles van iemand buitenaf is eventueel een optie. Moet ik dat doen? Hebben jullie ook conditionele dingen om te doen voor ze (naast vrijspringen wat ik soms doe)? Longeren kunnen ze niet.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-03-23 23:06 



 
Profiel   

Welkom op bokt! ik tem even op je andere topic, dan kan die gesloten en deze open blijven.
Wat leuk dat je ment met ezeltjes! Jaren geleden kwam ik regelmatig een 2span ezeltjes tegen die zo af en toe zelfs een hobbywedstrijdje SGMW reden. Erg grappig om te zien.

Wat ik alleen niet begrijp, is dat je zegt zelf 0 ervaring met mennen te hebben, en er toch voor hebt gekozen om de ezels zelf te beleren. Je hebt geluk gehad dat dat tot nu toe nog goed is gegaan; ook hier (en vooral hier) geldt vaak "groen plus groen = bont en blauw".
Daarbij, éérst de stemhulpen er goed in (en halthouden, en dan ook stil blijven staan!) en dan pas inspannen.....
Menles van een goede meninstructeur is natuurlijk altijd aan te raden.

Ben ook wel erg benieuwd naar foto's van ze, ingespannen. Is het je een beetje gelukt het tuig goed pas te maken? Gezien de afwijkende bouw en andere verhoudingen schijnt het goed passend van een mentuig te krijgen best moeilijk te zijn, heb ik ooit begrepen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-03-23 00:45 



 
Profiel   

Ik heb zelf alles moeten leren, dus het duurde even voordat dingen gingen lukken. De eigenaar heeft wel veel ervaring en die hielp me welis, maar hoe lange lijnen werken heb ik zelf moeten ondervinden. Stemhulpen enzo is natuurlijk van te voren helemaal op de puntjes geoefend, voordat ik ze voor de kar had gezet. Ook hadden we ze een autoband laten trekken voor het gewicht oefenen en wat rommelend geluid gemaakt zodat ze niet schrokken of iets.Pas toen alles goed was hebben ik en de eigenaar ze ingespannen. De eigenaar was er tot nu toe alle 4 de keren bij dat ze voor de kar stonden. De eigenaar had vroeger een shet en had een nieuwe kar gekocht, toen gaf de verkoper ze zomaar een compleet bruin dubbelspan tuig maat shet. Er moesten wel gaatjes bij hier en daar haha en ik heb het 3x ingevet voor het een beetje soepel werd. Ik zal wat foto's bijvoegen! Ik men trouwens met cap voor alle zekerheid, alleen de 1e keer voor de kar had ik dat niet gedaan.

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-03-23 07:23 



 
Profiel   

Ja ik zou zeker menlessen gaan nemen van buitenaf en die persoon kan je ook vast helpen om de ezels te leren longeren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-03-23 08:10 



 
Profiel   

Wij hebben 2 ezels die meedoen in de lessen bij ons op de vereniging:)! En een man die verre reizen maakt met z'n ezel, super mooie verhalen altijd

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-03-23 08:58 



 
Profiel   

Wat een leuk span

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-03-23 09:45 



 
Profiel   

Ooh wat leuk die ezeltje, super leuk dat je met ze aan het werk wilt/bent.

Wel zou ik aanraden om voorlopig nog niet alleen naar buiten te gaan of iets dergelijks. Ik heb geen ervaring met ezels maar longeren zou je goed kunnen doen, stemhulpen oefenen etc. Les nemen lijkt me ook geen overbodige luxe. Qua conditie, gewoon lekker doorgaan met mennen en longeren oppakken, (miss met hulp?), goed naar de ezels kijken: vinden ze het leuk? Zijn ze moe? Lopen ze graag? Wat bieden ze zelf aan?

Heel veel succes met je ezeltjes, lijkt met leuk om te volgen! :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-03-23 10:16 



 
Profiel   

Zo op de foto lijkt de wagen wat te zwaar voor een ezeltje. Tweespan zal geen probleem zijn.
Wel heel leuk :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-03-23 10:45 



 
Profiel   

Ik snap dat de kar erg groot lijkt, maar het valt heel erg mee. Het materiaal is erg licht en de bak is ook niet zwaar gelukkig.

Mijn "einddoel" is buiten mennen. Dus voorlopig ga ik dat niet doen! Dat is gewoon gevaarlijk namelijk. De eigenaar wilt dat ook niet en ik mag misschien als alles goed gaat eindzomer in het weiland mennen dat 1,5 rijbak groot is ongeveer.

Ik ben op het moment 2,5 maand longeren aan het aanleren met weinig tot geen vooruitgang. Alleen stap kunnen ze nu. Ezels zijn heel anders dan paarden en niet echt vluchtdieren, ze kijken eerst of het daadwerkelijk de moeite is om te rennen. Opjagen met de zweep werkt ook niet echt. Ik heb geen longeerring die rond is en doe het in de bak. Als ze naar draf gaan, willen ze graag naar stal en lopen ze die kant op. Als je ze dan meer druk geeft op de lijn zodat ze op de volte lopen, vallen ze terug in stap doordat je ze dan remt. Het enige wat werkt is om ze op de hoefslag laten lopen en 1 iemand touw, 1 iemand zweep erachteraan. 1x gedaan en vond het erg sneu aangezien ik constant moest bijtikken. 2 volte draf was het maximale. Veel longeer instructrice hebben geen ervaring met ezels helaas. Ze werken anders dan paarden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-03-23 12:12 



 
Profiel   

Ik heb geen ervaringen met ezels, maar ik kan je wel een telefoonnummer geven van iemand die dagelijks paarden en pony's betuigt en bovendien twee ezeltjes voor de wagen beleerd heeft. Dat was een lange weg, want net als jij zegt: ze zijn weliswaar ontzettend slim, maar ook ontzettend koppig. Je hebt heel veel geduld nodig en elke vorm van druk levert verzet op. Het is vooral heel veel pleasen en accepteren dat zo'n dier soms gewoon stil gaat staan 'omdat'. Uiteindelijk lopen ze toch wel weer, ze draaiden zich nooit om vanwege angst. Alles wat met 'moeten' en 'ik heb x tijd' te maken heeft, moet je skippen uit je eigen denkwijze.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-04-23 08:26 



 
Profiel   

HAha nou ik vind je wel dapper hoor. Ik zou mij er niet aan wagen of ik heb gewoon te koppige ezels ;-)
Als ze hier de stal niet in willen heb je al een strijd, ik sta dan letterlijk tegen hun kont aan te duwen met mijn volle gewicht om ze het laatste stukje de gang in te duwen.
Ze gaan altijd hun eigen kant op, vliegen en rennen overal heen, staan altijd de paarden, honden, kippen en katten uit te dagen of achterna te rennen. De geiten zijn niet veilig want dat zijn woeste speelmaatjes en daar achteraan hollen en duwen is een geweldig spel. Nee ik heb kleine terroristen _/-\o_ :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-04-23 08:42 



 
Profiel   

Spaansepony schreef
HAha nou ik vind je wel dapper hoor. Ik zou mij er niet aan wagen of ik heb gewoon te koppige ezels ;-)
Als ze hier de stal niet in willen heb je al een strijd, ik sta dan letterlijk tegen hun kont aan te duwen met mijn volle gewicht om ze het laatste stukje de gang in te duwen.
Ze gaan altijd hun eigen kant op, vliegen en rennen overal heen, staan altijd de paarden, honden, kippen en katten uit te dagen of achterna te rennen. De geiten zijn niet veilig want dat zijn woeste speelmaatjes en daar achteraan hollen en duwen is een geweldig spel. Nee ik heb kleine terroristen _/-\o_ :')


Oh deze dingen heb ik ook hoor hahaha. Maar als ze moeten werken moet ik heel streng zijn en consequent en dat weten ze ook. Maar dat in en uit de stal gesjoemel proberen ze toch nog altijd...

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-04-23 10:45 



 
Profiel   

Helaas geeft de menles instructrice geen les aan ezels. Kennen jullie goede en betaalbare instructrices in de buurt van Nieuw-Vennep die kunnen helpen bij ezels?

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-04-23 10:56 



 
Profiel   

Ik heb helaas geen tips, maar ik vind het er erg leuk uitzien en gaaf dat je dit doet!
En ook zo met respect voor de ezels, leuk om te lezen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-04-23 12:52 



 
Profiel   

Tilmar schreef
Ik heb helaas geen tips, maar ik vind het er erg leuk uitzien en gaaf dat je dit doet!
En ook zo met respect voor de ezels, leuk om te lezen!


Dankjewel!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-04-23 12:59 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 15 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen