"Alvast" menbewijs halen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nala

Berichten: 8190
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

"Alvast" menbewijs halen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-23 13:44

Hi bokkers!

Vanwege een knieblessure die het startschot gaf mijn altijd al sluimerende interesse in de mensport na te gaan, ben ik van plan het mennen met mijn pony op te gaan pakken.
Zij zelf is nog niet beleerd, ik ga morgen langs bij een menstal hier in de buurt om kennis te maken, zodat we kunnen kijken of de klik er is om haar daarheen te brengen om voor de kar beleerd te worden.
Ik woon in de buurt van Duitsland en daar staat mijn pony ook. Volgens de beleerder is het menbewijs in Duitsland (nog) niet verplicht, maar zit dit er wel dik aan te komen. Ook is het natuurlijk geen slecht idee om niet alleen mijn pony een menopleiding te laten volgen, maar ook mezelf op te laten leiden voor een zo goede en veilig mogelijke start.

Nu echter mijn vraag: Ze zou hier op zijn vroegst rond augustus/september heen kunnen, en de opleiding schat hij op zo'n 6-9 weken, afhankelijk van ieder paard/pony, a 300 euro per week. Ze bieden rond diezelfde tijd (eind september) ook een mencursus aan. Hier zou ik de basispass (90 euro) en het menbewijs 5 (480 euro) binnen een intensieve trainingsweek van 9 dagen kunnen halen.

Nu echter het struikelpunt: mijn merrie is bang voor tractoren. Het gaat de laatste tijd steeds beter, maar de angst is er zeker nog niet uit. De beleerder kan geen zekerheid geven natuurlijk, vooral niet zonder haar zelf in zo'n situatie meegemaakt te hebben, maar hij heeft al vaker paarden over angsten heen geholpen en beleerd, dus hij ziet het niet als "no go"/"deal breaker".

Zelf zou ik dit graag doen, aangezien vanwege mijn blessure het rijden er toch niet meer echt in zit en mijn toekomst dus in het mennen ligt. Mijn verloofde zegt: goh, we willen binnen de komende jaren gaan trouwen, emigreren, en we reizen graag. Is het geen weggegooid geld om dat menbewijs te gaan halen terwijl je niet eens weet of je pony het zal gaan kunnen?

Er is nu nog een plekje vrij op die trainingsweek, en ik (en de beleerder) weet niet wanneer deze weer aangeboden zullen worden. Iets in mij zegt dus, goh, doe het gewoon alvast. Dan heb je de beste start om ook daarna met je eigen pony te kunnen mennen, zonder eerst te moeten wachten op de volgende cursus.

Heeeeel lang verhaal kort: "Alvast" het menbewijs halen, zouden jullie het doen?

linda_arnold
Berichten: 3326
Geregistreerd: 29-05-05
Woonplaats: Ootmarsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-23 13:54

Ik zou hoe dan ook vanaf nu gaan investeren in menlessen en het mooiste zou zijn als je dit voort kan zetten in combinatie met je eigen pony in het opleidingstrajact.

Men bewijs halen kan altijd nog toch? In 9 dagen bouw je ook geen berg ervaring op….

Ik weet niet hoe de prijzen in DLND liggen maar ik vind het persoonlijk ook wel een pittige prijs voor het beleren. Zoveel was ik 4 jaar geleden in NL bij lange na niet kwijt na 8 weken. ( internationaal menner)

pjer
Berichten: 1577
Geregistreerd: 18-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-23 13:58

Om simpel op je vraag te antwoorden, ja! Gewoon doen dan weet je ook gelijk of jij het ook leuk vind.
Maar ik vind een menopleiding van 1 week erg kort. Het is toch een hoop theorie maar ook vaardigheden die je je bekwaam moet maken. Dus dat wordt een erg pittige week dan.
Daarna zou ik proberen zoveel mogelijk kilometers te maken bijvoorbeeld door meer lessen te nemen en als groom mee te gaan met een andere menner en kijken of je misschien ook met het paard van die ander mag mennen. Je moet zelf ook gewend raken aan een bepaalde manier van reageren in spannende situaties (bijvoorbeeld bij een boom op het pad of wat te doen als je paard een grasmaairobot ziet (bijna alle paarden die ik ken vinden dat reuze eng). Dan moet jij doortastend op kunnen en durven treden.) Oefenen dus.
Wat je pony betreft, Goede kans dat met oogkleppen op die tractor lang zo eng niet meer is, maar bijvoorbeeld de strepen op de weg weer wel. Ze reageren zo anders met en zonder oogkleppen.
Als absoluut beginnende menner met beginnende pony vind ik wel een uitdaging. Neem dan zeker samen ook les en dan niet alleen in de bak.
Maar verder, het is reuze leuk en gezellig want je hebt als het goed is altijd een groom mee :-) dus vooral doen!

Nala

Berichten: 8190
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Re: "Alvast" menbewijs halen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-23 14:08

Bedankt voor de antwoorden!

We oefenen nu al heeeeel veel op de weg in het tuig, en ze heeft in het verleden al een keer een band gesleept.

Afbeelding

Ik zal me nog eens verdiepen in andere stallen qua prijs. Het mooie bij deze stal is dat het op wandelafstand (11km) ligt en we dus geen trailer nodig hebben.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-23 14:51

Ik zeg ja doen. Zonde ook anders van de aankoop van je mooie tuig.

Ik wou dat ik zo dichtbij een menstal had. Maar da's hier in Belgisch Limburg niet voor de hand liggend helaas