[WIP] Sulky Cavaletti opknappen! Ook tips gevraagd.. :P

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ayla

Berichten: 6120
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Brummen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 21:34

Wat een knappe pony heb jij :) Succes met opknappen, als jij geld in deze sulky wilt investeren moet je dat gewoon lekker doen.

Met een aantal punten ben ik het wel met Dennis eens, o.a. de plaats van de zweng en de bomen. Deze horen te zweven in de lichtogen en dat kan nooit als de buitensingel een aantal keren er om heen is geslagen. Naar die twee dingen zou ik sowieso nog even kritisch kijken, daar hebben jullie beide later alleen maar profijt van als de sulky af is en je er weer mee kunt rijden.

pillow
Berichten: 7797
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 21:42

Ayla schreef:
Wat een knappe pony heb jij :) Succes met opknappen, als jij geld in deze sulky wilt investeren moet je dat gewoon lekker doen.

Met een aantal punten ben ik het wel met Dennis eens, o.a. de plaats van de zweng en de bomen. Deze horen te zweven in de lichtogen en dat kan nooit als de buitensingel een aantal keren er om heen is geslagen. Naar die twee dingen zou ik sowieso nog even kritisch kijken, daar hebben jullie beide later alleen maar profijt van als de sulky af is en je er weer mee kunt rijden.

Het is wel een tweewieler hé Als je daar de bomen bij laat zweven gaat het niet goed.

Ayla

Berichten: 6120
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Brummen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 22:01

Waarom zou dat niet goed gaan? Juist bij een tweewieler of sulky moeten de bomen zweven.

Ik rijd zelf met een HCA sulky en deze zweeft (tegenwoordig, voorheen liet ik 'm er altijd met weinig gewicht in hangen) zo goed als altijd in de lichtogen, zou niet weten waarom dit niet goed zal gaan :)

caaramel

Berichten: 755
Geregistreerd: 20-03-11
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Re: [WIP] Sulky Cavaletti opknappen! Ook tips gevraagd.. :P

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 13:07

Ik heb ook ooit de tip gekregen om de bomen van de sulky nét niet te laten zweven, omdat dat de kans voor het loskomen uit de lichtogen verkleint (ik wil om die reden nog steeds heel graag gesloten lamoenen, misschien ook een idee als je toch aan het opknappen bent?). Als tweede reden werd gegeven dat er dan net iets minder schokken op de rug zouden komen, maar daarvan weet ik niet helemaal zeker of dat inderdaad zo is, maar klonk wel logisch hoe het uitgelegd werd.

Grainey

Berichten: 2088
Geregistreerd: 27-08-05
Woonplaats: Zevenhuizen, Groningen

Re: [WIP] Sulky Cavaletti opknappen! Ook tips gevraagd.. :P

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 16:02

Denk er wel om dat het ijzer van deze sulky's niet zo geweldig is, om er iets aan vast te lassen is een avontuur op zich, wij hebben hier twee gehad voor reparatie, het is gewoon blik en met lassen vallen er gewoon gaten in. Iedereen moet met zijn geld doen wat ie wil, maar ik, geef Dennis helemaal gelijk.

_xDyan

Berichten: 1351
Geregistreerd: 22-01-12
Woonplaats: Goor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-17 20:40

Afbeelding
Afbeelding

Vandaag de hele sulky uit elkaar gehaald, viel me nog aardig tegen.. had verwacht dat die bouten verrot waren maar na al die jaren was het midden van de bouten nog helemaal goed, weinig roest aan de bouten.. ze zaten allemaal ook goed vast dus de blaren zitten wel op mijn handen :’)
Wel is het bankje aardig verrot... er kwamen gewoon pissebedden uitgelopen ;( :r
Het bankje moet nog wel verder uit elkaar maar dat kreeg ik nog niet voor elkaar..

Foto van het middelste stuk ben ik vergeten te maken Haha die staat al thuis

Verder zou ik iedereen willen vragen niet meer te reageren met dat jij het niet zou doen of dat ik mn geld er niet in moet pompen.. het is mijn keuze en wat iedereen ook vind ik doe het toch.. :+
Ik vroeg om tips, maar alleen om tips als ontvettings middelen e.d. Dus ook graag alleen dat soort tips geven.. (verf heb ik inmiddels: Hammerite)

Ayla

Berichten: 6120
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Brummen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 20:51

Hammerite is goede verf :j

En over het zweven: helemaal zweven is het beste, in elke gang dus en op elke ondergrond. Dat is niet altijd te realiseren en dan kun je 'm idd beter licht in de lichtogen laten hangen, dan dat de bomen telkens tegen de lichtogen aan klappen. Een goede schofttuigonderlegger is ook geen overbodige luxe :)

_xDyan

Berichten: 1351
Geregistreerd: 22-01-12
Woonplaats: Goor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-17 21:57

caaramel schreef:
Ik heb ook ooit de tip gekregen om de bomen van de sulky nét niet te laten zweven, omdat dat de kans voor het loskomen uit de lichtogen verkleint (ik wil om die reden nog steeds heel graag gesloten lamoenen, misschien ook een idee als je toch aan het opknappen bent?). Als tweede reden werd gegeven dat er dan net iets minder schokken op de rug zouden komen, maar daarvan weet ik niet helemaal zeker of dat inderdaad zo is, maar klonk wel logisch hoe het uitgelegd werd.

Ja die gesloten lamoenen staan wel op mijn lijstje, maar wil eerst licht gebogen proberen, ik kan er dan ook gesloten stukken erbij kopen en er op zetten als ik dat toch wil..

aikon

Berichten: 3767
Geregistreerd: 11-12-09
Woonplaats: Bijna in drenthe

Re: [WIP] Sulky Cavaletti opknappen! Ook tips gevraagd.. :P

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 14:27

Hoi TS Ik ben ook mijn oude sulky aan het opknappen :D
Voor de oude velgen had je ook de spaken aan kunnen draaien zodat ze weer strakker zaten. Dat ze in de band prikken is een teken dat ze losser geraakt zijn. Had je een nieuwe set banden kunnen schelen.

Ik gebruik voor het ijzerwerk hammerite en heb bij een meubelstoffeerder ski gehaald om de rug en zitting opnieuw te bekleden. En twee arm kussentjes gevuld met isolatiebuis. Gewoon de oude er netjes afhalen en dit als patroon voor het nieuwe gebruiken.
Het gaas gedeelte vooraan heb ik in de rubbercoating is beter bestand tegen opspattende steentjes en de boven kant om het wat stroef te hebben voor mijn voetjes.
Wat banden betreft ga ik er beugels op laten lassen waar de hedendaagse banden in passen. Er zaten bij mijn wagentje wel erg klein wieltjes (14") Wil er graag grotere onder wat ook past.
En de zweng word nog verplaatst naar beneden.

En ja, aan deze wagentjes kan gewoon gelast worden. Mijn vriend doet dit voor mij. Is een professioneel lasser.

Gesloten lamoen is mij afgeraden. Te bewegelijk (volgens een men instructeur) Was ik niet van plan ook, ik span mijn pony op de oude draver manier in. Dus strak tegen het lijf. Heb je niks geen gewiebel zowel op en neer als heen en weer. Gewoon lekker stabiel.

_xDyan

Berichten: 1351
Geregistreerd: 22-01-12
Woonplaats: Goor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-17 14:43

aikon schreef:
Hoi TS Ik ben ook mijn oude sulky aan het opknappen :D
Voor de oude velgen had je ook de spaken aan kunnen draaien zodat ze weer strakker zaten. Dat ze in de band prikken is een teken dat ze losser geraakt zijn. Had je een nieuwe set banden kunnen schelen.

Ik gebruik voor het ijzerwerk hammerite en heb bij een meubelstoffeerder ski gehaald om de rug en zitting opnieuw te bekleden. En twee arm kussentjes gevuld met isolatiebuis. Gewoon de oude er netjes afhalen en dit als patroon voor het nieuwe gebruiken.
Het gaas gedeelte vooraan heb ik in de rubbercoating is beter bestand tegen opspattende steentjes en de boven kant om het wat stroef te hebben voor mijn voetjes.
Wat banden betreft ga ik er beugels op laten lassen waar de hedendaagse banden in passen. Er zaten bij mijn wagentje wel erg klein wieltjes (14") Wil er graag grotere onder wat ook past.
En de zweng word nog verplaatst naar beneden.

En ja, aan deze wagentjes kan gewoon gelast worden. Mijn vriend doet dit voor mij. Is een professioneel lasser.

Gesloten lamoen is mij afgeraden. Te bewegelijk (volgens een men instructeur) Was ik niet van plan ook, ik span mijn pony op de oude draver manier in. Dus strak tegen het lijf. Heb je niks geen gewiebel zowel op en neer als heen en weer. Gewoon lekker stabiel.

Dankje voor de tips!! Ik zal je PBen als ik vragen heb.. ga vanavond of morgen even bekijken of mijn stiefvader de zweng kan verplaatsen anders hoor ik graag van jullie hoe jullie dat gaan doen :D

De spaken aandraaien kon niet meer.. ze zaten er écht door heen, zelfs de fietsenmaker heeft het 2e bezoek gezegd dat de velgen gewoon op zijn (eerste bezoek had hij ze dus aangedraaid en daarna zijn ze er alsnog door gegaan, vandaar dat we toch andere wielen moesten kopen..) En als je me nog niet gelooft dat dat kan wil ik wel foto's maken hoor :P Ze steken er echt door heen haha... Of als jij denkt dat je er nog wat mee kan, mag je ze best hebben hoor :)

Het is ook wel makkelijk dat je vriend goed kan lassen en de beugels om je banden kan maken, ik heb die beugels niet (doorlopende as) en kan er dus geen spatborden op zetten :(

Kaaaren
Berichten: 3985
Geregistreerd: 02-04-07

Re: [WIP] Sulky Cavaletti opknappen! Ook tips gevraagd.. :P

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 09:29

Ik ben ook heel benieuwd naar foto's van mensen die de zweng naar beneden hebben geplaatst bij een cavaletti, ken ook een paar goede lassers dus dat moet lukken.

_xDyan

Berichten: 1351
Geregistreerd: 22-01-12
Woonplaats: Goor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-17 10:04

Heb het er gisteren met mijn stiefvader over gehad en die zegt dat het moet lukken :D
Letterlijk verplaatsen gaan we niet doen maar we maken wel ruimte zoals bijv. de sportedition dat heeft en draaien we de 'houder' van zweng naar onderen en dan moet ie een goed stuk lager zitten :D
Hij gaat er binnenkort mee bezig, daarna zal ik er foto's van plaatsen :)

Afbeelding
Het rood moet het nieuwe 'gat' voorstellen waar de zweng tussen komt, en waar de blauwe cirkel om staat draaien we om en maken we dan in de zelfde gaten vast maar dan andersom. Snappen jullie mij? :') En als we dan de foto uit het OP bekijken, moet dat genoeg zijn en zullen de strengen en stuk meer naar beneden lopen vanaf Kalibur gezien :)

En over het lassen, hij zegt dat het prima kan. Als er gaten in vallen moest je het lasapparaat lager zetten :)

Edit: even een foto toegevoegd ter verduidelijking

Kaaaren
Berichten: 3985
Geregistreerd: 02-04-07

Re: [WIP] Sulky Cavaletti opknappen! Ook tips gevraagd.. :P

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 10:42

Ohja dat is een goed idee! Lijkt mij inderdaad de makkelijkste oplossing.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: [WIP] Sulky Cavaletti opknappen! Ook tips gevraagd.. :P

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 10:52

Leuk topic. Ik vind het juist positief dat je kiest voor het renoveren van je oude kar ipv "koop toch een nieuwe".

aikon

Berichten: 3767
Geregistreerd: 11-12-09
Woonplaats: Bijna in drenthe

Re: [WIP] Sulky Cavaletti opknappen! Ook tips gevraagd.. :P

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 12:43

TS als de fietsenmaker zegt dat de velgen af zijn geloof ik je ;) Mijn velgen zijn niet af, maar o zo verroest. En te klein.
Als het goed is kan je wel spatbordjes plaatsen. Je hebt alleen niet zoveel bevestigingspunten.

Kuggur mij werd door anderen "geadviseerd" mijn karretje naar oudijzerboer te brengen en te sparen voor een nieuwe -O- Wat is de lol daar aan? Ik heb bewust een oudje gekocht, zelfs met opknappen ben ik nog de helft goedkoper uit dan nieuw kopen. En pony lief moet nog beleerd worden, dus een dure gloedje nieuw karretje er achter leek mij een iets te duur grapje (ik weet dat pony lief een vluchter is)
Als er nu schade aan komt kan ik het makkelijk repareren. Lik verf erover en klaar. De gecoate wagentjes vergt veel meer werk om het mooi te repareren.

TS ik zal eens foto's maken met de vooruitgang van mijn wagentje.

_xDyan

Berichten: 1351
Geregistreerd: 22-01-12
Woonplaats: Goor

Re: [WIP] Sulky Cavaletti opknappen! Ook tips gevraagd.. :P

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-17 13:17

Ja leuk ik ben benieuwd!!

Ik doe het ook om verschillende redenen maar ook omdat ik er gewoon lol aan heb. Uiteindelijk ben ik misschien iets duurder uit, maar ik smeer het nu uit over een bepaalde periode (paar jaar geleden aanschaf, vorige keer nieuwe wielen en nu de rest, hopelijk vrijdag het bankje) het is voor mij dan niet een grote uitgave in 1 keer.. plus ik heb dan iets beters omdat ik weet welke bouten en alles er in zitten..

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [WIP] Sulky Cavaletti opknappen! Ook tips gevraagd.. :P

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 13:32

Leuk! Wij hebben onze cavalletti voor de zomer opgeknapt, maar nog niet veel gebruikt. We hebben hem schoon gemaakt met de staalborstel en opnieuw gespoten met mat zwart.

Het bankje en de rugleuning nieuwe kussens en skai, dus zit een stuk beter. Onze shet is 95cm, maar we krijgen hem niet mooi in balans. De bomen vind ik zwak, maar heeft mijn man wel verstevigd.

Onze velgen zitten wel slagen in, omdat mn zoon in het begin het verschil maar niet wilde begrijpen tussen zo een sulky en een marathon wagentje. Die crosst expres door de plassen en kuilen etc etc. Aan 1 kant waren de lagers kapot, dus die zijn wel ooit vervangen.

Onze shet is al iets ouder en qua tijd komen we er weinig aan toe en gaat hij veel aan de hand mee, dus twijfel of we de sulky houden of verkopen. Als hij weer een jaar zo staat is hij ook weer lelijk.

_xDyan

Berichten: 1351
Geregistreerd: 22-01-12
Woonplaats: Goor

Re: [WIP] Sulky Cavaletti opknappen! Ook tips gevraagd.. :P

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-17 15:36

Met wat voor verf hebben jullie gespoten superpony?
En ik vind de bomen ook niet fijn, ga nieuwe kopen met een boog er in. Ik hoop hem daardoor (in combinatie met de verplaatste zweng) beter in balans te krijgen.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [WIP] Sulky Cavaletti opknappen! Ook tips gevraagd.. :P

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 00:23

Spray voor metaal.

Eigenlijk weet ik niet of we hem nog gaan gebruiken. De shet had er al even niet voor gestaan. Nu was hij opgeknapt en hebben we hem er 2x voor gehad, maar vond hem toch minder enthousiast en iets zwaarder ervoor zwoegen. Dat wil ik niet, dus dan ben ik er huiverig voor. Hij is al ietsjes ouder, maar wel fit. Maar ga niet meer grote veranderingen aanbrengen voor misschien ooit nog een rondje. Hij gaat net zo makkelijk aan de hand mee altijd.

aikon

Berichten: 3767
Geregistreerd: 11-12-09
Woonplaats: Bijna in drenthe

Re: [WIP] Sulky Cavaletti opknappen! Ook tips gevraagd.. :P

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 12:49

Helaas gaat foto's plaatsen niet, internet te traag :(

_xDyan

Berichten: 1351
Geregistreerd: 22-01-12
Woonplaats: Goor

Re: [WIP] Sulky Cavaletti opknappen! Ook tips gevraagd.. :P

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-17 13:34

Afbeelding

Het lassen is gelukt!! :D Helemaal blij! Hopelijk vrijdag verven en langs de stoffeerder om te kijken hoe of wat met het bankje..

aikon

Berichten: 3767
Geregistreerd: 11-12-09
Woonplaats: Bijna in drenthe

Re: [WIP] Sulky Cavaletti opknappen! Ook tips gevraagd.. :P

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 15:19

Netjes +:)+

Stofferen is niet zo moeilijk. Wat er nu op zit netjes los halen en dan het stiksel los halen. Dan heb je gelijk mooi je patroon. Even bij elkaar leggen opmeten en dan weet je ongeveer hoeveel nieuwe skai je nodig hebt. Dan komt het moeilijkste ......... de kleur :D

Verkoopster wilde mij bordeaux aan smeren, ik wilde helder blauw >;) Zij vond dat te opvallend voor een wagentje. Rood was mooier ^) Wie zijn wagentje is het >;) Heb het lekker blauw nu.

_xDyan

Berichten: 1351
Geregistreerd: 22-01-12
Woonplaats: Goor

Re: [WIP] Sulky Cavaletti opknappen! Ook tips gevraagd.. :P

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-17 15:23

Dankjewel! Ik heb een geweldig lieve stiefvader :D Zoooo blij dat hij dit kon!! :DD

Nee klopt wel, maar als het niet te duur is, laat ik het liever doen.. vind ik iets netter.. maar mocht het toch veel te duur worden, dan ga ik het wel zelf proberen :)
Enne.. netjes loshalen gaat niet :')
Het is helemaal vast geniet, om de centimeter, als het niet minder is.. zit een nietje.. en het is allemaal best verrot.. mwehh...

Bankje ga ik van de week naar huis halen en dan gaan we nieuwe planken maken, wat we gaan bekleden.

aikon

Berichten: 3767
Geregistreerd: 11-12-09
Woonplaats: Bijna in drenthe

Re: [WIP] Sulky Cavaletti opknappen! Ook tips gevraagd.. :P

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 15:30

Iets laten stofferen is niet goedkoop, mij werd aangeraden als ik zelf kon naaien het zelf te doen. Als je het patroon aanhoud ook met afstand rand met stiksel kan er weinig fout gaan. Alleen het weer aan het hout vast zetten is even kijken wat je zelf prettig vind.

Platte dunnen schroevendraaier onder de nietjes wrikken. Zo heb ik de hele ijzerwinkel los gekregen. Knijptang er bij voor die weigeren verder uit het hout te komen.

Grainey

Berichten: 2088
Geregistreerd: 27-08-05
Woonplaats: Zevenhuizen, Groningen

Re: [WIP] Sulky Cavaletti opknappen! Ook tips gevraagd.. :P

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 17:10

Heb je er wel goed opgelet dat als je pony een keer slaat, hij niet klem kan komen zitten met zijn hoefje in die gleuf?