"Horses at Work" in Roemenie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xSlvna
Berichten: 9588
Geregistreerd: 27-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 15:23

Pimp my horse :o

Maar wat mooi om te zien, en wat voor mooie karrenpaarden zitten daar tussen! Wauw, die grote voskleurige... <3

Qwillion

Berichten: 1060
Geregistreerd: 22-03-10

Re: "Horses at Work" in Roemenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 15:38

Denk dat al die paarden zo door de gehele dag t werken met pauzus tussendoor, super mak zijn! Hier is een paard echt voor gemaakt, lekkers de gehele dag in de weer!

Yubine

Berichten: 196
Geregistreerd: 01-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 17:26

Leuk die foto's, ik weet helemaal wat je bedoelt! Ik ben zelf ook in Roemenië geweest, niet zo snel een paard en wagen kunnen vinden maar wel een werkpaard die gewoon los staan in de natuur, die wel van iemand zijn! Stiekem vind ik de paarden daar zo leuk haha
Afbeelding

Laurapalmer

Berichten: 527
Geregistreerd: 26-11-14

Re: "Horses at Work" in Roemenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 17:34

Wat super gaaf om te zien!!

Meikje

Berichten: 429
Geregistreerd: 15-06-06
Woonplaats: Europa

Re: "Horses at Work" in Roemenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 17:54

Wat een prachtige foto's! En die paard in de laadbak, wat een bijzonder gezicht.

Mijn vriend en ik raken steeds geïnteresseerder in Roemenië, het lijkt ons een prachtig land. We overwegen om er een paar maanden een huis te huren. Na deze mooie foto's gezien te hebben, wil ik dat alleen maar grager, maar het lijkt me zo koud in het najaar/winter.

Pandora2
Berichten: 19857
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 19:52

Wat een prachtige fotoreeks ! <3 Daar waar de tijd heeft stille gestaan.... echt heel erg inspirerend voor mij :j
Ook een heel mooi project waar jullie aan meewerken !

nuscaniels

Berichten: 1968
Geregistreerd: 17-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 20:23

Meikje schreef:
Wat een prachtige foto's! En die paard in de laadbak, wat een bijzonder gezicht.

Mijn vriend en ik raken steeds geïnteresseerder in Roemenië, het lijkt ons een prachtig land. We overwegen om er een paar maanden een huis te huren. Na deze mooie foto's gezien te hebben, wil ik dat alleen maar grager, maar het lijkt me zo koud in het najaar/winter.


Hangt er heel erg vanaf waar je zit qua sneeuw en koude. Ook vind ik het zelf hier met de wind kouder dan in Roemenie. Daar waait het lang zo erg niet als hier. Ik heb zelf altijd meer last van de warmte daar. Juli en augustus komt het rustig ruim boven de 40 graden.

Maaike_Indy

Berichten: 719
Geregistreerd: 25-03-11
Woonplaats: Roemenie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-16 20:58

Hoe de paarden eruit zien is heel afhankelijk van de streek en/of de eigenaren. Over het algemeen zien de paarden van arme (vaak zigeuners) mensen er bijvoorbeeld vaak slecht uit. Heeft men zelf voldoende grond, dan is er ook voldoende voer. Of het moet toevallig een heel droog jaar zijn geweest. Dan zie je ook direct dat prijzen van dieren dalen omdat iedereen van zijn overtollige vee af wil.

Er is hier absoluut wel liefde voor dieren maar in veel gevallen van een heel ander niveau dan in Nederland. Op een mooi paard zijn mensen ook echt heel trots. Die worden goed gevoerd, geborsteld en verzorgd. Toch staan ze in veel gevallen op stal in een stand van net een meter breed in sommige gevallen. In de zomer staan ze dan nog aan de pin buiten om te grazen en verder lopen ze voor de kar. In de bergen zie je dan nog wel weitjes die zijn afgezet waar de paarden los kunnen lopen. Hier zie je dat nauwelijks. Paal en draad zetten is hier gewoon lastig omdat die gewoon gestolen worden -O-
Wat hierboven ergens ook al is opgemerkt, toen in Nederland de paarden echt nog in de landbouw gebruikt werden, werd er denk ik ook wel heel anders mee omgegaan. Er moest ook gewoon brood op de plank komen dus heel veel tijd om met de paarden aan te frutten was er denk ik ook niet. Gaat het niet goedschiks, dan maar kwaadschiks zeg maar.

Wat betreft de winters, is het wat nuscaniels zegt, zeker afhankelijk waar je zit. In de bergen is het vaak langer winter dan in de vlakkere gebieden. Het westen van Roemenie loopt vaak ook kwa temperatuur een week of twee voor op het oosten van Roemenie. Wij zitten in het Noordoosten, een honderd km van de Oekraine en Moldavie af. De winters kunnen hier behoorlijk koud zijn maar ik vind het, als echte koukleum, toch best aardig te doen. Je moet je er op kleden en als het -15 graden overdag is, zo min mogelijk buiten doen. Wanneer je bezig bent, zeker in de koeienstal, is het verder prima. Het najaar is hier vaak heerlijk. Lang en heel zacht. Tot in oktober en soms ook nog in november is het overdag rond de 20 graden. De nachten zijn dan wel koud. En de zomer, tja, dat kan heel warm zijn ja.

LukieBradley

Berichten: 6558
Geregistreerd: 08-11-04

Re: "Horses at Work" in Roemenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 21:22

Waar kan ik solliciteren *\%/*
Word helemaal enthousiast :')

Riel

Berichten: 2143
Geregistreerd: 04-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 21:24

Knappe foto's! Wat een leuke sfeer! Dankjewel voor het delen :-)

Gem

Berichten: 17548
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 09:42

Uit betrouwbare bronnen (onze medewerkers): zolang het paard geld in het laatje brengt, of wat Maaike zegt over "status", wordt er prima voor gezorgd. Wanneer hij ziek/zwak/oud/kreupel is wordt hij een landje van een hectare opgestuurd en moet hij zichzelf redden. Zolang hij niet weer aan de arbeid kan / uit zichzelf beter wordt, blijft hij op dat landje staan (lees: aan zijn lot overgelaten tot de dood erop volgt).

Voor de dromers in dit topic: er is weinig romantisch aan dat bestaan. En ik weet niet hoe Maaike dat ervaart in Roemenië, maar de Roemenen hebben heel snel door dat jij een "rijke" westerling bent en dat er bij jou wellicht wat te halen valt ;) . Als toerist kom je geld brengen; als immigrant meestal niet. Heb al vele verhalen gehoord en van de politie hoef je vooral geen hulp te verwachten. Ik ben heel benieuwd naar Maaike haar visie daarop.

rockwitch

Berichten: 11745
Geregistreerd: 16-08-07
Woonplaats: Oosterhout NB

Re: "Horses at Work" in Roemenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 11:11

Gem, dat is ook meer de ervaring die ik met Roemenie heb en dat was dus ook de reden dat wij toen een aantal paarden hebben laten adopteren. Die waren ook ergens op een land gevonden vastgezet aan paaltjes om te verhongeren.

Maaike_Indy

Berichten: 719
Geregistreerd: 25-03-11
Woonplaats: Roemenie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-16 14:35

Paarden die achtergelaten worden om te verhongeren is iets wat ik hier nog nooit gehoord heb. Wellicht in andere delen van Roemenie wel, maar hier verdwijnen paarden die niet goed genoeg meer zijn in de handel. Dan worden ze onder pijnstilling soms door verhandeld, of ze komen bij een opkoper die ze (illigaal) laat slachten. Het is niet voor niets dat het paardenvlees in de lasagna een aantal jaren terug ook uit Roemenie kwam. Ik zou ook niet weten waarom mensen hun gewas af zouden laten grazen door een onbruikbaar paard ipv het te hooien en voor koe/schaap/geit/goede paard te gebruiken.

Ik heb er wel eens aan gedacht om de onbruikbare paarden op te vangen, een jaar lekker op het land te zetten om paard te zijn en daarna naar de slacht te brengen. De werkpaarden hebben namelijk weinig tijd en ruimte gehad om echt paard te zijn. In de bergen lopen ze nog wel eens los op de berghellingen. Hier niet. Enkel in een klein bedompt stalletje (lees heel smalle stand), aan de pin buiten, of voor de kar. Verder gaat hun vrijheid niet. Maar ja, dat is wel heel erg ideel en ik zou niet weten waar ik daar het geld voor vandaan zou moeten halen.

In onze eerste jaren werd er zeker geprobeerd om een slaatje uit ons te slaan. Daar trap je soms in. Nu zijn er nog wel Roemenen die ons niet kennen die het proberen maar over het algemeen hebben we dat snel genoeg door. En wanneer we het niet vertrouwen hebben we betrouwbare mensen om ons heen die ons adviseren.
Vergis je overigens niet, in Nederland in de handel gaat het er niet veel anders aan toe dan in Roemenie volgens mij. Daar zitten net zulke verdorven mensen tussen als hier. Het lijkt alleen allemaal net wat gelikter.

Met de politie hebben wij eigenlijk nog nooit problemen gehad. Je moet alleen nooit toegeven aan corruptie. Doe je dat eenmaal, dan ben je de pineut en weten ze je te vinden. Wellicht dat de corruptie bij de politie vroeger erger was dan nu maar wanneer jij je netjes aan de regels houd valt er weinig bij je te halen. De Roemenen hebben er nogal een handje van om zich in de slachtoffer rol te plaatsen en te zeggen dat het niet anders kan dan met geld onder te tafel. Wanneer je dat hardnekkig weigert dan zie je dat je zonder dat er ook wel komt. Het duurt misschien iets langer, dat wel.
Het enigste waar wij al boer echt problemen mee hebben zijn de schaapskuddes die complete snedes luzerne weg grazen. Daar wordt erg weinig aan gedaan door de politie. Het is ook heel lastig om ze op heterdaad te betrappen.
Maar goed, ook hierbij, wellicht is dat ook streek afhankelijk. En dan zitten wij nog niet eens in een zeer ontwikkelde streek van Roemenie. Dus heel veel slechter dan hier zal het ook niet zijn vermoed ik.

Gem

Berichten: 17548
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 20:44

Dank je wel voor je reactie :) !
Ik ken verhalen van vroeger, vanaf '92 toen het Main-Donau-kanaal open ging, maar ook recente verhalen. Vooral uit de binnenvaart, maar bijna al onze matrozen hebben thuis een boeren-achtergrond of boeren in de familie. De slachtofferrol is idd zeer herkenbaar. Overal moet er geld onder tafel geschoven worden en onze medewerkers stinken dan ook overal in :+ .

Waarom zijn jullie eigenlijk in Roemenië gaan boeren?
(edit: heb zojuist de website ontdekt)

Maaike_Indy

Berichten: 719
Geregistreerd: 25-03-11
Woonplaats: Roemenie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-16 08:58

Ik geloof ook echt wel dat het vroeger niet heel veel anders kon. De tijden veranderen echter alleen dat hebben de Roemenen op sommige vlakken nog niet echt door. Wij zitten hier "pas" sinds 2008 dus wij hebben de bagage van het verleden niet en de patronen die er hierdoor ingesleten zijn. Ons voordeel is ook dat we buitenlander zijn en we ons van de domme kunnen houden. We hebben soms echt wel door dat er onderhands geld verwacht wordt alleen als "domme" Hollander snappen we daar natuurlijk helemaal niets van.

Wij hebben ook de indruk, doordat veel Roemenen in een slachtoffer rol kruipen ze compleet vergeten dat er voor sommige dingen ook simpelweg gewerkt moet worden. Neem bijvoorbeeld het afrijden voor het rijbewijs. Wanneer een Roemeen zakt voor het rijbewijs wordt er gezegd: "ja, dat komt omdat ik de examinator geen geld toegeschoven heb." Is dat werkelijk waar of hebben ze gewoon niet goed genoeg gereden en/of genoeg lessen gevolgd (wat natuurlijk geld kost) denk ik dan. Het is wel heel makkelijk om alles op corruptie af te schuiven natuurlijk. Wij kennen ook mensen die voor hun rijbewijs slagen zonder smeergeld. Hebben die dan geluk of kunnen die écht rijden?

Blijft een interessante samenleving in ieder geval :j