Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 14 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Super lucy haalt baasje op aan school!

 
Profiel   

Hallo allemaal!!

Sinds november hebben wij een prachtige shetlander merrie:

Promise van de Saarskampen (Flipper van de armenhof x Bartje van den berkenhof)
Geboren in 2000 dus 17jaar oud
Roepnaam is Lucy

Wij kochten lucy samen met haar sulky, maar daar reed ik niet graag mee. Daarom kochten we een koetsje.
Hier zijn enkele foto's :)

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

Vandaag voor de eerste keer mijn dochtertje van bijna 3 opgehaald van school met de koets.
Uiteraard was ze in de 7e hemel :D <3

[ img ]

[ img ]

[ img ]

Lucy is werkelijk een echte schat, zo betrouwbaar, enorm lief en een echte werker!
Ik ben zo blij met haar! We denken eraan om haar door een leuke Welsh A pony te laten dekken.

(Ps: het tuig is niet ideaal, we gaan volgende woensdag ideal tuig passen (ik twijfel tussen mini en shet) en als we de juiste maat hebben, rijden we meteen door naar de winkel om een nieuw tuig voor Lucy te bestellen!)
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-03-17 21:03 



 
Profiel   

Wat een super tof wagentje! Heerlijk om zo van school gehaald te worden.

Wbt tuig ik zou het niet meer gebruiken tot je het nieuwe tuig hebt of je moet de strenger korter kunnen maken en de broek ook wat hoger. Vooral door die lange strengen trekt ze nu met het schoftje ipv borsttuig.

Verder nog vele veilige kilometers toegewenst!

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-03-17 21:26 



 
Profiel   

Maartje1990 schreef
Wat een super tof wagentje! Heerlijk om zo van school gehaald te worden.

Wbt tuig ik zou het niet meer gebruiken tot je het nieuwe tuig hebt of je moet de strenger korter kunnen maken en de broek ook wat hoger. Vooral door die lange strengen trekt ze nu met het schoftje ipv borsttuig.

Verder nog vele veilige kilometers toegewenst!


Idem.

Maar wat een leuke Shetlander en leuk wagentje heb je gevonden, chique bankje ook nog, dit wordt een zomer met veel picknicks!

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-03-17 21:31 



 
Profiel   

Ik kan de strengen korter maken. Maar gaat ze dan niet korter bij de wagen staan?
Want de strengen zijn wel altijd gespannen als ze trekt, enkel als het berg af gaat, hangen ze door.

Helaas ken ik er niet zo heel veel van, we kochten haar met een véél te grote en zware sulky waar het gewicht helemaal op de schoft terecht kwam, dus dat heb ik al kunnen aanpassen.
Ik hoop dat de mensen waar we woensdag heen gaan me kunnen helpen om haar in te spannen zoals het hoort.

Bedankt voor de tip in elk geval!

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-03-17 21:35 



 
Profiel   

Op foto 3 en 4 zie je dat ze trekt met het schoftje en niet met de strengen, dus die zouden echt wel gaatje korter kunnen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-03-17 21:41 



 
Profiel   

Oké, dank je wel. Ga ik zeker op letten dan. Maar wellicht zullen de mensen bij wie ik het tuig ga passen dat ook weten (hoop ik toch ;) )

En inderdaad de pony is werkelijk geweldig, echt zo flink. Kijkt van niets op, alle zwaar verkeer dendert zo langs haar heen, geen probleem. Werkt graag en hard. Komt vol in galop af als ik haar roep op de weide,... echt een topper!
En eigenlijk kochten we haar in de eerste plaats als knuffelpony voor mijn dochter, nooit gedacht dat ik er zelf zoveel plezier zou aan gaan beleven!

We hebben er wel al wat kosten aan gehad, vorige maand is EOTRH bij haar gediagnosticeerd geweest en we hebben alle onder tanden moeten laten trekken (de snijtanden) dus dat was effe balen, want de behandeling kostte het dubbele van wat de pony had gekost, maar ze was het ons zeker waard!

Ik ben maar een beginner, maar ik wil veel bijleren, ik ga eens zoeken voor een cursus in de buurt zodat ik me wat beter kan behelpen, maar ik denk in elk geval dat ik me als beginnende menner geen betere pony had kunnen wensen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-03-17 21:48 



 
Profiel   

Wat een leuke pony! En een hele gave wagen!

Wat betreft tuig, het viel mij ook op. Goed van je dat je nieuw tuig gaat passen. Hoe groot is je shet?

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-03-17 21:52 



 
Profiel   

Wat ontzettend mooi dat bankje zo op je wagentje. Brave pony ook, die zijn hun gewicht in goud waard.

Zoals aangegeven is zit het tuig echt niet lekker zo, goed dat je wil leren. Een passend tuig van goede kwaliteit is inderdaad een goede stap. Wel wil ik je hier nog even op wijzen, Ideal is een fijn tuig maar meerdere mensen krijgen problemen met het schoftje (zie : [AR] Verdikking op schoft, ander schofttuig of … ? ), even iets om goed op te letten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-03-17 22:03 



 
Profiel   

Het is een schattig koetsje met een schat van een pony.
Verstandig om eerst zelf een paar menlessen te nemen van een ervaren menner en je pony goed in laten spannen en het tuig goed te laten afstellen bij deze wagen. Zo trekt de pony helemaal verkeerd met het schoftje. Broek hoger, strengen korter, lichtogen flink omhoog.
Dit tuig is verkeerd afgesteld, maar zo op het eerste gezicht is het wel een tuig dat je passend zou kunnen maken. Dan hoef je geen nieuw tuig.

En koop een goede menzweep met voldoende lengte dat je de schouder van de pony kan raken., zonder zweep kan je niet goed mennen.

Ik weet niet wat de verkeersregels voor koetsen zijn in Belgie. Maar in Nederland is een oranje driehoek verplicht achter op de koets. Niet mooi, maar wel heel verstandig om goed zichtbaar te zijn in het verkeer.

Je hebt daar een super brave menpony, waar je veel plezier mee kan beleven.
Maar leer eerst veel zelf, zodat je je pony aangenaam zijn werk kan laten doen en het veilig is voor pony, koetsier, passagiers en het andere verkeer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-03-17 06:35 



 
Profiel   

Dank jullie wel voor alle nuttige tips!
Het borsttuig is kapot, dat is vast gemaakt met stripjes. De pony loopt al jaren met dit tuig en heeft witte drukplekken thv schoft, broek en waar het borsttuig om hoog gaat. Vandaar dat ik de broek losser had gemaakt. Ik kocht het tuig bij de pony bij en aangezien dat we niets van mennen kennen,... maar die drukvlekken dat kan toch niet juist zijn. Volgens de vorige eigenaar had ze die al, zij kochten de pony ook met het tuig (en hebben haar maar een jaar gehad, ik denk niet dat zij heel goed op de hoogte waren van hoe een passend tuig moet zitten). Maar zoals ik zei, ik heb woensdag een afspraak bij mensen die me gaan helpen met passen en afstellen. En de zweep komt eraan! :j dank je!

Ik zal eens informeren wat er nodig is om de koets. Ik zal de driehoek sowieso zetten (of het nodig is of niet, maakt niet uit, das veiliger) en was van plan om fluoriserende strips aan te brengen op de as en achterkant voor extra zichtbaar :)

Dank jullie wel!

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-03-17 07:03 



 
Profiel   

Goed bezig!! Goed dat je zelf wel hulp zoekt. Die witte plekken zijn geen goed teken, arme pony... Ik zou ook even goed kijken of hij niet helemaal vast zit in zijn lichaam nu. Zou me namelijk niets verbazen als ik het zo hoor. Misschien dat een masseur dan kan helpen. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-03-17 07:51 



 
Profiel   

Ik kan het zo niet goed beoordelen vanaf de foto, dan moet ik het voelen op het paard. aar ik denk eerder dat het verkeerd inspannen en het verkeerd afstellen de drukkingen veroorzaakt dan dat het tuig niet passend te maken is.
Maar goed om eerst een ervaren menner te laten kijken naar het tuig

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-03-17 08:08 



 
Profiel   

Wat een ontzettend leuk wagentje. Wat jammer dat die pony zo lang met een slecht passend tuig heeft moeten rondlopen want het is aan alle kanten te klein voor haar. Het zal straks echt een hele verbetering zijn met een Ideal tuigje erop

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-04-17 10:56 



 
Profiel   

Dank je :) ik hoop ook dat het een hele verbetering is als ze een nieuw tuig heeft!
Als ik het heb, kom ik het sowieso eens showen ;) :D
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-04-17 19:39 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 14 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen