Kleine man aan het werk

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kiekeboefje

Berichten: 1796
Geregistreerd: 04-03-13
Woonplaats: Groningen

Re: Kleine man aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 18:21

Volgensmij was daar een vuistregeltje voor, buitenom wat mensen zelf doen/denken. Een pony kan 3x zijn eigen gewicht trekken over een verharde weg. 2x over gras, en 1x door zand. Verbeter me als ik het fout heb, maar dit lijkt wel realistisch.

Natuurlijk ligt het dan wel weer aan de conditie en spieren van je pony! :)

TanteFlavie

Berichten: 781
Geregistreerd: 26-02-10
Woonplaats: Merksplas (Belgiƫ)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 18:22

Het is inderdaad zo dat een sulky die goed in balans is, en dat lijkt zo op de foto's, dat er dan zo goed als geen gewicht in de rug is. Mij lijkt het een goede combinatie! Zeer mooie combinatie trouwens! Proficiat!

Jillsil

Berichten: 1043
Geregistreerd: 17-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 19:22

Willemina_L schreef:
Jillsil schreef:
Waar ik wel benieuwd naar ben, hoe bereken je het draaggewicht voor een kleine pony? Het is een tweewieler en dus komt het gewicht van de koetsier op de rug van de pony. Hoe zijn daar de verhoudingen voor?
(En dit bedoel ik dus met oprechte interesse en niet om een discussie aan te zwengelen over te groot of te zwaar)


Dan heb je niet opgelet bij natuurkunde. Het gewicht komt bij een goed afgestelde tweewieler niet op de rug van de pony maar op de wielen. Er is sprake van een minimaal gewicht in de lichtogen (heet dat inderdaad zo?) van het tuig. Ik ben verder geen menner maar weet wel wat van natuurkundige wetten en berekeningen. Als de sulky in optimale balans is dan heb je het over het te trekken gewicht. De banden hebben rolweerstand en dat zal voor het grootste gedeelte bepalen hoe zwaar eraan getrokken moet worden in combinatie met de ondergrond. Tot zover de sulky zelf. En het gewicht op de kar is bepalend voor het geheel. Je kunt het allemaal goed berekenen en meten met een veerunster. Maar ik ga mijn vingers niet branden aan wat acceptabel is voor een pony om te trekken.... Dan laait de discussie weer op. Wat op het eerste oog te zwaar lijkt kan meevallen en andersom. Meten is weten!



Dat klopt dat ik niet heb opgelet, ik heb het namelijk nooit gehad +:)+ Bedankt overigens voor je ontzettend toffe reactie. De vriendelijkheid druipt van mijn scherm. Pfff kansloos! Ik stel gewoon een vraag.

En waarom ik deze vraag stel? ik heb namelijk geen verstand van natuurkunde maar wel van mennen. En mijn ervaring met een tweewieler is slecht omdat ons paard (na meerdere afstellingen van de antieke wagen) niet goed bleef lopen en zelfs drukplekken kreeg. Dan kun je daar wel een prachtig natuurkundig verhaal over houden maar praktijk versus theorie werkt niet altijd. Wij hebben uiteindelijk besloten/bedacht dat het misschien toch te zwaar was of de drukverdeling niet goed door het antieke rijtuig. Vandaar dat ik dus de vraag stelde hoe andere dus die berekening maken.

Jillsil

Berichten: 1043
Geregistreerd: 17-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 19:24

Kiekeboefje schreef:
Volgensmij was daar een vuistregeltje voor, buitenom wat mensen zelf doen/denken. Een pony kan 3x zijn eigen gewicht trekken over een verharde weg. 2x over gras, en 1x door zand. Verbeter me als ik het fout heb, maar dit lijkt wel realistisch.

Natuurlijk ligt het dan wel weer aan de conditie en spieren van je pony! :)


Dank voor je reactie! Zoiets heb ik ook wel eens gehoord en wij rekenen dan ook de antieke rijtuigen nog mee omdat die vaak zwaarder zijn om te trekken.

Willemina_L

Berichten: 1674
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 20:16

Jillsil schreef:
Dat klopt dat ik niet heb opgelet, ik heb het namelijk nooit gehad +:)+ Bedankt overigens voor je ontzettend toffe reactie. De vriendelijkheid druipt van mijn scherm. Pfff kansloos! Ik stel gewoon een vraag.

En waarom ik deze vraag stel? ik heb namelijk geen verstand van natuurkunde maar wel van mennen. En mijn ervaring met een tweewieler is slecht omdat ons paard (na meerdere afstellingen van de antieke wagen) niet goed bleef lopen en zelfs drukplekken kreeg. Dan kun je daar wel een prachtig natuurkundig verhaal over houden maar praktijk versus theorie werkt niet altijd. Wij hebben uiteindelijk besloten/bedacht dat het misschien toch te zwaar was of de drukverdeling niet goed door het antieke rijtuig. Vandaar dat ik dus de vraag stelde hoe andere dus die berekening maken.


Sorry, ik bedoelde het absoluut niet rot. Had even een smiley erbij moeten zetten na de zin dat je niet opgelet had bij natuurkunde. Mijn excuses! Ik heb weer geen verstand van mennen namelijk en waarschijnlijk kun jij dus veel beter bepalen wat er echt gebeurt met bewegend materiaal en levende paarden ervoor. :)

Jillsil

Berichten: 1043
Geregistreerd: 17-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 20:30

Willemina_L schreef:
Jillsil schreef:
Dat klopt dat ik niet heb opgelet, ik heb het namelijk nooit gehad +:)+ Bedankt overigens voor je ontzettend toffe reactie. De vriendelijkheid druipt van mijn scherm. Pfff kansloos! Ik stel gewoon een vraag.

En waarom ik deze vraag stel? ik heb namelijk geen verstand van natuurkunde maar wel van mennen. En mijn ervaring met een tweewieler is slecht omdat ons paard (na meerdere afstellingen van de antieke wagen) niet goed bleef lopen en zelfs drukplekken kreeg. Dan kun je daar wel een prachtig natuurkundig verhaal over houden maar praktijk versus theorie werkt niet altijd. Wij hebben uiteindelijk besloten/bedacht dat het misschien toch te zwaar was of de drukverdeling niet goed door het antieke rijtuig. Vandaar dat ik dus de vraag stelde hoe andere dus die berekening maken.


Sorry, ik bedoelde het absoluut niet rot. Had even een smiley erbij moeten zetten na de zin dat je niet opgelet had bij natuurkunde. Mijn excuses! Ik heb weer geen verstand van mennen namelijk en waarschijnlijk kun jij dus veel beter bepalen wat er echt gebeurt met bewegend materiaal en levende paarden ervoor. :)


heel fijn dat je het toelicht! Met elkaar weten we meer. Jij de theorie ik de praktijk en een ander de oplossing :D

VanHuisUit

Berichten: 6678
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 20:31

Wat een ontzettend leuke combi zijn jullie +:)+

Willemina_L

Berichten: 1674
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Re: Kleine man aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 20:39

@Jillsil: Bedankt voor je toffe bericht terug! Voelde me echt rot erover. Ja het blijft interessant hoe sommige zaken die zo simpel lijken op papier in de praktijk zo anders uitpakken!!

@TS; Het was niet de bedoeling om je fantastisch mooie fototopic te vervuilen hoor! Je kijkt zo ontzettend blij op de foto's, leuk!!!

Jillsil

Berichten: 1043
Geregistreerd: 17-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 22:10

Willemina_L schreef:
@Jillsil: Bedankt voor je toffe bericht terug! Voelde me echt rot erover. Ja het blijft interessant hoe sommige zaken die zo simpel lijken op papier in de praktijk zo anders uitpakken!!

@TS; Het was niet de bedoeling om je fantastisch mooie fototopic te vervuilen hoor! Je kijkt zo ontzettend blij op de foto's, leuk!!!


In bokt-stijl zouden we nu eigenlijk moeten gaan rellen _O- Nee hoor, helemaal prima zo!

@Ts ik ben dus wel oprecht benieuwd hoe jullie met kleine pony's het gewicht berekenen. Draag/trekkracht etc.

pinkie87

Berichten: 7193
Geregistreerd: 09-03-07
Woonplaats: Schagerbrug

Re: Kleine man aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 23:55

Wat super gave pony en mooie kleuren op je kar-!!
Hij doet het echt super leuk :D

toch 1 klein dingentje, weet niet of je hem niet op heb vanwege de foto's maar echt zet alsjeblieft cap op O:) uit ervaring weet ik nu dat ongelukje in een heel klein hoekje kan zitten ik was 2 maanden geleden super blij dat ik hem toch op had :) verplicht je niets is alleen tip ;)

Ben verlieft op je pony mooi dier :P

julius_juut
Zilveren 1 april Bokt-stokpaardtemmer

Berichten: 3101
Geregistreerd: 14-11-10

Re: Kleine man aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 09:38

Wat een leuke combi zo! Heerlijk om te zien dat een shet niet alleen als weideornament dient. :D
Mag ik vragen hoe de strengen aan de kar zitten? Is dat met elastieken ofzo?

TanteFlavie

Berichten: 781
Geregistreerd: 26-02-10
Woonplaats: Merksplas (Belgiƫ)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 10:07

pinkie87 schreef:
Wat super gave pony en mooie kleuren op je kar-!!
Hij doet het echt super leuk :D

toch 1 klein dingentje, weet niet of je hem niet op heb vanwege de foto's maar echt zet alsjeblieft cap op O:) uit ervaring weet ik nu dat ongelukje in een heel klein hoekje kan zitten ik was 2 maanden geleden super blij dat ik hem toch op had :) verplicht je niets is alleen tip ;)

:P



Met deze tip ben ik volmondig akkoord... Familie van mij is achterover gevallen(stomme val, geen gekke dingen gedaan) en had een open schedelbreuk tijdens een hele warme zomer...

Is nooit meer goed gekomen, heeft zijn vrouw nooit meer herkend, ook zijn kinderen niet. Hij is een 7 jaar lager gestorven aan complicaties...

Ikzelf droeg vroeger NOOIT een cap, nu ga ik niet meer buiten met mijn paard of ik moet hem op mijn hoofd hebben...

miekiie

Berichten: 34
Geregistreerd: 25-07-08
Woonplaats: Noordwijk

Re: Kleine man aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 10:10

Wat een leuke shet! Heel veel plezier nog.

aljavi
Berichten: 25
Geregistreerd: 23-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 20:01

Leuke foto's van een leuke combinatie

mirriejj

Berichten: 3602
Geregistreerd: 07-11-05
Woonplaats: Roermond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-17 20:51

Jillsil schreef:
Waar ik wel benieuwd naar ben, hoe bereken je het draaggewicht voor een kleine pony? Het is een tweewieler en dus komt het gewicht van de koetsier op de rug van de pony. Hoe zijn daar de verhoudingen voor?
(En dit bedoel ik dus met oprechte interesse en niet om een discussie aan te zwengelen over te groot of te zwaar)


Ik heb daar nooit echt over nagedacht. Toen ik begon met mennen woog ik 20 kg minder, maar ik heb niet het idee dat hij er last van heeft dat ik nu een stuk zwaarder ben.


Clau1981 schreef:
Krijg je geen last van je rug als je zo lang moet zitten op een sulky? Dat vraag ik me eigen iedere keer af als ik foto's van iemand op een sulky zie.


Jawel, maar ik heb zelf ook een slechte houding. Als ik actiever en met rechte rug zit dan heb ik beduidend minder last.


pinkie87 schreef:
Wat super gave pony en mooie kleuren op je kar-!!
Hij doet het echt super leuk :D

toch 1 klein dingentje, weet niet of je hem niet op heb vanwege de foto's maar echt zet alsjeblieft cap op O:) uit ervaring weet ik nu dat ongelukje in een heel klein hoekje kan zitten ik was 2 maanden geleden super blij dat ik hem toch op had :) verplicht je niets is alleen tip ;)

Ben verlieft op je pony mooi dier :P


Ik rijd inderdaad zelf te vaak zonder cap. Ik moet me aanleren die standaard op te doen!


julius_juut schreef:
Wat een leuke combi zo! Heerlijk om te zien dat een shet niet alleen als weideornament dient. :D
Mag ik vragen hoe de strengen aan de kar zitten? Is dat met elastieken ofzo?


De strengen zitten met veiligheidssluitingen aan de staalkabel :)


Voor de rest iedereen bedankt voor de enorm leuke reacties!

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 21:08

Super toffe foto's :D

pinkie87

Berichten: 7193
Geregistreerd: 09-03-07
Woonplaats: Schagerbrug

Re: Kleine man aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 22:02

ik ook hoor :) voornamelijk in de winter want dan heb ik muts op enz.
Maar sinds we over de kop zijn gegaan ( had hem toen op) doe ik hem altijd op :D

claudiadvx

Berichten: 2798
Geregistreerd: 11-01-14
Woonplaats: Emmer-Compascuum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 22:29

Jillsil schreef:
@Ts ik ben dus wel oprecht benieuwd hoe jullie met kleine pony's het gewicht berekenen. Draag/trekkracht etc.


Draagkracht is nihil als je sulky goed is afgesteld. Trekkracht is
1x pony zijn gewicht op aanraden
2x pony zijn gewicht op verharde wegen (gras etc)
3x zijn gewicht op asfalt

Mocht ik dit niet goed hebben correct me :+

julius_juut
Zilveren 1 april Bokt-stokpaardtemmer

Berichten: 3101
Geregistreerd: 14-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 09:37

mirriejj schreef:
julius_juut schreef:
Wat een leuke combi zo! Heerlijk om te zien dat een shet niet alleen als weideornament dient. :D
Mag ik vragen hoe de strengen aan de kar zitten? Is dat met elastieken ofzo?


De strengen zitten met veiligheidssluitingen aan de staalkabel :)


Voor de rest iedereen bedankt voor de enorm leuke reacties!


Oh interessant! Geen gedoe met drukplekken bij het borsttuig doordat er geen zweng tussen strengen en kar zit? Ik vind zo'n sulky wel een heel leuk idee voor als ik alleen met Nout op pad wil, lijkt me eigenlijk praktischer dan een vierwieler.

Ayla

Berichten: 6120
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Brummen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 18:36

De kabel dient als zweng :)

En als vuistregel wordt inderdaad aangehouden: 1x eigen gewicht op bijv. zand, 2x op gras en 3x op asfalt. Daarnaast zou een sulky/tweewieler moeten zweven en dan draagt de pony dus niets op zijn schoft.

Svadilfari1

Berichten: 698
Geregistreerd: 28-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 19:50

<3 wat is hij mooi en leuk! En wat een harmonie en genietgehalte stralen jullie uit !

mirriejj

Berichten: 3602
Geregistreerd: 07-11-05
Woonplaats: Roermond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-17 22:38

Svadilfari1 schreef:
<3 wat is hij mooi en leuk! En wat een harmonie en genietgehalte stralen jullie uit !


Wat een mooi compliment zeg :o