[Volg] Koersdravers: Wij draven 2021 in vanaf pag 18!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6036
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 18:15

Met Rex_Rolfo eens, Heel veel respect voor jouw openheid. Ik heb tot nu toe enkel mee gelezen maar wilde nu toch graag eventjes reageren!

Echt respect hoe jullie met jullie paarden omgaan enz. En iedereen maakt fouten, het is hoe je er daarna mee om gaat en daar kan niemand ook maar 1 slecht woord over zeggen!

Toch wel ook een vraagje. De vaste kap, ziet er eigenlijk net uit als een vliegenkap?

ruitje

Berichten: 12315
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-19 18:25

sofieiets schreef:
Hoihoi,

Ik kom me ook melden hier. Wat ontzettend leuk om te lezen hoe het er ‘achter de schermen’ aan toe gaat.

Ik keek net een van de filmpjes op youtube en kreeg toen een suggestie naar een filmpje over een crash in leek. Op de draverijen daar.

https://m.youtube.com/watch?v=E-01PMyl4fI

Dit filmpje dus. Ik kan zo snel niet zien wat er nou precies gebeurd. Jij waarschijnlijk wel. Zo ja, zou je het willen uitleggen? En is dit iets wat vaker gebeurd?

En nogmaals, erg leuk om al je filmpjes en informatie te zien en lezen.


Ja, super storend. Deze komt heel vaak naar boven als suggestie. Is een van de weinige crashes van de afgelopen jaren maar hij komt steeds naar boven :+

Eigenlijk zijn er weinig echt grote ongelukken zoals dit, als er ongelukken zijn zijn het vaker 'eenzijdige ongelukken' , dus bijvoorbeeld een stuurloos paard of iets wat stuk gaat van te voren bijv. De koers is natuurlijk maar 3 minuten, het hele stuk ervoor en het werken van een paard is veel langer. Ook zie je weinig echt gevaarlijke paarden in de koers, omdat mensen zelf ook niet levensmoe zijn en omdat je moet kwalificeren( en daar kijken ze ook naar gedrag) voordat je mee mag doen aan een koers.

Echter, als het mis gaat in de koers, krijg je ook meteen een stapeleffect. Dat zie je ook bij deze koers. 1 paard glijd gewoon uit. Het eerste paard aan de buitenkant, omdat die echter neergaat: loopt alles er bovenop. Je rijd natuurlijk zo snel en je hebt maar een fractie van een seconde om een beslissing te maken. Je leert ook echt een aantal basisregels. Zo kun je bijvoorbeeld met je wiel in de kar van een ander rijden, en dan moet je echt goed kijken of je juist gas moet geven of moet remmen. Als jij de voorste bent dan en je remt, dan trek je elkaar overhoop. Dat zijn echt dingen die je moet zien en binnen 2 seconden moet beslissen.

Verder doen de paarden vaak een hoop, die zien meer dan wij zien en hebben vaak een reflex voordat je zelf iets door hebt.

Je ziet bij dit filmpje ook waarom het belangrijk is om op een paard zijn hoofd te gaan zitten, ze willen altijd zo snel mogelijk omhoog en weg, en zeker als de kar er dan nog achter hangt raken ze daar alleen maar meer van in paniek. Maarja, durf jij op een paard zijn hoofd/nek te gaan zitten als hij zo is?

Nouja, kort gezegd: Gaat het vaak mis: Nee. Maar als het mis gaat met 50 kilometer per uur terwijl je op een kluitje rijd: Dan gaat het ook meteen goed mis.

ruitje

Berichten: 12315
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-19 18:29

XxLiEsJuHhxX schreef:
Met Rex_Rolfo eens, Heel veel respect voor jouw openheid. Ik heb tot nu toe enkel mee gelezen maar wilde nu toch graag eventjes reageren!

Echt respect hoe jullie met jullie paarden omgaan enz. En iedereen maakt fouten, het is hoe je er daarna mee om gaat en daar kan niemand ook maar 1 slecht woord over zeggen!

Toch wel ook een vraagje. De vaste kap, ziet er eigenlijk net uit als een vliegenkap?



Ivar heeft inderdaad 2 kappen op. De ene is gewoon een orenkap. Dus er zitten watten in Ivar zijn oren, dan rubberen oren er op en daarover een stoffen kap. Dit zit alleen over zijn oren. Op die manier maak je ze helemaal doof en rustig.

Dan heeft hij over zijn hoofdstel nog een gaaskap, dit zou je inderdaad kunnen zien als een vliegenkap. Ivar vind het heel vervelend als hij kleine steentjes/zand van de baan op zijn hoofd krijgt, hij gaat daar van afstoppen.

Verder is Ivar nogal een rare vogel en ziet hij kabouters voordat wij ze zien, hij is snel 'overprikkeld' zeg maar, zoals je ook in het filmpje op het stalterrein ziet. Wij hebben ook het idee dat hij rustiger is met de vliegenkap op. Maar misschien zit dat meer tussen onze oren dan tussen de zijne want echt logica daarvoor heb ik niet echt.

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 18:35

ruitje schreef:
Maar als het mis gaat met 50 kilometer per uur terwijl je op een kluitje rijd: Dan gaat het ook meteen goed mis.

Lijkt wel of het ineens over wielrennen gaat ;)

hagelslag
Berichten: 9023
Geregistreerd: 18-09-10

Re: [VOLG]snelheid op Bokt, volg onze koersdravers

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 18:44

Ohje de ivar, dat klinkt echt als een heel heel heel naar ongeluk.
Alleen al bij het lezen hield ik mijn adem in

sofieiets
Berichten: 86
Geregistreerd: 09-04-13
Woonplaats: Egmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 19:48

ruitje schreef:
sofieiets schreef:
Hoihoi,

Ik kom me ook melden hier. Wat ontzettend leuk om te lezen hoe het er ‘achter de schermen’ aan toe gaat.

Ik keek net een van de filmpjes op youtube en kreeg toen een suggestie naar een filmpje over een crash in leek. Op de draverijen daar.

https://m.youtube.com/watch?v=E-01PMyl4fI

Dit filmpje dus. Ik kan zo snel niet zien wat er nou precies gebeurd. Jij waarschijnlijk wel. Zo ja, zou je het willen uitleggen? En is dit iets wat vaker gebeurd?

En nogmaals, erg leuk om al je filmpjes en informatie te zien en lezen.


Ja, super storend. Deze komt heel vaak naar boven als suggestie. Is een van de weinige crashes van de afgelopen jaren maar hij komt steeds naar boven :+

Eigenlijk zijn er weinig echt grote ongelukken zoals dit, als er ongelukken zijn zijn het vaker 'eenzijdige ongelukken' , dus bijvoorbeeld een stuurloos paard of iets wat stuk gaat van te voren bijv. De koers is natuurlijk maar 3 minuten, het hele stuk ervoor en het werken van een paard is veel langer. Ook zie je weinig echt gevaarlijke paarden in de koers, omdat mensen zelf ook niet levensmoe zijn en omdat je moet kwalificeren( en daar kijken ze ook naar gedrag) voordat je mee mag doen aan een koers.

Echter, als het mis gaat in de koers, krijg je ook meteen een stapeleffect. Dat zie je ook bij deze koers. 1 paard glijd gewoon uit. Het eerste paard aan de buitenkant, omdat die echter neergaat: loopt alles er bovenop. Je rijd natuurlijk zo snel en je hebt maar een fractie van een seconde om een beslissing te maken. Je leert ook echt een aantal basisregels. Zo kun je bijvoorbeeld met je wiel in de kar van een ander rijden, en dan moet je echt goed kijken of je juist gas moet geven of moet remmen. Als jij de voorste bent dan en je remt, dan trek je elkaar overhoop. Dat zijn echt dingen die je moet zien en binnen 2 seconden moet beslissen.

Verder doen de paarden vaak een hoop, die zien meer dan wij zien en hebben vaak een reflex voordat je zelf iets door hebt.

Je ziet bij dit filmpje ook waarom het belangrijk is om op een paard zijn hoofd te gaan zitten, ze willen altijd zo snel mogelijk omhoog en weg, en zeker als de kar er dan nog achter hangt raken ze daar alleen maar meer van in paniek. Maarja, durf jij op een paard zijn hoofd/nek te gaan zitten als hij zo is?

Nouja, kort gezegd: Gaat het vaak mis: Nee. Maar als het mis gaat met 50 kilometer per uur terwijl je op een kluitje rijd: Dan gaat het ook meteen goed mis.


Gelukkig dat er maar weinig echte ongelukken zijn.
En 50 km per uur is inderdaad loeihard. Ik ga wel eens naar de koersen in het stadspark. Nou liever op de tribune dan op de sulky :+

Zelf een tijdje een draver gehad en die op het strand ook wel eens laten gaan. Echt bizar. Maar wat een toppaarden zijn het <3

Jullie rijden ook wel heel dicht op elkaar. Net als wielrenners. Ik zou constant bang zijn dat ik geramd word door een ander.

Ik blijf het een fascinerende tak van sport vinden

Whizz
Berichten: 1043
Geregistreerd: 24-06-07

Re: [VOLG]snelheid op Bokt, volg onze koersdravers

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 09:39

@ruitje, ik vind dit echt een superleuk topic! Ik zag de foto’s van duindigt langskomen, daar is mijn liefde voor de paarden ontstaan. Helpen met poetsen, inspannen en uitspannen en na de koers droogstappen. Heerlijke jaren waren dat. De optuiging is wel veranderd zie ik, ik ben nog uit de tijd van Henry Buitenzorg en action squatter :D een paar weken geleden was er de dag van het paard waar ik naar toe ben geweest. Vroeger was dat een groot evenement en nu waren er een paar honderd mensen en geen koersen, dat vond ik wel jammer. Ik lees lekker mee :o

ruitje

Berichten: 12315
Geregistreerd: 29-06-03

Re: [VOLG]snelheid op Bokt, volg onze koersdravers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-19 10:50

Ja het gaat echt hard, maar daarom is het ook zo leuk :D

Whizz, wat leuk dat je vroeger zo in onze sport hebt gezeten. Helaas is de sport echt een beetje afgetakeld ja, de laatste jaren...

senna21

Berichten: 11850
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 14:07

Wat een naar ongeluk, en wat ontzettend dapper van Ivar (en jullie) om toch weer verder te gaan.
En dan gelijk winnen... kippenvel.
Hopelijk nog meer mooie koersen.

ruitje

Berichten: 12315
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-19 22:18

En weer een update over onze koerdravers. Op dit moment alleen nog maar Kliko en Ivar:

Hier Kliko een stukje in het werk thuis:



Kliko is stijgende qua vorm.

De 13e liep hij een volle seconde van zijn record af! Hij heeft hier nummer 9. Hij start tegenwoordig echt heel erg goed, nummer 9 betekend dat je achter de auto als eerste in de tweede rij start. De vleugel van de startauto klapt aan de binnenkant altijd iets terug, dus als nummer 1 en nummer 9 moet je niet te vroeg bij de start zijn. Je moet eigenlijk zeg maar de rijen 'in rijden' , als de andere al op hun plek zitten. Kliko deed dit heel erg goed maar het is gewoon wel een beetje een rot nummer omdat je zo vast in het veld zit dus dan eindig je best wel achteraan. Rond 1.59 zie je dat Kliko achter een paar moeilijke stappen heeft, het is en blijft gewoon geen goede bochtenloper. Wat daar vervelend aan is is dat op dat moment de rest versneld en je dus Kliko vast moet houden zodat hij niet springt.
Normaal eigenlijk rijden we het laatste stuk niet zo aan Kliko, er vanuit gaande dat hij gewoon niet zoveel sprintvermogen heeft. Maar Kliko verbaasde ons enorm, hij komt echt nog hard af.


Dan vandaag: We hadden Kliko ingeschreven in een koers op het gras. Die werd echter op de dag zelf overgezet naar het zand omdat de grasbaan te slecht was. Vervelend want het gras is meer Kliko zijn ding maar goed. Kliko heeft nummer 2 en ligt er meteen super in, hij ligt direct 2e paard.
Het koppaard gooide er echt een enorm tempo uit, dat zie je aan het feit dat het hele veld 'uitrekt' . D.w.z. dat alle paarden moeite hebben om dichterbij hun voorganger te komen.
Hij loopt echt een mega goede koers. Dit keer dus ook weer wel rijden naar de finish toe, omdat we nu weten dat Kliko eigenlijk in de bocht een 'stopmoment' heeft, maar wel degelijk nog kan sprinten het laatste stuk. Zoals je ziet krijgt Kliko geen klappen met de zweep maar zit de rijder vooral te duwen( zie het filmpje wat ik eerder heb gedeeld) . Heel erg fijn dat dat tegenwoordig kan!
Plan is nu om volgende week naar Wolvega te gaan, naar een koers speciaal voor Franse paarden.



Dan Ivar,

13-10:
Ivar heeft nummer 2. Hij start rustig en ligt 4e paard. Langzaam aan schuift er een paard naast hem en de rijder voelde hem drukker worden. Omdat je als dat paard naast je ligt je niet meer naar buiten kan schuiven als Ivar zichzelf weer helemaal opvreet en we Ivar juist rustiger willen houden in de koers besluit de rijder daar naar buiten te gaan. Dan lig je wel op de rotste plek in de koers, maar vertrouwen opbouwen na het ongeluk vinden wij bij Ivar belangrijker.

Ook in deze koers ligt het tempo hoog, je ziet dat rond 1.50 het koppaard en Ivar er nog wel een versnelling uit kunnen gooien maar dat andere paarden daar al terug vallen. Bij de finish ziet de rijder dat de eerste veel beter is en dat hij die nooit kan kloppen, maar dat hij ook ruim voor de andere paarden ligt. Dus hij laat Ivar rustig finishen.
Hele fijne koers geweest voor Ivar zijn vertrouwen, zeker op die zware plakkerige baan.


Ivar vandaag:
Hij heeft nummer 1, vertrekt rustig. Rond 0.30 neemt de rijder een goede beslissing. Hij heeft dan zoals we dat noemen 'de rug van het dooiespoor'. Het paard wat het eerste in het 2e spoor ligt heeft het 'dooiespoor' omdat dat paard meters buitenom loopt zonder een paard voor hem, veel paarden ervaren dat als zwaar, omdat ze al het werk zelf moeten opknappen. De positie die Ivar dan heeft is dat je er bijna altijd uit komt( je raakt niet opgesloten zodat je niet kan finishen) , maar je ligt wel op de rug van een ander paard. Eigenlijk ligt hij dus in de ideale positie. Rond 1.30 zie je dat dat paard Ivar ook echt naar voren brengt, dichter bij de kop van het veld.

En dan eigenlijk op het moment dat Ivar normaal gesproken sprint: Is de tank leeg.
Dat kan komen omdat dit nou eenmaal is zo hard als hij kan ( hij liep weer 17,4 dat is het hardste wat hij tot nu toe heeft gelopen.)
Of omdat het geen 1600 meter paard is ( deze koers was korter, en dus een sprintkoers)
Of omdat er iets hem niet lekker zit.

We nemen hem dus de volgende keer naar Wolvega mee, alleen om daar rustig te kwikkelen( dit omdat Ivar zo vreselijk druk was de eerste keer op een andere baan, dus we gaan niet meteen koersen op Wolvega maar juist de eerste keer niet snelrijden en hem daar rustig leren zijn ) en daarna gaan we hem voor een APK even meenemen naar de kliniek. Verwacht daar niet veel van, maar eerst even weer alles uitsluiten voordat we hem nog een keer inschrijven.


RianneH

Berichten: 28236
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: [VOLG]snelheid op Bokt, volg onze koersdravers

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 23:25

Mooi om te zien weer!

Hoeveel paarden lopen er gemiddeld in een koers? Is dat nog afhankelijk van bepaalde factoren?

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 00:34

Oh wat leuk, een dravertopic!

Ik heb een tijdje een dravermerrie onder mijn kont gehad. Camisa Negra, gefokt in frankrijk en hier in NL gekoerst met Stefan Schoonhoven. Ze bracht helaas niet genoeg op.

Camisa (Ondertussen Camisha), maakt nu de kinderen (en volwassenen ook hoor :P ) op een manege in Brabant blij! :)


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ladyson

Berichten: 3222
Geregistreerd: 03-01-10
Woonplaats: Brabant

Re: [VOLG]snelheid op Bokt, volg onze koersdravers

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 04:23

Wauw wat een gaaf topic ruitje! Ik beland hier alleen precies verkeerd geloof ik. Is het seizoen nu voorbij? Ik zou weleens willen kijken! (En ik meende Wim als jullie driver te zien op de foto, kan dat?)

ruitje

Berichten: 12315
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-19 09:27

Ik zat mij net gister af te vragen of er nog wel behoeftes waren aan updates omdat er niet zoveel reacties waren :o . We zijn natuurlijk geen trainer met 3 overwinningen in de week dus mogelijk daarom ook iets minder boeiend om te volgen :o .

Dus leuk dat er toch weer reacties zijn!

Hoeveel paarden er lopen wisselt heel erg. Bij ongeveer 8 paarden gaat hij door. Bij meer dan 16 paarden splitsen ze hem vaak in 2 koersen. In Frankrijk echter starten ze soms met veel en veel meer, zou eens moeten tellen maar denk boven de 20 zelfs?

Des te meer paarden tes te boeiender de koers vaak. Want als er 8 lopen, springen er soms nog 2 in galop ofzo, dan hoef je maar heel weinig paarden voorbij het laatste stuk.

Dan ga je vaak pas laat rijden. Moet je er 16 voorbij, dan gaan mensen vaak al een tussensprint plaatsen om positie te verbeteren :) .

Leuk Pepperrr, reed je Camisha dressuurmatig tijdens het koersen? Goede toevoeging vaak!

Duindigt is voorbij inderdaad, nu kijken of onze paarden op Wolvega mee kunnen en anders gaan ze op rust. 9 van de 10 keer koersen wij van maart tot oktober( Duindigt en grasseizoen) en staan ze de wintermaanden op rust. Vaak is de vorm niet zo lang houdbaar, echter lijkt Kliko juist te stijgen in vorm nu.

Klopt, Wim rijd Ivar! Super leuk hoor als je een keer komt loeren :D

hagelslag
Berichten: 9023
Geregistreerd: 18-09-10

Re: [VOLG]snelheid op Bokt, volg onze koersdravers

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 09:44

Jaaaa zekers wel updaten. Ik vind het reuze interesant

Kaatje

Berichten: 1678
Geregistreerd: 02-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 09:49

Blijven updaten aub .

Ik post niet, maar kijk alle filmpjes en lees vol interesse mee.

jeetje77

Berichten: 3456
Geregistreerd: 28-11-14
Woonplaats: In de buurt van water, zout en zoet

Re: [VOLG]snelheid op Bokt, volg onze koersdravers

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 09:54

Ik vind het ook echt interessant. Ik lees iedere keer wel mee en zit vol spanning de filmpjes te kijken. Het is zo'n andere kant van de paardensport. terwijl ik er in mijn jeugd wel af en toe wat van mee kreeg, woonde toendertijd in Hilversum, daar zat ook een baan of zat in de buurt een baan toch?

lies_sparkle

Berichten: 6126
Geregistreerd: 19-06-11

Re: [VOLG]snelheid op Bokt, volg onze koersdravers

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 09:56

Ik lees ook mee hoor!
Ik ben met veel paarden van mijn beste vriend altijd naar VP geweest.
Nu hebben ze geen paarden die koersen maar dat komt vast snel weer :)

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Re: [VOLG]snelheid op Bokt, volg onze koersdravers

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 11:06

Oh haha ik heb nooit gekoerst hoor! Alleen engels gereden! Veel dressuur en soms een sprongetje, springen doet ze erg goed!

Januari 2016 was haar laatste koers, daarna is ze bij ons gekomen ;)

Willekes
Berichten: 957
Geregistreerd: 06-11-01
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 11:19

Onder meelees steen vandaan; Ruitje, we lezen mee hier hoor, alleen loggen niet elke keer in om een reactie te plaatsen door omstandigheden. Vooral blijven posten. Super interessant. *\o/*

pien_2010

Berichten: 43267
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: [VOLG]snelheid op Bokt, volg onze koersdravers

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 11:35

Dit topic blijf ik meelezen. Ik vind het intetessant.

LoveUggs

Berichten: 8677
Geregistreerd: 12-01-11
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 11:38

Hier nog een meelezer :D
Ik volg van die volg topics altijd in stilte :+

charmante

Berichten: 116
Geregistreerd: 22-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 12:02

Het zou erg leuk zijn als je updates blijft plaatsen, ik lees je topic altijd met veel plezier. De draverij en dan vooral de wedstrijden op Duindigt zijn voor mij jeugdsentiment, ik ging als baby in de kinderwagen al mee met mijn ouders. Mijn vader heeft zelf jaren dravers gehad en heeft zelf ook als amateur gereden. Hij heeft ook dravers in training gehad bij Frans en Peter Louwersheimer die hun stallen natuurlijk ook op Duindigt hadden. Zijn laatste draver stond in Drenthe bij Peter op stal. Ik ben nu al jaren niet meer op Duindigt geweest maar ik wil het komende seizoen zeker weer eens gaan. Het gaat toch weer kriebelen als je de filmpjes van de koersen ziet.

NienkeV1994

Berichten: 4489
Geregistreerd: 09-01-13
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 12:03

Ik vind het ook interessant om te lezen! Heb zelf sinds een aantal weken een draver die jaren gekoerst heeft als recreatiepaard, dus ik vind het leuk om meer over de dravers wereld te leren!

XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6036
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Re: [VOLG]snelheid op Bokt, volg onze koersdravers

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 12:15

Ik lees ook nog altijd mee. Vind het zo'n onwijs boeiende tak van de paardensport. En juis nog meer omdat jullie juist geen 3 koersen per week winnen :P Jullie zijn nog aan het groeien. Het groei process maakt het juist veel interesanter! :D