Linette voor het eerst naar buiten (beleren)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
conejo

Berichten: 1413
Geregistreerd: 07-03-06
Woonplaats: Bennekom

Linette voor het eerst naar buiten (beleren)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-20 16:33

Linette is een welsh a pony van rond de 115 denk ik nu. Ze is 4,5jaar oud. En zijn vorig jaar rustig aan begonnen met beleren voor de wagen. Ze word ook onder het zadel gereden.

Ze heeft inmiddels 4 keer voor de wagen gelopen. Eerste 2 keer een grote wagen omdat onze eigen wagen nig gemaakt moest worden. Daarna voor onze eigen wagen die eigenlijk nog iets te groot is voor haar. Omdat ze het zo goed op pakt hebben we inmiddels een kleinere menwagen voor haar gekocht. Deze moet nog gemaakt worden (2dehands niks kunnen vinden wat aan mijn wensen voldeed, vooral het stukje minimale spoorbreedte van 1.25) deze wagen komt waarschijnlijk halverwege februari.

Ze loopt nu 1 keer per week voor de wagen. En tussen door onder het zadel en word ze gelongeerd of lange lijnen.

Ik wil voornamelijk recreatief met haar gaan rijden met af en toe een onderlinge wedstrijd.

Ik heb zelf het stukje tuigmak gedaan. Lange lijnen hebben mijn man en ik samen gedaan.

Vanaf het slepen hebben we er iemand bij gevraagd die heel veel paarden al heeft beleerd voor de wagen. (Dat eerste stukje heb ik al 2 keer gedaan en mijn man al vaker).
Mijn man heeft wel alles zelf gedaan maar onder begeleiding dit is voor hem de eerste keer dat hij echt alle stappen zelf doet. Hadden we ook niet zo bedacht alleen de gene die ons helpt die weet wat mijn man kan en heeft er blijkbaar genoeg vertrouwen in dat hij het kan.


Ze pakt het heel goed op. Soms wil ze naar voren weg als het het iets spannend vind (rammelen kar door kuilen bv of als ze het even erg moeilijk vind) maar is heel makkelijk bij je te houden (bijna op 2 vingers)

Vandaag voor het eerst een klein rondje buiten gereden. Na eerst stukje in de binnen bak. Ik zelf vind het nog al spannend als ze naar voren weg wil en ben daarom in eerste instatie niet mee geweest naar buiten. Wat maar goed was ook. Er kwamen blaffende honden op haar af (bleven wel op eigen terrein) en daar reageerde ze nog al op. Maar was goed te houden. Ze wou voornamelijk naar voren. Auto die ze tegen kwamen gaf ze niks om. Rondje kende ze al loopt ze ook wel eens onder het zadel en met lange lijnen ook regelmatig gedaan (alleen honden lopen vaak verder naar achteren)

Ik ben ze op een gegeven moment tegemoet gelopen en heb het laatste stukje even achterop gestaan.


Hier filmpje en foto van vandaag.

Afbeelding

https://www.digitalracing.nl/zooi/linette.mp4

Monique1963

Berichten: 8636
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: Linette voor het eerst naar buiten (beleren)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 18:45

Hey leuk, wat een nette aanspanning, ik moest wel even grinniken, een pony van rond de 115 is best wel oud ;-)