Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 12 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Met trots voor het eerst op bokt: mijn knappe Afan Mathew

 
Profiel   

Goedemiddag!
Na jarenlang niets meer op Bokt te hebben geplaatst, waag ik mij er toch weer een keer aan, omdat ik simpelweg zo trots ben op mijn knappe man dat ik dit graag met jullie wil delen.

Korte (althans ik ga het proberen) achtergrondinformatie. :list: Mathew heb ik vorig jaar in juni gekocht als onbeleerde goedgekeurde dekhengst, die recent uit Engeland was geïmporteerd. Ik zocht eigenlijk een pony waar ik weer lekker mee aan de gang kon, omdat mijn andere pony op dat moment al bijna 4 jaar COPD had en nog wel op therapeutische basis aan het werk was, maar écht trainen zat er toen natuurlijk al een tijdje niet meer in. Terwijl mijn nagenoeg nieuwe men spullen (had net alles nieuw aangeschaft voordat mijn andere pony ziek werd) aan het verstoffen waren en ik het mennen meer en meer begon te missen heb ik na lang wikken en wegen besloten dat mocht er een fijne pony op mijn pad komen, dat ik er dan toch voor zou gaan. Ik 'zocht' op de eerste plaats een maatje voor mijn andere pony en daarnaast wilde ik er graag mee verder kunnen gaan waar ik noodgedwongen heb moeten stoppen met mijn andere pony. Wat voor mij inhield, een leuke, ongecompliceerde, beleerde ruin waar ik de wedstrijden mee in kon gaan. Al mat al kwam ik dus uit bij een onbeleerde goedgekeurde dekhengst op leeftijd (14 jaar), die zeer groen was en ontzettend bang was voor mensen en alles wat daarmee samen ging. Heel logisch inderdaad. :D
Je begrijpt dus vast al dat we een lange weg te gaan hadden en dat het de vraag was of hij überhaupt ooit voor de wagen zou kunnen lopen. Stap voor stap alles heel rustig geïntroduceerd, want Mathew raakte makkelijk overprikkeld en zag (in blinde paniek) vluchten in zulke situaties als enigste uitweg wat natuurlijk niet geheel ongevaarlijk is. De focus heb ik dan ook altijd gelegd op vertrouwen en het aanleren van betere alternatieven om met zijn spanning om te kunnen gaan. Alles op zijn tempo.
Mathew had natuurlijk 14 jaar 'op de prairie' geleefd en was daardoor heel scherp op lichaamstaal, een genot om mee te mogen werken! Ik heb dan ook vele uren in stilte met hem 'getraind' zonder tuigage, want lichaamstaal was hetgeen wat wel hij wél begreep, in tegenstelling tot vele andere menselijke dingen en communicatiemiddelen. Op die manier probeerde ik hem meer en meer zelfvertrouwen te geven zonder hem te 'controleren' middels tuigage. De afstand tussen ons probeerde ik dus ook steeds meer te vergroten wanneer hij daaraan toe was, zodat hij ook leerde om op zichzelf en zijn eigen keuzes te vertrouwen zonder dat ik binnen een straal van 1-2 meter bij hem in de buurt was. Ook wilde ik hem op die manier laten ervaren dat ook wanneer ik niet aan zijn zijde sta hij mij altijd op kan zoeken wanneer hij de prikkels even niet meer kan verwerken, maar ook de keuze niet wil maken om te vluchten. De focus lag dan ook om hem zélf te laten nadenken. Hij heeft in die tijd verschillende manieren geleerd waardoor hij beter zijn spanning leerde afvloeien en vluchten (in de meeste gevallen) niet langer de eerste reactie was.
Na een 'lang' traject met ups en downs, momenten dat ik écht met mijn handen in mijn haar zat omdat ik niet meer het vertrouwen had dat ik hem kon helpen, lijkt het dan toch echt te zijn gelukt. Mathew staat na een 'beleertraject' van een jaar voor de wagen! *\o/* Voor het laatste stukje van het beleerproces is Mathew bij Milou Huisman geweest van HPH Stables en volgens mij had hij geen betere plek kunnen hebben. Heel dankbaar dat zij Mathew in laatste stukje heeft begeleid met veel respect, geduld en op zijn tempo. Zij beschreef Mathew gedurende het proces precies zoals ik hem ook altijd had ervaren zonder dat ik die informatie van te voren heb meegegeven. Dat bevestigde voor mij des te meer dat zij echt werkt vanuit het dier en het dier daarmee in zijn of haar waarde laat.

Mathew heeft inmiddels zo'n 20 keer voor de wagen gestaan. De foto's en filmpjes zijn van verschillende momenten, zowel nog bij zijn beleerplek als de 3e training thuis. Dus dat alles nog niet perfect gaat is natuurlijk vanzelfsprekend, maar dat neemt niet weg dat ik niet mega trots ben op mijn kleine kleuter! <3


[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]


https://youtu.be/DQM029Eq96g
Ons allereerste galopje! <3

https://youtu.be/022r41C9Qi4
Draf

https://youtu.be/toYXLRZkDF8
Onze poging tot het rijden van een fijne overgang :Y)


:):) Wellicht tot de volgende keer!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-07-20 16:05 



 
Profiel   

Wat een knapperd en zo braaf al voor de wagen. Je mag zeker trots op Mathew zijn.
Ik wens je vele plezierige menkilometers toe.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-07-20 18:05 



 
Profiel   

Wat een stoere pony! En wat een proces ook zo te horen. Fijn dat het toch werkt en jullie nu alweer een jaar verder zijn. Heel veel plezier met hem verder! :3

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-07-20 18:30 



 
Profiel   

Wat ontzettend fijn dat je deze ponys de tijd hebt gegeven om zichzelf ook te ontwikkelen! Petje af, een jaar is lang "wachten" maar daar pluk je nu de vruchten van! Jullie gaan vast een top combinatie worden samen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-07-20 11:22 



 
Profiel   

Wat loopt hij mooi ontspannen, zooo fijn als er naar een pony geluisterd wordt.
Nog heel veel (men)plezier met deze knapperd !

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-07-20 21:13 



 
Profiel   

Wat een stoere pony!
Echt al heel braaf zo voor de wagen zeg

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-07-20 09:38 



 
Profiel   

Nou, wat een knappe pony! Ga je ook wedstrijd rijden want dat potentieel lijkt hij wel te hebben?
Ook petje af voor je geduld, maar het wordt zo te zien dubbel en dik beloond!

Ook erg leuk om lezen is de positieve noot aan het adres van Milou. Ons paard gaat nl aanstaande vrijdag naar haar toe om beleerd te worden. Ook onze merrie is super gevoelig, dus wel fijn dat de positieve ervaringen die we al over Milou gehoord hadden, nogmaals bevestigd worden!

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-07-20 09:48 



 
Profiel   

Dank jullie wel allemaal <3

Lukasje schreef
Nou, wat een knappe pony! Ga je ook wedstrijd rijden want dat potentieel lijkt hij wel te hebben?
Ook petje af voor je geduld, maar het wordt zo te zien dubbel en dik beloond!

Ook erg leuk om lezen is de positieve noot aan het adres van Milou. Ons paard gaat nl aanstaande vrijdag naar haar toe om beleerd te worden. Ook onze merrie is super gevoelig, dus wel fijn dat de positieve ervaringen die we al over Milou gehoord hadden, nogmaals bevestigd worden!


Het allerbelangrijkste vind ik dat hij er plezier in heeft en houdt. Ik zou heel graag willen starten, maar het is en blijft een scherpe pony die soms moeite heeft met het verwerken van (nieuwe) prikkels. Thuis gaat het vooralsnog ook gewoon met ups en downs (begrijp mij niet verkeerd dat vind ik ook absoluut geen probleem aangezien hij nog geen 2 maanden beleerd is). Als hij niet de ontspanning op wedstrijden kan vinden zoals thuis en dus veel stress blijft houden, dan zal ik ook stoppen met het rijden van wedstrijden. Tuurlijk verwacht ik niet dat hij de eerste wedstrijd compleet ontspannen de ring door gaat, maar het moet op den duur wel minder worden en indien dat niet het geval is dan blijven we lekker thuis doortrainen. Hij ontwikkelt zich te leuk om niets mee te doen :Y)
Mijn uiteindelijke 'droom' is ooit in ieder geval twee span Welsh in de marathon, of dat uiteindelijk met hem gaat lukken is afwachten. :D

Fijn! Ik denk dat je daarmee een goede keuze voor je paard maakt. De rust, het geduld en vertrouwen van waaruit zij werkt is zó fijn voor een dier. Mijn pony heeft soms het geduld van haar flink op de proef gesteld, maar ze raakte nooit gefrustreerd richting hem. :D
Voor mij betekende het dat ik 2 keer in de week ruim 3.5 uur in de auto zat (1.45 uur heen en 1.45 uur terug als het verkeer mee zat) en heb er geen moment spijt van. Mocht het allemaal voorspoedig lopen gaat Mathew ook weer terug naar Milou indien zich een geschikt twee span maatje voordoet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-07-20 12:19 



 
Profiel   

Met die instelling ga ik ook wedstrijd rijden met mijn C-pony’tje. Hij doet het hier thuis zo goed dat het jammer zou zijn het niet op wedstrijd te proberen maar hij is zo snel van zijn melk. Is hij van slag, is er echt een poos geen land met hem te bezeilen. Ik heb me voorgenomen een wedstrijdseizoen te proberen maar blijft hij gespannen, dan hoeft het voor mij ook niet. Is het voor hem niet leuk, dan voor mij evenmin. Ik beleef thuis aan mijn menlessen ook erg veel plezier!

Rust, geduld en vertrouwen is precies wat we zoeken voor ons gevoelige paardje. Geeft toch een goed gevoel want ik vind het vreselijk dat ze weg gaat, al komt ze natuurlijk wel weer terug.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-07-20 18:33 



 
Profiel   

Fijne pony. Lekker genieten.

Tip voor jezelf......je hebt veel spanning in je schouders en je trekt vooral je rechterschouder op. Probeer recht te blijven zitten en ik denk als je je handen iets laat zakken, dat het ook fijner is voor je schouders. En voor een fijne soepele verbinding met de mond van je pony.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-07-20 06:45 



 
Profiel   

janouk schreef
Fijne pony. Lekker genieten.

Tip voor jezelf......je hebt veel spanning in je schouders en je trekt vooral je rechterschouder op. Probeer recht te blijven zitten en ik denk als je je handen iets laat zakken, dat het ook fijner is voor je schouders. En voor een fijne soepele verbinding met de mond van je pony.


Bedankt! Mijn schouders zijn van nature hoger door hoge spanning in mijn nekspieren, als ik ze bewust lager houdt ontstaat er juist veel spanning. Dus ik denk dat dat iets vertekend, maar deels heb je zeker gelijk. Inmiddels is het gelukkig al iets beter, zeker qua ongelijkheid van mijn schouders. Ik had de neiging de houding van de pony van de zijkant te willen zien waardoor ik scheef ging zitten en dus een van mijn schouders op trok. Was nog heel erg zoekende bij deze pony of het gevoel klopte met het plaatje. Dat valt nu steeds meer op z’n plek, maar we hebben nog steeds een weg te gaan. :)

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-08-20 13:33 



 
Profiel   

*\o/*
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-08-20 14:04 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 12 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen