Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 15 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Stoere Boef weer in het tuig na pauze van 3 jaar

 
Profiel   

Hoi lieve Bokkers!

Mijn lieve en knappe pony Boefje is inmiddels alweer 9 jaar! Als 3 jarige is hij beleerd voor de wagen en we hebben jarenlang veel menplezier gehad. Totdat we in de sloot belandden met de wagen tijdens een buitenrit. Ik hing de leidsels aan de wilgen, had mijn marathonwagen verkocht en ben ik me gaan focussen op het rijden onder het zadel met mijn rijpony.

Tot dit weekend! *\o/*

[ img ]

De sneeuwkriebels bliezen mij nieuwe energie in om het tuig weer uit de kast te halen! Op vrijdagavond kreeg ik het ineens in de bol. Vriendin opgetrommeld en hop daar gingen we naar stal 's avonds om Boef weer in het tuig te zetten. We gingen eerst rustig bandje slepen. Vrijdag alleen even laten wennen aan de band en het tuig, even hangen aan de strengen. Het leek mij op dat moment echt niet realistisch om hem zondag al voor de slee te hebben. Zaterdag bandje erachter en stukje door de bak gegaan. En zondag kwam dan het moment... wel de slee er achter, niet er achter... Ik ben wat dat betreft echt een schijtert. Ik vond het ook een beetje eng dat Boefje zo veel overtollige energie had. Hij maakte al 3 levades aan de hand toen ik hem uit de stal haalde.


[ img ]


Maar... vaak bu'j te bang. Slee er achter in de binnenbak, ging perfect. Eenmaal voor de slee vloeide al zijn energie prachtig af naar het trekken van de slee. Alle gekheid was gelijk weg en de focus modus stond aan. Heel fijn om dat mee te maken, dat gaf enorm vertrouwen. <3

Eerste stapjes in de binnenbak:


[ img ]



En dan naar buiten! Zondagmiddag, middenin de sneeuwstorm. En Boefje trok gewoon rustig de slee alsof hij nooit anders heeft gedaan. Er liep wel nog continue iemand naast. Stapje voor stapje opbouwen... Ik moest zelf ook even het vertrouwen terug krijgen.


[ img ]


En toen had ik natuurlijk de smaak te pakken! Woensdagochtend weer ingespannen voor de slee. Dit keer na 2 rondjes aan de hand gelijk 'los'. En even de draf uitproberen natuurlijk!


[ img ]


[ img ]


Het viel overigens niet mee om op zo'n dik pak sneeuw te sleeën. Bij het kleinste hobbeltje of een te scherpe bocht had je kans dat de slee kantelde. Volgende keer een wat meer robuuster modelletje op de kop zien te tikken. :+


[ img ]


En dan zaterdagochtend uiteraard nogmaals... Dit keer met genoeg vertrouwen om hem echt lekker voluit te laten draven. Neusje mag er nog wat meer uit, zul je op meer foto's wel zien, maar het was voor ons beide eventjes wennen. Ik had hem meer leidsel mogen geven in de draf, iets met controle willen houden vrees ik...


[ img ]



[ img ]


Gisteravond had ik zelfs zo veel vertrouwen dat ik Boefje alleen ingespannen heb voor de slee, en alleen een paar rondjes ben gaan stappen door de wei met zonsondergang. <3


[ img ]


Wat hebben we genoten. Wat een cadeautje was die sneeuw, en wat een mooie kans om dit samen weer eens te kunnen doen.

En nu begint het ontzettend de kriebelen om toch een HCA sulky te kopen en hem weer fanatieker te gaan trainen. Geen buitenritjes meer, ik heb genoeg van de sloot gezien. Maar dressuur in de bak en een vaardigheidsparcours af en toe zal al te gek zijn. :j
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-02-21 13:34 



 
Profiel   

Wat leuk! Fijn om op deze manier weer vertrouwen op te bouwen want zo te zien is hij helemaal in zijn element

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-02-21 13:36 



 
Profiel   

Ik heb een vast lamoen voor mijn slee gemaakt. Ik zou niet durven rijden zoals jij het doet met die touwtjes en zonder cap:=

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-02-21 14:02 



 
Profiel   

Jaa knappe Boef!! <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-02-21 14:13 



 
Profiel   

roekes schreef
Ik heb een vast lamoen voor mijn slee gemaakt. Ik zou niet durven rijden zoals jij het doet met die touwtjes en zonder cap:=


Waar ben je precies bang voor? Dat de pony tussen de strengen stapt en zich open haalt aan de touwtjes? Ben je bang dat ze gaan snijden net als weide afrasteringsdraad? Heb er 2 paniekhaken aan zitten (die zie jij waarschijnlijk niet zitten) in geval van nood is de slee met 2 tellen los van de pony. Strengen worden omhoog gehouden door lusjes aan de broek. Ik weet niet waarom een vast lamoen het probleem van doorhangende strengen gaat voorkomen? Zit je zelf dan nog dichter op je paard/pony dan ik? Dat zou ík dan weer eng vinden!

Cap opmerking kan ik inkomen, die had ik op kunnen zetten. Al denk ik dat een motorhelm of skihelm in dit geval beter is dan een paardrijcap, als je het écht goed wilt doen. Paardrijcap beschermt dan alleen voor een klap van rechtboven en het grootste risico is een hoef recht in je gezicht... vandaar ook de wat langere afstand tussen de slee en de achterbenen.

Touwen kunnen wellicht van een zachter en dikker materiaal zodat áls ze er tussen stappen ze zich niet openhalen. Voor de volgende keer sneeuw een optie om te overwegen! Al met al kan eigenlijk niet zeggen dat ik het nou allemaal zo onveilig vind om heel eerlijk te zijn. Tenzij jij dingen ziet die ik niet zie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-02-21 15:00 



 
Profiel   

Gillbo schreef
Wat leuk! Fijn om op deze manier weer vertrouwen op te bouwen want zo te zien is hij helemaal in zijn element


Wat leuk dat je dat kunt zien! Hij was inderdaad in zijn element, hij leefde helemaal op. Eindelijk weer wat actie in de taxi dacht hij.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-02-21 15:09 



 
Profiel   

mpc_rijder schreef
Jaa knappe Boef!! <3


Te lang deze knapperd op pauze gezet inderdaad!

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-02-21 15:10 



 
Profiel   

Heerlijk Lotte, zoals ik al zei, sulky kopen en gaan met die banaan haha.
Die heerlijke knappe pony van jou kan zo lekker lopen <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-02-21 15:12 



 
Profiel   

Wat heerlijk. Ik zou ook zeggen koop gewoon die sulky! Hier ook totaal geen vertrouwen meer in de vierwieler, maar wel in de sulky. Maar ik zit nu met probleem dat ik ze in tweespan wil gaan zetten, dus dat moet wel voor een vierwieler(Gaat niet mijn huidige worden, heb daar teveel ellende mee gehad en angst voor die wagen).

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-02-21 15:18 



 
Profiel   

Meile schreef
Heerlijk Lotte, zoals ik al zei, sulky kopen en gaan met die banaan haha.
Die heerlijke knappe pony van jou kan zo lekker lopen <3


*kijkt stiekem al op marktplaats...*

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-02-21 15:26 



 
Profiel   

Jorex schreef
Wat heerlijk. Ik zou ook zeggen koop gewoon die sulky! Hier ook totaal geen vertrouwen meer in de vierwieler, maar wel in de sulky. Maar ik zit nu met probleem dat ik ze in tweespan wil gaan zetten, dus dat moet wel voor een vierwieler(Gaat niet mijn huidige worden, heb daar teveel ellende mee gehad en angst voor die wagen).


Ja het is echt even een kwestie van je vertrouwen terug krijgen, ik snap dat heel erg goed. Tweespan is wel mega gaaf...

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-02-21 15:29 



 
Profiel   

Ik verplaats dit topic naar [AR-ITP] :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-02-21 10:11 



 
Profiel   

Wat leuk dat hij weer lekker aan het werk kan, zo'n mooie pony, misschien laat hij nu de sloten voor wat het is en kun je uiteindelijk toch weer leuke buitenritten maken met een fijne sulky op een duur?! Eerst maar weer even wat vertrouwen opbouwen :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-02-21 10:25 



 
Profiel   

Unleash schreef
roekes schreef
Ik heb een vast lamoen voor mijn slee gemaakt. Ik zou niet durven rijden zoals jij het doet met die touwtjes en zonder cap:=


Waar ben je precies bang voor? Dat de pony tussen de strengen stapt en zich open haalt aan de touwtjes? Ben je bang dat ze gaan snijden net als weide afrasteringsdraad? Heb er 2 paniekhaken aan zitten (die zie jij waarschijnlijk niet zitten) in geval van nood is de slee met 2 tellen los van de pony. Strengen worden omhoog gehouden door lusjes aan de broek. Ik weet niet waarom een vast lamoen het probleem van doorhangende strengen gaat voorkomen? Zit je zelf dan nog dichter op je paard/pony dan ik? Dat zou ík dan weer eng vinden!

Cap opmerking kan ik inkomen, die had ik op kunnen zetten. Al denk ik dat een motorhelm of skihelm in dit geval beter is dan een paardrijcap, als je het écht goed wilt doen. Paardrijcap beschermt dan alleen voor een klap van rechtboven en het grootste risico is een hoef recht in je gezicht... vandaar ook de wat langere afstand tussen de slee en de achterbenen.

Touwen kunnen wellicht van een zachter en dikker materiaal zodat áls ze er tussen stappen ze zich niet openhalen. Voor de volgende keer sneeuw een optie om te overwegen! Al met al kan eigenlijk niet zeggen dat ik het nou allemaal zo onveilig vind om heel eerlijk te zijn. Tenzij jij dingen ziet die ik niet zie.

Ik denk dat ze het remmen bedoeld. Voeten op de grond en geen probleem toch?

Ik heb zelf twee beugelriemen gebruikt om de strengen langer te maken.

Ik kwam op een filmpje van een clubgenoot deze slee tegen.

[ img ]

Is gemaakt van twee hekken van koeienstands. Als Ik twee van die dingen voordelig op de kop kan tikken denk ik dat er hier ook zoiets komt want inderdaad zo'n huis tuin en keukenslee is wel erg wiebelig. Dan zou ik er wel een lamoen aan maken want zoiets wil je niet op de hakken van je pony hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-02-21 11:21 



 
Profiel   

Bizar, deze nog op Uitgelicht en vandaag loopt alles zonder deken op bij + 15 in de zon ...
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-02-21 12:16 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 15 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen