Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 3 [ 57 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Eerste fotoshoot met de gerestaureerde Miedema wagen!

 
Profiel   

Hoi!
Ik heb zojuist super gave foto's ontvangen van een goede oude vriendin vriendin mij die ik graag wil delen!

Zilver is mijn 6 jarige fries. Ze is 2 keer door een beleerder voor de wagen gezet en verder "moest" ik alles zelf uitzoeken. Wel veel ervaring met inspannen,maar mennen? Joh dat kan ik niet. Ik doe maar wat. Wij zijn altijd op de weg te vinden , lekker lange leidsels en genieten :P Ik probeer wel dressuurmatig te rijden soms maar je bent zo lang! En de stelling en buiging of wijken voor druk is zo veel makkelijker als je er op zit. Hoe doe je dat in godsnaam op de wagen := Ook weet ik eigenlijk niet zeker of het tuig juist zit. Op deze manier lijkt het mij het comfortabelst, maar mocht iemand iets zien hoor ik het graag! (We rijden overigens al 3 jaar zo rond zonder ik denk dat ze ergens last van heeft) Daarbij heeft ze altijd in het werk een soort hanglip waardoor het lijkt of ze haar mond open heeft :=

De wagen is een gerestaureerde Miedema wagen die mijn vader helemaal heeft opgeknapt. Hij is er heel erg trots op! En wij rijden hier normaal de weg altijd mee uit :)

Naja genoeg gepraat. Ik mocht voor de gelegenheid bij onze buren, groot boer, in de weide rijden. Zo dankbaar voor!

Foto's door Sharon Noppert Fotografie. Helaas werkte niet alles mee dus helaas zijn sommige niet zo scherp :(:)
1.
[ img ]
2.
[ img ]
3.
[ img ]
4. Wanneer je broek er van af zakt :D _O-
[ img ]
5. Gelukt :))
[ img ]
6.
[ img ]
7. Echt zo mooi!
[ img ]
8. Bedoel ik met haar lipje, doet ze ook bitloos of normaal bit :+
[ img ]
9.
[ img ]
10.
[ img ]
11.
[ img ]
12.
[ img ]
13.
[ img ]
14.
[ img ]
15. Bedankt voor het kijken!!
[ img ]
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-08-21 20:19 



 
Profiel   

Leuke foto's!

Maar ik persoonlijk zou toch voor een normale menwagen gaan en werken met veiligheidssluitingen.
Als er zich nu iets voordoet, dan ga je niet tot moeilijk uit die situatie terecht kunnen doordat ze zo voor de wagen staat. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-08-21 20:26 



 
Profiel   

O een Miedema wagen van de bekende fabriek in Winsum waar mijn vader woont leuk om te zien en mooi gerestaureerd.

Prachtige foto's

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-08-21 20:28 



 
Profiel   

Dankje jolynne!
Ik heb een normale menwagen en nog een wedstrijd karretje en wissel het vaak af. We rijden normaal altijd gewoon rechtuit en in stap en draf over de weg en vraag geen moeilijke rare oefeningen. Lange leidsels en relaxen. Nooit galop want dat kan niet op de weg. Wat is voor jou de reden deze kar te laten staan? Op asfalt rolt ie heel makkelijk weg.


Westerntrail schreef
O een Miedema wagen van de bekende fabriek in Winsum waar mijn vader woont leuk om te zien en mooi gerestaureerd.
Prachtige foto's

Dankjewel! Ik vind hem prachtig! Ga er graag mee uit rijden!

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-08-21 20:28 



 
Profiel   

Puur omwille de veiligheid, je kan nooit snel genoeg uitspannen omdat er geen veiligheidssluitingen zijn en/of ook geen mogelijkheid tot gebruik is. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-08-21 20:30 



 
Profiel   

Jolynne schreef
Puur omwille de veiligheid, je kan nooit snel genoeg uitspannen omdat er geen veiligheidssluitingen zijn en/of ook geen mogelijkheid tot gebruik is. :)

Dan zou ik nieuw tuig of andere zwengel (of hoe dat ook heet) moeten kopen want geen enkele wagen heeft veiligheidssluitingen hier

Ik heb daarbij altijd een scherp mes bij de hand mocht ik haar los moeten snijden in een benarde situatie

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-08-21 20:33 



 
Profiel   

Ik vind het een mooi paard en een mooie wagen. Je hebt haar mooi aan het lopen maar zit je bij foto 13 nou met je benen voor/door de draai as?
Die foto’s met je benen daar zo laag vind ik echt doodeng om te zien. Als ze opzij springt ben je je benen kwijt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-08-21 20:55 



 
Profiel   

Jolynne schreef
Leuke foto's!

Maar ik persoonlijk zou toch voor een normale menwagen gaan en werken met veiligheidssluitingen.
Als er zich nu iets voordoet, dan ga je niet tot moeilijk uit die situatie terecht kunnen doordat ze zo voor de wagen staat. :)


Bij authentiek rijden heb je nooit veiligheidssluitingen of wat dan ook, dat past niet bij de wagens :)

Ziet er leuk uit hoor Kabayo! Zou je niet eens geheel in outfit willen rijden? <<)

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-08-21 21:01 



 
Profiel   

Waar werd zo'n wagen vroeger voor gebruikt? En moet je nu de hele tijd op die houten rand zitten:-). Die arme mensen vroeger.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-08-21 21:06 



 
Profiel   

Ik vind het een gaaf plaatje.

Op sommige foto's lijkt het alsof het borsttuig net te laag zit.
Pinkriempje aan je leidsel is een echt onmisbaar onderdeel van je tuig die ik niet zie.
En als laatste, ik zou wel voor een men-hoofdstel kiezen. Die zijn er voor gemaakt om te rijden met een stangbit, zwaardere kwaliteit, breder achter de oren voor betere druk verdeling. Veiliger en comfortabeler dus.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-08-21 21:07 



 
Profiel   

Je kan comfortabeler, stabieler en hoger zitten als je een pakje stro achter dat bovenste schotje neerzet en vastzet. Dan kun je alsnog bij de rem en dan zit je inderdaad niet zo eng met je benen zo laag voorop, maar dan kun je hoog blijven zitten zoals op de eerste foto's. Dan zit je wat stabieler en dus veiliger, dat is voor jezelf ook fijner denk ik, je zit echt heel laag op die laatste foto's en dan ook nog in galop, zou ik doodeng vinden.... :o

Alsnog zijn het mooie foto's en heb je een heel braaf paard! Wij deden het ook met shetlanders, erg leuk om af en toe te doen, op de keuring hebben we vaak meegedaan vroeger :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-08-21 21:20 



 
Profiel   

Muiz schreef
Bij authentiek rijden heb je nooit veiligheidssluitingen of wat dan ook, dat past niet bij de wagens :)

Ziet er leuk uit hoor Kabayo! Zou je niet eens geheel in outfit willen rijden? <<)

Ja klopt! Ik wil het her liefst zo authenthiek en gemakkelijk mogelijk houden. Zoals vroeger zeg maar. Toen knoopten ze nog bitten aan een halster, niet heel handig, dus ik pak wel fatsoenlijk tuig haha.
Lijkt mij gaaf! Ik wou mee doen aan de flaeijl optocht , dat is een boerenfeest vlakbij waar allemaal oude landbouwmachines komen, van paard en wagen tot stoommachines. Heel gaaf. Maar ze vonden de miedema wagen helaas te nieuw voor de optocht.

Dennis schreef
Ik vind het een gaaf plaatje.

Op sommige foto's lijkt het alsof het borsttuig net te laag zit.
Pinkriempje aan je leidsel is een echt onmisbaar onderdeel van je tuig die ik niet zie.
En als laatste, ik zou wel voor een men-hoofdstel kiezen. Die zijn er voor gemaakt om te rijden met een stangbit, zwaardere kwaliteit, breder achter de oren voor betere druk verdeling. Veiliger en comfortabeler dus.

Dankjewel!
Pinkriempje is geknapt :+ zal er nog eens een strotouwtje ofzo aan knopen.
Borsttuig geen idee, maar lijkt goed. Ze heeft er geen last van. Niet dat ik je advies in de wind wil slaan hoor, maar zie zo niet waarom die te laag zit? Wellicht wil je dit uitleggen, heb er niet echt verstand van :=
Hoofdstel heb ik juist met opzet gedaan. Ze vind oogkleppen niks en daarbij vind ik zo'n hoofdstel echt heel stug en oncomfortabel. Heb een nieuwe van ideal. Ik snap je gedachtegang maar deze ga ik niet veranderen.

belle_boef schreef
Ik vind het een mooi paard en een mooie wagen. Je hebt haar mooi aan het lopen maar zit je bij foto 13 nou met je benen voor/door de draai as?
Die foto’s met je benen daar zo laag vind ik echt doodeng om te zien. Als ze opzij springt ben je je benen kwijt.

Ja nou komt even een mooi verhaaltje :+ Ik had deze kar gewassen en klaar gemaakt. Normaal heb ik altijd een pakje hooi of zaagsel op de kar, want die draaicirkel is niet ideaal := Ik had haar ingespannen en alles, hele pak vergeten. Ik zat de hele tijd op het randje maar 2 rondjes op het bankje, waar ik zo goed als bijna af gleed. Geen succes :+
[ img ]
Normaal echt altijd zo op pad (totdat mijn vriend naast mij ging zitten en het pak ontplofte :') )
[ img ]

Dinopino schreef
Waar werd zo'n wagen vroeger voor gebruikt? En moet je nu de hele tijd op die houten rand zitten:-). Die arme mensen vroeger.

Voornamelijk het ophalen van gras/hooi! Dit is niet de officiële 'ophanging'.
Deze is van Google, maar ze zaten heel anders
[ img ]
We hebben laatst ook eens hooi van het land gehaald
[ img ]


Laatst bijgewerkt door Kabayo op 01-08-21 21:33, in het totaal 3 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-08-21 21:22 



 
Profiel   

Grainey schreef
Je kan comfortabeler, stabieler en hoger zitten als je een pakje stro achter dat bovenste schotje neerzet en vastzet. Dan kun je alsnog bij de rem en dan zit je inderdaad niet zo eng met je benen zo laag voorop, maar dan kun je hoog blijven zitten zoals op de eerste foto's. Dan zit je wat stabieler en dus veiliger, dat is voor jezelf ook fijner denk ik, je zit echt heel laag op die laatste foto's en dan ook nog in galop, zou ik doodeng vinden.... :o

Alsnog zijn het mooie foto's en heb je een heel braaf paard! Wij deden het ook met shetlanders, erg leuk om af en toe te doen, op de keuring hebben we vaak meegedaan vroeger :j

Klopt doe ik normaal ook :D toevallig net tegelijk gepost. Iets met voorbereidingen :+ Stom.
Oh wat leuk, Shetlanders voor een oude wagen? Vind het zo'n leuke afwisseling. Ik doe niks professioneel, gewoon lekker hobbelen, wat sturen. Thats it :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-08-21 21:23 



 
Profiel   

Haha ik zie het :') Top, dan had ik niks hoeven zeggen +:)+

Wij hadden een minatuur Miedema wagen dus, en dan helemaal in kostuum met ook een boerentuigje aan, als we dan toch op de keuring waren deden we daar ook aan mee. Hadden we af en toe ook nog het schoonste geheel, altijd leuk. Was verder niks professioneels aan hoor, we hadden een shetlander die dat allemaal prima vond dus waarom niet :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-08-21 21:31 



 
Profiel   

Je borsttuig is aan de rechterzijde kapot.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-08-21 21:36 



 
Profiel   

ardo_iggy schreef
Je borsttuig is aan de rechterzijde kapot.

Klopt :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-08-21 21:36 



 
Profiel   

Dan zou ik hem persoonlijk laten vervangen of repareren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-08-21 21:38 



 
Profiel   

ardo_iggy schreef
Dan zou ik hem persoonlijk laten vervangen of repareren.

Dat moet inderdaad nog. Maar ze ondervind er geen hinder van

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-08-21 21:39 



 
Profiel   

Kabayo schreef
Muiz schreef
Bij authentiek rijden heb je nooit veiligheidssluitingen of wat dan ook, dat past niet bij de wagens :)

Ziet er leuk uit hoor Kabayo! Zou je niet eens geheel in outfit willen rijden? <<)

Ja klopt! Ik wil het her liefst zo authenthiek en gemakkelijk mogelijk houden. Zoals vroeger zeg maar. Toen knoopten ze nog bitten aan een halster, niet heel handig, dus ik pak wel fatsoenlijk tuig haha.
Lijkt mij gaaf! Ik wou mee doen aan de flaeijl optocht , dat is een boerenfeest vlakbij waar allemaal oude landbouwmachines komen, van paard en wagen tot stoommachines. Heel gaaf. Maar ze vonden de miedema wagen helaas te nieuw voor de optocht.

Geen vereniging in je buurt waar je eens een rondje bij mee mag rijden? Vaak kan dat wel gewoon. Hier rijd ook vaak iemand mee met een miedema wagen en dat kan en mag gewoon :j

Er zijn trouwens ook best veel fijne menhoofdstellen waar de kleppen vanaf gehaald kunnen worden. Dan heb je wel wat grovere kwaliteit voor de veiligheid maar geen last van kleppen als je die niet wilt. En ook deze hoofdstellen heb je ondanks de zwaardere kwaliteit leer die goed gevromd en zacht voor het hoofd zijn. Als je bakstuk breekt op wat voor manier dan ook weet je echt niet waar je het zoeken moet zonder stuur of rem :=

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-08-21 21:49 



 
Profiel   

Wat een mooie combinatie! Leuk paard.

Ik zou er zelf echt niet aan moeten denken om met zo'n kar te rijden trouwens, ik zou na 3 seconden een houten kont hebben. Ik kan als niet zo goed met karren met een vlak bankje zonder bokkussen :D . Kon je fotograaf niet gewoon even een zaagsel pakje voor je gaan halen :+

Ik vind het trouwens een beetje onzin om ivm antieke wagen te zeggen dat een veiligheidsgespje het authentieke gevoel verstoord. Met een antieke wagen rijden is iets heel anders als ook echt authentiek gerij rijden. Het moderne rijhoofdstel en het gebrek aan authentieke outfit zou bij authentiek gerij een stuk meer in het oog springen dan een extra gesp in dit geval :Y) . Ander lamoen is voor veiligheidssluitingen aan broek en strengen imo niet nodig, veiligheidslichtogen kunnen hier misschien niet aan. Wij reden onze antieke wagen altijd gewoon met veiligheidslichtoog en gespen aan de broekriem heeft nog nooit een haan naar gekraaid :o , ook niet met historische optocht/ringsteken etc.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-08-21 21:50 



 
Profiel   

Het zijn mooie plaatjes met dat mooie licht.

Als tips:
-Ik zou voor een menhoofdstel (zonder oogkleppen!) gaan. Eigenlijk om dezelfde reden die Ciska al noemt: comfortabeler door bredere stukken (=betere drukverdeling) en versterkt (=veiliger). Je hebt ook gewoon menhoofdstellen zonder oogkleppen, dus dat hoeft geen excuus te zijn.
-borsttuig hangt een fractie te laag. Daarmee belemmer je haar wat in beweging. Volgens mij doet jouw merrie alles voor jou wat je haar vraagt, maar ik denk dat ze vrijer kan bewegen als het borsttuig de beweging naar voren minder belemmerd.
Nog een borsttuigtip: laat het repareren ;) . En kijk of je snelsluitingen aan de voorkant kunt maken (waar nu de streng aan het borsttuig zit), dan heb je nog steeds het authentieke van de wagen, maar het veilige van de snelsluiting :) .
-ook de broek hangt iets te laag zo lijkt het. Hij hoort een vuistbreedte onder de zitbeenknobbel te hangen. Hangt ie lager, dan heb je het risico dat de broek haar paard onderuitduwt wanneer de kar niet geremd is.

Tot slot... dressuurmatig voor de wagen rijden kán heel leuk zijn hoor. En een echte uitdaging idd. Neem eens een lesje. Ik denk dat jullie er dan samen misschien nog meer plezier van hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-08-21 21:54 



 
Profiel   

Muiz je hebt gelijk , Dennis ook, mbt het hoofdstel. Zal dan kijken of die oogkleppen er af kunnen. Ze heeft nu lekker vakantie dus geen haast hihi
Volgens mij zit er dorp wat verderop een club met menles. Zal er eens naar kijken :D Lijkt mij wel heel leuk!

Liedje
Dankjewel! Haha houten kont viel best mee! Alleen vooral een afzakbroek :+
Ja , onzin. Snap je gedachtegang. Ik heb een houten lamoen. Daar kunnen geen veiligheidssluitingen aan. Op alle wagens. Dan zou ik 3 nieuwe lamoenen moeten kopen. Heb er wel eens overnagedacht maar besloten het niet te veranderen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-08-21 21:56 



 
Profiel   

Kabayo schreef
Dankjewel!
Pinkriempje is geknapt :+ zal er nog eens een strotouwtje ofzo aan knopen.
Borsttuig geen idee, maar lijkt goed. Ze heeft er geen last van. Niet dat ik je advies in de wind wil slaan hoor, maar zie zo niet waarom die te laag zit? Wellicht wil je dit uitleggen, heb er niet echt verstand van :=
Hoofdstel heb ik juist met opzet gedaan. Ze vind oogkleppen niks en daarbij vind ik zo'n hoofdstel echt heel stug en oncomfortabel. Heb een nieuwe van ideal. Ik snap je gedachtegang maar deze ga ik niet veranderen.


Zoals op foto 3 lijkt het borsttuig op de schouder te zitten ipv er net boven. Dat belemmerd de beweginfvan het voorbeen. Op sommige foto's lijkt dit minder het geval. Pinkriem kan idd ook een strotouwtje of veter zijn, kleine moeite, groot gemak.
Een men-hoofdstel hoeft geen kleppen te hebben, en ook niet stug te zijn (even fijn in het vet en in gebruik, nieuw zijn ze idd vaak nog wat stug, maar in de kast word dat niet beter ;) ). Maar vooral de druk verdeling achter de oren die met een iets breder kopstuk vriendelijker is en de extra druk die je nu op de dunne bakstukken (die voor een trens gemaakt zijn) krijg zijn wel dingen waar je even goed over moet na denken. Een bakstuk wat knapt wil je echt niet onderweg.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-08-21 21:57 



 
Profiel   

Ik weet niet waar in fryslan je zit, maar "mijn" menner geeft door half Friesland les op een aantal clubs, dus ik kan je wel wat adressen geven :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-08-21 21:57 



 
Profiel   

assie schreef
Het zijn mooie plaatjes met dat mooie licht.

Als tips:
-Ik zou voor een menhoofdstel (zonder oogkleppen!) gaan. Eigenlijk om dezelfde reden die Ciska al noemt: comfortabeler door bredere stukken (=betere drukverdeling) en versterkt (=veiliger). Je hebt ook gewoon menhoofdstellen zonder oogkleppen, dus dat hoeft geen excuus te zijn.
-borsttuig hangt een fractie te laag. Daarmee belemmer je haar wat in beweging. Volgens mij doet jouw merrie alles voor jou wat je haar vraagt, maar ik denk dat ze vrijer kan bewegen als het borsttuig de beweging naar voren minder belemmerd.
Nog een borsttuigtip: laat het repareren ;) . En kijk of je snelsluitingen aan de voorkant kunt maken (waar nu de streng aan het borsttuig zit), dan heb je nog steeds het authentieke van de wagen, maar het veilige van de snelsluiting :) .
-ook de broek hangt iets te laag zo lijkt het. Hij hoort een vuistbreedte onder de zitbeenknobbel te hangen. Hangt ie lager, dan heb je het risico dat de broek haar paard onderuitduwt wanneer de kar niet geremd is.

Tot slot... dressuurmatig voor de wagen rijden kán heel leuk zijn hoor. En een echte uitdaging idd. Neem eens een lesje. Ik denk dat jullie er dan samen misschien nog meer plezier van hebben.

Blijkbaar doe ik meer fout dan ik dacht :') Het blijft puur hobby, rechtuit over de weg. Daar haal ik best veel voldoening uit en Zilver loopt altijd 15km met de oren er op. Genieten! Al snap ik dat een professioneel wedstrijd menner hier met kromme tenen naar kijkt :') Bedankt voor de tips, ga er naar kijken. Ik zit bij Heerenveen
Dankjewel :)
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-08-21 21:59 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 3 [ 57 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen