Eerste fotoshoot met de gerestaureerde Miedema wagen!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kabayo

Berichten: 13938
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-21 23:05

Dennis schreef:
Zoals op foto 3 lijkt het borsttuig op de schouder te zitten ipv er net boven. Dat belemmerd de beweginfvan het voorbeen. Op sommige foto's lijkt dit minder het geval. Pinkriem kan idd ook een strotouwtje of veter zijn, kleine moeite, groot gemak.
Een men-hoofdstel hoeft geen kleppen te hebben, en ook niet stug te zijn (even fijn in het vet en in gebruik, nieuw zijn ze idd vaak nog wat stug, maar in de kast word dat niet beter ;) ). Maar vooral de druk verdeling achter de oren die met een iets breder kopstuk vriendelijker is en de extra druk die je nu op de dunne bakstukken (die voor een trens gemaakt zijn) krijg zijn wel dingen waar je even goed over moet na denken. Een bakstuk wat knapt wil je echt niet onderweg.

Ik heb een van kunstof van Ideal, zo ver ik weet kan die niet in vet. Ik zal even kijken of de kleppen er makkelijk af kunnen. Zal wel weer niet :P

Mocht ik haar weer inspannen neem ik de tips mee. Kan er op het moment van de foto's niks meer aan veranderen natuurlijk :P

assie

Berichten: 9485
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 23:09

Hoe het eruitziet maakt me niet zoveel uit hoor. Iedereen zijn eigen en als je maar lol hebt en dat heb je volgens mij wel.
De punten die ik noem zijn eigenlijk puur voor de veiligheid van jou en je paard. Ik wens niemand een geknapt bakstuk of onderuitgegleden paard toe. Zeker niet als het dingen zijn die je vrij simpel kunt oplossen/aanpassen.
Juist als recreatiemenner die deelneemt aan het verkeer moeten die dingen imo juist goed en veilig zijn. Je hebt dan niet alleen te maken met jezelf, maar ook met de idioten op de weg die geen paard en wagen gewend zijn.

Anyway, ik stuur je per pb wel even de verenigingen :)

Oja, voor die kleppen: vaak moet je even losse men-bakstukken aanschaffen en haal je de oogklep-bakstukken (leuk galgjewoord) er vanaf.

Kookaburra

Berichten: 5386
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 23:10

Men- en tuigtechnisch kan ik inderdaad ook het één en ander over zeggen. Ook omwille de veiligheid.

Er is al veel gezegd, dus afijn. Tof dat je de wagen gerestaureerd hebt! Als je jezelf eens in authentieke kleding hijst, en er bij je paard een passend tuig+hoofdstel om hangt... Zou dat perfect zijn voor een fotoshoot!

Kabayo

Berichten: 13938
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-21 23:13

Kookaburra schreef:
Men- en tuigtechnisch kan ik inderdaad ook het één en ander over zeggen. Ook omwille de veiligheid.

Er is al veel gezegd, dus afijn. Tof dat je de wagen gerestaureerd hebt! Als je jezelf eens in authentieke kleding hijst, en er bij je paard een passend tuig+hoofdstel om hangt... Zou dat perfect zijn voor een fotoshoot!

Mocht het nog niet benoemd/aanvullend zijn hoor ik het graag. Al weet ik dat het rijtechnisch misschien niet zo geweldig is. Maar ik doe dit ook maar voor de lol, hoef geen ZZ proef te lopen :P Ik ben trots! Vond dit al perfect :D Dankjewel voor de reactie!


Klopt assie! Ik had alleen niet in de gaten dat er zo weinig goed zat. In mijn ogen zat het wel goed. Maar ja, dat ben ik :P Dankjewel nogmaals. Heb ook nog nooit foto's gemaakt met een kar en ben er wel trots op!

Kabayo

Berichten: 13938
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-21 23:49

Voordat ik wil gaan slapen wil ik nog even zeggen dat ik jullie tips enorm waardeer en het zeker mee ga nemen als ik haar weer in ga spannen. Jullie zullen niet snel weer foto's zien want ik ben eigenlijk altijd op de weg te vinden. Niemand die foto's maakt :) Ik ben alsnog heel blij en trots op deze foto's, al kunnen er zeker dingen beter. Het was wel even een "oei , blijkbaar is het niet zo goed als ik dacht" momentje. En ik vond het ook zeker een beetje eng om voor mij dit "onbekende" te plaatsen. Maar alsnog heel blij met de plaatjes. Ook als vergelijk materiaal voor later :D

Heel erg bedankt allemaal!
Afbeelding

liedje89
Berichten: 7156
Geregistreerd: 09-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 00:03

Kabayo schreef:
Ja , onzin. Snap je gedachtegang. Ik heb een houten lamoen. Daar kunnen geen veiligheidssluitingen aan. Op alle wagens. Dan zou ik 3 nieuwe lamoenen moeten kopen. Heb er wel eens overnagedacht maar besloten het niet te veranderen.


Als je denkt dat je 3 nieuwe lamoenen moet kopen die op antieke karren passen snap ik dat je dat echt niet wilt ^) :$ en denkt dat ik maar makkelijk praat. Maar volgens mij hoeft dat echt niet hoor. Een paniekhaak hoeft niet perse vast door een oog op je zweng, er zijn bijvoorbeeld stroppen met een paniekhaak eraan (https://www.demenner.nl/zilco-strengstr ... -1747.html). Die sla je gewoon om je zweng zoals een normale strop, als je een lange streng hebt die eindigt in een strop doe je er een strengbus in. Voor een echte authentieke rit/op chique haal je ze er weer even tussenuit en is er niets te zien aan je wagen of tuig en je wisselt het ook zo tussen de wagens.

Als je het kunststof hoofdstel hebt van ideal dan snap ik dat je denkt dat menhoofdstellen stug zijn. Het kunststof van ideal is ook zeker stug. Prima voor een streng, voor een hoofdstel vond ik het ook niets :n . Bijna iedereen die ik ken die een ideal kunststof tuig heeft heeft er een ander hoofdstel bij. Ik denk dat je gewoon een beetje pech hebt gehad dat dat je indruk was van menhoofdstellen, want de meesten leren zijn echt niet zo anders als een rijhoofdstel kwa materiaal, gewoon iets bredere banden en gespen.

Dennis

Berichten: 31466
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Eerste fotoshoot met de gerestaureerde Miedema wagen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 10:24

Ik heb bij mijn kunststof Ideal tuig ook altijd leren hoofdstellen gehad (en inmiddels over naar Zilco, nog fijner dan Ideal kunststof, nog steeds wel met Ideal leren hoofdstellen). Want kunststof vetten heeft geen zin, word het alleen maar glibberig van.
Oogkleppen er af snijden word het nooit beter en mooier van. Een setje losse bakstukken zonder oogkleppen is dan een betere en mooiere optie.

Er gaat ook genoeg wel goed, je hebt veel plezier met je brave paard!
Maar er kunnen gewoon dingen nog iets beter. Voor de veiligheid en het comfort (wat voor een recreatie menner en paard net zo belangrijk is als voor een wedstrijd combinatie).

pillow
Berichten: 7792
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 19:41

liedje89 schreef:
Kabayo schreef:
Ja , onzin. Snap je gedachtegang. Ik heb een houten lamoen. Daar kunnen geen veiligheidssluitingen aan. Op alle wagens. Dan zou ik 3 nieuwe lamoenen moeten kopen. Heb er wel eens overnagedacht maar besloten het niet te veranderen.


Als je denkt dat je 3 nieuwe lamoenen moet kopen die op antieke karren passen snap ik dat je dat echt niet wilt ^) :$ en denkt dat ik maar makkelijk praat. Maar volgens mij hoeft dat echt niet hoor. Een paniekhaak hoeft niet perse vast door een oog op je zweng, er zijn bijvoorbeeld stroppen met een paniekhaak eraan (https://www.demenner.nl/zilco-strengstr ... -1747.html). Die sla je gewoon om je zweng zoals een normale strop, als je een lange streng hebt die eindigt in een strop doe je er een strengbus in. Voor een echte authentieke rit/op chique haal je ze er weer even tussenuit en is er niets te zien aan je wagen of tuig en je wisselt het ook zo tussen de wagens.

Als je het kunststof hoofdstel hebt van ideal dan snap ik dat je denkt dat menhoofdstellen stug zijn. Het kunststof van ideal is ook zeker stug. Prima voor een streng, voor een hoofdstel vond ik het ook niets :n . Bijna iedereen die ik ken die een ideal kunststof tuig heeft heeft er een ander hoofdstel bij. Ik denk dat je gewoon een beetje pech hebt gehad dat dat je indruk was van menhoofdstellen, want de meesten leren zijn echt niet zo anders als een rijhoofdstel kwa materiaal, gewoon iets bredere banden en gespen.

Aan zo'n wagen hoort helemaal geen lamoen. Normaal gesproken heb je een dissel met voorop een haak. Daar hang je de zweng (wij noemen het spoorstok) aan. Paard heeft een borsttuig met strengen zonder lichtogen. Dan hoef je helemaal geen panieksluitingen want je haakt de zweng gewoon los. Dan kun je ook op het bankje zitten zoals het hoort want dan komen je benen er niet tussen.

assie

Berichten: 9485
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Re: Eerste fotoshoot met de gerestaureerde Miedema wagen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 20:40

Pillow, heb je daar een foto van? Ik vind het lastig me er een beeld van te vormen en ben erg nieuwsgierig.

Kabayo

Berichten: 13938
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-21 20:44

assie schreef:
Pillow, heb je daar een foto van? Ik vind het lastig me er een beeld van te vormen en ben erg nieuwsgierig.

Ik heb er op pagina 1 een foto van. Ik heb ook hierover nagedacht maar vond het idee wat eng dat het misschien ineens los kan schieten.

Liedje en Dennis nog bedankt voor de tips en reactie!

pillow
Berichten: 7792
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 23:11

Kabayo schreef:
assie schreef:
Pillow, heb je daar een foto van? Ik vind het lastig me er een beeld van te vormen en ben erg nieuwsgierig.

Ik heb er op pagina 1 een foto van. Ik heb ook hierover nagedacht maar vond het idee wat eng dat het misschien ineens los kan schieten.

Liedje en Dennis nog bedankt voor de tips en reactie!

Ja zoals bij dat tweespan hoort het. Nee dat schiet echt niet los, die haak steekt wel 10 cm terug.

Femke_Tweety

Berichten: 11979
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Eerste fotoshoot met de gerestaureerde Miedema wagen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 23:24

Ook met een lamoen met die vorm zijn veiligheidslichtogen mogelijk.

Niet het type dat je gebruikt met de moderne korte rechts links individueel beweegbare lamoenen. Maar wel lichtogen die veel sneller los te krijgen zijn indien nodig. Zie je ook bijna niet.
En achter of voor aan je strengen kan sowieso altijd natuurlijk.

Ik zal eens kijken of ik een foto van de mijne kan opsnorren ergens, de lichtogen dan. Ik heb aan mijn strengen nooit veiligheidssluitingen gezet, en paard is inmiddels met pensioen.

Kookaburra

Berichten: 5386
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 23:44

Aan de andere kant. Ik vraag me wel altijd af in hoeverre veiligheidssluitingen echt werken in penibele situaties. Lukt het om enigzins veilig achter een paniekerig paard bij de sluitingen te komen? Liever een goed mes door de strengen, dan achterhoeven ontwijkend de sluitingen zoeken.

Maar afijn. Ik kan me indenken dat ze in andere situaties wel degelijk een verschil in veiligheid maken.

Veiligheidslichtogen vind ik persoonlijk wel weer fijn werken.

astrea

Berichten: 972
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Eerste fotoshoot met de gerestaureerde Miedema wagen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 00:15

Heb totaal geen verstand van mennen.
Kan alleen enorm genieten van mensen zoals jij, LOL met je knol.
Zolang jij je er goed en vooral veilig mee voelt, denk ik dat je goed op weg bent.
Prachtig trouwens zo'n Miedema wagen.
Vroeger thuis op de boerderij ook een aantal gehad.
Blijf doorgaan met genieten.

Tenno7

Berichten: 2244
Geregistreerd: 23-11-11
Woonplaats: Uithuizermeeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 00:26

Kookaburra schreef:
Aan de andere kant. Ik vraag me wel altijd af in hoeverre veiligheidssluitingen echt werken in penibele situaties. Lukt het om enigzins veilig achter een paniekerig paard bij de sluitingen te komen? Liever een goed mes door de strengen, dan achterhoeven ontwijkend de sluitingen zoeken.

Maar afijn. Ik kan me indenken dat ze in andere situaties wel degelijk een verschil in veiligheid maken.

Veiligheidslichtogen vind ik persoonlijk wel weer fijn werken.


Die sluitingen zijn in mijn ogen ook niet zo veilig.. meerdere malen gezien dat de staart van het paard erachter bleef hangen en de streng los schoot en paard er van schrok.

Mooi om te zien hoeveel plezier er van de foto's straalt!! Onze stal eigenaar ment ook nog veel met miedema wagens en brengt er stro en hooi mee weg met 2 span groningers ervoor. Ook met een ouderwets tuig. Altijd mooi om te zien!

assie

Berichten: 9485
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 08:00

Afbeelding
Ik weet niet of je het op deze foto goed kunt zien, maar bij het borsttuig zitten de strengen vast met een snelsluiting. Daar komt eigenlijk geen druk op te staan en kun je dus altijd losmaken. En je hoeft niet bij de achterbenen in de buurt te komen.
Mijn schimpie heeft eens in de sloot gelegen met kar en al. Ik was heel blij met de snelsluitingen toen. Zelfs de riemen die onder druk stonden waren daardoor zo los te maken.
Verder heb ik ze dus op deze plekken zitten.

Afbeelding

Die achteraan het lamoen zijn ook klittenbandhoesjes voor te krijgen waardoor paard ze niet met de staart kan losmaken. Ook dan zijn ze nog steeds makkelijk los te maken in een panieksituatie omdat er geen druk op komt te staan.

pillow
Berichten: 7792
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Eerste fotoshoot met de gerestaureerde Miedema wagen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 09:03

Ik heb nog wat gegoogeld voor foto's en zie nu dat de aanspanningen eigenlijk wel allemaal met een lamoen rijden.. Zal wel het verschil tussen het vroegere werken en nu het luxe rijden zijn. Voor het mooi zou hij rood moeten zijn. Een houten lamoen is wel onzin want de rest van de wagen is van ijzer, dus daar hoort geen houten lamoen aan. Ik zou het mooi zo laten, ook wat betreft het hoofdstel. Dat kan prima heeft niks meer kracht te verduren dan onder het zadel. En wanneer knapt er nou een bakstuk tijdens het rijden. Ik heb het nog nooit mee gemaakt.

Kabayo

Berichten: 13938
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-21 09:12

Hmm ik vind het een beetje jammer dat er dingen nu zo vaak herhaald worden of zelfs een hele veiligheidsdiscussie. Misschien is een eigen topic daarvoor meer op zijn plaats.

Ik heb volgens mij ook nergens gezegt dat ik een prijs wil voor de antiekste wagen. Tuurlijk is het tuig en nog wel wat dingen niet van die tijd... maar daar gaat het toch helemaal niet om? Wij zijn trots op de Wagen!. Die is gerestaureerd, nieuw hout, nieuwe verf. De ijzeren stokken (lamoen?) waar ze tussen staat is ook van een andere kar. Heb er geen 2 namelijk.
Edit. Van deze. Ook compleet gerestaureerd. Ergens in een schuur gevonden en van iemand gekregen
Afbeelding

De reden dat ik geen veiligheidssluitingen heb is simpelweg omdat ik ze niet heb en dit prima werkt.

Toch nog bedankt voor aanvullende tips of complimenten. Er wordt zeker iets mee gedaan

Katyatje

Berichten: 1861
Geregistreerd: 25-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 09:30

Ziet er leuk uit! En de kar is inderdaad heel mooi geworden. De kleuren komen heel mooi tot hun recht op dat net gemaaide veld.

Verder weet ik niks van mennen :P Het leek me alleen ongemakkelijk dat je zo op dat randje zit. Waarom is er geen zitje aan?

pillow
Berichten: 7792
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 09:31

Die aanmerkingen over veiligheid vindt ik ook overdreven. Als je zo bang voor ongelukken bent moet je gewoon niet gaan mennen. Die veiligheidssluitingen zijn leuk bedacht, maar als de boel echt in de knoop ligt heb je er weinig aan, want dan krijg je de rest ook niet los. Niks van aantrekken en lekker rijden met die wagen.

pillow
Berichten: 7792
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 09:32

Katyatje schreef:
Ziet er leuk uit! En de kar is inderdaad heel mooi geworden. De kleuren komen heel mooi tot hun recht op dat net gemaaide veld.

Verder weet ik niks van mennen :P Het leek me alleen ongemakkelijk dat je zo op dat randje zit. Waarom is er geen zitje aan?

Omdat je voor op het bankje hoort te zitten.

ApplePapple

Berichten: 2742
Geregistreerd: 12-02-13

Re: Eerste fotoshoot met de gerestaureerde Miedema wagen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 09:44

Ziet er leuk uit, de kar is mooi gerestaureerd!
Lekker samen genieten.

De dingen die mij opvallen zijn al gezegd dus heb geen toevoeging meer.

veranadautje
Berichten: 1288
Geregistreerd: 12-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 09:48

Mooie foto's
Vind alleen de buiten singel om je lamoen wat eng. Pas je a.u.b. wel op je benen .

Veel men plezier

Kabayo

Berichten: 13938
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-21 09:55

veranadautje schreef:
Mooie foto's
Vind alleen de buiten singel om je lamoen wat eng. Pas je a.u.b. wel op je benen .

Veel men plezier

Dankjewel!
Ik doe de buitensingel altijd een slag om het lamoen. Dit is mij zo geleerd van de beleerder.
Ja ik denk om mijn benen hihi. Normaal zit ik nooit zo!
Dankje komt vast goed :D

Voor de rest ook bedankt!

VanHuisUit

Berichten: 6678
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 09:58

Ik hou er van van die antieke / oude 'werkwagens'. Prachtig gerestaureerd _/-\o_

En laten we wel zijn 'vroegah' werd met deze wagens last gereden, dus volgeladen met van alles en nog wat, de paarden stapten ervoor.

TS ging ff lekker enthousiast aan de gang in de wei, maar in volle galop het hooi ophalen da's andere koek :P weet TS zelf ook wel :+