De Veluwe, mijn achtertuin

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
chamion
Huisheks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

De Veluwe, mijn achtertuin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-22 15:51

Al een jaar of 3 leasede ik een leuke pony, welke ik voor de wagen had.
Rond de zomervakantie kreeg ik de kans om haar te kopen.

Sommige kennen haar al, andere nog niet dus bij deze:
Baila, aka Prinses, aka dramaqueen.... :+
Merrie
Tinker/Fell kruising (vermoedelijk, de meningen verschillen hier nogal over)
15 jaar
3,5 jaar beleerd voor de wagen
Nu net een paar maandjes van mij :D
Geen idee hoeveel km we nu al hebben afgelegd, maar vermoed dat het er meer dan 200 zijn.



Samen genieten we ontzettend van "onze" mooie achtertuin. Soms met zijn 3-en (ik, groom en de pony) en soms met een hele club. Maar wat hou ik van de Veluwe. Ik men puur recreatief.
Genieten jullie even mee met onze ritten? Onze ritten zijn tussen de 5 en de 25 km lang. We proberen minimaal 1x per week het bos in te gaan, en maximaal gaan 4x per week het bos in. Naast het mennen wordt ze ook nog 2x per week bereden in de manegelessen, gewoon ter afwisseling.


En voor iedereen die denkt ik wil ook wel mee? Onze stal doet aan vakantiestalling en je mag altijd aansluiten :D En grooms zijn ook welkom :+



We beginnen met een foto waar de kou vanaf komt:
Afbeelding

Ook gaan we regelmatig naar de Ermelosche Heide, de schaapskooi
(en ja, ze staat daar aan de boom vast. De ruiter die mee was moest naar de wc en haar paard vind vaststaan op vreemde locatie een beetje lastig. Dus hield ik hem even vast)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding



Onze favoriete rit is bijna een dagtocht. Als we de snelle route nemen zijn we zo'n 4 uur weg (waarvan 2 uur pauze) en als we op ons gemak nemen dan zijn we echt 5 tot 6 uur weg. Heerlijk.

Lekker naar Boshuis 3. Boshuis 3 heeft een geschiedenis die terugvoert tot het jaar 800. De eerste missionarissen stichten er een kapelletje dat in de omgeving bekend stond als het heilig huuske. Vervolgens spoelen we een paar jaar vooruit. In 1765 trok een boer en zijn gezin door het speulder en sprielderbos. Bij het zien van het overblijfsel van het heilig huuske en het drukke verkeer wat er pauze hield besloten ze er hun boerderij te stichten. Boshuis 3 was geboren.
(het cijfer 3 komt voort uit het feit dat het dorpje waar het restaurant zich bevind Drie heet)


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En daar is het restaurant:
Afbeelding

Soms kom je wilde buren tegen
Afbeelding


We steken ook wel eens de weg over (N302, tussen de A28 en de A1)
Daar is ook een prachtige omgeving om te rijden. En soms denk je gewoon in het buitenland te zijn
Hier zijn we vooral tijdens de Ermelosche Paarden2daagse. De oversteek is namelijk een drukke, en dan staan er verkeersregelaars. Ik ga anders alleen heen als ik echt een brutale groom op de wagen heb. Het verkeer snapt soms niet dat ze moeten gaan stilstaan. Ze zien pas op het laatste moment dat er een overstek is voor ruiters en menners.
Afbeelding


Maar we genieten bij elke rit weer.
Afbeelding

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33795
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: De Veluwe, mijn achtertuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 15:53

Prachtige aanspanning heb je! <3

Elisa2

Berichten: 37180
Geregistreerd: 31-08-04

Re: De Veluwe, mijn achtertuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 15:54

Ziet er heerlijk uit!

mabellean

Berichten: 818
Geregistreerd: 18-03-04
Woonplaats: breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 16:06

Ik vind de Veluwe geweldig. Ik ga er elk jaar met de vakantie heen. En een keer met mijn tinker bouncer. Dit jaar kon ik een menwagen lenen. Wie jij waar je nog meer een menwagen kan huren. Vd Valk is bekend.

kampioen2be
Berichten: 365
Geregistreerd: 05-08-21
Woonplaats: Groene hart

Re: De Veluwe, mijn achtertuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 16:10

Wauw wat prachtig. Ik heb het restaurant meteen opgezocht, staat nu op de lijst waar ik nog naar toe wil gaan :wow:

chamion
Huisheks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-22 16:12

mabellean schreef:
Ik vind de Veluwe geweldig. Ik ga er elk jaar met de vakantie heen. En een keer met mijn tinker bouncer. Dit jaar kon ik een menwagen lenen. Wie jij waar je nog meer een menwagen kan huren. Vd Valk is bekend.


Zijn er bedrijven die dat doen dan :wow:
Dat was mij nog niet bekend :')

Ibbel

Berichten: 49135
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: De Veluwe, mijn achtertuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 16:46

Waar is jouw stal precies? Ik wil volgend jaar wel eens aansluiten denk ik, maar dan moet het mogelijk zijn mijn wagen een paar dagen of een weekje daar te parkeren, want ik moet éérst de kar vervoeren en dan mijn paard. Heb geen koetstrailer.

neile

Berichten: 2014
Geregistreerd: 09-01-10

Re: De Veluwe, mijn achtertuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 16:58

Heerlijk dit...

Wpaard

Berichten: 470
Geregistreerd: 08-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 17:05

Wat een mooie paden heb je daar zeg. Jaloers! _/-\o_

Rijd je nog wel steeds in het bos aangezien de wolven ook gespot zijn in Veluwe? Vind het doodeng worden.. -O-

Ereste
Berichten: 217
Geregistreerd: 20-09-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 17:05

Wat is het daar prachtig. Vooral (maar niet alleen) die foto in de kou vind ik erg mooi. Niet alleen de kou maar ook de stilte springt er zo uit. Jullie vormen ook wel een heel knap stel.
Ik zou zo graag eens met mijn paard daar gaan wandelen. Dus ik zou wel op je voorstel willen ingaan. Helaas is het voor ons heel ver rijden (ongeveer 3u) en dat is wel erg belastend voor een paard dat al niet graag op de trailer staat.

chamion
Huisheks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-22 17:08

Wpaard schreef:
Wat een mooie paden heb je daar zeg. Jaloers! _/-\o_

Rijd je nog wel steeds in het bos aangezien de wolven ook gespot zijn in Veluwe? Vind het doodeng worden.. -O-


Ik heb ze nog niet gezien, ze schijnen ook onderin de Veluwe te zitten. En ik zit bovenin. Betekend natuurlijk niks. We zullen zien wat er gebeurt als ik ze tegenkom. Pony heeft al geleerd van zeer opdringende honden (met geen 1 eigenaar in de buurt) dat ik ze desnoods weg sla met de zweep en blijft in die situatie nu rustig, ze neemt zelfs jonge dieren mee door het bos omdat ze zo stoer en rustig is.

Maar met een wolf... geen idee wat we doen... in ieder geval daarna 7 kleuren schijten :')
Voorlopig houdt mij dat niet tegen.

thequeensmum
Berichten: 3533
Geregistreerd: 20-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 17:15

Heel herkenbaar. Ik woon in de buurt en we wandelen veel in die omgeving. Het is hier zo mooi, wij genieten er praktisch elke dag van met ons hondje. Wat betreft de wolf: helaas ook al gesignaleerd op de Ermelose heide. Heeft hier pas nog een filmpje gestaan van een mevrouw die met haar twee honden wandelde en een poos gezelschap kreeg van een wolf.

Jessix

Berichten: 16439
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: De Veluwe, mijn achtertuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 17:29

Mooie foto's en geweldige omgeving!

s6801881

Berichten: 7687
Geregistreerd: 26-09-07
Woonplaats: Groningen

Re: De Veluwe, mijn achtertuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 18:10

Wat een genot, een fijn paard en een prachtige omgeving!

nine1987

Berichten: 8324
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: De Veluwe, mijn achtertuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 18:29

Heerlijke foto's.. Waar zit je? Wij zitten in Elspeet en mennen met onze tinker.. :)

Ibbel

Berichten: 49135
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 18:34

Wpaard schreef:
Wat een mooie paden heb je daar zeg. Jaloers! _/-\o_

Rijd je nog wel steeds in het bos aangezien de wolven ook gespot zijn in Veluwe? Vind het doodeng worden.. -O-


À la Drs P één voor één de passagiers van de kar gooien :+

"Trojka hier, trojka daar, ja je ziet ze veel dit jaar
Trojka hier, trojka daar, overal zit paardenhaar" :)ddd

nine1987

Berichten: 8324
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 18:52

Ibbel schreef:
Wpaard schreef:
Wat een mooie paden heb je daar zeg. Jaloers! _/-\o_

Rijd je nog wel steeds in het bos aangezien de wolven ook gespot zijn in Veluwe? Vind het doodeng worden.. -O-


À la Drs P één voor één de passagiers van de kar gooien :+

"Trojka hier, trojka daar, ja je ziet ze veel dit jaar
Trojka hier, trojka daar, overal zit paardenhaar" :)ddd



Hahahaha, dat zeg ik dus altijd tegen m'n man.. We kennen altijd samen, ook over de Veluwe.. Ik zeg 'm altijd dat ik hem eraf mik als er wolven achter ons aankomen, omdat aan hem wat meer vlees zit.. Dan heb ik tijd om weg te komen.. :))

(maar ik hou echt wel van 'm hoor.. :D )

Goof

Berichten: 28796
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: De Veluwe, mijn achtertuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 18:55

Ah wat leuk. Ik loop vaak in de bossen rondom Boshuis 3 en bij de Ermelose heide. Prachtig daar.

Lukasje
Berichten: 11261
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 18:56

We wonen dan wel in België maar komen al járen op de Veluwe en zo ook in Boshuis 3 <3 .

Mbt de wolven, ik dacht dat die in Putten/Garderen ook al gespot waren? Dat is niet erg ver van Boshuis 3.

turtlelito

Berichten: 1697
Geregistreerd: 29-08-11
Woonplaats: Hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 18:59

Oh wat leuk! Mooie aanspanning en omgeving die ik redelijk ken.

Tot op heden heb ik nachtmerries van Boshuis 3 (iets met een super braaf paard wat wel enigszins autistisch is daar terecht komen terwijl er 2 bruiloften aan de gang waren en 795 spelende kinderen op trampolines bezig waren). Later zonder paard nog een keer terug gegaan (toen wel leuk), maar de eerste ervaring blijft toch 'top of mind' :D

pjerJarig
Berichten: 1578
Geregistreerd: 18-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 19:00

Mooi hoor! ziet er heerlijk uit daar. Ik ben van plan om komend jaar als paardlief een beetje gewend is aan reizen om daar ook eens ritten te gaan maken.
Je paardje lijkt ook een beetje op de merens x fries kruizing bij ons op stal. Lekker stevig en niet te groot. :-)

Amado7

Berichten: 10731
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 19:04

Leuk zeg! Ik heb je nog nooit gespot overigens maar wie weet!

Heerlijk zeg.

chamion
Huisheks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-22 19:36

nine1987 schreef:
Heerlijke foto's.. Waar zit je? Wij zitten in Elspeet en mennen met onze tinker.. :)


Tussen Ermelo en Harderwijk

Ibbel schreef:
Wpaard schreef:
Wat een mooie paden heb je daar zeg. Jaloers! _/-\o_

Rijd je nog wel steeds in het bos aangezien de wolven ook gespot zijn in Veluwe? Vind het doodeng worden.. -O-


À la Drs P één voor één de passagiers van de kar gooien :+

"Trojka hier, trojka daar, ja je ziet ze veel dit jaar
Trojka hier, trojka daar, overal zit paardenhaar" :)ddd


Stil nu.... anders krijg ik nooit meer de wagen vol... :')

turtlelito schreef:
Oh wat leuk! Mooie aanspanning en omgeving die ik redelijk ken.

Tot op heden heb ik nachtmerries van Boshuis 3 (iets met een super braaf paard wat wel enigszins autistisch is daar terecht komen terwijl er 2 bruiloften aan de gang waren en 795 spelende kinderen op trampolines bezig waren). Later zonder paard nog een keer terug gegaan (toen wel leuk), maar de eerste ervaring blijft toch 'top of mind' :D


Dat is dus de reden dat ik altijd reserveer als ik die kant op ga, en vraag hoe druk het is. Nu scheelt het dat mijn pony op een manege staat, vroeger manege pony is geweest en kinderen die lopen te rennen en gillen is voor haar een reden om stil te gaan en niet meer in beweging te komen :+
Zelfs midden in het bos. Als er kinderen roepen "kijk pony!!!" dan gaat mevrouw al stil staan en doet ze haar hoofd naar beneden voor de kleinste.

pjer schreef:
Mooi hoor! ziet er heerlijk uit daar. Ik ben van plan om komend jaar als paardlief een beetje gewend is aan reizen om daar ook eens ritten te gaan maken.
Je paardje lijkt ook een beetje op de merens x fries kruizing bij ons op stal. Lekker stevig en niet te groot. :-)


Niet te groot :') Ze is een c pony..... Al lijkt ze vanaf een afstand wel een D pony. Maar dat ligt aan haar postuur. Ben overig bezig haar wat te laten afvallen. Toen ik begon met de lease had ze de vetbulten op haar lijf en bleef water op haar rug liggen met afspuiten. We zijn van mentuig maat cob (en sommige dingen op zijn ruimst!) naar maat pony gegaan.

Amado7 schreef:
Leuk zeg! Ik heb je nog nooit gespot overigens maar wie weet!

Heerlijk zeg.


Tja, ik kom ook relatief weinig paarden tegen in de bossen. Rondom Boshuis 3 is het altijd het drukst en zien we de meeste. Terwijl dat stuk bos vele male groter is :')
Maar een zwarte pony voor de wagen, meestal in knaloranje valt wel op.
Ben aan het sparen voor een fel groene en grijs/zwart/zilver setjes.

kampioen2be schreef:
Wauw wat prachtig. Ik heb het restaurant meteen opgezocht, staat nu op de lijst waar ik nog naar toe wil gaan :wow:


Ik had helemaal over je heen gelezen :+
Je bent van harte welkom om een keertje aan te sluiten hoor :D
Het restaurant is mooi qua omgeving, mooi qua uitstraling aan de buitenkant en de binnenkant is gewoon een tijdmachine :D En heel belangrijk! Eten is zeer lekker. Kleine kaart maar wel perfect uitgevoerd. En met 20 euro p/p kom je heel eind met de lunch kaart.

Fitzroy

Berichten: 25109
Geregistreerd: 11-01-01

Re: De Veluwe, mijn achtertuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 20:45

Mooie plaatjes!

Ik vraag me alleen af waarom je Boshuis 3 schrijft?
Het is gewoon Boshuis Drie naar het gehucht Drie. https://www.boshuisdrie.nl/

chamion
Huisheks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-22 20:51

Fitzroy schreef:
Mooie plaatjes!

Ik vraag me alleen af waarom je Boshuis 3 schrijft?
Het is gewoon Boshuis Drie naar het gehucht Drie. https://www.boshuisdrie.nl/


Lui, pure luiheid. scheelt 2 hele letters :')
En dat heeft mijn auto correct/voorspellend typen dat overgenomen. En nu lees ik er gewoon overheen als ik het zie staan. _O-