Nala’s eerste stapjes voor de koets!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
juniper

Berichten: 1575
Geregistreerd: 09-03-05
Woonplaats: USA

Re: Nala’s eerste stapjes voor de koets!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 15:31

Even heel wat anders, wat is het mooi bij jullie!

Nala

Berichten: 8191
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-23 21:22

Dankjewel!

Vandaag hadden we voor het eerst echt het gas erop 8-)



Meteen ook een belangrijke les geleerd: niet vergeten ook de kar te remmen en niet alleen de pony :') :(:)

tirzasarah10

Berichten: 1832
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Bant

Re: Nala’s eerste stapjes voor de koets!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 22:50

Wat tof dat het toch gelukt is!! We zaten een jaar of zelfs meer terug nog in het beleren voor de wagen topic. Toen vertelde je dat het waarschijnlijk niet meer zou lukken vanwege de angst en dat je het er bij zou laten. Echt onwijs goed dat het je toch is gelukt!! :D
Wij kunnen ondertussen ook al lekker rond scheuren, nummer 2 heb ik ondertussen al op stal staan(werkt verslavend die kleintjes :o )

Nala

Berichten: 8191
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-23 23:01

tirzasarah10 schreef:
Wat tof dat het toch gelukt is!! We zaten een jaar of zelfs meer terug nog in het beleren voor de wagen topic. Toen vertelde je dat het waarschijnlijk niet meer zou lukken vanwege de angst en dat je het er bij zou laten. Echt onwijs goed dat het je toch is gelukt!! :D
Wij kunnen ondertussen ook al lekker rond scheuren, nummer 2 heb ik ondertussen al op stal staan(werkt verslavend die kleintjes :o )


Wat leuk inderdaad! We gaan het inderdaad gewoon proberen met de tractor angst, die gaat steeds een beetje beter.
Ik kan me voorstellen dat die kleintjes verslavend werken inderdaad!

dierenfan
Berichten: 9618
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Nala’s eerste stapjes voor de koets!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 06:50

Keurig!! Al zou ik zelf nooit op verharde weg laten galopperen. Daar zit misschien wel verschil in tussen een trekpaard of Shetlander of dat dit wel/niet kan of verstandig is? Geen idee maar ziet er heel netjes en beheerst uit

Nala

Berichten: 8191
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-23 07:50

dierenfan schreef:
Keurig!! Al zou ik zelf nooit op verharde weg laten galopperen. Daar zit misschien wel verschil in tussen een trekpaard of Shetlander of dat dit wel/niet kan of verstandig is? Geen idee maar ziet er heel netjes en beheerst uit


Dit is een veldweg met heel veel kiezel, geen verharde (asfalt) weg. Maar ik snap dat het op de video misschien anders uitziet!

cursebreaker

Berichten: 11459
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 08:13

Wat doet ze/jullie het knap, ziet er echt heerlijk uit.
Geniet maar lekker van alle mooie uitjes die jullie zo gaan maken,
maar zal vast goed gaan komen <3

pien_2010

Berichten: 43327
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 09:39

dierenfan schreef:
Keurig!! Al zou ik zelf nooit op verharde weg laten galopperen. Daar zit misschien wel verschil in tussen een trekpaard of Shetlander of dat dit wel/niet kan of verstandig is? Geen idee maar ziet er heel netjes en beheerst uit


Het is een merens en die kun je beter op het harde laten draven of galopperen als op bv het mulle zand. Dat laatste is meer voor arabiertjes die ik zelf op de weg weer minder of niet zou laten draven cq galopperen.
Een merens is gewend aan de harde ondergrond van de bergen. Daar komen ze oorspronkelijk vandaan. Ze zijn kei en kei hard op de benen. Maar mul Zand is een ander verhaal (denk aan pezen).

dierenfan
Berichten: 9618
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Nala’s eerste stapjes voor de koets!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 10:46

Fijn die extra uitleg. Had zeker niet het idee dat TS haar prachtige paard verkeerd behandeld hoor! Was onkunde van mij en leer graag bij. Bij deze dus weer wat geleerd

Steppe

Berichten: 2798
Geregistreerd: 15-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 11:01

Ziet er goed uit zeg en Nala heeft er echt plezier in zo te zien :D
Vind Merens altijd zo'n leuk ras, heerlijk robuust en toch elegant.

Klinkt misschien wat zeikerig maar zou je geen cap op je hoofd zetten juist omdat jullie nog in de beginfase zitten en haar angst voor trekkers?

pien_2010

Berichten: 43327
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 11:08

dierenfan schreef:
Fijn die extra uitleg. Had zeker niet het idee dat TS haar prachtige paard verkeerd behandeld hoor! Was onkunde van mij en leer graag bij. Bij deze dus weer wat geleerd


Je opmerking vond ik terecht. En ik had het zeker niet opgevat als dat je vervelend bezig was!
Mijn broer had arabiertjes en ik merens en toen we samen gingen rijden was dat grappig daar die twee rassen elkaars uitersten zijn. Op de harde weg draven, Arabiertje ging in de zachte berm. Springen het arabiertje vloog over het hoge hek en de merens had er drie keer voor nodig voordat hij durfde. Groot verkeer, hengstje moest onder de hoede van de merens passeren en oei wat vond hij het heftig.
Of anders gezegd, het was echt het hete woestijnpaardje dat op stap was met het nuchtere bergpaardje die nergens van opkeek. Ze waren beiden 1.48 en daarmee hield de vergelijking ook wel op. Ik heb daar zoveel van geleerd. En pas op dat moment begreep ik waarom mijn paard, merens, nooit van het zachte hield daar het hengstje alleen maar op het zachte wilde lopen. Vandaar dat de merens die rit veel over de weg , het grind etc ging. Deed hem niets.

dierenfan
Berichten: 9618
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Nala’s eerste stapjes voor de koets!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 12:26

Ontzettend grappig die verschillen zo onderling qua ras! Fijn dat de paarden het zelf ook aangeven en jullie daar naar luisteren!

Lys_PPA

Berichten: 1340
Geregistreerd: 30-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 16:02

Wat leuk om te zien dat Nala het zo goed doet voor de koets (en jij op de koets uiteraard).

Ik snap de angst mbt tractoren wel.. Wat mij opvalt is dat mijn paard voor de kar soms makkelijker is dan onder het zadel, op de een of andere manier geven die oogkleppen (en mijn meninstructeur) hem toch meer steun.

dierenfan
Berichten: 9618
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 02:45

Lys_PPA schreef:
Wat leuk om te zien dat Nala het zo goed doet voor de koets (en jij op de koets uiteraard).

Ik snap de angst mbt tractoren wel.. Wat mij opvalt is dat mijn paard voor de kar soms makkelijker is dan onder het zadel, op de een of andere manier geven die oogkleppen (en mijn meninstructeur) hem toch meer steun.


Wij gebruiken geen oogkleppen en hebben wel die ervaring. Wij vermoeden dat het komt door in het lamoen lopen dus min of meer 'opgesloten' zitten. Plus dat je connectie idd anders is dan onder het zadel waar je vaak onbewust toch anders gaat zitten bij dingen waarvan je weet dat je paard gaat reageren. Zo reageert onze oudste in aanspanning eigenlijk nergens op. Bij mijn man onder het zadel is hij erg bang voor kite surfers en doet hij gek bij parasols. Bij onze bijrijdster kijkt hij totaal niet naar kitesurfers en parasols haha. Hun kunnen beiden geen stap rit doen zo wakker is hij en wil steeds versnellen en kan goed drammen. Terwijl ik enkel stap en hij nooit poging doet tot versnellen haha.
Zo kan mijn man op hem bouwen met mennen en ik kan hem totaal niet mennen zonder mijn man erbij. Dan is hij zelfs stok kreupel en niet fatsoenlijk in beweging te houden. Terwijl de jongste weer bij mij fantastisch loopt en bij mijn man loopt te klieren (die zeer ervaren is en het wel voor elkaar krijgt hem ook te mennen).
Vinden het zelf erg grappig die verschillen en uiteraard werken we er ook aan. Iedereen ziet het verschil hier bij de oudste in zijn energie tussen man en bijrijdster of ik. Bij hun staan hij echt continu 'aan' terwijl bij mij hij heel relaxt en ontspannen is. Behalve dan bij mennen zonder mijn man dus dat doe ik ook nooit. Voor hem neem ik onvoldoende leiding tijdens mennen waardoor hij onzeker wordt en gaat klieren.

pmarena

Berichten: 48129
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Nala’s eerste stapjes voor de koets!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 06:26

Wat fijn dat het zo goed gaat +:)+

Foto 4 vind ik erg leuk, lekker bekkie met die neusgaten :D

Nala

Berichten: 8191
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Re: Nala’s eerste stapjes voor de koets!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-23 14:13

Ik kwam deze beauties tegen op marktplaats en kon de deal niet weerstaan <3

Afbeelding

pmarena

Berichten: 48129
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Nala’s eerste stapjes voor de koets!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 14:14

Ochjee :))

Die zullen haar wel súpergaaf staan denk ik +:)+

Nala

Berichten: 8191
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-23 14:18

pmarena schreef:
Ochjee :))

Die zullen haar wel súpergaaf staan denk ik +:)+


Ja tooooch :D nu nog wachten tot de sint het land in en weer uit is om ze te gebruiken haha.

pmarena

Berichten: 48129
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Nala’s eerste stapjes voor de koets!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 14:19

Ja doeii daar ga jij echt niet op wachten, wie probeer je voor de gek te houden _O-

Nala

Berichten: 8191
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Re: Nala’s eerste stapjes voor de koets!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-23 14:30

Ik ga het proberen in ieder geval :') tot nu toe heb ik met alle andere bellen ook braaf gewacht :j

pmarena

Berichten: 48129
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Nala’s eerste stapjes voor de koets!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 14:48

Volgens mij hangen ze er deze week nog om, haha. Die dingen zijn zo gaaf, je wilt toch zien hoe dat staat O:)

Nala

Berichten: 8191
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-23 14:53

pmarena schreef:
Volgens mij hangen ze er deze week nog om, haha. Die dingen zijn zo gaaf, je wilt toch zien hoe dat staat O:)

Oh gepast worden ze zeker eerder! Maar volledige ritten nog niet

pmarena

Berichten: 48129
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Nala’s eerste stapjes voor de koets!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 14:54

Nee dat kan ik me voorstellen, even laten wennen aan de belletjes :j

Kan je zoiets makkelijk vastmaken eigenlijk...?

Nala

Berichten: 8191
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-23 14:56

pmarena schreef:
Nee dat kan ik me voorstellen, even laten wennen aan de belletjes :j

Kan je zoiets makkelijk vastmaken eigenlijk...?

Goede vraag… [AR] Bellensjaal: hoe bevestigen? :')

pmarena

Berichten: 48129
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Nala’s eerste stapjes voor de koets!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 14:57

Oh....hihi. Ik zie zelf iets voor me met veel tobben en enige frustratie met tie-rippies ofzo om het goed op zijn plek te houden :=