Veronia en ik in de omscholing, van rijden naar mennen!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lys_PPA

Berichten: 1340
Geregistreerd: 30-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 22:50

Liep een beetje achter maar wat ging het goed die eerste keer. Super! Interessant die slagriem van halstertouw, heb ik nog nooit gezien. Maar als t werkt dan werkt het he.

Wij doen ook alles met snelkoppelingen, maar hebben dus wel al 1x gehad bij ons tweespan dat 1 vd strengen los was in de vaardigheid. Pony's bleven braaf gelukkig.

pillow
Berichten: 7808
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 00:05

Muronia schreef:
Ja echt vreselijk, ik heb ook het idee dat deze herfst veel natter is dan vorig jaar.

Het was de natste oktober sinds 1906 dus dat gevoel klopt wel.

pien_2010

Berichten: 43324
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 08:28

pillow schreef:
Muronia schreef:
Ja echt vreselijk, ik heb ook het idee dat deze herfst veel natter is dan vorig jaar.

Het was de natste oktober sinds 1906 dus dat gevoel klopt wel.


_O- heerlijk droge humor. Dat is dan ook het enige dat droog is op dit moment.

Muronia

Berichten: 19562
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-23 07:50

Nou dat verklaart het wel ja :+ .

Lys_PPA lastig om dan te kiezen wat verstandig is.. ik overleg het vanmiddag met de beleerder. Ik heb ze er nu eerst wel aan gemaakt.

Als het goed is, gaan we vanmiddag weer oefenen voor de wagen, als dat tussen de buien door lukt. Ik hoop het! De bak is niet te doen dus we zullen meteen de weg op moeten.

SophievdV
Berichten: 14752
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Re: Veronia en ik in de omscholing, van rijden naar mennen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 10:23

Muronia: dat komt goed hoor! Lekker genieten van het ritje vandaag :D

Muronia

Berichten: 19562
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Veronia en ik in de omscholing, van rijden naar mennen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-23 18:07

We hebben toch besloten om het niet te doen. De bak was echt te nat en te zwaar, dus het plan was om haar aan het weggetje achter de bak in te spannen, maar ze bouwde toch wel flink spanning op toen de wagen erachter moest, dus het leek ons niet verstandig zo. In plaats daarvan nu een les droogmennen gedaan op dat weggetje en dat was ook heel fijn en leerzaam. Omdat het voorlopig nog zo nat blijft, lassen we nu een kleine pauze in. Hopelijk is het over een paar weken wat droger, zodat we toch in de bak kunnen starten en inspannen. Het moet wel positief en veilig gebeuren allemaal, dat is het belangrijkste.

Afbeelding
Afbeelding

jeetje77

Berichten: 3459
Geregistreerd: 28-11-14
Woonplaats: In de buurt van water, zout en zoet

Re: Veronia en ik in de omscholing, van rijden naar mennen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 18:43

Goed idee om te droog mennen. Veiligheid boven alles.

pien_2010

Berichten: 43324
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Veronia en ik in de omscholing, van rijden naar mennen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 20:30

Verstandig. Beter safe dan sorry!

Furst
Berichten: 606
Geregistreerd: 15-06-17
Woonplaats: Vlaams-Brabant, Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 20:50

Wauw! Wat een prachtig paard is dit wel hoor. Ik hoop dat je straks ook nog een topic opent als jullie kilometers maken :D

Henrike5

Berichten: 775
Geregistreerd: 26-02-13

Re: Veronia en ik in de omscholing, van rijden naar mennen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 21:40

Slim plan veiligheid vooralles en droog mennen overstraat zal vast ook heel leerzaam geweest zijn

hagelslag
Berichten: 9036
Geregistreerd: 18-09-10

Re: Veronia en ik in de omscholing, van rijden naar mennen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 22:50

Opzich niet verkeerd om een pauze in te lassen en over een paar maand weer bezig te gaan.

Zo kan alles even zakken en op de juiste plaats vallen!
Maar ik denk dat het wel goed gaat komen straks

balance
Moderator Kantine

Berichten: 18128
Geregistreerd: 24-08-02

Re: Veronia en ik in de omscholing, van rijden naar mennen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 23:09

Wat leuk Muronia! Ik ga volgen. Vraagje.. slagriem is tegen bokken dus? Ik heb dat nooit gebruikt maar dat is wel een strak plan. Ik vraag me dan wel af of ze dat niet kunnen vertalen in staart wegdrukken en naar voren oplossen? Als in op hol slaan?

Cheytjuh

Berichten: 4023
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Rijssen

Re: Veronia en ik in de omscholing, van rijden naar mennen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 04:17

Wat doen jullie het mooi samen en wat staat het haar gaaf het werk voor de kar :j Ik ga jullie stiekem volgen ;)

Muronia

Berichten: 19562
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Veronia en ik in de omscholing, van rijden naar mennen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-23 08:35

Bedankt voor de leuke reacties! Ik moet eerlijk zeggen dat ik wel een beetje baal dat het weer zo tegenwerkt. We waren al een paar maanden aan het voorbereiden en nu zover dat ze er voor kan en dan kun je even niet verder door de natte blups. Maar, kwaliteit (en veiligheid en plezier voor beide) gaat boven kwantiteit dus ik ga gewoon braaf geduld hebben. Het zal wel ergens goed voor zijn. We hebben nu voor 9 december weer een afspraak in de hoop dat het dan wat droger is. Als dat zo is, dan willen we ook gaan doorpakken dan en elke week oefenen. Veronia zit nu halverwege haar dracht en ik hoop dat we haar zo hebben dat het allemaal veilig en ontspannen gaat, voordat ze met verlof gaat. Dan kan ik haar na het veulen zo weer oppakken.

Ik denk dat die slagriem met name bedoeld is als ze de voorwaarts knop kwijt zijn en op de plaats gaan huppen en bokken. Veroon moest de eerste meters voor de wagen leren dat ze vooruit moest (trekken) en dreigde toen eerst wat te pannikeren op de plaats. Dat kan ook gebeuren als ze iets moet passeren dat ze spannend vindt. Denk dat het precies daarvoor bedoeld is. Maar ik heb er totaal geen verstand van, dus verbeter me gerust!

balance
Moderator Kantine

Berichten: 18128
Geregistreerd: 24-08-02

Re: Veronia en ik in de omscholing, van rijden naar mennen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 21:45

Makes sense :). Ik hoop dat jullie straks zomaar hard vooruit gaan. Lekker rustig aan tot dan. Kun je je jonkie ook wat meer doorpakken nu.

Muronia

Berichten: 19562
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-23 13:34

Ik hijs mijn topic even weer omhoog hoor! Het heeft een poos mogen duren door het rotweer, maar vandaag stond Veronia voor de tweede keer voor de wagen.

Inspannen ging mooi ontspannen, eerste stukje wegrijden nog wat hobbelig maar daarna super!

Wat vindt dit paard het fantastisch en wat staat het haar goed <3




Afbeelding

Henrike5

Berichten: 775
Geregistreerd: 26-02-13

Re: Veronia en ik in de omscholing, van rijden naar mennen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 19:22

Ze staat er heel stoer voor zo en wat fijn dat ze het zo weer netjes oppakt

balance
Moderator Kantine

Berichten: 18128
Geregistreerd: 24-08-02

Re: Veronia en ik in de omscholing, van rijden naar mennen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 19:31

Stoer! Hoe reageert ze op verkeer?

pien_2010

Berichten: 43324
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Veronia en ik in de omscholing, van rijden naar mennen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 20:08

GAAF!!!

Weet je ook waarom ze zo diep loopt?

Muronia

Berichten: 19562
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Veronia en ik in de omscholing, van rijden naar mennen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-23 00:20

Jij zegt wat ik ook vind Henrike (en ook balance), stoer.. ze verandert ineens in een stoer paard als ze voor die wagen loopt. Hele andere uitstraling dan onder het zadel. Ik word elke keer een beetje verliefd als ik haar dit zie doen.

Vandaag kwamen we geen verkeer tegen. De vorige keer wel. Door de oogkleppen is het nog wel een beetje wennen dat ze iets hoort, maar niet direct ziet. Maar het was goed te managen. Ik heb nog een andere route die we binnenkort kunnen rijden. Dat is over/naast een fietspad met brede berm waar een 80 km weg naast ligt. Daar rijdt aardig wat vrachtverkeer en landbouwverkeer, maar op veilige afstand. Denk ik een mooie oefening.

Pien nee kan ik je niet vertellen. Ze lijkt dit een prettige houding te vinden. Aan de dubbele longe doet ze dat ook zelf eigenlijk. Op sommige stukjes in het filmpje zie je wel dat ze minder oprichting heeft en wat lager loopt. Ze gebruikt haar rug wel heel mooi, beter dan onder het zadel.

Elisa2

Berichten: 37193
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Veronia en ik in de omscholing, van rijden naar mennen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 09:40

Alleen maar fijn dat ze goed over de rug loopt, ze ziet er erg stoer uit voor de wagen Muronia. Fijn dat ze het zo braaf op pakt!

DuoPenotti

Berichten: 29519
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Veronia en ik in de omscholing, van rijden naar mennen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 09:44

Wat goed zeg!
Wat een leuk paard is het toch. :j

pien_2010

Berichten: 43324
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Veronia en ik in de omscholing, van rijden naar mennen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 10:13

Het ziet er in ieder geval stoer uit.

Cheytjuh

Berichten: 4023
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Rijssen

Re: Veronia en ik in de omscholing, van rijden naar mennen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 01:39

Wat doet ze het toch ontzettend goed die groningse dame van je :j Prachtig om te zien.
Hoop dat mijn 16 jarige gelderse feeks binnenkort ook zo braaf er weer voor staat. Zal haar het filmpje laten zien ter voorbeeld.

Muronia

Berichten: 19562
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-24 16:27

Het is een tijd geleden dat ik hier iets heb geplaatst. Jullie weten allemaal wel wat voor natte prutwinter we hebben gehad, dus van het mennen kwam weinig terecht. Maar.. vandaag kon ze dan eindelijk voor de vierde keer voor de wagen EN mocht ik voor het eerst zelf een stuk sturen.

Mijn dag kan niet meer stuk! Wat voelt dat gaaf om zelf die leidsels vast te kunnen houden na al die maanden <3 . Stoer peerd heb ik :D . Dit was ook meteen voorlopig de laatste keer want Veronia gaat nu met verlof tot haar veulentje er is.

Wel gaan we nu haar 3-jarige dochter oppakken en voorbereiden zodat zij hopelijk tegen de zomer of het najaar ook voor de wagen staat.