Tweede keer aangespannen met mijn fries

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Letsdunit

Berichten: 7792
Geregistreerd: 05-07-01
Woonplaats: Wieringerwerf

Tweede keer aangespannen met mijn fries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-07 18:35

Mijn fries staat nu 1 maand te beleren en vandaag mocht ik haar voor de 2de keer rijden.

Mijn moeder zat mooi te genieten achterin, zonnetje erbij en de mooie omgeving van Spanbroek. Ik zat nog wat onwennig op de bok, heb eigenlijk nog nooit gemend.

Dit gaat helemaal goed komen met onze trouwerij Haha!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

BlackDevils

Berichten: 3089
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: Achterhoek

Re: Tweede keer aangespannen met mijn fries

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 22:22

Zier er wel leuk uit, vooral met de blauwe L voor leswagen,,,, Haha! Haha!
Hoe oud is die fries?
Misschien prberen een beetje rechtop te blijven zitten, en iets aanleuning te houden.
Succes!

sonjim

Berichten: 3893
Geregistreerd: 24-01-07
Woonplaats: Hutje bij de hei

Re: Tweede keer aangespannen met mijn fries

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 22:30

Ik wil niet l*llig doen, maar als je nog nooit echt gemend hebt en je paard nog beleerd wordt waarom ga je dan zonder ervaren kracht naar buiten met je paard.

Letsdunit

Berichten: 7792
Geregistreerd: 05-07-01
Woonplaats: Wieringerwerf

Re: Tweede keer aangespannen met mijn fries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-07 23:02

Die ervaren kracht stond netjes even de foto te maken Haha! , hij weet wat hij doet en is niet langer als 1 minuut van de wagen geweest.

Ik krijg binnenkort menlessen en ga dan alles leren wat er te leren valt, over een jaartje zien mijn foto's er vast heel anders uit. Jitske is trouwens 4.

wereldhummel

Berichten: 3440
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Achterhoek

Re: Tweede keer aangespannen met mijn fries

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 23:05

Mooi paard hoor,
hij doet het al goed!!
Dat gaat helemaal goedkomen met je trouwerij Tong uitsteken

Tip als je wilt blijven mennen is koetsiersbewijs misschien handig om te halen, leer je heel veel van, ook met je houding en leidselvasthouding!

Sentido

Berichten: 4209
Geregistreerd: 22-03-06
Woonplaats: Friesland

Re: Tweede keer aangespannen met mijn fries

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 23:06

het ziet er voor mijn ogen wel goed uit
volgens mij is het paard ook al best ver met beleren dus het is niet zo dat jij nog bezig bent haar te beleren, of zie ik het verkeerd?
in ieder geval wat rechterop zitten en iets meer contact met de leidsels mag wel, onthoud dat dat het enige contact is dat je hebt met je paard. maar dat leer je ook nog wel in je menlessen Knipoog
veel succes Lachen

Letsdunit

Berichten: 7792
Geregistreerd: 05-07-01
Woonplaats: Wieringerwerf

Re: Tweede keer aangespannen met mijn fries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-07 23:08

Menbewijs gaan we na het trouwen halen, monte de staleigenaar heeft me helemaal mengek gemaakt dus ook dat menbewijs gaat er komen.
Nu nog een eigen kar en tuig maar met de kosten van het trouwen zit dat er nog even niet in.
Ik zit lettelijk voor de tweede keer op de bok en vond het best nog even spannend, maar dat is het voordeel je krijgt vanzelf kramp in je rug als je gaat zitten zoals ik zat dus later ging in vanzelf ontspannen.

texeenmaikey
Berichten: 3066
Geregistreerd: 04-09-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Tweede keer aangespannen met mijn fries

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 23:16

Het ziet er netjes uit hoor en dat voor de 2de keer.

Het is mooi rijden he, daar in Spanbroek Knipoog

BlackDevils

Berichten: 3089
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: Achterhoek

Re: Tweede keer aangespannen met mijn fries

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 00:38

Wanneer je voor de 2e keer op de bok zit vind ik het toch niet verstandig van de africhter om er af te gaan en jou met een redelijk groen paard te laten mennen.

jorretje

Berichten: 3992
Geregistreerd: 30-08-05
Woonplaats: Blaricum

Re: Tweede keer aangespannen met mijn fries

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 01:23

mooi hoor Lachen

Roxatte

Berichten: 610
Geregistreerd: 04-03-06

Re: Tweede keer aangespannen met mijn fries

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 08:07

Ziet er al heel goed uit ! Je bent dus ook met het menvirus besmet......Heel verstandig dat je menlessen gaat nemen Knipoog

Letsdunit

Berichten: 7792
Geregistreerd: 05-07-01
Woonplaats: Wieringerwerf

Re: Tweede keer aangespannen met mijn fries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-07 09:09

BlackDevils schreef:
Wanneer je voor de 2e keer op de bok zit vind ik het toch niet verstandig van de africhter om er af te gaan en jou met een redelijk groen paard te laten mennen.


Je kent het paard niet, de situatie niet en ons niet.
Dit vind ik altijd zo flauw, ik ben zo trots op mijn paard, het paard kent de omgeving, de africhter weet waar de haken en ogen zitten hij heeft niet verder als 5 meter van het paard gestaan er kwamen geen auto's aan het paard was ontspannen in stap op een weggetje waar geen opstakels waren. Als je nou zo nodig met commentaar moet komen vraag me dan eerst even hoe of wat, ik heb al 17 jaar paarden en weet echt wel wat ik doe.

xElienx

Berichten: 7849
Geregistreerd: 22-11-05

Re: Tweede keer aangespannen met mijn fries

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 12:14

Max schreef:
BlackDevils schreef:
Wanneer je voor de 2e keer op de bok zit vind ik het toch niet verstandig van de africhter om er af te gaan en jou met een redelijk groen paard te laten mennen.


Je kent het paard niet, de situatie niet en ons niet.
Dit vind ik altijd zo flauw, ik ben zo trots op mijn paard, het paard kent de omgeving, de africhter weet waar de haken en ogen zitten hij heeft niet verder als 5 meter van het paard gestaan er kwamen geen auto's aan het paard was ontspannen in stap op een weggetje waar geen opstakels waren. Als je nou zo nodig met commentaar moet komen vraag me dan eerst even hoe of wat, ik heb al 17 jaar paarden en weet echt wel wat ik doe.


dat was ook mijn gedachte BD. (buiten dat het er best netjes uit ziet hoor Knipoog )
jij kent je paard wel, maar niet in die situaties. en het blijven dieren.

Letsdunit

Berichten: 7792
Geregistreerd: 05-07-01
Woonplaats: Wieringerwerf

Re: Tweede keer aangespannen met mijn fries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-07 13:01

En wat voor vreselijke gevaren zien jullie dan in deze foto's ?
Wat had er allemaal voor vreselijks kunnen gebeuren ben ik wel erg benieuwd naar ?

LadyVal

Berichten: 1147
Geregistreerd: 10-09-03
Woonplaats: Sneek

Re: Tweede keer aangespannen met mijn fries

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 13:06

snap niet waar iedereen zich druk om maakt
het ziet er netjes uit!
neem aan dat de instructeur niet de hele rit naast de kar heeft gelopen,
en dan nog..
wanneer het paard niet vertrouwd zou zijn met de omgeving,
zou de instructeur dit echt niet toelaten.

flyer

Berichten: 908
Geregistreerd: 15-08-01

Re: Tweede keer aangespannen met mijn fries

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 13:18

Sjongejonge,leuk hoor,foto's plaatsen hier...
Ben je trots op je paard,daarbij een zeer ervaren paardenbezitter die het paard door en door kent (en ik weet dat dat zo is) krijg je dit soort reacties...
Zo vergaat de lust om hier foto's te plaatsen je wel!

Denise
Berichten: 5099
Geregistreerd: 30-06-06

Re: Tweede keer aangespannen met mijn fries

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 13:22

Ziet er goed uit en wat je allemaal zegt klinkt erg verantwoord.
Bovendien is het echt bullsh*t wat iedereen hier banketstaaf. Ik was 14, had nog nooit gemend en ben met een pony (deze was dan wel ervaren) en een 'instructrice' van dezelfde leeftijd met ook weinig ervaring gewoon naar buiten gehobbeld. Niks aan d ehand. Wie kan rijden, kan best mennen. En wara wil je het anders leren, in de bak? Nee, ik vind het prima zoals het hie rgaat.

mriekie

Berichten: 1760
Geregistreerd: 11-09-04
Woonplaats: Salland

Re: Tweede keer aangespannen met mijn fries

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 13:28

Ziet er goed uit Ja en ik zou ook zeker trots zijn geweest op mijn paard. Maar BD geeft iets aan, waar ik hem geen ongelijk in kan geven. Jij kent je paard en de verkeerssituatie (die op de foto heel rustig lijkt) Maar het is als menner goed om te onthouden dat een paard een vluchtdier is. Als een paard ergens van schrikt zal het altijd vluchten en is de persoon die je fries heeft beleerd en de foto’s maakt gewoon dom weg te laat.

Daarnaast is het gewoon verstandig dat je menles gaat nemen. Ik wil je ook veel menplezier wensen.

Dniesjj117; gelukkig is het bij jou goed gegaan, maar ik ken genoeg situaties waarin het niet goed is gegaan. En ik vind dat je je dus bewust moet zijn van de fouten die kunnen gebeuren.

Valeriej

Berichten: 1121
Geregistreerd: 16-12-06
Woonplaats: België

Re: Tweede keer aangespannen met mijn fries

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 13:32

K vind het er mooi uitzien, enkel dat je wat voorover zit, maar daar zei je zelf al wat van dus, het komt helemaal goed! Knipoog

Denise
Berichten: 5099
Geregistreerd: 30-06-06

Re: Tweede keer aangespannen met mijn fries

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 13:33

mriekie schreef:
Dniesjj117; gelukkig is het bij jou goed gegaan, maar ik ken genoeg situaties waarin het niet goed is gegaan. En ik vind dat je je dus bewust moet zijn van de fouten die kunnen gebeuren.

Ik zeg idd niet dat het heel verstandig was van me, maar ik wil iig laten zien dat dit nog heel erg veilig is invergelijking met andere situaties die dagelijks ontstaan.

HunnebunJarig
Berichten: 103
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Fryslân Boppe

Re: Tweede keer aangespannen met mijn fries

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 13:34

Hallo,
Ik vind het er wel netjes uitzien hoor.
Als je menlessen neemt, heb je alles vast snel onder de knie.
Heel veel plezier nog met je paardje!
Wordt hij/zij ook onder het zadel beleerd of alleen voor de kar?

Letsdunit

Berichten: 7792
Geregistreerd: 05-07-01
Woonplaats: Wieringerwerf

Re: Tweede keer aangespannen met mijn fries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-07 13:39

1e 2 foto's staat hij schuin voor haar, in geval van een schrikreactie (ik zou niet weten waar die schrikreactie op dat moment vandaan had moeten komen) had hij haar zo kunnen pakken.
De 3e foto staat de instructeur al op zijn erf dus was een kwestie van het pad op draaien.Ken geen paard wat niet huiswaards gaat bij een eventuele schrikreactie.
Maargoed dit bewijst maar weer dat ik volgende keer betere uitleg zal geven bij mijn fotos en tot in de puntjes zal vertellen dat er hier erg zorgvuldig gehandeld is.
Ook ik ken de situaties van paarden aan de kletter etc en zou zoeits nooit mee willen maken.

xElienx

Berichten: 7849
Geregistreerd: 22-11-05

Re: Tweede keer aangespannen met mijn fries

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 13:59

Max schreef:
1e 2 foto's staat hij schuin voor haar, in geval van een schrikreactie (ik zou niet weten waar die schrikreactie op dat moment vandaan had moeten komen) had hij haar zo kunnen pakken.
.

een wegwaaiend papiertje, opvliegende eenden uit de sloot, een schaduw, een streep op de weg enz enz.

Max schreef:
De 3e foto staat de instructeur al op zijn erf dus was een kwestie van het pad op draaien.Ken geen paard wat niet huiswaards gaat bij een eventuele schrikreactie.

een paard in paniek doet rare dingen.

het is geen aanval ofzo hoor. ik wijs je alleen op de feiten. die 17 jaar ervaring met paarden hoeft niet veel te zeggen. ik ken genoeg mensen met JÁÁÁREN MENervaring die ook met hun paard in de problemen komen. 2 jaar geleden was het paard van mn buurman tijdens het beleren door een wesp gestoken. hij belande in de sloot: been gebroken en kon afgemaakt worden. vorige week hoorde ik ook nog van een zeer ervaren menner dat hij met zn net beleerde 2-span in de sloot heeft gelegen. een paard wat er vadoorgaat met een wagen er achter loopt nou eenmaal meer risico dan als het onder het zadel gebeurd.
als je geen menervaring hebt, ook al heb je veel ervaring met het rijden onder het zadel, mis je toch net een stukje gevoel.

maar zoals ik al eerder zei: het ziet er leuk uit. veel plezier er mee.

mriekie

Berichten: 1760
Geregistreerd: 11-09-04
Woonplaats: Salland

Re: Tweede keer aangespannen met mijn fries

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 14:05

Ik vind ook niet dat je het moet zien als een aanval (of dat andere bokkers het moeten zien als een aanval)
een ongelukje zit in een klein hoekje, en het is belangrijk dat beginnende menners wat dat betreft even met hun neus op de feiten worden gedrukt.

Ik hoop in elk geval dat je veel plezier hebt en dat we in de toekomst meer foto's te zien krijgen.

Sentido

Berichten: 4209
Geregistreerd: 22-03-06
Woonplaats: Friesland

Re: Tweede keer aangespannen met mijn fries

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 19:06

Dniesjj117 schreef:
Wie kan rijden, kan best mennen.


hoewel ik niet mee ga in de discussie of de TS wel of niet goed is hier wil ik toch even reageren op bovenstaande quote
namelijk dat dat echt de aller grootste onzin is die ik ooit heb gezien. wie kan rijden kan echt niet zomaar even mennen, zoals zoveel ruiters maak jij de fout dat je denkt dat mennen gewoon even buiten rond toeren is..
fout. mennen is veel meer, het is net zo veelzijdig als rijden en kent vele "takken"
er zijn ook genoeg menners die niet kunnen rijden en ook genoeg rijders die niet kunnen mennen. met mennen kun je niet even terug nemen op je zit of je paard even klem zetten. er moet echt een vertrouwens band zijn tussen jou en je paard en je moeten dondersgoed weten waar je mee bezig bent. en ja dat leer je in de bak Knipoog