Bob voor het eerst sleepje trekken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Missbambie

Berichten: 1033
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Wieringerwaard

Bob voor het eerst sleepje trekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-07 10:43

Hallo mensen

Leuk dat jullie een kijkje willen nemen, Bobby is onze ondeugende shetlander van ongeveer 4 jaar
Een paar weken terug hebben we zijn tuig op maat laten maken, alleen kan hij maar niet wennen aan die oogkleppen dus hebben wij maar een nieuw hoofdstel gekocht met de hoop dat het beter zou gaan en dat gaat inderdaad beter.
we hebben al een poosje geoefend om er achter te lopen. de stap en het halt houden zit er erg goed in en daarom dorsten wij het vorige week al aan om bob een sleepje te laten trekken zie foto's

Commentaar mag maar hou het netjes Bloos

Hier met oogkleppen
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Groetjes Syl en Bob

RRteam

Berichten: 3019
Geregistreerd: 08-01-05
Woonplaats: zwolle

Re: Bob voor het eerst sleepje trekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 11:56

leuk bont paardje

ik zal alleen even een broek aan doen dan kun je je daar de strenge door heen doen en zowiezo zal ik de pony aan de boek laten wennen

Nicky__

Berichten: 2892
Geregistreerd: 04-01-06

Re: Bob voor het eerst sleepje trekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 11:57

Leuke aftekeningen zeg Lachen
Ziet er netjes uit!

Bluebontje

Berichten: 2654
Geregistreerd: 18-02-06

Re: Bob voor het eerst sleepje trekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 17:42

Wat een leuke pony!
Succes met beleren.

TurboTinker

Berichten: 14900
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Meppel

Re: Bob voor het eerst sleepje trekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 19:31

wat een leukie, fijn dat die het zo braaf aanneemt!

Hinata
Berichten: 2980
Geregistreerd: 21-11-04

Re: Bob voor het eerst sleepje trekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 19:33

Wauwie! Mooie pony! Gaaaaf getekend!
Ziet er goed uit hoor. Lachen

Missbambie

Berichten: 1033
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Wieringerwaard

Re: Bob voor het eerst sleepje trekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-07 21:08

miriamrocky schreef:
leuk bont paardje

ik zal alleen even een broek aan doen dan kun je je daar de strenge door heen doen en zowiezo zal ik de pony aan de boek laten wennen


De broek had ik eerst ook om, maar dacht dat het weinig nut had omdat je hem niet echt gebruikt met sleepje "dat dacht ik"

Missbambie

Berichten: 1033
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Wieringerwaard

Re: Bob voor het eerst sleepje trekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-07 15:05

miriamrocky schreef:
leuk bont paardje

ik zal alleen even een broek aan doen dan kun je je daar de strenge door heen doen en zowiezo zal ik de pony aan de boek laten wennen



Hoe had jij dat dan in gedachten?

Riss

Berichten: 3266
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Drenthe

Re: Bob voor het eerst sleepje trekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 15:06

Wat leuk Lachen
Ik ben ook bezig met mn shetlander voor de kar te beleren. Lachen
Ze vind het alleen nog heel raar om iets te trekken.
Daar moet ze nog heel erg aan wennen.
Ik loop er nu alleen nog maar achter.
Maar binnenkort doen wij er waarschijnlijk ook een keer een band achter.

Missbambie

Berichten: 1033
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Wieringerwaard

Re: Bob voor het eerst sleepje trekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-07 16:09

Riss schreef:
Wat leuk Lachen
Ik ben ook bezig met mn shetlander voor de kar te beleren. Lachen
Ze vind het alleen nog heel raar om iets te trekken.
Daar moet ze nog heel erg aan wennen.
Ik loop er nu alleen nog maar achter.
Maar binnenkort doen wij er waarschijnlijk ook een keer een band achter.


Ja het is ook heel raar voor ze ze zien eigenlijk niet wat ze trekken of achter zich hebben ik ben samen met mijn vriend bezig om hem te beleren, de een houd de pony vast en de ander loopt er achter en stuurt. als het kwartje valt gaat het goed, ik kon al snel mijn shet los laten lopen met een band er achter en maakte er niks van. Wel moet je opletten dat je niet te lang de band laat slepen, die van mij was erg moe naar een paar rondjes en ben er toen ook mee gestopt. voordeel is dat je bak ook meteen gevlakt is;-) ik stop altijd wanneer het goed gaat omdat de pony het ook met plezier moet doen.

heb jij ook foto's??

Helderder

Berichten: 10128
Geregistreerd: 13-06-04

Re: Bob voor het eerst sleepje trekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 18:45

Ten eerste; leuke shetlander! Tuig ziet er ook mooi uit, waar heb je het op maat laten maken en hoeveel was je eraan kwijt?
Ik zie alleen niet helemaal hoe jij die band heb vastgemaakt, het is misschien wat veiliger als je er een zweng tussen doet, ipv meteen de strengen aan de band te knuppen. Ook zou je nog wat meer kunnen oefenen met dubbele longe of iets dergelijks, want de leidsels hangen wel vaak een beetje in boogjes.
Ziet er verder leuk uit, gaat vast helemaal goedkomen. Lachen

Missbambie

Berichten: 1033
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Wieringerwaard

Re: Bob voor het eerst sleepje trekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-07 06:50

leuk dat je een berichtje achter laat.

wij hebben de strengen niet direct aan de band vast gemaakt. ik heb ouwe beugelriemen daarvoor gebruikt, die staan in verbinding met de strengen dat hebben wij zo gedaan zodat de band niet te dicht bij de pony komt
met dubbele lijnen heb ik nog nooit mee gewerkt, kun je me iets vertellen daar over wat heeft het voor werking enz?

Het tuig hebben wij bij ooteman gekocht en op maat laten maken. we waren incl alles bit, tuig, schoft beschermer 315,- kwijt.

Bluebontje

Berichten: 2654
Geregistreerd: 18-02-06

Re: Bob voor het eerst sleepje trekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 09:28

Missbambie schreef:
miriamrocky schreef:
leuk bont paardje

ik zal alleen even een broek aan doen dan kun je je daar de strenge door heen doen en zowiezo zal ik de pony aan de boek laten wennen



Hoe had jij dat dan in gedachten?


Aan de broek zitten riemen die je anders aan de kar zou vastmaken. Daar doe je de strengen door.
Dan hangen ze wat hoger.

xXGRIETJEXx

Berichten: 1829
Geregistreerd: 16-07-04
Woonplaats: Sexbierum

Re: Bob voor het eerst sleepje trekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 09:32

Wat een skeetig shetje..
Het beleren ziet er ook erg vriendelijk uit..
Ga zo door en dan komen jullie er wel Haha!

Chantal78

Berichten: 1125
Geregistreerd: 17-02-06
Woonplaats: Friesland

Re: Bob voor het eerst sleepje trekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 16:15

wat ziet het er lief uit zeg

mijn pony kan ook geen oogkleppen meer voor want die is een keer met kar en al over de kop gevlogen als ik nu oogkleppen voor doe raakt ie in paniek en gaat ie omhoog zonder gaat het bij hem veel beter Haha!

veel succes verder met beleren Haha!

Riss

Berichten: 3266
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Drenthe

Re: Bob voor het eerst sleepje trekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 16:23

Missbambie schreef:
Riss schreef:
Wat leuk Lachen
Ik ben ook bezig met mn shetlander voor de kar te beleren. Lachen
Ze vind het alleen nog heel raar om iets te trekken.
Daar moet ze nog heel erg aan wennen.
Ik loop er nu alleen nog maar achter.
Maar binnenkort doen wij er waarschijnlijk ook een keer een band achter.


Ja het is ook heel raar voor ze ze zien eigenlijk niet wat ze trekken of achter zich hebben ik ben samen met mijn vriend bezig om hem te beleren, de een houd de pony vast en de ander loopt er achter en stuurt. als het kwartje valt gaat het goed, ik kon al snel mijn shet los laten lopen met een band er achter en maakte er niks van. Wel moet je opletten dat je niet te lang de band laat slepen, die van mij was erg moe naar een paar rondjes en ben er toen ook mee gestopt. voordeel is dat je bak ook meteen gevlakt is;-) ik stop altijd wanneer het goed gaat omdat de pony het ook met plezier moet doen.

heb jij ook foto's??


Oke! De volgende keer, waarschijnlijk vanavond als het droog blijft, doen wij ook de autoband er achter. Wij hebben alleen geen oogkleppen op het hoofdstelletje zitten, is dat echt nodig? Want mijn shettie schrikt niet snel hoor.
Ik heb nog geen foto's, ik denk dat ik morgen even foto's ga maken, nouja, als iemand foto's wil maken Tong uitsteken
Maar als ik ze heb dan geef ik het wel even door.

Stado

Berichten: 352
Geregistreerd: 31-03-05
Woonplaats: Voorst

Re: Bob voor het eerst sleepje trekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 16:54

Ziet er leuk uit! Hij is erg braaf, of niet?? Haha!

Missbambie schreef:
met dubbele lijnen heb ik nog nooit mee gewerkt, kun je me iets vertellen daar over wat heeft het voor werking enz?


Dat is longeren, met twee lijnen zeg maar. Hierdoor kun je, je pony in het begin de hulpen aanleren. Daarnaast kun je hem ook gymnasticeren, door dan eens linker stelling en dan eens rechterstelling te vragen. Het werkt makkelijker dan één longeerlijn en staat dichter bij het mennen doordat de hulpen vrijwel hetzelfde zijn. Je kunt in het midden blijven staan (dan is het meer longeren) of erachter lopen (dan is het meer voorbereiden op het mennen). Ik doe het erg veel met mijn (groene) pony's. Knipoog

Missbambie

Berichten: 1033
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Wieringerwaard

Re: Bob voor het eerst sleepje trekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-07 16:18

Stado: als ik het goed begrijp moet je 2 longeer lijnen hebben die je net zoals leidsel door de de oogen (schoftje) heen doet en vast maakt aan het bit? alleen de buitenste lijn loopt om de kont heen. heb je anders een foto?

Ris: volgens mij is het niet verplicht om een hoofdstel met oogkleppen op te doen. die van mij is ook niet schrikkerig dus als die van jou dat ook niet is waarom wel dan oogkleppen.

xXGrietjeXx: wij proberen het zo goed mogelijk te doen zodat hij er ook plezier in heeft.

Bluebontje: Bedankt voor de uitleg!;-) ik ga als het weekend droog blijft eens proberen;-)

Riss

Berichten: 3266
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Drenthe

Re: Bob voor het eerst sleepje trekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 13:22

Missbambie schreef:
Ris: volgens mij is het niet verplicht om een hoofdstel met oogkleppen op te doen. die van mij is ook niet schrikkerig dus als die van jou dat ook niet is waarom wel dan oogkleppen.

Maar het gaat er niet echt zo zeer om dat mn shettie niet zo schrikkerig is, maar het is en blijft een pony, en er kan natuurlijk altijd iets onverwachts gebeuren waarvan ze wel schrikt, zoals een eend die uit het kanaal op vliegt ofzo.
Maar ik weet niet of je ook oogkleppen zo op een hoofdstel kunt 'bevestigen' Tong uitsteken

Missbambie

Berichten: 1033
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Wieringerwaard

Re: Bob voor het eerst sleepje trekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-07 18:52

Riss schreef:
Missbambie schreef:
Ris: volgens mij is het niet verplicht om een hoofdstel met oogkleppen op te doen. die van mij is ook niet schrikkerig dus als die van jou dat ook niet is waarom wel dan oogkleppen.

Maar het gaat er niet echt zo zeer om dat mn shettie niet zo schrikkerig is, maar het is en blijft een pony, en er kan natuurlijk altijd iets onverwachts gebeuren waarvan ze wel schrikt, zoals een eend die uit het kanaal op vliegt ofzo.
Maar ik weet niet of je ook oogkleppen zo op een hoofdstel kunt 'bevestigen' Tong uitsteken


Nou volgens mij niet ik weet niet of iemand anders daar een mening over heeft?


Groetjes

piedrolover

Berichten: 2275
Geregistreerd: 15-04-03
Woonplaats: Den Bosch

Re: Bob voor het eerst sleepje trekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 14:18

Mijn shet loopt ook zonder oogkleppen. Ik had juist het idee dat hij met kleppen eerder schrok dan zonder. Maar misschien is dat gewoon wennen.

Riss

Berichten: 3266
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Drenthe

Re: Bob voor het eerst sleepje trekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 23:37