Flicka met nieuw tuig voor de sleep!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
nickyu

Berichten: 23384
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: zeeuwsvlaanderen

Re: Flicka met nieuw tuig voor de sleep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 00:48

zal gewoon in de pony zitten
iig slim dat je der niet wil overlopen ! top!
iig veel succes ermee ! gr

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re: Flicka met nieuw tuig voor de sleep!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-07 00:49

ik denk het ook... ach ja, als Flicka maar tevreden is, dan maakt het mij niet uit of ze nu voor de wagen loopt of volgend jaar.

enne, bedankt!

Jolliegirl

Berichten: 32997
Geregistreerd: 18-07-04

Re: Flicka met nieuw tuig voor de sleep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 00:52

ze ziet er wel heerlijk uit hoor Ja
Lees ook net ene wat ouder topic van je over Faram, over dat westernzadel, lag het nou aan het zadel? (mag ook via pb) ivm dat je je zadel wee romgeruilt had met de eignarese van mijn vz-paard Knipoog

BlackDevils

Berichten: 3089
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: Achterhoek

Re: Flicka met nieuw tuig voor de sleep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 01:57

merrieveulen schreef:
ik wil het binnenkort ook even proberen, maar dan heel simpel, een stapje terug. dus aan haar halstertje, ikzelf ernaast lopend. mag best iemand op de wagen zitten, maar ik hou de stapjes het liefst zo klein mogelijk in dit geval.
Hoe moeten we dit interperteren? Doe je dan gewoon een halstertje op en zet je haar voor de wagen?

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re: Flicka met nieuw tuig voor de sleep!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-07 09:58

ja, gewoon aan haar vertrouwde halster, wagen erachter, en dan loop ik zelf met haar mee. zo zijn we vorig jaar ook begonnen, en daar reageert ze erg goed op. de wagen of zich vindt ze ook geen probleem, maar ik vind het voor mezelf toch een fijner idee als ik die tussenstap wel doe.

bij het slepen is ze nog weleens zenuwachtig, mijn zusje is er altijd bij, en als zij dan bij Flicka's hoofd loopt sjokt ze op haar gemakje erachteraan. het geeft haar meer rust, als er iemand naast loopt.

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: Flicka met nieuw tuig voor de sleep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 13:18

Kan je dan niet net zo goed haar bitloze hoofdstel eraan doen? Heb je nog niet iets meer te vertellen als ze er wel tussen uit probeert te naaien.
Het geheel ziet er mooi ontspannen uit. Mooi tuigje ook.

BlackDevils

Berichten: 3089
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: Achterhoek

Re: Flicka met nieuw tuig voor de sleep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 15:51

Aanspannen met een halster is als met een auto rijden op de snelweg zonder rempedaal; Zo lang alles goed gaat kun je op de motor afremmen en de auto uit laten lopen. Helaas komen we vaak voor onvoorziene omstandigheden te staan. Het is dan ook zeer onverstandig, om het maar eerlijk te zeggen gewoon dom om jezelf, je pony en nog belangrijker, je medemens die van jou op de kar mag gaan zitten, hiermee in gevaar te brengen. Wanneer je bitloos rijdt heb je misschien nog een handrem, nu heb je alleen de koppeling.
Vele mensen, waaronder ik zelf zijn al met hun shet aan de kletter gegaan, al is ze nog zo lief en gaat ze slapen voor de sleep. Wanneer je de volgorde van beleren goed aanhoud dan is er voor je pony niets vreemds aan om met een bit in voor de kar te gaan, hij heeft dit al lang moeten leren voordat er ook maar een sleep of iets dergelijks achter hangt.

shabbay

Berichten: 1859
Geregistreerd: 03-10-04
Woonplaats: zwolle

Re: Flicka met nieuw tuig voor de sleep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 15:56

Hey Ziet er goed uit! Mooi tuigje heb je ook Knipoog Ben je alweer verhuist? Geloof dat je nu wel heel dicht bij mij staat of heb ik dat mis? Anders zie ik je vast wel eens voorbij komen.

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re: Flicka met nieuw tuig voor de sleep!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-07 23:04

bitloos hoofdstel of halster, ik laat het van Flicka afhangen. mij is het om het even. zeker is dat ik eerst bij haar hoofd loop, dat vindt ze prettiger. maar goed, zover is het nog niet hoor!

@ shabbay ja dat klopt, we zitten nu bij Hutten.

BlackDevils

Berichten: 3089
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: Achterhoek

Re: Flicka met nieuw tuig voor de sleep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 23:16

merrieveulen schreef:
bitloos hoofdstel of halster, ik laat het van Flicka afhangen. mij is het om het even. zeker is dat ik eerst bij haar hoofd loop, dat vindt ze prettiger. maar goed, zover is het nog niet hoor!

Soms is het beter iets niet van een dier af te laten hangen maar zelf het initiatief en controle te houden. Normale gang van zaken is dat er een bij het hoofd loopt en de ander op de kar zit met de leidsels. De gene die er naast loopt kan na verloop van tijd de longeerlijn waaraan hij hem vast heeft gelijkedelijk verlengen en zo uiteindelijk bij op de kar gaan zitten.

manie
Berichten: 3975
Geregistreerd: 20-07-05

Re: Flicka met nieuw tuig voor de sleep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 09:03

Ik ben het voor een groot deel met BD eens al kun je met zo'n bitloos hoofdstel ook heel gemeen inwerken.
Daarnaast moet je de pony ook veel attenter aan het werk hebben.
Iedereen spreekt hier over ontspanning, maar dit is gewoon suffig sjokken. De pony heeft totaal geen connectie met de omgeving of de menner. Juist dit zijn gevaarlijke situaties. Schrikt de pony (wakker), dan is er totaal geen verbinding of contact. Met een sleepje zullen de gevolgen niet groot zijn, met een wagen wel. Houdt daarom altijd je pony actief en attent bij de les. Zo op de foto's te zien is hij dat totaal niet.

Imitador

Berichten: 1585
Geregistreerd: 07-07-05
Woonplaats: Almere

Re: Flicka met nieuw tuig voor de sleep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 10:09

Super Renée dat jullie samen weer bezig zijn na het ongeluk van toen (klinkt heel zwaar voor de rest misschien, was dus geen auto-ongeluk oid).

Ik ben het totáál niet eens met je eerste paar zinnen, Manie, Flicka kennende! Flicka is van zichzelf altijd al relaxed geweest. Zo relaxed als ze nu is, zo relaxed is ze 30 cm van de ROVA vrachtwagen. Daarnaast heeft Renée zo'n goede band met Flicka, dat ik zeker weet dat ze zal reageren op Renée wanneer nodig (al staat ze te slapen, waar dan ook).
Dat ze attenter moet zijn en actief daar kun je best gelijk in hebben, maar Flicka heeft soms ook wel een beetje zo'n uitdrukking *sorry!*. Ze kan als ze met iets bezig is best wel suf kijken, iig niet zoals sommige anderen als ze actief en attent zijn.

BlackDevils

Berichten: 3089
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: Achterhoek

Re: Flicka met nieuw tuig voor de sleep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 12:19

Imitador schreef:
Super Renée dat jullie samen weer bezig zijn na het ongeluk van toen

Was dat ook met de pony?

Imitador

Berichten: 1585
Geregistreerd: 07-07-05
Woonplaats: Almere

Re: Flicka met nieuw tuig voor de sleep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 15:26

Ik heb je een pm gestuurd, lijkt me niet de bedoeling hier een discussie oid in het topic te krijgen.

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re: Flicka met nieuw tuig voor de sleep!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-07 17:07

ja, dat was met deze pony, onder begeleiding en onder toeziend oog van een prof. menner, die ons volledig begeleid heeft.

@ BD, ik neem de beslissing om een stap verder te gaan, maar het hangt van Flicka af wanneer ik die stap neem. zo bedoel ik het.
'de normale gang van zaken' aan de longeerlijn is ook precies wat er gaat gebeuren. iemand met leidsels op de wagen, prima, dat zal Flicka niet uitmaken, maar hoe dan ook, ik ga er eerst naast, danwel aan het hoofdstel, danwel aan het halster onder het hoofdstel.

@ manie, ik denk dat deze foto's een heel verkeerd beeld geven dan. bij de minste stemhulp draaft ze aan, houdt ze halt etc., de focus op mij is enorm. het trage, 'slome' 'sjokken' is juist iets waar we met de zenuwachtige Flicka wekenlang naartoe gewerkt hebben. lekker eens met die neus over de grond, ipv nerveus dribbelen en aan de leidsels trekken. dat is ook precies waarom de leidsels vrij los hangen, Flicka was eerder niet op haar gemak en trok en trok. ik wilde van die spanning af, en het feit dat ze hier voor het eerst(!) half stond te dutten, is in die zin alleen maar vooruitgang.

over het ongeluk kunnen jullie meer lezen via de link in mijn profiel. en nogmaals, Flicka gaat niet volgende week voor de wagen. dit is allemaal basis, eerst terug naar af, Flicka moet zichzelf kunnen zijn in het tuig (en dat is geconcentreerd, oplettend, ontspannen, en 100% 'cool'), en dat was ze totaal niet. als de puntjes op de I staan, en ze netjes aan de hulpen is, én Flicka zo relaxed zichzelf blijft in het tuig, dan gaan we aan inspannen dénken. en geen dag eerder.

BlackDevils

Berichten: 3089
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: Achterhoek

Re: Flicka met nieuw tuig voor de sleep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 17:35

Professionele begeleiding helpt niet veel als je zelf op de bok zit en de teugels niet aan wilt nemen als ze aan de kletter gaat omdat haar dat wel eens zeer kon doen.
viewtopic.php?f=1&t=639351&hilit
Het is goed dat je rustig aan doet en dat je het vertrouwen probeert vast te houden. Maar uiteindelijk zal ze toch moeten luisteren. Soms gaat dat (net als in de natuur onderling) niet zachtzinnig. Het feit dat ze nu rustig voor het sleepje loopt zegt nog niet zoveel over haar reactie voor de kar. Op het moment dat ze weer voor de kar loopt en het zelfde rammeltje van de kar weer hoort dan komt het er op aan. Ga van te voren niet van het slechtste uit maar bedenk wel wat je dan doen moet. Een paard in paniek heeft niets meer aan vertrouwen, dan moet je middelen hebben waarmee je haar kunt stoppen.
Zou jammer zijn als we over een paar weken weer moeten lezen; "En toen ging het wéér helemaal mis".

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re: Flicka met nieuw tuig voor de sleep!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-07 17:48

op dat moment heb ik gewoon gedaan wat me gezegd werd: rustig terugnemen. van een stukje gelop hoeft niet zo'n ongeluk te komen in een oefenwei, het was een samenloop van omstandigheden, de bocht met de kuil, de snelheid (simpel galopje, geen gerace), en het gewicht van de wagen, met mijn gewicht tegen de 'armleuning'.

ik weet best dat ze moet luisteren, maar met deze pony bereik ik niks als ik kwaad word, een tik uitdeel of weet ik wat. ook trekken aan de leidsels heeft imo niks te maken met een paard fatsoenlijk opleren. ik vind lichte hulpen erg belangrijk, en aangezien je met een bitloos hoofdstel met release werkt, moet ze ook normaal op tempo blijven met de leidsels losser.

ze komt zowiezo nooit meer voor zo'n levensgevaarlijke sulky, dat voorop. en na het ongeluk hebben we gewoon doorgeoefend, we hebben haar toen gewoon verder beleerd. de reden dat ik er een flinke pauze ingegooid heb was omdat het voor mij niet goed voelde, niet omdat Flicka het niet goed deed. menig menner neemt daar genoegen mee, ik niet.

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Re: Flicka met nieuw tuig voor de sleep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 01:21

Tja, ieder zijn mening over bitten/bitloos, en ik denk dat iedereen wel een punt uit zijn beleer methode kan halen waarvan hij/zij vind dat aangehaald moet worden.

Ik persoonlijk vind dat het een goede stap kan zijn om bij een bit weigerend paard gewoon even een stapje terug te nemen.

Paarden horen te luisteren, soms moet je dat met harde hand duidelijk maken, soms juist niet. Feit is echter dat elk paard kan schrikken, en jammer genoeg kunnen ze dan gewoon ervandoor gaan, en heb je meestal net zo weinig te zeggen met als zonder bit.

Ik vind trouwens het borsttuig niet te laag hangen. Op sommige foto's zou het misschien een píetsie mogen, maar de zweng van de kar zal ook hoger zijn dan die van de sleep, dus zal het borsttuig wat lager komen te hangen. De broek... misschien een half gaatje, maar als het tuig een beetje soepeler is zal het nog wel de paar milimeter dalen. Schoftje mag inderdaad wat naar achteren denk ik, maar ik ken je probleem, dikke buiken laten singels toch nog redelijk makkelijk schuiven Bloos

Het blijft een leuk paard, en ik ben blij voor je dat het zo goed gaat, zeker na zo'n 'fiasco' een jaar eerder Lachen

deedee19

Berichten: 7931
Geregistreerd: 05-03-02
Woonplaats: Noord noord limburg

Re: Flicka met nieuw tuig voor de sleep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 11:38

Ik kijk altijd graag naar jullie topics Haha! Ziet er netjes uit hoor Ja

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re: Flicka met nieuw tuig voor de sleep!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-07 13:10

hihi ja de buik mag er wezen, en over twee weken moet ze naar de keuring! nou ja, we zien het wel, hihi!

JoyCiej007

Berichten: 17423
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Re: Flicka met nieuw tuig voor de sleep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 22:00

Hee Renée, wat super, weer een stapje verder in jullie 'proces' Lachen Ziet er best goed uit, mooi tuig ook, lijkt me van mooie, stevige kwaliteit, én bruine leidsels erbij, he dat wil ik ook Tong uitsteken

Ik wil alleen nog even op een paar puntjes inhaken:

- Borsttuig lager is imo bullsh*t, het zit prima zo, gaat hij lager dan belemmerd het haar in haar beweging, en inderdaad beter een íets te hoog geplaatst borsttuig, dan te laag. Zo hoog dat het haar ademhaling, luchtpijp e.d. belemmerd zul je het zelf ook niet zo gauw doen, en dan moet hij echt flínk hoog zitten, wil je dat 'effect' hebben.
- Al dan niet onstpannen; ik denk dat het hier in het midden ligt. Zelf vind ik attentie, oplettendheid en volledige concentratie ontzettend belangrijk, als ze bij mij maar wat aan sloffen worden ze gelijk weer 'tot de orde' geroepen, ik wens een attente, bijna 'mee-denkende' blik als ik serieus bezig ben. Hiermee wil ik echter niet impliceren dat Flicka hier maar een beetje suffig loopt te sloffen, dat niet, ik kan me goed voorstellen dat je liever dit hebt dan een opgefokt beest..
Toch zou ik er zelf voor kiezen om haar toch íets attenter te maken. Dat ze goed op je stem en andere hulpen reageert is prima, maar haar hele houding zou ik zelf liever wat actiever willen zien. Ik bewonder jouw geduld enorm, zelf moet ik eerlijk toegeven dat ik niet altijd zo ontzettend veel engelengeduld heb.. Knipoog
Maar zoals al eerder genoemd, halthouden aan een losse leidsel voor de kar zou ik niet zo snel doen, als jij je leidsels te lang hebt en ze gaat er een keer vandoor en je wílt haar eens goed terug nemen voordat ze echt aan de kletter gaat en weg is, dan zit je met je handen tegen je borst aan, en verder kun je niet, geen ophouding of niets...

- Dan nog even over het halster... Ik ben tegenwoordig wel iets anders gaan denken over het bitloos mennen, en kijk er niet meer zo 'angstig' tegenaan. Maar ik moet eerlijk zeggen, ik schrik er wel een beetje van dat je het nu er ineens over hebt om haar misschien met een hálster voor de kar te zetten. Bitloos, álla, oké daar kan ik nog een béetje inkomen.
Maar toch ben ik het merendeels eens met Manie en BD. Ik neem aan dat je zelf ook wel weet dat je op een simpel stal/weide halster echt hélemaal niets te vertellen hebt, en al helemaal niet als het er op aan komt?

Je hebt nu zo'n prachtig bitloos menhoofdstel, waarom dat niet gebruiken? Daar kan ze toch wel aan wennen? Ik ben het er inderdaad mee eens dat je niet álles aan je pony moet overlaten. Als jij met haar aan het longeren/wandelen/lange lijnen of mennen bent en zij gaat écht liever rechts dan links, ga je dan toegeven omdat je anders 'bang' bent dat ze lastig gaat doen of over haar toeren raakt?

Echt, ik vind een halster zéér onverantwoord om mee te gaan mennen, ik vind het zelfs al gevaarlijk voor het slepen. Volgens mij was jij het daar eerder ook wel over eens, in mijn discussietopic over bitloos mennen. Halsters zijn níet voor dit soort dingen gemaakt, ooit gezien hoe snel een simpel halster soms kan knappen, of de ringen knappen?

Ik bedoel dit echt niet aanvallend oid, je bent echt op de goede weg en dat vind ik superfijn voor jullie, maar ik vind werkelijk waar dat je nu een beetje te ver doorslaat in je ideeen. Je neemt zo goed de tijd voor alles, waarom niet ook de tijd nemen om haar aan dat bitloze hoofdstel te laten wennen? Zoveel lijkt me dat niet gevraagd van zo'n pony, ze hoeft al geen bit en oogkleppen, het lijkt af en toe soms wel of de pony het voor het zeggen heeft, en niet jij...

Ik wil je gewoon even op het hart drukken; wat zou het óntzettend jammer zijn als het nu nóg eens misging. Meid neem alsjeblieft wat minder risico en blijf lekker aanklussen met dit bitloze hoofdstel en ga niet nog verder terug...

eilleen333

Berichten: 12844
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Re: Flicka met nieuw tuig voor de sleep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 10:28

ik schaam me dood. Die eerste foto Tong uitsteken . Wat doe ik daar? *oh ja, zwrilwratjes pulken Tong uitsteken * (hoe schrijf je dat eigenlijk? )

Foto's zien er super it. Real life is natuurlijk nog beter, maar ze mag er zeker weten hoor! Haha! *trotse tante Knipoog *

Edit:
Joyce, waar lees jij over het mennen aan het halster? Ik zie alleen staan dat Renée haar vast wil houden (eventueel aan een halster) als ze naast de kar loopt. Niet mennen aan het halster. Daar is het hoofdstel veel te goed en te mooi voor Haha! .

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re: Flicka met nieuw tuig voor de sleep!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-07 11:20

joyce, bedankt voor je aardige woorden en tips! maar inderdaad, ze gaat écht niet aan enkel een halstertje voor de wagen hoor, haha! ze is prima gewend aan dit hoofdstel, en het bevalt haar goed. ze is makkelijk te sturen, en ook GOED en netjes halsthouden zit erin. zelfs een enkel pasje achterwaarts (voor zover mogelijk voor de sleep) doen we nu en dan, puur voor het gevoel.

nogmaals, als flicka weer voor de kar gaat, ga ik er zelf naast. zolang ik daar loop, kan de wereld vergaan, een kanonsalvo afgevuurd worden, en ze reageert niet. dat ik er zelf naast ga, en niet iemand anders, is júíst voor die veligheid, die bij mij zo hoog in het vaandel staat. we gaan eerst in de (grote) oefenwei, ikzelf ernaast, en iemand op de bok met leidsels. deze hoeft alleen maar de leidsels op maat te houden, tot we een eindje op weg zijn, dan gaan we rustig overschakelen. al die tijd blijf ik bij Flicka's hoofd. ik doe het halster over het hoofdstel aan, of ik neem haar met een touw aan het bitloos hoofdstel, dat zal weinig verschil maken.

over de slappe leidsels: nee natuurlijk gaat het niet zo als ze voor de wagen loopt. dit is allemaal beleer- en testwerk, kijken hoe ze nu reageert als het leidsel erbij bungelt bijvoorbeeld. eerder sprintte ze dan weg, nu gaat ze staan slapen. straks op de bok kan ik niet even snel meer afstand nemen als ik een ophouding moet maken, dus dan zal het leidselcontact meer constant zijn. ik ben me daar heel goed van bewust, maar ben ook van mening dat hoe meer 'gekke' dingen ze nu als normaal leert zien, hoe kleiner de kans op problemen straks. de voorbereiding moet 100% zijn voordat ze voor de wagen loopt.

verder hebben we hulp, advies en tips van de stalhouder, een man die al járen zelf KWPN tuigers en Gelderse paarden fokt, en deze zelf beleert in het tuig, en er dagelijks tweespan mee rijdt. hij heeft momenteel twee spannen 'grote' paarden, en een span shetten. ik kan van deze man heel veel leren mbt het mennen, en dat ben ik ook zeker van plan.

BlackDevils

Berichten: 3089
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: Achterhoek

Re: Flicka met nieuw tuig voor de sleep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 00:41

Vanaf het eerste moment dat je hem voor de kar hebt staan hoort de koetsier de leiding te hebben. Dit kun je dus niet overnemen. Je staat er alleen naast om direct te corrigeren mocht dat nodig zijn en daarna kun je meer afstand nemen als dat niet meer zo nodig is.

Een kleine miscommunicatie is er misschien wel. Je komt er later mee dat je bepaalde dingen ook wel doet terwijl je dit voor de duidelijkheid misschien toch beter wel kan melden. Je gaf op mjn uitdrukkelijke vraag of je de pony met het halster voor de kar zet toch duidelijk het antwoord JA en het woord bit(looshoofdstel)kwam daarbij niet tersprake, toch wel substantieel in dit geval.

utje
Berichten: 34
Geregistreerd: 14-08-07

Re: Flicka met nieuw tuig voor de sleep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 09:36

moooije foto's! Tong uitsteken