eerste indoormarathon met tweespan

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
manie
Berichten: 3975
Geregistreerd: 20-07-05

Re: eerste indoormarathon met tweespan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 17:22

Echwel schreef:
Kaisa schreef:
2,5 is, vind ik, een prima leeftijd om een paard voor de wagen te beleren. Veel beter dan hem op dit leeftijd onder het zadel te beleren. Of ik hem nu al met een indoor marathon had laten mee lopen, dat weet ik niet. Ik ken het paard verder niet, en ga mij daar dan ook niet over uiten.

Waarom wel voor de wagen is hij/zij dan geen 2,5 jaar meer ineens..
Laat ze toch jong zijn


Inderdaad, zeker in de wetenschap dat sobere rassen als Fjorden (maar ook Ijslanders en Halfingers) nog later dan andere paarden volgroeid zijn.

BlackDevils

Berichten: 3089
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: Achterhoek

Re: eerste indoormarathon met tweespan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 17:22

Dancie schreef:
je kan je leidsels zo bijstellen dat je de oudere meer in de mond kan zitten dan de jongere en onervaren.
Je kan de leidsels net zo afstellen als je wilt maar je hand is net zo nageeflijk als het sterkte paard het toestaat. Dat is dus niet vriendelijk in dit geval voor een groen broekje dat alles nog moet leren en tot weinig dingen in staat is.

Kaisa

Berichten: 3861
Geregistreerd: 09-04-04
Woonplaats: Drenthe

Re: eerste indoormarathon met tweespan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 17:24

Echwel schreef:
Kaisa schreef:
2,5 is, vind ik, een prima leeftijd om een paard voor de wagen te beleren. Veel beter dan hem op dit leeftijd onder het zadel te beleren. Of ik hem nu al met een indoor marathon had laten mee lopen, dat weet ik niet. Ik ken het paard verder niet, en ga mij daar dan ook niet over uiten.

Waarom wel voor de wagen is hij/zij dan geen 2,5 jaar meer ineens..
Laat ze toch jong zijn


Tuurlijk is hij/zij dan nog steeds 2,5. Maar ik zie het zat gebeuren dat een paard met 2,5 jaar voor de wagen beleerd wordt. En ik zie het nog meer dat ze dan onder het zadel beleerd worden, en dat vind ik dan een slechtere zaak.

Daarnaast is er een groot verschil tussen beleren, en daadwerkelijk trainen.

BlackDevils

Berichten: 3089
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: Achterhoek

Re: eerste indoormarathon met tweespan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 17:25

Kaisa schreef:
Daarnaast is er een groot verschil tussen beleren, en daadwerkelijk trainen.

Een oefenindoormarathon rijden is toch al een behoorlijke training...

Echwel

Berichten: 12493
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Re: eerste indoormarathon met tweespan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 17:27

Citaat:
Tuurlijk is hij/zij dan nog steeds 2,5. Maar ik zie het zat gebeuren dat een paard met 2,5 jaar voor de wagen beleerd wordt. En ik zie het nog meer dat ze dan onder het zadel beleerd worden, en dat vind ik dan een slechtere zaak

Ik zie dat mensen van 150kg op een haflinger zitten
Dat maakt het nog niet goed.

Kaisa

Berichten: 3861
Geregistreerd: 09-04-04
Woonplaats: Drenthe

Re: eerste indoormarathon met tweespan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 17:30

BlackDevils schreef:
Kaisa schreef:
Daarnaast is er een groot verschil tussen beleren, en daadwerkelijk trainen.

Een oefenindoormarathon rijden is toch al een behoorlijke training...


Heb ik gezegd dat ik hem een indoormarathon zou laten lopen? Nee dat heb ik niet gezegd. Ik heb gezegd dat ik waarschijnlijk geen indoormararthon zou laten lopen, omdat ik het beestje niet ken.

Kaisa

Berichten: 3861
Geregistreerd: 09-04-04
Woonplaats: Drenthe

Re: eerste indoormarathon met tweespan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 17:31

Echwel schreef:
Citaat:
Tuurlijk is hij/zij dan nog steeds 2,5. Maar ik zie het zat gebeuren dat een paard met 2,5 jaar voor de wagen beleerd wordt. En ik zie het nog meer dat ze dan onder het zadel beleerd worden, en dat vind ik dan een slechtere zaak

Ik zie dat mensen van 150kg op een haflinger zitten
Dat maakt het nog niet goed.


Wie heeft het er nu over dat er iemand van 150 kg op een Haflinger gaat zitten? Ik niet. Dus wat die opmerking hier moet?

Echwel

Berichten: 12493
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Re: eerste indoormarathon met tweespan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 17:33

Jij ziet gebeuren dat ze met 2,5jaar worden ingespannen en gaat dat dus ook doen
Ik zie dus andere dingen die niet kunnen, maar die ik daardoor niet goed wil praten..

Had ook kunnen zeggen als zij in de sloot springen enz enz

Kaisa

Berichten: 3861
Geregistreerd: 09-04-04
Woonplaats: Drenthe

Re: eerste indoormarathon met tweespan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 17:34

Echwel schreef:
Jij ziet gebeuren dat ze met 2,5jaar worden ingespannen en gaat dat dus ook doen
Ik zie dus andere dingen die niet kunnen, maar die ik daardoor niet goed wil praten..

Had ook kunnen zeggen als zij in de sloot springen enz enz


Onze paarden zijn ook met 2,5 jaar beleerd voor de kar, en helemaal geen problemen mee gehad. Een zeer rustige opbouw gehad en zeker in de training.

BlackDevils

Berichten: 3089
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: Achterhoek

Re: eerste indoormarathon met tweespan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 17:37

Kaisa schreef:
Onze paarden zijn ook met 2,5 jaar beleerd voor de kar, en helemaal geen problemen mee gehad. Een zeer rustige opbouw gehad en zeker in de training.

En daar draait het nu juist om!!
En daar hoef je niet eens het paard in kwestie voor te kennen of de koetsier. Foto's spreken voor zich...

manie
Berichten: 3975
Geregistreerd: 20-07-05

Re: eerste indoormarathon met tweespan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 17:37

Kaisa schreef:
Tuurlijk is hij/zij dan nog steeds 2,5. Maar ik zie het zat gebeuren dat een paard met 2,5 jaar voor de wagen beleerd wordt.


Er is inmiddels genoeg bekend over de schadelijke gevolgen van het beleren op te jonge leeftijd. Vroeger gebeurde het inderdaad veel meer, maar daar wordt zo langzamerhand toch wel wat anders over gedacht.

Vroeger stonden paarden ook gerust langere tijd op een stand, dat is ook niet meer van deze tijd.

Voortschrijdend inzicht noemt men dat.

Echwel

Berichten: 12493
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Re: eerste indoormarathon met tweespan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 17:39

Dat bedoel ik Manie
Vroegah wierp een ,merrie een veulen en dezelfde dag stond ze al ingespannen voor de ploeg
Tegenwoordig weet je dat het bekken instabiel kan zijn en ben je voorzichtiger..

Zeker als je heel lang plezier van je dier wil hebben doe je het dus niet.
Want weet jij wat er gebeurt met al die jonkies die zo jong ingespannen zijn.
Ik wil het denk ik niet eens weten

Kaisa

Berichten: 3861
Geregistreerd: 09-04-04
Woonplaats: Drenthe

Re: eerste indoormarathon met tweespan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 17:43

BlackDevils schreef:
Kaisa schreef:
Onze paarden zijn ook met 2,5 jaar beleerd voor de kar, en helemaal geen problemen mee gehad. Een zeer rustige opbouw gehad en zeker in de training.

En daar draait het nu juist om!!
En daar hoef je niet eens het paard in kwestie voor te kennen of de koetsier. Foto's spreken voor zich...


Naar mijn mening ging het hier voor ook een groot gedeelte om de leeftijd dat het paard ingespannen is, en niet alleen om het feit dat hij in een indoor mee loopt.


@ Manie; een paard onder het zadel zal ik ook zeker niet met 2,5 beleren. Maar wat is beleren bij het aangespannen werk? Onze paarden komen met 2,5 in aanraking met het tuig, stuur oefeningen, en daarna een bandje erachter. Later nog een soort van plank met daarop een persoon, meer gewicht trekken dus en daarna voor de kar. Al met al het paard behoorlijk gegroeid in het proces, en bij onze paarden waren we in de herfst begonnen met dit proces en pas in januari de kar erbij. Een paard laat zelf merken of hij er klaar voor is.

BlackDevils

Berichten: 3089
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: Achterhoek

Re: eerste indoormarathon met tweespan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 18:10

Ik denk dat we redelijk op de zelfde golflengte zitten

Kaisa

Berichten: 3861
Geregistreerd: 09-04-04
Woonplaats: Drenthe

Re: eerste indoormarathon met tweespan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 18:13

BlackDevils schreef:
Ik denk dat we redelijk op de zelfde golflengte zitten


Het is soms zo moeilijk om je goed te verwoorden op het internet Knipoog

Echwel

Berichten: 12493
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Re: eerste indoormarathon met tweespan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 18:18

Bij ons is beleren voor de wagen zetten en gelijk doorrijden.
Dat dan pas met 4 of4,5 jaar...

Viking

Berichten: 1989
Geregistreerd: 30-01-03
Woonplaats: Driewegen

Re: eerste indoormarathon met tweespan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-08 11:40

Ten eerste heb ik alleen maar rechte lange lijnen met haar gereden,inbuigen hoefde ze amper,dus wat zeiken jullie nou eigenlijk Boos! niemand van jullie is erbij geweest,dus jullie hebben geen recht van spreken.....enne blackdevil...jij vind jezelf nogal popiejopie.....zeker geen leven thuis????

Beau is een zeer dominante merrie die je doelgericht sloeg waar ze je maarkon slaan,om dit de kop in te drukken laat ik haar twee keer per week een kwartiertje met Vik in tweespan lopen....god..god..wat ben ik een dierenbeul ze!!!!
Sinds ik dit doe is ze wat makkelijker te hanteren,is nog altijd beter dan haar over een paar jaar wegdoen omdat ze gevaarlijk is.
Over twee maanden gaat ze weer lekker de wei op en hoeft ze alleen maar het gras te maaien Koe

Nogmaals niet over mij oordelen als je mij niet kent en zeker mijn paarden niet kent Nors opkijken

Normaal gesproken vind ik dit ook te jong maar alle paarden zijn anders Knipoog

sumic

Berichten: 1877
Geregistreerd: 18-03-07
Woonplaats: Doornenburg

Re: eerste indoormarathon met tweespan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 11:55

Waarom BD zo aanvallen, terwijl anderen precies hetzelfde zeggen?

Het lijkt op de foto's of je dissel wat hoog hangt, waardoor je fjordjes hun hoofden extra hoog moeten houden om zich er niet aan te bezeren.

Verder heb je inderdaad 2 leuke ponies, maar een span is het nog niet; waarschijnlik dat viking ook juist zo sterk was omdat hij beau mee moet nemen.

Ik ben vóór beleren in tweespan en pas daarna enkelspan, ik zie hier ook meer voordelen in. Ook vindt ik dat wanneer je zelf inschat dat het kan, je best rond 2,5/3 jaar kunt gaan beleren. Maar doe dit rustig aan en zoals al gezegd is; lekker kilometers gaan maken. Geen dagtochten, zeker geen indoors, hoe rustig je ook rijdt; maar een half uurtje lekker recht over de weg. Daar hebben ze hun hoofd al vol genoeg van.

succes met je ponies, dat je er nog veel plezier van mag gaan hebben.

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30661
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Re: eerste indoormarathon met tweespan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 12:11

Niet om jou aan te vallen.
Maar hoe kun je alleen rechte lijnen rijden in een bak?
Zeker bij een indoor moet toch duidelijk gestuurd worden. Zitten vaak leuke bochtjes in. Natuurlijk kun je de bochten vaak wel ruim nemen, maar blijft veel stuurwerk.
Daarbij rijdt je toch om er zo min mogelijk af te rijden, ookal ga je niet voor het winnen.

Daarbij begrijp ik idd niet waarom je juist BD aanvalt, terwijl velen hier een vergelijkbare mening hebben.

Het probleem is dus nog niet eens direct het inspannen. Al is het vroeg zat.
Maar span dan op de weg in, rechtuit lekker stappen.

Echwel

Berichten: 12493
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Re: eerste indoormarathon met tweespan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 12:36

En het mentale aspect.
Muziek, veel wagens in de inrijbak, publiek en noem maar op

xElienx

Berichten: 7849
Geregistreerd: 22-11-05

Re: eerste indoormarathon met tweespan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 13:14

Viking schreef:
Ten eerste heb ik alleen maar rechte lange lijnen met haar gereden,inbuigen hoefde ze amper,dus wat zeiken jullie nou eigenlijk Boos! niemand van jullie is erbij geweest,dus jullie hebben geen recht van spreken.....enne blackdevil...jij vind jezelf nogal popiejopie.....zeker geen leven thuis????

Beau is een zeer dominante merrie die je doelgericht sloeg waar ze je maarkon slaan,om dit de kop in te drukken laat ik haar twee keer per week een kwartiertje met Vik in tweespan lopen....god..god..wat ben ik een dierenbeul ze!!!!
Sinds ik dit doe is ze wat makkelijker te hanteren,is nog altijd beter dan haar over een paar jaar wegdoen omdat ze gevaarlijk is.
Over twee maanden gaat ze weer lekker de wei op en hoeft ze alleen maar het gras te maaien Koe

Nogmaals niet over mij oordelen als je mij niet kent en zeker mijn paarden niet kent Nors opkijken

Normaal gesproken vind ik dit ook te jong maar alle paarden zijn anders Knipoog


misschien zou je eens wat van andere mensen aan kunnen nemen ipv direct in de aanval te gaan. als je niet tegen commentaar kunt, moet je niet op bokt komen.

BlackDevils

Berichten: 3089
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: Achterhoek

Re: eerste indoormarathon met tweespan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 14:34

Viking schreef:
Ten eerste heb ik alleen maar rechte lange lijnen met haar gereden,inbuigen hoefde ze amper,dus wat zeiken jullie nou eigenlijk Boos! niemand van jullie is erbij geweest,dus jullie hebben geen recht van spreken.....Een indoormarathon met alleen lange lijnen is pratisch onmogelijk
enne blackdevil...jij vind jezelf nogal popiejopie.....zeker geen leven thuis????
Ik vind het om het netjes te houden niet sjiek om over iemands persoonlijke situatie proberen te oordelen. Maar als je het graag wilt weten, ik heb geen klagen thuis... Knipoog

Beau is een zeer dominante merrie die je doelgericht sloeg waar ze je maarkon slaan,om dit de kop in te drukken laat ik haar twee keer per week een kwartiertje met Vik in tweespan lopen....god..god..wat ben ik een dierenbeul ze!!!!
Sinds ik dit doe is ze wat makkelijker te hanteren,is nog altijd beter dan haar over een paar jaar wegdoen omdat ze gevaarlijk is.
Opvoeden en laten luisteren is iets wat je voor het aanspannen al voor elkaar hoort te hebben Hiervoor verwijs ik nog graag even naar de link die ik gisteren heb gegeven. Begrijp ik het dus goed dat deze pony net 5 maal op dubbelspan heeft gelopen en geen enkel- toen je gestart bent?
Over twee maanden gaat ze weer lekker de wei op en hoeft ze alleen maar het gras te maaien Koe
Lijkt me in dit geval geen onverstandige beslissing.

Nogmaals niet over mij oordelen als je mij niet kent en zeker mijn paarden niet kent Nors opkijken
Door de foto's hier te plaatsen vraag je toch zelf om een oordeel? Dat wij niet allemaal zeggen; "wat leuk en wat goed" is jammer voor jou maar toch een eerlijk en blijkbaar breed gedragen antwoord.

Normaal gesproken vind ik dit ook te jong maar alle paarden zijn anders Knipoog
Ik moet bekennen dat ook ik wel eens veel te vroeg met een dier begonnen ben. De ervaring heeft me toch geleerd dat het beter is te wachten. Kan me voorstellen dat je elke maand zoveel voor het paard moet neerleggen voor stallinggeld dat je er ook graag iets voor terug ziet maar het is op deze manier niet verstandig. Ik zou dus iig nog een klein jaartje wachten en dan lekker kalm recht toe recht aan beginnen.

manie
Berichten: 3975
Geregistreerd: 20-07-05

Re: eerste indoormarathon met tweespan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 18:24

Viking schreef:
Ten eerste heb ik alleen maar rechte lange lijnen met haar gereden,inbuigen hoefde ze amper,dus wat zeiken jullie nou eigenlijk Boos! niemand van jullie is erbij geweest,dus jullie hebben geen recht van spreken.....enne blackdevil...jij vind jezelf nogal popiejopie.....zeker geen leven thuis????

Beau is een zeer dominante merrie die je doelgericht sloeg waar ze je maarkon slaan,om dit de kop in te drukken laat ik haar twee keer per week een kwartiertje met Vik in tweespan lopen....god..god..wat ben ik een dierenbeul ze!!!!
Sinds ik dit doe is ze wat makkelijker te hanteren,is nog altijd beter dan haar over een paar jaar wegdoen omdat ze gevaarlijk is.
Over twee maanden gaat ze weer lekker de wei op en hoeft ze alleen maar het gras te maaien Koe

Nogmaals niet over mij oordelen als je mij niet kent en zeker mijn paarden niet kent Nors opkijken

Normaal gesproken vind ik dit ook te jong maar alle paarden zijn anders Knipoog


Waarom plaats je uberhaupt foto's als je niet tegen kritiek kunt?
Iedereen onderbouwt hier zijn of haar mening.
Blijkbaar heb je geen goede tegen argumenten en verval je in dit soort posts, waarbij je duidelijk (heel laag) op de man speelt.
Het feit dat je zo in de aanval gaat zegt mij persoonlijk genoeg.
Accepteer de opmerkingen die hier geplaats worden, doe je voordeel ermee en als je niet tegen kritiek kunt zou ik je aanraden geen foto's op bokt te plaatsen.
Verder is het natuurlijk de grootste onzin dat je met een indoor alleen rechte lijnen hebt gereden.
In de eerste plaats in dat onmogelijk (wat dyonne al schreef), in de tweede plaats bewijzen de foto's het tegendeel.

keeyzie

Berichten: 5721
Geregistreerd: 28-03-05
Woonplaats: Noord Brabant

Re: eerste indoormarathon met tweespan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 11:25

ik vind ze prachti gbij elkaar staan, ik heb op het moment ook 2 fjorden, en hoop ook ooit zo rond te rijden!

RRteam

Berichten: 3019
Geregistreerd: 08-01-05
Woonplaats: zwolle

Re: eerste indoormarathon met tweespan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 22:38

om heel eerlijk te zijn vind ik het ook jong MAAR
ben het ook wel weet beetje eens met haar oke ze weet het nu dat jullie er niet mee eens zijn en ( ik vind het ook te vroeg ) maar het is haar pony en ze blijft het toch wel doen dus waarom over door gaan ...