Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 6 van de 6 [ 131 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6
Plaats een nieuw onderwerp

Welk spoortje om net even door te drukken?

 
Profiel   

janderegelaa schreef
Heb het filmpje gezien en ik begrijp de vraag om een scherper spoortje wel. Weet niet of het de oplossing is hoor. Maar als een paard met zijn oren vooruit naar de hindernis gaat en en vervolgens vlak daarvoor omdraait is het gewoon een etter. Of misschien geen etter, hij is je in elk geval aan het uitproberen. En mijn eerste gedachte is inderdaad ook om gewoon bij iedere hindernis iemand met een lange zweep neer te zetten en geef m dan maar eens een mep als hij weer praatjes heeft. Is wel een oplossing maar niet een "Bokt waardige" :D

Zit m uiteindelijk toch in vertrouwen en het voor je willen werken.

Ik ben opzoek naar een voorbeeld waarbij een paard dat bang/gespannen was niet de focus heeft op het enge object en daarbij dus ook de oren en houding 'fel' op het voorwerp richt...
Die zijn er alleen niet want een paard dat iets spannend vind zal altijd zijn aandacht daarop richten als hij 'gedwongen' wordt erop af te gaan en dus gaan de oren erop.

En het over de hindernis heen meppen zou ik met deze zeker niet proberen.
Dan krijg je vrij snel een ziekenhuismoment of komt hij gewoon niet meer in de buurt van de persoon met zweep.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-07-21 15:11 



 
Profiel   

Gezien mijn ervaring met tuigers, zou ik een halve tuiger inderdaad niet met zweep en sporen over een spannende hindernis jagen. Het zijn fijne paarden die (te) veel accepteren, totdat ze het niet meer kunnen bolwerken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-07-21 15:14 



 
Profiel   

Heb hier anders eentje staan die niet tuiger is (zelfs niet een klein beetje) en die na 2 keer ook raad weet met iemand die haar op zo'n moment denkt er over heen te kunnen slaan. :=
Hoe meer ik er over nadenk hoe vreemder ik die "oplossing" vindt van iemand die de "uitzonderingen op de regel" gereden heeft. :=

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-07-21 15:20 



 
Profiel   

Ik heb een 100% tuiger, heerlijk beest, maar die laat zich echt niks vertellen (je kunt het niet afdwingen) maar als ze begrijpt wat je wil en ze heeft vertrouwen, gaat ze door het vuur. Push je haar, vertrouwen weg, kun je het wel vergeten.
Daar waar ik ook wel paarden heb gereden die te overbluffen waren en daarna zich schikten in de nieuwe taak en die ook braaf uitvoerden, is dit een heel ander type en haar dochter is ook precies zo.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-07-21 15:29 



 
Profiel   

Ayasha schreef
janderegelaa schreef
Heb het filmpje gezien en ik begrijp de vraag om een scherper spoortje wel. Weet niet of het de oplossing is hoor. Maar als een paard met zijn oren vooruit naar de hindernis gaat en en vervolgens vlak daarvoor omdraait is het gewoon een etter. Of misschien geen etter, hij is je in elk geval aan het uitproberen. En mijn eerste gedachte is inderdaad ook om gewoon bij iedere hindernis iemand met een lange zweep neer te zetten en geef m dan maar eens een mep als hij weer praatjes heeft. Is wel een oplossing maar niet een "Bokt waardige" :D

Zit m uiteindelijk toch in vertrouwen en het voor je willen werken.

En daarmee toont Jan heel mooi hoe zelfs ervaren paardenmensen angst rn spanning makkelijk verwarren met ‘stout’ of ‘etteren’ om in Jan zijn woorden te blijven.

Een paard kan niet etteren. Daar heeft hij de mentale capaciteit niet voor. Als hij iets weigert heeft hij daar in zijn denkwereld een hele goede (levensnoodzakelijke zelfs.) reden voor. ‘Pesten’ of ‘etteren’ of ‘uittesten’ zijn menselijke begrippen. Daar doen paarden niet aan.

Wanneer je iemand ‘m er over laat slaan als ie ‘praatjes heeft’ begrijp ik niet hoe je het daarna nog over ‘vertrouwen’ en ‘willen werken’ kan hebben. Beide hebben nl geen enkele ruimte om te bestaan in die ‘oplossing’.
En als ie half zo’n ‘etter’ is als jij denkt Jan, krijgt ze hem na twee keer niet meer binnen 20m van de sprong zonder zand te happen.


Helemaal eens.
Wat moet dat paard nog meer doen om aan te geven dat ie bang is? Trillend gaan liggen ofzo? Ik vind het echt een bijzonder braaf paard, hij laat zich keurig terug sturen en springt toch nog.

Wat zou je er in vredesnaam aan hebben om een paard over een sprong te gaan meppen? Dan vind ie het leuker denk je? Dan krijgt hij wel vertrouwen opeens? Lijkt me trouwens ook enorm gevaarlijk om te doen met een cross-paard, dan krijg je van die paarden die zelfs als het niet past, maar een noodsprong maken en zo vol in de sprong belanden.
Echt, sommige mensen |o

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-07-21 16:53 



 

Echt, sommige mensen |o[/quoteSanne83]

denken misschien wel dat ze op een robot zitten die je kun programmeren of al geprogrammeerd kopen
ik moest het er allemaal zelf aanrijden, de een had wat meer talent dan de ander, er was er ook nooit een gelijk aan de ander mbt het opleiden/rijden,

kreeg zo wel heel veel kennis en kunde, geduld en begrijpen dat ook paarden zich moeten kunnen ontwikkelen en niet gelijk aan de top staan of perfect zijn

dan was de "victory" ook groter als het na enige tijd en veel oefenen wel goed ging,
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-07-21 08:26 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 6 van de 6 [ 131 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen