Thinka&ik eerste crossles, wat een ramp! :D

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Joyce_

Berichten: 6430
Geregistreerd: 03-01-06
Woonplaats: Amsterdam

Thinka&ik eerste crossles, wat een ramp! :D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-08 14:26

Hahaha, onwíjs leuk, maar oh wat ging het slecht! Schijnheilig

Ben wel heel trots op de pony dat ze toch nog wat heeft gesprongen, maar had eerlijk gezegd hogere verwachtingen dan wat we waargemaakt hebben, haha!


Afbeelding
Toen we allebei nog niet wisten wat ons te wachten stond, haha!


Nou, goed, gisteren dus onze eerste crossles in Voorhout, ik was ontzettend zenuwachtig, maar toch ook wel heel enthousiast. Eerst de manden gesprongen, wat na één weigering toch wel goed ging! Hoog, maargoed, we kwamen er in ieder geval zonder kleerscheuren overheen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gooi die teugels daar maar neer Rolleyes

Door naar de in-uitjes. Toen ik ze zag kreeg ik al de kriebels, gewoon echt 6 of 7 boomstammetjes achter elkaar, ons record werd uiteindelijk 3 Nagelbijten / Gniffelen De eerste keren vond ze eentje wel genoeg, omdat ik ook teveel naar voren zat en haar zo de mogelijkheid gaf mij uit balans te halen. Dat was dus bijna zandhappen.. Bíjna! Tong uitsteken

Afbeelding
Whooaaaaaaa, wat zijn het er véél! Wow! (ik probeer d'r al recht te sturen, thinka zoekt een uitweg, haha)

Afbeelding
Tja, en dán komt de tweede niet meer uit!

Afbeelding
Ik, druk bezig met proberen réchtomhoog te blijven zitten, waardoor ik spontaan vergeet mijn handen naar voren te doen Bloos

Volgende stap: het water. Een beetje crosspaard moet toch natte voetjes durven halen, haha! Thinka vond dat maar onzin. Water is voor watjes. En zelfs na 20 minuten op alle mogelijke manieren haar in het water proberen te krijgen (terwijl de rest van de groep rustig in, over, om, door, uit het water sprong Tong uitsteken ), is het me (ons) niet gelukt. Nee is nee bij Thinka, hoe je t ook wendt of keert.

Afbeelding
"Ik zéí nog zoooo: Nee. is. NEE!"

En toen de laatste hindernis alweer, de bezembak. Eerste keer weer een weigering (en echt niet meer in de buurt van welke hindernis dan ook willen komen Tong uitsteken ), maar daarna twee keer echt súpernetjes gesprongen! Daar was ik zó blij mee, toch nog lekker afgesloten!

Afbeelding
Net de landing, volgens mijn hoofd vond ik het tóch wel heel leuk!(ben daarna ook nog een half rondje gillend en joelend doorgereden, wahahha Tong uitsteken )

Afbeelding
Blije foto Ja Ik zit niet echt erg tegen, thinka springt er ruim, maar rustig overheen, we kúnnen het wel, ergens! Tong uitsteken


Moet eerlijk zeggen dat ik door de foto's wel heel erg ben geschrokken, dat ik zó erg voorover duik (over hindernisjes van 30cm ofzo), en zo steun op mijn handen dat ik ze niet meer mee kan geven.. Moet dus hard aan gewerkt worden, dus eerst maar een paar gewone springlessen voor ik me weer op een crossterrein begeef Knipoog
Als het kan beginnen we volgend jaar met de crosstrainingen vanaf het begin gewoon, dit was even eenmalig.

Heb het wel heel erg leuk gehad, hahaha, vind het nog steeds ontzettend leuk en ik hou de moed erin: we hadden vást onze dag gewoon niet Haha!

kimthalita
Berichten: 59
Geregistreerd: 25-01-08

Re: Thinka&ik eerste crossles, wat een ramp! :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 14:41

Ziet er leuk uit hoor Joyce! Ik heb ook altijd gecrossed met mn oude paardje bij de voorruiters.. Mijn oude paardje had een trauma met waterbakken. Toen ze nog niet van mij was, is haar oude eigenaar een keer gaan crossen met haar bij de Voorruiters. Dit was nog op het oude terrein waar ze een waterbak hadden met een eilandje erin... je ziet vast het drama al.. Kyraja ging erin, op het eilandje en wilde er dus lang van zn leven er niet meer af! Kyraja was echt een prinsessenpaardje wat dat betreft, ze vond het allemaal te vies en te nat.. Met veel pijn en moeite en een trui over der hoofd is ze er na een heeeeeeeeele lange tijd toch nog afgekomen.

En toen ging Kim crossen, en was daar ook weer onze allergrootste liefde.. de waterbak!! Heeft heel wat lessen gekost, maar na een training van een hele bekende crosser, (naam ben ik ff kwijt) ging ze er voetje voor voetje in.. en nog belangrijk, ook weer eruit! Na een paar lessen crosste in over de grote boomstam erin en er ook weer uit..

Dus Joyce niet de hoop opgeven! Lachen

trustHim
Berichten: 6343
Geregistreerd: 28-04-06

Re: Thinka&ik eerste crossles, wat een ramp! :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 14:50

haha dat hoofd van Thinka bij de waterbak, echt een heeeeel duidelijk NEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEE, volgens haar zaten er vast paardetende monsters in het water. hihi, ach joh we kunnen altijd volgend jaar weer proberen en evt stap ik er een x op om te kijken of ze het dan wel doet. maar die voorbenen!!! ze vouwt ze echt helemaal dubbel! haha ik ga maar mooi sparen voor een springsingel, maar de sprongen vond ze wel heeeeel leuk!

Marieke_xXx

Berichten: 865
Geregistreerd: 28-04-07
Woonplaats: Meerle (B)

Re: Thinka&ik eerste crossles, wat een ramp! :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 14:53

Fijn dat je toch veel plezier hebt gehad,
Wel jammer dat ze zo eigenwijs is.. Lachen

millie

Berichten: 357
Geregistreerd: 30-07-05
Woonplaats: Leiden

Re: Thinka&ik eerste crossles, wat een ramp! :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 15:35

Ik las in het Vlietland topic al dat je de moed hebt opgegeven voor dit weekend. Wilde daar al vragen om een verslag, maar dat is al spontaan gekomen.
Niet alle ponies zijn natuurspringers die alles in 1 keer spingen. Gewoon op je gemakje vaak gaan oefenen. Die van ons doet het ook niet van zelf, maar het gaat steeds beter.
Ik vind haar hoofd boven de in / uitjes het leukst. Ze kijkt al van hoe kan ik hier weer uitkomen.

GinnyBanshee

Berichten: 1795
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Kerkrade

Re: Thinka&ik eerste crossles, wat een ramp! :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 15:36

haha Tong uitsteken
ze is toch wel echt een cross pony, idd volgende jaar gewoon rustig naar de trainingen toe en het komt vast wel goed Tong uitsteken

trustHim
Berichten: 6343
Geregistreerd: 28-04-06

Re: Thinka&ik eerste crossles, wat een ramp! :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 15:39

haha en Joyce moet zelf ook stukje zekerder worden, want op moment dat je gaat twijfelen gaat de stop erop

Chessie

Berichten: 1459
Geregistreerd: 04-11-04

Re: Thinka&ik eerste crossles, wat een ramp! :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 15:57

Je hebt in ieder geval lekker aanwijzingen gekregen om verder mee te kunnen.. misschien kunnen we bij de vereniging een keer een baby crossje maken.. niet al te eng, dan doe ik met Ches ook mee (we hebben al 2x gesprongen Haha!)

Joyce_

Berichten: 6430
Geregistreerd: 03-01-06
Woonplaats: Amsterdam

Re: Thinka&ik eerste crossles, wat een ramp! :D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-08 16:07

Nou, moet zeggen dat ik niet twijfelde, alleen bij de inuitjes, maar die sprong ze wel, haha!

Is inderdaad wel lekker dat ik juist dóór die inuitjes heb gemerkt dat zo ver voorover zitten echt niet slim is. Dan kom je op een gegeven moment (na 2 sprongetjes Schijnheilig ) dus inderdaad in de problemen.

Gin: ja, ik vind haar op een crossterrein er wel helemaal op haar plek uitzien, zeg maar Tong uitsteken Ze vond het ook wel echt leuk, volgens mij! Dus als ik volgend jaar weer met jou mag meerijden, haha, dan gaan we het dan gewoon opnieuw proberen!

Marjan: Ja, dat lijkt me wel leuk! We hebben achter stal volgens mij nog een paar boomstammetjes liggen, naast het land, dus die kunnen we dan wel gebruiken! En de dressuurhekjes zijn wel baby en simpel, pionnetjes, ja, dat is wel leuk, moeten we maar wat leuks verzinnen! Lachen

MelanieB

Berichten: 25871
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Re: Thinka&ik eerste crossles, wat een ramp! :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 16:17

Wauw Joyce!
Ziet er super stoer uit!! OK dan!

Blue_Eyes

Berichten: 20355
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Zuid

Re: Thinka&ik eerste crossles, wat een ramp! :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 16:48

Goed gedaan Joyce! Thinka is een superpaard he Lachen

trustHim
Berichten: 6343
Geregistreerd: 28-04-06

Re: Thinka&ik eerste crossles, wat een ramp! :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 17:21

ik wil wel helpen met een minicross op stal, ben wel creatief Clown

xannemijn

Berichten: 1444
Geregistreerd: 19-02-07
Woonplaats: Leusden

Re: Thinka&ik eerste crossles, wat een ramp! :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 17:35

als een ramp vind ik het er niet uit zien.
ik vind je houding op hel veel foto's ech heel mooi
vooral de laatste foto is mooi Haha!

Noukie
Berichten: 10954
Geregistreerd: 27-12-01

Re: Thinka&ik eerste crossles, wat een ramp! :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 18:42

Ik ga vast gehaat worden om deze opmerking...
maar.. hoe verwacht je een pony normaal toe te kunnen rijden als dat dier in de bak al moeite heeft met gecontroleerd galopperen?
Don't get me wrong, ik vind het echt superleuk voor pony, ruiter én eigenaar dat jullie dit soort leuke dingen met haar doen!
Alleen als de galopbasis al niet goed is, kan je dus niet makkelijk regelen, keertje doorsluiten of juist doorduwen enz. Ik denk dat oa daarom ook die in-uitjes best lastig zijn voor Think.
Verder lijkt je beugel een tikje lang ern zou je soms iets meer terug mogen zitten. Aan de andere kant, op zulke mega sprongen zit je dan wél weer erg netjes mee!
Vat mn commentaar ook niet verkeerd op he, ik zie dat ook aan mn eigen paard. Die heeft wat galoptraining gehad voor hij eindelijk naar een kruisje mocht lopen, maar toen dat voor elkaar was ging de rest heel snel. Probeer thuis dus (als dat van Rachel mag Knipoog) daar wat meer aan te werken, eventueel lesje erbij enz. Dan krijgen jullie ook (nog) meer vertrouwen in elkaar en komt t echt wel goed! Want springen.. dat kan ze!

SGWuppie

Berichten: 4628
Geregistreerd: 24-04-02
Woonplaats: Nijmegen

Re: Thinka&ik eerste crossles, wat een ramp! :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 09:36

Ze kan iig wel goed springen, het moet alleen allemaal nog wat meer gecontroleerd.

Die in-uitjes oefenen wij met onervaren paarden altijd eerst in stap. Dan mogen ze niet springen of draven, allleen maar er overheen stappen. Als dat goed gaat in een hele langzame draf en pas als dat allemaal onder controle is uit een wat meer voorwaartse draf waarbij de zelf in galop mogen overgaan. Als je pony zó hoog over een in-uitje komt, kun je nl nooit fatsoenlijk door een lijntje gaan.

Apple

Berichten: 76217
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Thinka&ik eerste crossles, wat een ramp! :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 09:40

Wat springt ze enorm over zulke mini-hindernisjes *LOL*

Veel paarden moeten vaak even wennen aan dit soort hindernissen, toch heel iets anders dan gewone parcours hindernissen.

Een volgende keer kun je ook je stijgbeugels een gat of 2 korter doen, dat maakt de verlichte zit wat makkelijker.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Re: Thinka&ik eerste crossles, wat een ramp! :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 09:43

Zo laag springen is alleen maar bevordelijk voor de teambuilding tussen ruiter en paard hoor.

Dus hoe het ook in de bak gaat, deze lage sprongetjes moeten zeker kunnen.

Ik vind je houding best netjes boven de sprong hoor, je duikt wat, maar dat vind ik minder erg dan wanneer de ruiter steeds achter de beweging zit.

Wat me wel erg stoort is het slecht passende hoofdstel. volgensmij zit dat ding voor geen meter, de neusriem zit tegen het bit. En wat ook erg gevaarlijk is , is de martingaal zonder stoppers aan de teugels, volgensmij hangt ie op een foto ook al achter de gesp van de teugels.

Een martingaal mag alleen gebruikt worden met teugels die stoppers/vleugeltjes hebben.


Ik vind verder wel dat duidelijk te zien is dat de pony er veel plezier in heeft, en dat is erg belangrijk. Sommige paarden zien alleen maar elke dag die 4 wanden van de bak, kan me niet voorstellen dat die paarden gelukkig zijn. Juist de training varieren maakt een paard gelukkig Lachen

Joyce_

Berichten: 6430
Geregistreerd: 03-01-06
Woonplaats: Amsterdam

Re: Thinka&ik eerste crossles, wat een ramp! :D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-08 10:45

Willemijn: Ja, je hebt wel gelijk, haha! Die in-uitjes waren heel logisch dat ze er na 3 hindernissen uitsprong, klopt ook. Maar ik vind niet, dat ze die kleine hindernisjes niet zou kunnen springen, als haar galopbasis niet goed is. Ten eerste wordt ze ontzettend chaggo als ze dag in, dag uit in de bak moet, ten tweede galoppeert ze veel makkelijker door na een hindernis, dan door zo uit het niets aan te springen, en wordt ze zo dus ook getraind op haar galop, op een manier die nog makkelijker voor haar is ook (langere stukken rechtuit).
Kijk, als we nou M-crosshindernissen hadden gaan springen, had ik gezegd: ja, je hebt helemaal gelijk en wat ik heb gedaan was zwaar onverantwoordelijk van mij. Maar sprongetjes van 40 à 50cm kan ze makkelijk aan, uit stap nog, als ze zou willen Knipoog

SGWuppie: In stap had ze ze inderdaad ook makkelijk gekund, gewoon 'balkjes lopen' inderdaad. Maar tegen mij werd gezegd dat ik ze gewoon zo kon nemen, dus als een instructeur dat zegt, neem ik aan dat dat wel goed zit. Begrijp wel dat jullie ze eerst in stap oefenen, had ook wel een goeie geweest inderdaad, want ik heb ze dus wel meteen uit een galopje genomen.

Apple: Ja, ze springt van zichzelf al ruim over de sprongen heen, maar dit was wel heel erg overdreven, haha! Tja, je weet nooit of er wat bijt, toch? Tong uitsteken

Crossmonster: Ja, klopt, er was nog gekeken of er nog stoppertjes opkonden, maar niet gevonden. Als je goed kijkt hebben we de martingaal er uiteindelijk ook afgehaald, want hij bleef inderdaad hangen Ja
En gelukkig heeft de pony er inderdaad plezier in! Dat is ook de voornaamste reden (euh, ja, en eerlijk is eerlijk, mijn eigen plezier natuurlijk ook Schijnheilig ) dat we dit hebben gedaan!

Bedankt allemaal voor het commentaar! Beugels moeten inderdaad korter ja!

trustHim
Berichten: 6343
Geregistreerd: 28-04-06

Re: Thinka&ik eerste crossles, wat een ramp! :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 10:53

Het hoofdstel is wel passend, maar het bit heeft vrij grote ringen, de mond is gewoon vrij verder en de neusriem stoort dus niet het bit

Noukie
Berichten: 10954
Geregistreerd: 27-12-01

Re: Thinka&ik eerste crossles, wat een ramp! :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 16:09

hoho, ik zeg niks over onverantwoordelijk
Maar ik zeg dat ik het niet vreemd vind dat jij weinig te zeggen hebt op sommige momenten, als die pony in feite nog geen normaal rondje kan galopperen. Dan kunnen deze hindernissen zeker geen kwaad, maar een beetje training lijkt me toch niet teveel gevraagd, zeker niet als je aan oefencrossen enz denkt (ok, dacht nu, maar toch).
Natuurlijk is rechtuit galopperen makkelijker en dus voor de pony leuker enz. Daar is ook echt niks mis mee! Sterker nog, ben met je eens dat t voor elk paard erg goed is voor de afwisseling enz.
maar galoptraning bestaat niet alleen uit uithoudingsvermogen om te galopperen kweken. En als het paard onder je nog moeite heeft een behoorlijke volte te galopperen, ga je daar met springen toch echt een keer last van krijgen.
Ik wil dus ook niet zeggen dat je dit nooit mer mag doen of dat t onverantwoordelijk was, maar dat je als je meer wil springen, daar gewoon aandacht aan zal moeten gaan besteden.

Joyce_

Berichten: 6430
Geregistreerd: 03-01-06
Woonplaats: Amsterdam

Re: Thinka&ik eerste crossles, wat een ramp! :D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-08 20:48

Maar, ik zeg ook niet dat jij hebt gezegd dat.. ach.. Huilen van het lachen

Ik begrijp wel wat je bedoelt hoor, absoluut! En vind ook dat je echt gelijk hebt! Enige wat ik wilde zeggen, is dat ik zelf geen kwaad zie in deze training(en) als aanvulling op het gewone bakwerk wat ze al doet. Wat jij dus in principe ook zegt, als ik het goed begrijp.
Maar, je hebt gelijk dat extra galoptraining/dressuurtraining belangrijk is, voor balans, tempo kunnen regelen, en zeker ook voor d'r rug Ja