Beginnen met endurance

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Memuska

Berichten: 5008
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Belgenland

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 20:09

Is dat allemaal compatibel? Bij de sportwinkel kenden ze er bitter weinig van dus moest ik de site van Polar maar eens bekijken en dan kunnen ze 't voor mij bestellen... tja dan kan ik 't zelf ook hé ;-)

carika
Berichten: 1584
Geregistreerd: 02-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 20:10

Ja dit werkt met Polar horloges, staat ook op de site van equilog :)
Je hebt waarschijnlijk ook een zender nodig, die is ook te koop via equilog. Ze hebben daar ook veel leuke blogs over het gebruik en het trainen met een hartslagmeter.

Memuska

Berichten: 5008
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Belgenland

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 20:15

Dan ga ik dat eens allemaal uitspitten hé ;-)

Mss kan ik daarna dan bij de winkel gaan werken, om uitleg te geven :+

Memuska

Berichten: 5008
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Belgenland

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 20:24

Ik begrijp dat de elektroden de voorkeur krijgen op de belt?

Berryz

Berichten: 715
Geregistreerd: 21-04-18

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 20:31

Ik heb ook een vantage M Memuska.

Voordeel van de belt is dat je hem ook bij de koets kan gebruiken. Ik heb de gewone elektroden van equilog.

Je weet dat ik er nog altijd voor opensta om er eens mee langst te komen :D

Memuska

Berichten: 5008
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Belgenland

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 20:33

Juist, dat was er met die belt!

Ik pb je ;)

carika
Berichten: 1584
Geregistreerd: 02-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-20 15:10

Wie doet er allemaal mee in Diever? Wij rijden de korte klasse 1.

billy3105
Ik hou van poffertjes!
Berichten: 2416
Geregistreerd: 07-02-11

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-20 15:46

Ik ben persoonlijk meer fan van de belt als de elektroden, die geven nogal vlug een drukking bij de schoft, geen idee wat de nieuwe doen van Equilog zelf die ze ontwikkeld heeft. De band schuift daarin wel weer makkelijker dus verlies niet je bevestigingslusjes.

Ieder h7/h10 sensor is te koppelen met de band / elektroden / horloge / telefoon. De zender van Equilog idemdito

Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 11:27

Vraag, welk merk en welke maat dekjes gebruiken jullie?
Ik heb nu een wintec endurance 17 inch met een simpel katoenen dekje, maat cob.
Maat full is voor mijn korte arabier van 1.51 echt te lang.
Maar veel 'endurance' dekjes zijn er maar in 1 maat.
Mijn Fries reed ik het liefst met een Christ wollen dekje, zadelvorm.
Wollen onderkant heeft mijn voorkeur.

Malenka

Berichten: 7562
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 12:05

Ik heb een heel fijn dekje van Manmat en een van Gaston Mercier. Die van Manmat is heel zacht en die van GM is juist vrij stug. Maar die GM heeft wel een hele fijne vorm. Beide bevallen mij prima en zijn er volgens mij maar in 1 maat.

Jet

Berichten: 11997
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 13:03

Ik reed met mijn vorige paard altijd met een Mattes-dekje. In veel verschillende soorten en maten te koop, met lamsvacht aan de onderkant, ook in allerlei kleuren te verkrijgen: https://shop.mattes-reitsport.com/konfi ... decke.html .
Elvee had voorheen een nogal ronde rug met amper schoft, bij haar ging het met een noodsprong teveel links-rechts schuiven, haar rijdt ik met dunne katoenen zadelvormige sjabrakjes, maar die zijn tegenwoordig niet zo makkelijk meer te begaan.

Malenka

Berichten: 7562
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 13:31

Bij een schuivende heb ik goede ervaringen met vilt. Ademt ook super. Via Greendistance nog te verkrijgen. Ik geloof van Zaldi of Marjoman.

Kasmir

Berichten: 5434
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 15:12

Ik kom hier eens binnen vallen omdat ik denk dat hier een hoop ervaring zit qua lange afstanden rijden.
Beetje ander verhaal voor ons (we verzorgen paardrijvakanties/tours op IJslanders in Zweden) maar we hebben best wel last van hittestuwing onder de katoenen dekjes die we nu hebben waardoor de paarden witte haren krijgen op de plek van het zadel. Hebben 2 andere dekjes van een ander merk geprobeerd maar hetzelfde verhaal. Uiteraard hebben we IJslander zadels wat het gewone dressuurdekje wat lastiger maakt. Is hier iemand die enkel met een onderlegger rijd? In de IJslander wereld is dat heel normaal, zijn meestal gel onderleggers. Nu zat ik te denken om ipv een gel een mattes wollen onderlegger te proberen, wat denken jullie?

Malenka

Berichten: 7562
Geregistreerd: 04-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 15:45

Bij jullie is er vast te komen aan rendier vachten. Dat zijn eigenlijk de allerbeste dekjes die je kunt hebben. Nog beter dan schaap.

En wat ongelofelijk gaaf. Zo'n vakantie lijkt mij wel wat.

Kasmir

Berichten: 5434
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 15:55

Werkt dat echt? We gebruiken rendiervachten in de winter om op te zitten rondom het vuur, maar dat is best wel heel glad materiaal ben bang dat dat binnen no time onder het zadel vandaan fietst.

Välkommen ;)

black_kelpie

Berichten: 7817
Geregistreerd: 28-03-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 16:03

In Scandinavië zie je veel rendiervachten in de endurance! Inderdaad nog comfortabeler voor het paard dan schaap. Ik heb er ook eentje meegenomen uit Zweden :j

Jet

Berichten: 11997
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 16:04

Wat zijn de andere dekjes voor materiaal die je hebt gebruikt? Als je onderleggers zonder dekje gebruikt zal je denk ik je zadels wel veel meer moeten onderhouden, dan komt er naar mijn idee enorm veel zweet ( dat snel aankoekt) op de onderkant van je zweetbladen. Ik zou denk ik voor een zadelvormig sjabrak gaan met sympanova onderkant.

Zo te lezen gaat rendiervacht ook, daar kan je vast makkelijker aankomen.

Piekosjj

Berichten: 5451
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 16:12

Ja er word hier inderdaad bijna uitsluitend op rendiervacht gereden in de hogere klasses :j De meesten doen er nog wel een normaal dun sjabrak tussen, dus rendier met vacht-kant op het paard, sjabrak, zadel. Houd er wel rekening mee dat de hele mikmak opeens een stuk dikker is, dus misschien moet je een langere singel kopen :+

Kasmir

Berichten: 5434
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 16:24

Há geniaal dankjulliewel dan gaan we daar eens naar kijken! Alle zadels zijn op maat gemaakt voor de paarden dus wellicht dat daar dan weer naar gekeken moet worden als we er 'n heel pakket onder stoppen maar wellicht valt het mee. We gaan eens kijken.

Piekosjj

Berichten: 5451
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 16:29

Qua zadelpassen valt dat wel mee geloof ik, in de training rijden wij met een gewoon sjabrak, en op wedstrijd vaak met rendier er onder, en nog nooit problemen er mee gehad. En een niet passend zadel dat merk je wel na 80 km :D Was even voor foto's voor je op zoek, maar heb natuurlijk net niks op bokt staan wat ik even snel kan doorlinken. Wellicht als je op insta op #distansritt eller #distanshast zoekt dat je wat voorbeeldplaatjes kan vinden :)

scooby09

Berichten: 2208
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 16:30

Dekjes met Wol evt.
Je moet iets hebben wat ademt.

Zou zelf niet voor een stroeve onderkant gaan dat geeft frictie met een lange rit.

Kasmir

Berichten: 5434
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 16:41

Had al even endurance riding Sweden gegoogled :). Dit jaar heb ik de katoenen dekjes 2x per week schoon gemaakt maar nu alsnog weer witte haren. Behalve dat men direct z'n mening over niet passende zadels klaar heeft liggen als je witte plekken ziet is het voor de paarden ook niet fijn. Hopelijk dat dit de oplossing wordt :).

Maakt het uit wat voor rendiervacht je gebruikt / welke behandeling de vacht heeft gehad?

billy3105
Ik hou van poffertjes!
Berichten: 2416
Geregistreerd: 07-02-11

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 08:34

Ik rijd zelf nu ook met rendierenvacht sinds ik die in Zweden gewonnen had. Ik heb geen idee hoe deze behandeld is...

Wel maakt het kwa drukkingen / witte haren niet veel verschil. Het is alles behalve druk verdelend. Alleen schuurt het minder en reguleert het het vocht beter.

Je zou eens kunnen checken of je zadel boom niet brugt.

Sherivey
Berichten: 8620
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 14:29

Ik kom ook weer even onder mijn steen vandaan. :wave:

De afgelopen maanden had ik het endurance rijden een beetje uit mijn hoofd gezet. Sinds ik verhuist ben naar de kust, is de afstand tot de wedstrijden groter geworden dan voorheen (paard stond toen in omgeving Roosendaal, vlakbij het transportbedrijf).

Dus in 1 klap was ik mijn fijne trainingsomgeving én vervoer kwijt. En dan ook nog de grotere afstand tot de wedstrijden.

Tot overmaat van ramp ben ik in april na een val in het ziekenhuis beland met een klaplong en gekneusde ribben. Hierna heb ik een hele poos niet goed durven rijden, wat natuurlijk op Titane ook invloed had. Die was al niet zo makkelijk in de polder, maar door mij werd dit erger.

Nu we een paar maanden verder zijn, komen de endurance-kriebels toch wel weer naar boven en ben ik aan het uitzoeken of er een mogelijkheid is om toch volgend jaar een paar keer te starten. :=

Inmiddels gaat het buitenrijden weer een heel stuk beter. Waar ik eerst geen vertrouwen meer had in een staprit met een rustig paard erbij, ga ik nu weer 'alleen' op pad met wat meer tempo. Vriendlief gaat nog wel mee op de fiets.

Titane is inmiddels niet meer zo schrikkerig in de polder en zijn conditie is nog altijd prima. Dus wat dat betreft zou het volgend jaar moeten lukken om een keer te starten :)

billy3105
Ik hou van poffertjes!
Berichten: 2416
Geregistreerd: 07-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 16:03

Dilan93 schreef:
Ik kom ook weer even onder mijn steen vandaan. :wave:

De afgelopen maanden had ik het endurance rijden een beetje uit mijn hoofd gezet. Sinds ik verhuist ben naar de kust, is de afstand tot de wedstrijden groter geworden dan voorheen (paard stond toen in omgeving Roosendaal, vlakbij het transportbedrijf).

Dus in 1 klap was ik mijn fijne trainingsomgeving én vervoer kwijt. En dan ook nog de grotere afstand tot de wedstrijden.

Tot overmaat van ramp ben ik in april na een val in het ziekenhuis beland met een klaplong en gekneusde ribben. Hierna heb ik een hele poos niet goed durven rijden, wat natuurlijk op Titane ook invloed had. Die was al niet zo makkelijk in de polder, maar door mij werd dit erger.

Nu we een paar maanden verder zijn, komen de endurance-kriebels toch wel weer naar boven en ben ik aan het uitzoeken of er een mogelijkheid is om toch volgend jaar een paar keer te starten. :=

Inmiddels gaat het buitenrijden weer een heel stuk beter. Waar ik eerst geen vertrouwen meer had in een staprit met een rustig paard erbij, ga ik nu weer 'alleen' op pad met wat meer tempo. Vriendlief gaat nog wel mee op de fiets.

Titane is inmiddels niet meer zo schrikkerig in de polder en zijn conditie is nog altijd prima. Dus wat dat betreft zou het volgend jaar moeten lukken om een keer te starten :)


Hart onder de riem van mij voor jou! Ik volgde je met een schuin oog en vond het al zo eng stil -O- Gelukkig mag en kan je weer naar buiten :knuffel: