Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 9 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Opbouwschema voor het oudere paard

 
Profiel   

Mijn merrie is inmiddels 19 (IJslander/ ponymaatje dus) en we zijn onlangs verhuisd naar de Veluwe. Het bos lonkt, en uiteraard maken we daar gebruik van.
Door omstandigheden heeft ze wat 'pauze' gehad, en dus moeten we weer een beetje opbouwen.

Ondanks dat ze PPID heeft is ze vrolijk, fit, en meestal wel in voor een ommetje.
Juist om haar zo goed mogelijk in de spieren te houden en te zorgen dat ze lekker op conditie blijft wil ik blijven bewegen.

Om wat structuur aan te brengen zou ik graag gebruik maken van een schema. Nu vind ik echter dat de meeste schema's erg vlot opbouwen qua drafminuten.
Persoonlijk zou ik liever eerst meer de afstand uitbouwen in actieve stap, en van daaruit op een gegeven moment drafminuten gaan sprokkelen.

Dat type schema kan ik echter niet echt vinden. Ik weet dat Tonkie Collee zoiets had voor oudere of van blessure herstellende paarden, maar kan dit niet meer vinden.

Misschien zijn hier mensen die hier slimme dingen over kunnen zeggen? n -:)
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-06-22 11:58 



 
Profiel   

Waarom niet zelf een schema in elkaar zetten? Jij kent jouw pony het beste en ik denk toch wel dat het in te schatten valt. Kun je gelijk alles aanpassen op de ondergronden in het bos, ik nam bijv. extra veel bergjes mee maar ging dan niet meer lang draven en hielt het daarbij.
Ik vond veel schema's ook veel te snel gaan dus een paar ritten gekeken naar de conditie en vanuit daar een inschatting gemaakt en met mijn gewenste minuten op kunnen bouwen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-06-22 12:08 



 
Profiel   

Onze merrie was bijna 20 en erg mager toen ze bij ons (terug ) kwam. We hebben eerst geinvesteerd in vrij bewegen en goede voeding.
Maar als je voert, moeten ze ook wat bewegen.

We dachten eigenlijk dat ze er nog maar kort zou zijn, dus in eerste instantie niet veel gedaan. Maar kijkend naar het paard gaan opbouwen.

In mijn ogen zijn er geen schema's en moet je naar je paard kijken. Deze merrie wilde toen ze opknapte lopen en hard ook. Die moest je tegen haar zelf beschermen en dan zijn wij degene die dat moeten beoordelen.

Vooral kijken naar het herstel. Hoe zijn ze tijdens het werk, maar ook daarna.

Mijn ruin is 23 en heeft ook weleens een tijdje stil gestaan, maar pak ik ook zo op. Gaat naast 24/7 vrij bewegen ook goed. Maar rij hem vrij rustig. Buiten vindt hij makkelijker of fijner dan in de bak nu. Maar daar lopen ze soms op adrenaline, ook als ze gewoon braaf zijn.

Je voeding moet ook passen. Mensen vergeten vaak de combinatie.

Mijn oude merrie heeft tm haar 28e een rondje gelopen en vlot ook. Nu op haar 29e ingeslapen om andere redenen.
Het verschil is wel dat zij een doodloper was. Tijdens zag je niks, maar na een rondje kon ik zien of het goed was.
Haar zoon van 23 is wat sloom en zou je minder mee doen, maar die laat na het werk (nog) niks zien.

Mijn andere, overleden ruin, van 23 bleef ook altijd lopen, net als de shet van 25+

Daarom vind ik schema's niks zeggen. Er zijn er die zijn vlot en blijven lopen en andere die het goed aangeven. En alle variaties.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-06-22 12:11 



 
Profiel   

Je paard bepaalt de opbouw. Hoe fit is hij: check dagelijks ademhaling, hartslag en energieniveau. Je paard zal door de seizoenen heen meer of minder last hebben van de Cushing.
Tip: stap is m.i. een erg onderschat onderdeel van training, bij voorkeur op stevige (zand)paden. Dat is goed voor doorbloeding, pezen etc. Ik zou stap als uitgangspunt nemen, en daarbij dan opbouwen met stukjes draf en galop.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-06-22 12:14 



 
Profiel   

Simpelweg is de regel : of meer km's of meer snelheid als je gaat opbouwen, niet beide tegelijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-06-22 12:14 



 
Profiel   

Wat een fijne bijdragen! En ik kan me er goed in vinden.

Ik denk dat ik met name wat vergelijkingsmateriaal zocht…. Alhoewel het een individueel proces is zijn sommige dingen toch ook wel weer vergelijkbaar en kunnen ze als inspiratie dienen.
Frequentie bijvoorbeeld…. Ik doe nu met name stap, actief. Daar doe ik steeds wat bij. Ik denk gemiddeld 2 tot 3x pw.
Ze loopt op een pp.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-06-22 12:55 



 
Profiel   

Stap is goed om conditie op te bouwen.

Maar wat is haar fijnste/beste gang? De merrie waar ik het over had, draafde heel graag, makkelijk en snel. Haar zoon heeft een betere galop. Dan kan je het ook comfortabel maken als ze iets "makkelijk" vinden.

HOu je de km's bij? Dan kan je bijv voor je eigen gevoel er steeds een paar bij doen. Of de minuten. Steeds een paar min langer erbij draven en of galopperen. Afhankelijk van het paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-06-22 14:59 



 
Profiel   

Ik vind dit wel een interessant artikel:
https://www.fit.nl/conditie-opbouwen

Hierin staat ook: langer op een langzaam tempo is effectiever om de inhoud vd motor te vergroten en efficiënter met energie om te gaan.

Ik ben zelf fan van intervaltraining, maar dat is meer wanneer je snel resultaat wil halen in korte tijd. Voor de lange termijn is duurtraining interessanter.

Kortom, ik zou dus ook vooral in stap beginnen met oefenen. In stap kan je ook tempowisselingen doen. Dat je korte stukjes een middenstap (bijv 30 sec) vraagt en weer wat langer (60 sec) rustig gaat stappen. Die 30 sec kan je dan gaan uitbouwen, maar kijk je zelf naar de ademhaling van je paard.

Die middenstap kan ook een draf of galop worden. Maar ik zou daarmee zelf naar je paard kijken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-06-22 15:49 



 
Profiel   

Het is nuttig om voor jezelf bij te houden hoe je hebt getraind en hoe je paard erop heeft gereageerd en eventuele bijzonderheden (bijvoorbeeld warm weer).
Als je het niet opschrijft, zijn zulke dingen snel vergeten.
Dat biedt meer inzicht dan het schema van een ander.
Toen mijn paard ouder was, deed hij het bijvoorbeeld beter wanneer er vaker een hersteldag was.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-06-22 16:00 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 9 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen