Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 173 van de 173 [ 4325 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 169, 170, 171, 172, 173
Plaats een nieuw onderwerp

Beginnen met endurance

 
Profiel   

Hier geen endurance rijder, maar ik rij af en toe mendurance, als absolute beginner en dressuur muts.

Vorig jaar 1 wedstrijd 2span gereden, dit jaar had mijn ene merrie een veulen aan de voet en moest die ander het alleen doen. Deedee, met veulen, zou ik alle vertrouwen in hebben, met Ebje vond ik het toch wel spannend.
In Leusden liep ze een 2e plaats in een grote rubriek met een snelheid van 9,8 over 23 km met alleen maar bagger en water!
In Echten liep ze 11,3 over 29 km met een top bodem en wonnen we de wedstrijd!
Niet gek voor een beginner die normaal alleen dressuur rijd.
Ze mag inmiddels zelfs klasse 2, maar of we dat ooit gaan doen weet ik niet.

Ik zorg wel dat ik de laatste kilometer ongeveer stap, ik rij met shetten van rond de meter, dus ook koudbloeden.

Ik vind het echt heel leuk om te doen, maar de wedstrijd zijn altijd zo ver weg. Deze 2 waren 'dichtbij', met minder dan 2 uur enkel reis. De rest is allemaal 2,5 uur en meer.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-22 09:52 



 
Profiel   

Klinkt ook leuk Dennis! Lijkt me helemaal een uitdaging om het tempo te halen met shetlanders.

Die afstand vind ik ook een ding, al zit in iets beter qua regio zie ik. Maar is wel mede de reden waarom we dit jaar nog niet mee ga doen. Doel is af en toe eens meedoen om te kijken of we mee kunnen komen dus ik wil er geen hele afstanden voor rijden.
Dwingeloo laatst vond ik nog te vroeg. Daar eens een dagje vrijwilliger geweest om te kijken hoe het gaat. Was ook heel nuttig.

De oefenendurance over twee weken gaan we wel rijden. Wel de 12km, omdat het echt voor de leer is. Met de trailer en naar vreemd terrein is toch anders dan thuis. En ik heb nog geen idee wat haar hartslag doet. Maar wel tof om te horen dat jullie denken dat ze het wel zou kunnen

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-22 13:23 



 
Profiel   

Vorig jaar met Deedee de shetten mendurance gewonnen met gemiddeld 12,9. Terwijl ik helemaal niet het idee had dat ik hard reed. Deedee liep gewoon lekker en iemand die verschrikkelijk veel trainings kilometers maakt moest haar best doen om bij te blijven terwijl ik Deedee gewoon lekker liet lopen.

Zo heb ik Ebje dit jaar ook gereden, lekker laten lopen en zien waar je op uit kom.
Juist omdat ik veel te weinig buiten km maak naar mijn zin.
De dames lopen normaal vooral dressuur (M en ZZ enkelspan en M 2span). Wel veel wedstrijden en trainingen op ander terrein, dus de routine van op de trailer, wachten, andere omgeving enzo doet ze niets.

Wat mijn ervaring betreft is een klasse 1 dus prima uit te rijden zonder speciale training als je ze gewoon lekker op hun eigen tempo laat lopen en de laatste kilometer lekker de rust pak.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-22 15:03 



 
Profiel   

Chantalla schreef
Klinkt ook leuk Dennis! Lijkt me helemaal een uitdaging om het tempo te halen met shetlanders.

Die afstand vind ik ook een ding, al zit in iets beter qua regio zie ik. Maar is wel mede de reden waarom we dit jaar nog niet mee ga doen. Doel is af en toe eens meedoen om te kijken of we mee kunnen komen dus ik wil er geen hele afstanden voor rijden.
Dwingeloo laatst vond ik nog te vroeg. Daar eens een dagje vrijwilliger geweest om te kijken hoe het gaat. Was ook heel nuttig.

De oefenendurance over twee weken gaan we wel rijden. Wel de 12km, omdat het echt voor de leer is. Met de trailer en naar vreemd terrein is toch anders dan thuis. En ik heb nog geen idee wat haar hartslag doet. Maar wel tof om te horen dat jullie denken dat ze het wel zou kunnen


Wat leuk ik doe zondag ook voor het eerst mee met mijn haflinger van 1.38m. Ik hoop volgend jaar eens een impuls klasse te starten. Ze is 7 jaar, sinds eerst kwartaal dit jaar onder het zadel en sinds augustus in mijn bezit, dus we zijn nog rustig aan het trainen.

Wat raden de meer ervaren mensen aan op een afstand van 12km, hoelang laatste stuk uitstappen in km om hartslag omlaag te krijgen?

Mijn meisje tijdens een western training
[ img ]

Training van afgelopen week, afstand 9km
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-22 20:19 



 
Profiel   

Dennis schreef
Vorig jaar met Deedee de shetten mendurance gewonnen met gemiddeld 12,9. Terwijl ik helemaal niet het idee had dat ik hard reed. Deedee liep gewoon lekker en iemand die verschrikkelijk veel trainings kilometers maakt moest haar best doen om bij te blijven terwijl ik Deedee gewoon lekker liet lopen.

Zo heb ik Ebje dit jaar ook gereden, lekker laten lopen en zien waar je op uit kom.
Juist omdat ik veel te weinig buiten km maak naar mijn zin.
De dames lopen normaal vooral dressuur (M en ZZ enkelspan en M 2span). Wel veel wedstrijden en trainingen op ander terrein, dus de routine van op de trailer, wachten, andere omgeving enzo doet ze niets.

Wat mijn ervaring betreft is een klasse 1 dus prima uit te rijden zonder speciale training als je ze gewoon lekker op hun eigen tempo laat lopen en de laatste kilometer lekker de rust pak.


Ik blijf het toch super knap vinden van die kleintjes <3 , ik zie dit mijn shet nog niet doen

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-22 20:21 



 
Profiel   

Leuk Sandra! Ik had het al gezien op de startlijst.

Ik stap normaal gesproken de laatste 10 minuten, dat is ongeveer 800/900meter. Zoiets wilde ik voor zondag ook aanhouden. Lilly heeft het behoorlijk warm momenteel dus als het zondag echt 17 graden wordt dan moet ik daar wel rekening mee houden. En ik heb ook nog geen flauw idee wat haar hartslag doet, mooi moment om eens te kijken.

Gister was wel heerlijk rondje. Door de regen was het lekker fris. 10 minuten instappen, 20 minuten relaxed draven en 10 minuten uitstappen. Toppony <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-22 20:57 



 
Profiel   

Heerlijk bezig dus! En veel plezier zondag.

Ook een waarschuwing… ik zou jaren terug met een ervaren tinker, samen met een rijmaatje en ervaren paard, impuls starten. Onze paarden waren buren. Thuis reden we vaak met z’n drieën. Mijn 5 jarige tinker die toen ongeveer 8-10 maanden onder het zadel was, zelf beleerd, deed het fantastisch, kon het lichamelijk makkelijk en had verschrikkelijk veel plezier.

Vlak voor de wedstrijd bleek mijn tinker helaas niet goed te lopen. Ik wilde niet afzeggen en besloot mijn jonkie mee te nemen. Ze deed het fantastisch, maar mentaal enorm zwaar, reis heen en terug, lange dag van huis, vreemde omgeving met veel roering. Ondanks de goede voorbereiding en een ervaren maatje aan haar zijde die ze door en door kende, kwamen we terug met een C op locomotie. Verschrikkelijk balen, mijn rijmaatje werd derde.

Inmiddels is het balen van die C allang verdwenen. Paardlief heeft thuis paar weken hersteltijd gehad. Maar waarschijnlijk is er die dag wel een zwakke plek ontstaan, of boven gekomen, wat nu, 4 jaar later, nog steeds aandachtspunt is. Vrees dat echt goed het nooit meer komt.

In 2020 heeft ze mij een mooie dochter gegeven die opgroeit met een leeftijdgenootje welke ik ook heb gefokt. Ook dit jaar een prachtig veulen gefokt welke blijft. Maar ik heb mijn les wel geleerd. Wat ik in de wandelgangen altijd al hoorde, minimaal een jaar kilometers maken, minimaal 1000 kilometer in de benen, dat is echt niet overdreven. De spanning van ander terrein en omstandigheden doet zoveel, en stress, juist bij binnenvetter koudbloeden, verhoogt zo enorm de kans op blessures. Het is niet voor niks dat een drachtige of lacterende merrie niet mee mag doen. Mijn dierenarts zei gelijk, dat is niet overdreven, juist de lagere klasse is zo enorm risico en vraagt veel. En ik heb ook nog eens een minder geschikt ras.

Met mijn jonkies heb ik liefste 2000 kilometer in 2-3 jaar in de benen, en vaker dan eens elders geweest, voordat ik weer inschrijf. Ik oefen nu al met ze, zo zijn de al 2 jaar op stamboek keuring geweest. Grote onzin, maar wel een leermoment op verplaatsing en naar een plek met roering waar ze bekeken en gevoeld worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-22 23:50 



 
Profiel   

Bedankt voor de waarschuwing Caily. Dit is ook precies de reden dat ik zondag voor de 12km gekozen heb en niet voor 23, vanwege alles eromheen. Trailer, voorkeuren, boel andere paarden, nakeuren. En voor een eerste keer is dat helemaal prima.

Voor we serieus mee gaan doen wil ik ook zeker weten dat ze het aan kan. We gaan deze winter nog goed oefenen met de trailer, open ander terrein en we doen af en toe een georganiseerde rit waar een groep andere paarden. Wil graag dat er zowel fysiek als mentaal klaar voor is :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-10-22 08:07 



 
Profiel   

Juist de koudbloedjes zijn idd vaak binnenvetters die je makkelijk over vraag is ook mijn ervaring.
Niet alleen in dit soort wedstrijden, ik zie ze wel heel braaf als 3 of 4 jarige en dan als 5 of 6 jarige compleet omslaan.

Mijn pony's gaan altijd al veel mee op de trailer, als veulen al naar de keuring, mijn veulen nu is ook mee geweest naar district kampioenschap en hippiade, in hun jeugd gaan ze mee om een rondje in het bos te wandelen (niet wekelijks, maar paar keer per jaar) en eenmaal betuigd gaan ze regelmatig mee naar les of dressuur wedstrijd om de hoek. Veel ook in het 2span zodat ze zich fijn op kunnen trekken aan een ervaren pony.

Mijn Ebje is 11 maar pas 4 jaar voor de wagen (heb haar als 7 jarige groen terug gekregen) en dit jaar enkelspan mocht ze met haar heel ervaren oud-oom op pad, wel enkelspan maar wel samen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-10-22 08:22 



 
Profiel   

Precies om die reden heb ik idd ook voor de 12km gekozen rustig overal aan wennen, het is voor mij bijna thuis wedstrijd dus maar kort op de trailer (western training is langer).

Mijn man gaat mee en gaat op de 2de groomplaats en op lange stuk voor de finish staan met een grote fles water om over Mellow heen te gooien voor het koelen. Ik heb dit thuis ook al eens geoefend en vond ze geen probleem.

Chantalla voor ons ook een verrassing wat de hartslag gaat doen, ik heb geen idee, dus een goed meet en leermoment.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-10-22 14:00 



 
Profiel   

Hier helemaal tevreden over vandaag <3 Ze had het behoorlijk warm maar Lil heeft echt haar best gedaan! Zich voorbeeldig gedragen en hartslag netjes. 12km was voor nu wel genoeg met alle indrukken eromheen. Maar wel netjes een 5e plek :)
[ img ]
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-22 16:43 



 
Profiel   

Chantal, jullie hebben het super gedaan, gefeliciteerd

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-22 16:46 



 
Profiel   

Ik wil aankomende februari mijn eerste endurance gaan starten! Naja soort van mijn eerste endurance.

Mijn paard Melley is een Poolse Warmbloed van 16 jaar oud. Dit jaar heeft ze een merrie veulentje gebaard. Vorig jaar, toen Mel 3 maanden drachtig was ben ik samen met haar onze eerste endurance ooit gestart! We deden mee aan de impuls klasse in ons "thuis bos": Het Montferland. Met de mooie heuvels. Nu Melley weer op pad kan zonder haar veulentje ben ik haar weer druk aan het oppakken en haar conditie aan het verbeteren zodat we in februari mee kunnen doen aan de Valentijn Endurance.

Nu vroeg ik mij af: hoe trainen jullie voor endurance wedstrijden? Hebben jullie een schema waar jullie je aan houden?

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-11-22 15:59 



 
Profiel   

Elk schema moet aangepast worden op het paard en de omstandigheden. Ik heb heel veel gehad aan het volgen van een online training bij Esther Groen (Groen equestrian). Zij leert je echt waar je allemaal rekening mee moet houden en helpt je goed op weg met jouw specifieke situatie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-11-22 16:17 



 
Profiel   

Jjuudithh, super leuk, een mede-Montferlander!
Inderdaad wat Malenka al zegt, een schema is erg paard-afhankelijk, maar wat je in ieder geval aan kunt houden is nooit én afstand én tempo verhogen in dezelfde training, en probeer per week max 10% verder te trainen.
Montferland is een leuk terrein om in te trainen, de heuvels doen al het halve werk ;) Wat ik merkte bij mijn paarden was dat ik 2 km/h sneller reed op wedstrijd dan thuis.
Maar om je eigenlijke vraag in het kort te beantwoorden: ik train met hartslagmeter, ik ken de basishartslagen in alle gangen, ik draaf totdat de hartslag boven een bepaalde waarde komt (afhankelijk van het terrein), stap weer tot hij weer op stap-niveau is, en draaf dan weer verder.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-11-22 18:20 



 
Profiel   

Fijne tip Nessinator, ik ben ook van plan binnenkort een hartslagmeter aan te schaffen.

Verder ben ik aangesloten bij de coach groep van Cool Runnings en van haar krijg ik mijn schema's. Niet altijd haalbaar maar wel een goede basis. Straks met de hartslagmeter worden deze nog specifieker gemaakt.

Wij hebben denk ik de meeste opbouw gehad voor dit jaar. Ik heb haar nog een keer laten scheren, maar als ze straks echt in haar dikke wintervacht zit zullen de ritjes wel weer korter worden. De kortere dagen in combinatie met werk maken het doordeweeks nu ook weer moeilijker helaas.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-11-22 18:28 



 
Profiel   

En als aanvulling op de rest: kijk ook naar het terrein waar je traint en het terrein waar je wedstrijden gaat rijden. Een paard wat met gemak door het zand van de Veluwe klost, kan moeite hebben met heuvels en/of harde ondergrond en andersom. Ga dus ook eens buiten de deur trainen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-11-22 18:29 



 
Profiel   

nessinator schreef
Jjuudithh, super leuk, een mede-Montferlander!
Inderdaad wat Malenka al zegt, een schema is erg paard-afhankelijk, maar wat je in ieder geval aan kunt houden is nooit én afstand én tempo verhogen in dezelfde training, en probeer per week max 10% verder te trainen.
Montferland is een leuk terrein om in te trainen, de heuvels doen al het halve werk ;) Wat ik merkte bij mijn paarden was dat ik 2 km/h sneller reed op wedstrijd dan thuis.
Maar om je eigenlijke vraag in het kort te beantwoorden: ik train met hartslagmeter, ik ken de basishartslagen in alle gangen, ik draaf totdat de hartslag boven een bepaalde waarde komt (afhankelijk van het terrein), stap weer tot hij weer op stap-niveau is, en draaf dan weer verder.


O jeetje, die 2 km/h is best een groot verschil. Ik ga over een paar weken trainen op de veluwe, zo kan ik zien hoe ze het zonder al die heuvels doet. Daarnaast stap ik alle steile heuvels af, daar verlies je ook tijd mee.

Wat voor hartslag meter gebruiken jullie? Raden jullie die ook aan?

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-11-22 10:06 



 
Profiel   

Ik train rond de Posbank en heb hier altijd eerst de stuwwal op en terug Weer af en ook mijn ervaring is, dat wanneer ik eens ergens ga trainen waar ik niet die stuwwal heb, ik zomaar een heel stuk hogere gemiddelde snelheid heb :j
En op wedstrijden idd ook.

Een van de redenen waarom je snelheid op wedstrijden hoger ligt, ligt in het feit dat je de warming up doet voor je van start gaat, waarbij ik bij een normale training dus op start druk bij vertrek.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-11-22 16:57 



 
Profiel   

Voor degene die met hartslagmeter trainen, welke gebruiken jullie en wat is aan te raden? De Polar band, de halve band van Equilog, losse elektroden (die niet meer te verkrijgen zijn)? Of nog iets anders?

Ik wil graag beginnen met rijden met hartslagmeter maar ik hoor van alles en weet niet meer wat wijsheid is. Al verwacht ik hier ook verschillende meningen :+ Het garmin horloge heb ik al kunnen scoren met black friday dus nu de meter nog.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-22 18:19 



 
Profiel   

Ik heb met Black Friday de hartslagmeter met band van HorsePal besteld. Hij moet nog binnenkomen (vanuit Ierland), maar de recensies zijn positief, dus ik ben heel benieuwd

[edit] Hier een linkje https://horsepal.com/

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-22 18:27 



 
Profiel   

Ik rijd met losse electroden van V-Max.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-22 19:26 



 
Profiel   

Chantalla schreef
Voor degene die met hartslagmeter trainen, welke gebruiken jullie en wat is aan te raden? De Polar band, de halve band van Equilog, losse elektroden (die niet meer te verkrijgen zijn)? Of nog iets anders?

Ik wil graag beginnen met rijden met hartslagmeter maar ik hoor van alles en weet niet meer wat wijsheid is. Al verwacht ik hier ook verschillende meningen :+ Het garmin horloge heb ik al kunnen scoren met black friday dus nu de meter nog.


Ik wil er ook graag mee aan de slag. Ik had de losse elektrodes maar die gaven hele rare metingen bij Mellow. Misschien omdat ik boomloos rij en ze een crescendo singel heeft. Wil nu graag de band proberen, maar vraag me af hoe die zit onder het zadel, geeft dat geen drukplekken etc? Ik wil hem ook gaan gebruiken met longeren.

Dus zijn er mensen die met een band rijden en een foto hebben hoe dat onder het zadel zit?

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-12-22 18:50 



 
Profiel   

Heb je bij de losse electroden de vacht goed natgemaakt, evt geleidegel gebruikt en meerdere posities uitgeprobeerd voor de 2e electrode?

Als ik geen gel gebruik, kloppen de waarden bij die van mij pas als die zeiknat van zweet is, ook als ik de vacht wel heb natgemaakt.
Als ik wel gel gebruik, werkt het perfect.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-12-22 18:55 



 
Profiel   

Marije_jiplover schreef
Heb je bij de losse electroden de vacht goed natgemaakt, evt geleidegel gebruikt en meerdere posities uitgeprobeerd voor de 2e electrode?

Als ik geen gel gebruik, kloppen de waarden bij die van mij pas als die zeiknat van zweet is, ook als ik de vacht wel heb natgemaakt.
Als ik wel gel gebruik, werkt het perfect.


Ja ik had gel gebruikt, bij mijn tinker die ik hiervoor had deed hij het prima.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-12-22 20:29 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 173 van de 173 [ 4325 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 169, 170, 171, 172, 173
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen