Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 22 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Endurance by the sea - 20e editie - Wassenaar

 
Profiel   

In vervolg op: [RIJ-ITP] Ride 4 pink met Welsh Cob Carwyn en ons verhaal. waar ik schreef over mijn voorbereiding op de endurance voor het eerst alleen.

Vorige week zaterdag was het dan zo ver, in juni 2015 hadden we het er al over. Als het in Kootwijkerbroek goed gaat, gaan we ook naar Wassenaar. En zo geschiedde.

Carwyn en ik mochten starten om 10:58 en ik wilde graag ruim op tijd aanwezig zijn, want ik wil niet weer zo haasten als dat ik vorige week moest doen. Om half 7 reed ik het erf op bij stal en pakte ik de spullen in. Rond kwart over 7 haalden we Carwyn uit de weide om hem te vlechten, poetsen en daarna op de trailer te zetten. Rond half 8 verscheen ook Tessa op het erf en konden we nog wat laatste spullen in haar auto leggen.

We reden iets voor 8 uur weg en kwamen netjes om kwart voor 9 aan op het terrein. Eerst even gekeken hoe het met Carwyn ging in de trailer en toen op weg naar het secretariaat om aan te melden en ik wilde ook graag even het terrein bekijken. Waar is het losrijden? Waar is de start? Hoe kom je bij de finish? Wat zijn er staptrajecten etc. Het terrein was niet moeilijk ingedeeld, eigenlijk best overzichtelijk.

Terug bij de trailer hebben we Carwyn er af gehaald dan krijgt hij de kans om te eten en te drinken. Hij wilde graag gras soms wat brokjes en een slokje water ging er ook wel in. Ondertussen zetten we alles klaar voor straks, verdelen de taken en ik probeer een beetje te relaxen. ;)
[ img ]
Gras eten plassen gaat heel goed samen volgens Carwyn.

Op weg naar de voorkeuring bedacht ik mij dat ik de uitleg nog niet had gezien dus nam Dyonne Carwyn over en liet hem grazen en het terrein zien en ik ging samen met Tessa naar de voor bespreking. (inmiddels ben ik ook al weer 3x naar het toilet geweest natuurlijk ;))

Eindelijk (ha ha) konden we naar de voorkeuring. De veterinair keek heel lang in het boekje dus Dyonne vroeg of er iets mis was, nee dat niet maar een cijfertje was onduidelijk, waardoor ze eerst twijfelde. ( we hebben heel bewust een paar weken geleden geënt zodat alles goed zou zijn. Toen begon de controle als eerste wordt de hartslag geluisterd deze moet onder de 60 zijn. Zijn ademhaling wordt gecontroleerd en ook zijn slijmvliezen, gevoeligheid op rug, kruis en broek spieren en zijn turgor.
Carwyn had een hartslag van 36 slagen per minuut (dat is zeer goed) wel een wat versnelde ademhaling en de overige punten waren ook goed.

[ img ]

Daarna wordt de locomotie bekeken (er wordt gekeken of het paard goed beweegt) en ook dit was goed. We kregen een A, of terwijl op alle punten goed we mogen van start.

We keren weer terug naar de trailer en laten Carwyn alweer eten en drinken en verzorgen hem zo goed als we kunnen. Ik moet ook mijzelf niet vergeten dus ik ook een broodje en wat drinken. Carwyn vermaakte zich wel op het parkeerterrein, dat vind ik zo leuk aan hem. Hij wil graag alles weten, bekijken en het liefst bemoeit hij zich er ook nog mee. Rond kwart over 10 gaan we hem opzadelen. Lime groene dekje op, zadel op, singel om en dan mag Dyonne de hartslag meter bevestigen. Carwyn rijd ik met zulke ritten altijd met een touwhalster (ook lime groen en deze komt van Equiplay NH Webshop, net als de teugels) onder zijn hoofdstel dit is om meerdere redenen. Als ik naast hem loop begeleid ik hem liever aan zijn halster dan aan zijn bit. Zo kan ik ook kiezen om bitloos te rijden onderweg en het is makkelijk voor als het wat gebeurt, dan kan men hem aan het halster pakken. En als laatste het staat natuurlijk ook gewoon heel erg leuk, zo'n gekleurd touwtje.

Om half 11 lopen we naar het los rij terrein, dat vind ik fijn. Liever te vroeg dan te laat want ik houd niet van haasten. Ik moest uiteraard weer naar de WC dus dat kon ook nog mooi tussendoor.

[ img ]

Het verbaasde mij eigenlijk dat Carwyn zo rustig liep bij het losrijden. Er gebeurde daar zo ontzettend veel, maar hij keek vooral gewoon rond, alsof het normaal is. Hij is echt zo gegroeid het afgelopen half jaar.


[ img ]

Om 10:58 mogen we van start, het is een klein stukje verplicht stappen en dan mogen we in draf. We moeten langs hele spannende dingen maar Carwyn doet het omdat ik zeg dat het goed is. We rijden al gelijk verkeerd en ik merk dat ik gehaast word ik draai hem om en Carwyn springt aan in galop snel weer naar de goede richting, we komen langs een super eng stuk maar toch durfde Carwyn er langs. Hup oversteken en het ruiterpad op, nou die was echt eng. Namelijk heel smal en als je bedenkt dat paarden van nature claustrofobisch zijn heb ik echt respect.

[ img ]

Het ruiterpad ging over de snelweg en daar miste ik alweer een vlaggetje (blond?) maar gelukkig zag ik snel dat ik verkeerd ging en kon het herstellen. Carwyn vond het zwaar, dat was het ook. Zijn hartslag is thuis meestal rond de 166 slagen per minuut in galop. Nu was zijn hartslag 185 slagen per minuut in draf, maar hij ging door. Op wat minder zware stukken sprong die aan in galop of hij nam op nog zwaardere stukken gas terug. Ik heb niets hoeven doen behalve hem vertellen dat hij het kan, de beste is en gewoon lekker genieten. De teugels hingen compleet los, het voelde echt als vrijheid.

[ img ]

Toen we het strand op kwamen na zo'n 6 KM veranderde dat. Het was te spannend en hij miste echt zijn richting. Ik moest hem heel veel begeleiden en het voelde helemaal niet fijn. Ik riep naar Dyonne, hij wil niet lopen. Eigenlijk klaagde ik een beetje, achteraf natuurlijk onterecht maar het voelde gewoon niet fijn.

[ img ]

Bij het keerpunt veranderde dat, hij wist nu wel waar hij heen ging en zette dan ook echt aan. Ik wilde hem nog even laten drinken bij Dyonne en Tessa en besloot rest van het water over hem heen te gooien aangezien hij al zo had gezweet.

[ img ]

[ img ]

[ img ]

Daarna was hij heerlijk voorwaarts we hebben het hele stuk gegaloppeerd ( 5 KM) en nu konden we ook door het water, hij galoppeerde met zijn neusje over de grond en het voelde echt fantastisch. Hij ging zelfs in galop het duin weer op (en dat is zwaar) waarbij zijn hartslag naar de 200 schoot.

[ img ]

Dus bood ik hem aan te stappen, dat nam hij aan voor eventjes maar wilde graag weer door. Dat kon ook want zijn hartslag was goed gezakt.

[ img ]

In het duin moeten we regelmatig hekken door, die gaan 2 kanten op open zag ik later en op de heenweg zag ik iemand dat heel handig doen vanaf de rug van het paard waar ik toen afstapte. Dus dat wilde ik ook proberen, dat ging eigenlijk heel goed en zo hebben we de rest van de hekken op deze manier open gedaan.

Carwyn liep lekker, had een goed tempo en twijfelde eigenlijk weinig wat ik ontzettend knap vind omdat hij alleen nog wel eens onzeker kan zijn. Hij haalt zonder problemen andere paarden in en geeft er ook niets om als hij dan wordt achtervolgd of wordt ingehaald (op een normaal tempo dan, daarover later meer) vlak voordat we het viaduct weer overstaken stond Tessa met water waarmee ik Carwyn kon koelen, echt heel fijn.

We ging weer door in een drafje en kwamen zonder problemen weer aan bij Duindigt. Stukje verplicht stappen en dan mocht je weer draven maar ik bleef in stap. Dyonne had ook nog koelwater dus gooide we dat ook nog over de Carwyn heen en toen de renbaan op. We begonnen in een drafje, toen een galopje en dan zou ik uitstappen en precies op tijd binnen komen met een goede hartslag. Ja dit zou zo zijn als je geen andere factoren hebt. (waar ik dus ook rekening mee moet houden en nu dus weet voor de volgende keer) helaas werd ik vlak voor de finish in gehaald door 2 paarden in volle (ren-galop) ik had mijn teugels niet beet en Carwyn schrok en ging mee rennen. Ik kreeg hem niet zomaar tot stilstand dus hij rende best een heel stuk mee. Gelukkig kreeg ik hem op tijd terug en konden we nog stappen en koelen voordat ik de finish bereikte, maar wel te vroeg. met 55 seconden te vroeg zijn we gefinisht maar Carwyn had een hartslag van 170 omdat op dat moment 2 dravers op de baan er naast passeerde (met zo'n wagen er achter) dus hebben we gewacht.. Toen zijn hartslag op onze meter 61 was (na iets meer dan 6 minuten) heb ik hem aangeboden en bleek hij een hartslag van 48 te hebben. Super goed dus, maar toch was ik zo enorm teleurgesteld en door alles bij elkaar kon ik mijn tranen niet houden. Ik dacht gediskwalificeerd te zijn, want ja te snel is te snel.

[ img ]

Carwyn hebben we ondertussen naverzorgd en gestapt en toen op naar de nakeuring. We kregen nog de complimenten omdat zijn vochtregulatie zo goed was. Echt super dat hij zo goed herstelde. Alles was goed, ook de locomotie en dat is natuurlijk heel wat waard. Want de rit was zwaar echt zwaar en er is geen onregelmatigheid te bekennen. Yes.

Uiteindelijk heb ik gezien dat ik wel ben geplaatst, 11e zijn we geworden van de 23 dat is niet verkeerd. Maar de volgende keer doe ik het anders. Dan starten we sowieso officieel want dan mogen we een gemiddelde hebben van 13 km/h en Carwyn is daar ook klaar voor :)

[ img ]
Teleurgesteld maar ook trots, dubbele gevoelens.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-15 11:08 



 
Profiel   

Wat een mooi verslag! Geeft ook voor de nietkenners een beetje een beeld!

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-15 11:16 



 
Profiel   

RIJ-ITP -> TEN-ITP

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-15 11:50 



 
Profiel   

leuk verslag. Top gedaan van jullie!

De uitslag van de klasse 0 begreep ik niet helemaal trouwens, normaal moet de winnaar 20 punten krijgen en die kreeg er nu 14

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-15 12:45 



 
Profiel   

liberty schreef
leuk verslag. Top gedaan van jullie!

De uitslag van de klasse 0 begreep ik niet helemaal trouwens, normaal moet de winnaar 20 punten krijgen en die kreeg er nu 14


Dat zag ik ook inderdaad, begreep het ook niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-15 12:53 



 
Profiel   

Het heeft te maken met de definities in het uitslagensysteem voor klasse 1 en de afwijkingen daarop voor klasse 0. In klasse 1 mag je tussen de 9 en 15 km/u rijden voor het klassement (waarbij je dan geen punten krijgt voor je snelheid en een winstpunt minder als je harder dan 13 km/u en langzamer dan 15 km/u rijdt), maar in klasse 0 zit deze marge niet: daar is de snelheid vastgesteld op 8 km/u-12 km/u en dat 'snapt' het computersysteem niet goed. De punten kloppen dus niet, maar de klasseringsvolgorde wel en dat is waar het uiteindelijk om gaat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-15 14:54 



 
Profiel   

Mooi verslag! Ik was daar ook als groom. Ik stond bij de finish toen jou paard aan de kletter ging... vond dat je goed bleef zitten en weer terug kreeg! Wel balen dat je net iets te snel was.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-15 15:04 



 
Profiel   

Mooi verslag.. Veel succes de volgende keer..

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-10-15 14:25 



 
Profiel   

Gaaf hoor mooi geschreven

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-15 08:43 



 
Profiel   

Jullie hebben het toch maar wel geflikt! Jammer dat je eigenlijk wat te snel was, maar anderzijds wel een goede bevestiging dat jullie klaar zijn voor het echte werk!
Gaan jullie dit jaar nog voor het officiële?

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-15 19:15 



 
Profiel   

Nee, we starten in maart 2016 voor het echie!

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-15 21:04 



 
Profiel   

Leuk verhaal!

Ik ken je gevoel haha. Het ging super, hartslag binnen een minuut onder de 60 en toen acht minuten moeten wachten met aanbieden, omdat zijn hartslag telkens omhoog vloog vanwege alles wat er gebeurde. Daar baalde ik ook al van. En tijdens onze eerste endurance in Otterlo waren we ook bijna een minuut te snel en niet gekwalificeerd.
Dus heel herkenbaar dat trotse gevoel icm teleurstelling, ookal is het een impulsklasse.

Ook wij gaan volgend jaar voor het echie :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-10-15 08:13 



 
Profiel   

He!
Leuk verslag. ik was die dag ook aanwezig. ik vroeg me af waar jij die foto's op het strand vandaan hebt?

xx maya

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-10-15 10:34 



 
Profiel   

Ik heb 1 foto van Facebook, naam zal ik even zoeken. Andere heeft m'n groom gemaakt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-10-15 10:48 



 
Profiel   

Zou iemand iets meer kunnen uitleggen over de tijd waar je op mag finishen? Ik dacht namelijk altijd dat je met endurance gewoon zo snel mogelijk moet zijn, binnen wat jouw paard aan kan. En dat dat inderdaad getest wordt met locomotie hartslag etc. Maar binnen de impulsklasse dus niet? Hoe wordt er dan bepaald wie er wint?

Het lijkt mij erg leuk om op termijn wat endurance wedstrijden mee te doen, vandaar dat ik erg benieuwd ben!

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-11-15 19:49 



 
Profiel   

Mooi verslag! :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-03-16 19:15 



 
Profiel   

Je topic is omhoog geschopt, maar daardoor kom ik het nu wel tegen! :D

Ik was ook verkeerd gereden het eerste stuk, samen met nog een aantal ruiters trouwens. Dus we waren niet de enige. :))

Volgens mij mag je na de laatste km niet meer groomen trouwens, als ik dat goed onthouden heb, is dat iets om te weten voor je officiele start denk ik.

Dubbele gevoelens snap ik wel, maar volgens mij hebben jullie het super gedaan. En de volgende wedstrijden finish je toch niet op de baan, dus dat komt goed!

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-03-16 19:22 



 
Profiel   

Hihi, leuk!

Oh van dat groomen is mij niet beken? Ik zie heel veel mensen dat nog doen?!

Vandaag hebben we KWB gereden, niet te vroeg binnen ;-)

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-03-16 22:40 



 
Profiel   

Je mag wél groomen, maar niet stilstaan. Waterflessen aanpakken terwijl je gewoon doorrijdt dus :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-03-16 07:30 



 
Profiel   

Mooi verslag. Rijd je dit jaar ook mee?

Is er iemand die dit jaar voor het eerst kenningsmakings klasse I mee rijdt?

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-09-16 06:26 



 
Profiel   

Dank je wel!

Zeker aanstaande zaterdag zullen we de 44 km starten :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-09-16 10:37 



 
Profiel   

Knap! Heel veel plezier en geniet ervan :)
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-09-16 05:44 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 22 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen