Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 21 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Ons eerste Endurance seizoen, een nieuwe uitdaging!

 
Profiel   

Omdat ik zo trots ben op mijn dappere Engelse paardje en het seizoen voor ons nu helaas voorbij is, wordt het tijd voor ons eerste topic samen!

Top Cat is een Engels volbloed ruin van 10 jaar. Ik heb hem op 5 jarige leeftijd gekocht voor mijn nummer 1 sport: polocrosse. Sindsdien loopt hij daarin zeer verdienstelijk wedstrijden op (inter)nationaal niveau. Ik zal een andere keer wel eens een topic aanmaken van zijn polocrosse-carrière, maar begin 2016 zijn wij een nieuwe uitdaging aangegaan: endurance! Voor een renpaard uit Engeland toch wel een hele omschakeling, want nu moet hij energie gaan sparen en paarden ook eens voor hem laten lopen, in plaats van altijd zijn neusje naar voren willen drukken en zijn energie explosief op korte afstand gebruiken.

En de eerste wedstrijden hadden we daar ook behoorlijk moeite mee. Ik ben zelf heel competitief, maar voorzichtig. Ik wil hem goed en gezond over de finish hebben, maar ook winnen. Dus ik moest zoeken naar de balans van snelheid en rust, conditie opbouwen die gericht is op spaarzaamheid en afstand in plaats van kracht en snelheid die we bij polocrosse nodig hebben. Top Cat wil gewoon rennen. Zo simpel is dat voor hem. Paarden die hem inhalen frustreert hem, maakt hem boos en meer competitief.

Maar daarom is het ook zo leuk, want we moeten nu anders naar onze training kijken en met een ander doel trainen. Ondertussen hebben wij dit seizoen ook nog polocrosse wedstrijden gespeeld en ook een EK gespeeld in Duitsland. Dus qua training en wedstrijden was het vaak behoorlijk puzzelen. Gelukkig had het ook voordelen om de twee disciplines te combineren: goede kontspieren van polocrosse kwamen van pas in de endurance, en de opgebouwde conditie van de duursport kwam zeker van pas tijdens de zware chukka's die hij nu langer volhield.

Genoeg gekletst, hier een samenvatting van ons eerste endurance seizoen!

We begonnen het seizoen in Epe, voor ons een thuiswedstrijd. Korte klasse 1, heftig zat.
Het was vooral touwtrekken met Top Cat. Hij wilde harder en harder, ik wilde rust behouden en zo zaten we continue in gevecht. Paarden haalden hem in en hij schreeuwde het bos bij elkaar. Al met al niet de beste ervaring met endurance, maar hé, volhouden maar.

De voorkeuring
[ img ]

Groot stuk opgetrokken met een klasse 3 ruiter, Sietske. Tijd gaat sneller als je iets te kletsen hebt.
[ img ]

Blij dat de rest ook even ging stappen, ik had mijn handen vol aan Top Cat. Drammen en continue harder willen, stappen was meer dribbelen.
[ img ]

Opgelucht, ja vooral dat, bij de finish. Pff we zijn er en we leven nog
[ img ]

Nog geen flauw benul van de regels, direct aangeboden met een hartslag van 90+, dus een re-inspection.
Toch de eerste 2 winstpuntjes binnen, maar wat een stressvol gebeuren, zo'n endurance wedstrijd!

Mijn tweede wedstrijd was Leersum UHR-I
Top Cat begon na 5km echt lekker te lopen. We konden zelf besluiten afstand te nemen van een snellere klasse 2 ruiter en Top Cat begon te begrijpen dat dit onze wedstrijd samen was. Helaas na 12,5km verstapte hij zich op een steen in een modderige bocht en liep hij daarna niet zuiver. Ik besloot te stoppen en liet mij uit het bos ophalen. Op de nakeuring liep hij schijnbaar toch weer goed en met een B op locomotie de wedstrijd verlaten. Boos en verdrietig, het ging net zo goed. Maar ook hier leren we van en we hebben er een mooie foto aan over gehouden.
[ img ]

Daarna kwam Ermelo, op 1 mei. De eerste lange klasse 1.
Ik besloot direct na de start al aan te sluiten bij de ruiter voor mij, die een lager tempo had dan wij en we hebben 30km lang heerlijk samen kunnen rijden. Wel nog een hoop gedram van Top Cat en inhalende paarden werden teruggeroepen, galop was drama, want voor hem een race, maar tot 2 km voor de finish ging het eigenlijk wel lekker. Tot ik besloot te gaan stappen op het laatste stuk heide. En mijn nieuwe maatje besloot door te rijden. We gingen stuiterend, galopperend op de plaats en bokkend over de heide heen. Wat was ik bang dat hij ervan door zou schieten, ik zou vallen en hij de weg over zou knallen... Weer intens blij dat de finish in zicht kwam en ik hem op tijd in stap kreeg. Niet direct aangeboden, maar na een paar minuten een hartslag van 56. Pfff, eindelijk 3 winstpuntjes erbij.
[ img ]

Toen weer Leersum, ik kwam voor de revenge. Wel weer een korte klasse 1. Het weer was ontzettend slecht en ik had die laatste weken vakantie gehad en veel polocrosse wedstrijden gehad, dus weer even inkomen. Helaas werd ik de dag van de wedstrijd ziek en heb ik als een slappe doek op mijn paard gezeten. Dat in combinatie met de angst van vorige keer Leersum en het drama in Ermelo, hebben Top Cat en ik elkaar er letterlijk doorheen geloodst. De paden waren slecht en modderig, glad en nat. Ik merkte bij deze wedstrijd zo dat we elkaar hielpen hier goed doorheen te komen. Als ik merkte dat hij het lastig had, ging ik stappen. Zodra hij voelde dat het weer ging, draafde hij vanzelf weer aan. We hebben de hele wedstrijd alleen gereden en dat ging zo goed. Het was maar 20km, maar mijn zwaarste wedstrijd so far.
Helaas geen foto's van deze dag, maar wel 3 winstpuntjes te pakken en een 6e plaats.

In Kootwijkerbroek zijn we weer gestart, op de lange klasse 1. Dit keer reden wij samen met Marissa en Ghadir, en wat ging dit heerlijk!! Top Cat gaat de sport nu zo goed snappen, hij liep heerlijk op eigen benen en trok de kar voor de jonge Ghadir. Liep de hele wedstrijd dapper door te kachelen en voor de finish zelfs genoeg rust gekregen dat ik hem in 1 keer durfde aan te bieden. En hij was goedgekeurd! Dat betekende een 4e prijs voor ons, wat een gaaf gevoel!

[ img ]

[ img ]

Deze vond ik zo gaaf, die heb ik dan ook besteld:
[ img ]

Blije hoofdjes!
[ img ]


En toen was het eindelijk zo ver: ons klasse 2 debuut! Ik had na die laatste twee wedstrijden genoeg vertrouwen, Top Cat zijn conditie was gewoon helemaal goed en ik zou samen rijden met Marissa en Ghadir. We hoefden ons niet meer zo bezig te houden met de snelheid, maar gewoon lekker gaan rijden. We gingen het gewoon doen. Grolloo en Schoonloo is ook nog de omgeving waar ik heb leren paardrijden, waar ik eindeloze kilometers in het bos heb gemaakt, dus Grolloo moest het worden. Op de korte klasse 2 van 47km.
En wat was het gaaf! Het ging zo ontzettend lekker, de paarden liep heerlijk samen, Top trok de kar en buffelde zo stoer door. De tweede ronde veel lange stukken gegaloppeerd en we kwamen als 3e over de finish. Wat heb ik toch een geweldig paard
!
[ img ]


Vandaag zou ik eigenlijk in Buinen aan de start komen, maar een fikse griep gooide roet in het eten. Al met al ontzettend trots op dit stoere Engelse renpaard, die het toch maar even flikt tussen al de Arabieren. <3

Een berichtje zou leuk zijn :D
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-10-16 20:43 



 
Profiel   

Mooi verslag, je schrijft vlot! Leuk hoe je het polocrossen en endurance combineert. Leersum is mijn 'thuis' bos. Het is echt enorm slecht geweest afgelopen jaar. Modder, steenslag, kuilen, zware stukken. Echt 'lekker' rijden was haast onmogelijk. Beide keren heb ik 'medelijden' gehad met de endurance ruiters. Ik snap je gevoel dan ook enorm goed. Gelukkig gingen de andere wedstrijden wel goed.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-10-16 20:53 



 
Profiel   

Wat een super leuk paard heb je!
Mooie foto's en leuk verslag! Heel veel succes volgend seizoen ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-16 09:07 



 
Profiel   

Leuke nieuwe uitdaging samen!
Leuk verslagje en nog heel veel plezier samen :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-16 18:18 



 
Profiel   

sakvis schreef
Mooi verslag, je schrijft vlot! Leuk hoe je het polocrossen en endurance combineert. Leersum is mijn 'thuis' bos. Het is echt enorm slecht geweest afgelopen jaar. Modder, steenslag, kuilen, zware stukken. Echt 'lekker' rijden was haast onmogelijk. Beide keren heb ik 'medelijden' gehad met de endurance ruiters. Ik snap je gevoel dan ook enorm goed. Gelukkig gingen de andere wedstrijden wel goed.


Dankjewel! Het was beide keren echt ploeteren inderdaad. De tweede keer echt afzien, we kregen ook een enorme hoosbui over ons heen en als je alleen een t-shirtje aan hebt en al ziek bent... Geen pretje! Hoewel ik echt geloof dat het een prachtige omgeving is, is Leersum dit seizoen wel een beetje onze 'vloek' geworden en zal ik volgend seizoen alleen starten als de zon schijnt :Y)

Somebitch schreef
Wat een super leuk paard heb je!
Mooie foto's en leuk verslag! Heel veel succes volgend seizoen ;)


Dankje! Leuk om te horen, ik vind hem ook zo'n gaaf dier <3 Kijk nu al enorm uit naar volgend seizoen, zal een zware afkickwinter worden zonder deze nieuwe verslaving.

Bliksem schreef
Leuke nieuwe uitdaging samen!
Leuk verslagje en nog heel veel plezier samen :)


Dankje!

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-16 19:33 



 
Profiel   

Een hele knappe en stoer paard!!! Daar mag en moet je trots op zijn.

Nog heel veel plezier en succes samen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-16 19:43 



 
Profiel   

Wat schrijf je leuk! Volgens mij ben je nogal een analytisch typje? Als ik zo lees hoe je nadenkt over het combineren van de training en uitvoering van 2 toch wel heel verschillende disciplines ... Zo gaaf hoe je beschrijft hoe jij en Top Cat het principe van endurance steeds beter gaan snappen en ook hierin meer een combinatie worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-16 19:43 



 
Profiel   

Wat een leuk topic! Leuke combinatie zijn jullie :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-16 19:51 



 
Profiel   

Wat heb je dat leuk geschreven! Hopelijk zal mijn eerste endurance seizoen komend jaar ook zo goed gaan!

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-16 19:53 



 

Ik snap dat je de tweenalaatste foto wilt uitvergroten, wat een heerlijke bilpartij heeft hij daar, geweldig bespierd! <3

Wat ik me bij je verhaal ineens afvroeg: hou je in je training/doelen ook rekening met het feit dat het feit dat je endurance rijdt de prestaties bij de polo-crosse op een gegeven moment zal verminderen (en andersom)?
Even uit mijn hoofd (fysio's en dierenartsen zullen het beter kunnen verwoorden) hebben paarden 3 soorten spiervezels; 'lange afstandsvezels' die met behulp van zuurstof/aeroob vet verbranden, 'sprintvezels' die suikers verbranden (eerst kort aeroob, daarna vooral anaeroob wat veel melkzuur oplevert), en een groep vezels die je om kunt trainen naar type 1 of 2 - maar die zich daarna niet zo makkelijk weer naar het andere type laat omswitchen (ik dacht zelfs ergens gelezen te hebben dat dat maar 1x 1 kant op kan).
Dus als je fanatiek de ene spiersoort gaat trainen, dan zal de andere spiersoort minder kunnen presteren. Dan loop je dus het risico dat je een langeafstandsrit gaat maken met een paard dat meteen anaeroob suikers gaat verbranden en dus al veel te vroeg vol melkzuur komt te zitten - of je gaat sprints trekken met een paard dat gewend is om vooral op aerobe vetverbranding te lopen waardoor hij veel minder snel kan pieken.
Ik heb geen idee vanaf welke trainingsintensiteit dit voor problemen gaat geven, maar aangezien je op topniveau polocross doet, is dat misschien wel iets om rekening mee te houden. Juist de training van paarden die zowel op de sprint moeten kunnen presteren als op lange afstand is namelijk erg lastig omdat de ene activiteit een het ander 'schaadt', terwijl je logisch gezien zou denken dat als je een sprinter ook lange endurance ritten laat maken, hij ook meer uithouding krijgt om de sprints op hetzelfde niveau vol te houden - dat werkt dus helaas niet zo.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-10-16 00:17 



 
Profiel   

Wat een leuk verslag! Je schrijft erg prettig.
Zitten ook erg leuke foto's bij. Hoe lang ben je ongeveer bezig met een wedstrijd?

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-10-16 09:30 



 
Profiel   

Wat knap dat je toch door zet na een wat moeizaam begin van jullie endurance carriere ! +:)+
Mooie foto's hoor. Veel succes voor het volgende seizoen ! :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-10-16 09:39 



 
Profiel   

Wat gaaf zeg, knap van jullie beide! +:)+
Mag ik vragen hoe je bit aan je hoofdstel vast zit? Op deze foto lijkt hij alleen aan de teugels te zitten? :+
http://boktimg.nl/img/m/rIiL6u.jpg

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-10-16 13:08 



 
Profiel   

Wat een gaaf verslag!
Ik hoop met mijn donkerbruine Engels Volbloed (ook ex-renpaard) dit ook ooit te mogen doen. Fantastische foto's, krijg er helemaal zin in!

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-10-16 14:08 



 
Profiel   

xyzutu2 schreef
Ik snap dat je de tweenalaatste foto wilt uitvergroten, wat een heerlijke bilpartij heeft hij daar, geweldig bespierd! <3

Wat ik me bij je verhaal ineens afvroeg: hou je in je training/doelen ook rekening met het feit dat het feit dat je endurance rijdt de prestaties bij de polo-crosse op een gegeven moment zal verminderen (en andersom)?
Even uit mijn hoofd (fysio's en dierenartsen zullen het beter kunnen verwoorden) hebben paarden 3 soorten spiervezels; 'lange afstandsvezels' die met behulp van zuurstof/aeroob vet verbranden, 'sprintvezels' die suikers verbranden (eerst kort aeroob, daarna vooral anaeroob wat veel melkzuur oplevert), en een groep vezels die je om kunt trainen naar type 1 of 2 - maar die zich daarna niet zo makkelijk weer naar het andere type laat omswitchen (ik dacht zelfs ergens gelezen te hebben dat dat maar 1x 1 kant op kan).
Dus als je fanatiek de ene spiersoort gaat trainen, dan zal de andere spiersoort minder kunnen presteren. Dan loop je dus het risico dat je een langeafstandsrit gaat maken met een paard dat meteen anaeroob suikers gaat verbranden en dus al veel te vroeg vol melkzuur komt te zitten - of je gaat sprints trekken met een paard dat gewend is om vooral op aerobe vetverbranding te lopen waardoor hij veel minder snel kan pieken.
Ik heb geen idee vanaf welke trainingsintensiteit dit voor problemen gaat geven, maar aangezien je op topniveau polocross doet, is dat misschien wel iets om rekening mee te houden. Juist de training van paarden die zowel op de sprint moeten kunnen presteren als op lange afstand is namelijk erg lastig omdat de ene activiteit een het ander 'schaadt', terwijl je logisch gezien zou denken dat als je een sprinter ook lange endurance ritten laat maken, hij ook meer uithouding krijgt om de sprints op hetzelfde niveau vol te houden - dat werkt dus helaas niet zo.


Ik ben blij dat je dit post, want dit is inderdaad wel iets waar ik tegenaan ga lopen. Ik heb er in zoverre over nagedacht dat ik zeker denk dat dit op hoger niveau endurance (langere afstanden) een rol gaat spelen als ik op hetzelfde niveau wil blijven polocrosse spelen. Ik wil mij absoluut meer gaan verdiepen in de verschillende spiersoorten en vetverbranding bij mijn paard, want dat is inderdaad iets waar ik goed rekening mee moet houden. Op dit moment zijn de endurance wedstrijden nog niet zo veel meer belastend dan een polocrosse wedstrijd en op dit niveau lijkt (lijkt, want n = niet altijd 1 en dit was pas het eerste seizoen dat ik het combineer) het elkaar aan te vullen.
Top Cat blijft in eerste instantie mijn polocrosse paard, dus zolang ik nog voor het Nederlandse team uit mag blijven komen, blijft polocrosse met Top Cat voorop staan. Ik zal onze endurance carrière daarop aan moeten passen. Hoe fijn Top ook is en hoe leuk hij het ook vindt, hij heeft enorm veel karakter en ik moet hem ook voor zichzelf beschermen. Ik weet ook niet of hij ooit op heel hoog niveau endurance zal kúnnen lopen, dan heb ik echt een sprinter tussen de marathonlopers.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-10-16 16:55 



 
Profiel   

@Maflinger_S: ja haha dat kan wel eens kloppen

@Captain: Ik rijd met een Myler level 1 bustrens met gleuven. De bakstukken zitten dus vast in de gleuven, waardoor je ze inderdaad niet ziet :+

De rest ook heel erg bedankt! En uitgelicht! Super leuk! +:)+

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-10-16 16:59 



 
Profiel   

Wat een leuk overzicht. Las ook lekker weg.

Erg interessante post van jou xyzutu2!

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-10-16 18:41 



 
Profiel   

heel veel plezier samen! :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-10-16 19:18 



 
Profiel   

Zie mezelf voorbij komen in de uitgelicht lijst! :D :P (je 2e wedstrijd in Leersum)
Wat heb je het leuk geschreven hoe jullie samen zo gegroeid zijn.
En wat gaaf dat je paard eigenlijk een internationaal polo carrière heeft naast zijn endurance carrière.
Ga je vast nog vaker tegen komen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-10-16 20:23 



 
Profiel   

Wat een leuk topic Floor! <3 Zo tof dat jullie dit zo goed hebben opgepakt +:)+

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-10-16 16:36 



 
Profiel   

Elmars_Floor schreef
Zie mezelf voorbij komen in de uitgelicht lijst! :D :P (je 2e wedstrijd in Leersum)
Wat heb je het leuk geschreven hoe jullie samen zo gegroeid zijn.
En wat gaaf dat je paard eigenlijk een internationaal polo carrière heeft naast zijn endurance carrière.
Ga je vast nog vaker tegen komen!


Hey ben jij dat! Wat leuk, haha. Je hangt ook aan mijn muur *D
Maar wij spelen polocrosse hoor, geen polo!

Voor nu is het seizoen klaar, ben nog wel in Epe om te groomen maar zal pas volgend jaar weer gaan starten! Ik start nu ook klasse 2, dus zal je vast nog wel eens zien/ met je samen rijden!

@_karin_ thank you!! <3 Het is zo genieten voor Top!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-16 09:50 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 21 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen