Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 10 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Leren rijden met lussenteugels en welke lussenteugels

 
Profiel   

Hallo allemaal,

Omdat ik geen kracht, pijn en kramp heb in met name mijn linkerarm (niet alleen met rijden) is mij geadviseerd om met lussenteugels te gaan rijden. Ik verkramp in mijn onderarm en hand als ik iets vast moet houden (ook al is t een envelopje) waardoor ik steeds meer ga knijpen, verkrampen met mijn linkerhand en deze meer naar me toe haal. Met de rijles heb ik gereden met de pols naar buiten toe en dat gaf wat verlichting en mijn paard liep stukken beter. Nu wil ik graag lussenteugels proberen. Ik heb de mooie Alice reins gezien, maar misschien is er een goedkopere optie om het een paar keer uit te proberen of het werkt. Wie weet welke teugels om mee te beginnen en wie kan me ook vertellen hoe het rijdt en waar ik op moet letten. Ik heb gewoon de kracht niet om de teugels goed te houden, ze schieten door mijn handen door los van de verkramping in de hand waar mijn paard natuurlijk ook op reageert. Alvast bedankt!!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-08-22 16:52 



 
Profiel   

Ik zou eens een oproepje plaatsen of je een setje mag lenen van iemand. Is vast iemand in je buurt die ze niet dagelijks gebruikt. Kan je voor een reep chocola oid uitproberen of het werkt. Elke manege voor gehandicapten heeft ze in ieder geval liggen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-08-22 17:08 



 
Profiel   

Stuur me eens een pb. Ik heb nog een paar lussen teugels liggen die weg mogen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-08-22 18:07 



 
Profiel   

Zit er toevallig een draver trainer in de buurt bij je? Die hebben ze nog wel eens.
Mocht je ze zoeken op internet heeft bijvoorbeeld Zilco ze. Zoeken op ladder reins of monte reins.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-08-22 18:57 



 
Profiel   

Ik heb met dravers wel eens met lussenteugels gereden, en ik vond de gesloten teugels niet fijn. En dan bedoel ik, dat de lengte van beide teugels gelijk zijn. Wat ik fijner vond waren de teugels met grotere lussen, die kon je veel makkelijker vasthouden. Zeker als je snel kramp hebt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-08-22 19:01 



 
Profiel   

Er is al een aanbod en ook het mailen van een manege voor gehandicapten is een prima idee. Maar voor de volledigheid, Dabo Design heeft ook lussenteugels (niet van leer maar wellicht fijner omdat het gewicht lager is): https://dabo-design.nl/shop/lussenteugel-biothane/ en voor een aanzienlijk schappelijkere prijs.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-08-22 19:15 



 
Profiel   

Geen idee of dit voor jou ook werken kan ... :?

Afgelopen week met les gehoord om de teugels verder in de hand te houden.
Op de plek waar je knokkels zitten.
Zodat je meer ontspanning houdt, en niet verkrampt.
Zelf even ervaren en voelde het verschil.

Groet Karin.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-08-22 19:18 



 
Profiel   

Earth schreef
Ik heb met dravers wel eens met lussenteugels gereden, en ik vond de gesloten teugels niet fijn. En dan bedoel ik, dat de lengte van beide teugels gelijk zijn. Wat ik fijner vond waren de teugels met grotere lussen, die kon je veel makkelijker vasthouden. Zeker als je snel kramp hebt.



dank je wel! ik heb ook ergens gelezen grotere lussen fijners zijn.. zoals de Alice reins die zijn verstelbaar. Dus als het werkt ga ik daar naar kijken, maar eerst proberen :-)

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-08-22 21:13 



 
Profiel   

Ik haak even aan bij dit topic. Vanwege MS heb ik ook moeite om mijn teugel met links goed vast te houden. Ik heb vandaag voor het eerst met ene lussenteugel gereden, maar hoe houd je die eigenlijk vast? Lastig uitleggen op schrift, dat snap ik. Misschien heeft iemand een foto?

Ik heb een teugel met 5 lussen. Ik kan de teugel "gewoon" vasthouden en alleen bijvoorbeeld mijn pink door de lus doen als soort van rem. Maar ik kan ook de lus zelf vasthouden, waardoor ik dus niet meer de "hoofdteugel" (de doorgetrokken lijn vanaf het bit) vast heb. Kan iemand mij helpen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-08-22 15:04 



 
Profiel   

Het hangt er wat vanaf hoeveel kracht je in je vingers hebt. Als je je teugel in principe nog wel "gewoon" vast kan houden maar ze door je handen glijden gebruik je de lussen net als je normaal met je teugel zou doen. Dus drie vingers in de lus, je pink eronder en je duim er bovenop. Lukt dat niet echt, kan je ook je pink erbij doen en je duim los of bovenop de lus. Dit heb ik het meest gezien eigenlijk. Ik heb nog nooit iemand gezien de de gedeelten tussen de lussen vast had.
Ik denk dat het niet echt lekker werkt als je de teugel vasthoudt en je pink door de lus doet, tenzij de lus vrij klein is. Maar ik heb maar ervaring met een stuk of vier ruiters die ermee reden, waarvan eentje helemaal geen vingers had. Wel een polsgewricht en nog een stukje hand. Zij haakte het polsgewricht in de lus zeg maar. Ze kon na verloop van tijd zelfs lussen overpakken daarmee om bijvoorbeeld het paard de hals te laten strekken.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-09-22 21:55 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 10 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen