Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 4 van de 6 [ 143 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Ervaringen rijden met/ na een hernia.

 
Profiel   

har166 schreef
Hebben jullie trouwens ook dat je been ENORM verkrampt? Ik heb het vaak 's nachts, als ik uit de auto stap of als ik mijn voeten onder een stoel schuif. Ik moet dat echt even staan en stretchen anders kom ik niet vooruit. Het is geen zenuwpijn maar echt kramp.



Verkrampen niet meer.
Wel zijn de spieren in mijn onderrug echt eigenlijk dagelijks stijf.
Spieren in mijn benen die stijf zijn heb ik af en toe nog.
Maar dan vooral als ik geen oefeningen gedaan heb.
Ik probeer sws mij goed uit te rekken sochtends voordat ik opsta.
Dat was erg belangrijk vertelde ze mij in het revalidatie centrum.
Sws doe ik echt hard mijn best om mijn rug fit te houden
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-10-22 12:56 



 
Profiel   

Ik kwam 24 Dec thuis na operatie, dus na kerst kwam de fysio thuis. Kreeg oefeningen en volgens protocol mocht ik liever niet staan of zitten, maar wel liggen en paar keer per dag ene stukje lopen.

Er werd gezegd dat ik 3 maanden moest wachten met paardrijden, maar na 2 weken reed ik toch wel auto en met 3 weken was ik weer op stal. Een kennis heeft toen opgezadeld, want dat lukte me nog niet zo goed. Westernzadel is ruim 20kg.

Magnesium slik ik al vele jaren.
Mijn rechter grote teen kan ik minder besturen, maar doet het wel.

Goed stevig wandelen kan ik goed, maar lang slenteren met bijv winkelen krijg ik echt veel last van. Net als lang zitten. Dan kom ik echt niet rechtop.

In het begin wel gekeken naar een niergordel en eventueel speciale kussens om je ruggengraat te ontlasten, maar de fysio zei me juist te zorgen dat ik sterker werd en niet teveel gaan steunen en hangen in hulpmiddelen.

Was voor de hernia al 2x aan mn buik geopereerd en daarna ook nog 3x. Dan voel je dat wel. Mis zoveel bespiering tegenover vroeger en kan niet alles meer terug krijgen.

Heb nu nog een quarter ruin en merrie. De ruin is wel erg breed, maar erg comfortabel. Mijn vorige ruin was minder breed en ook net iets minder comfortabel. Fijn te rijden, absoluut, maar qua gangen net anders.
Mn merrie is eigenlijk precies goed. Hun moeder was heel vlot, maar ook vlak. Was ook fijn.

Het is er weleens "in geschoten" bij een verkeerde of onverwachte beweging, maar over het algemeen vind ik rijden nog steeds wel fijn en goed te doen. Soms denk ik wel dat niet rijden slechter is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-10-22 13:10 



 
Profiel   

Interessant topic, en ook voor mij helaas actueel... Wisselende ervaringen dus...

Ik kamp sinds maart dit jaar met een fikse hernia (L5 - S1) welke niet operabel is, en waar ik dus mee zal moeten leren leven. Ik krijg iedere 3mnd een behandeling om de pijn te bestrijden en start morgen met een speciaal fysio programma, ik hoop dat dit me een beetje kan helpen.
Momenteel is het leefbaar (ik heb wel weken gehad dat het voor mij niet meer hoefde) en kan ik ook weer paardrijden, op mijn nieuwe paard beter als op mijn oude, dus op een slechtere dag pak ik de nieuwe en laat ik de oude staan :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-10-22 13:52 



 
Profiel   

Ansich is opereren niet altijd een must.

Met fysio moet het theoretisch gezien mogelijk zijn om weer "fit" te worden....

Voor mij is het momenteel erg moeilijk om mijn rust momenten te nemen.
Tevens heb ik een beetje stres op het werk doordat ik een andere collega op de vrachtauto heb
En onbewust span ik alle spieren meer aan.
Dus daar moet ik even goed op letten

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-10-22 14:23 



 
Profiel   

Klopt inderdaad, helaas zit het bij mij zodanig klem dat het niet zonder operatie verholpen kan worden, maar door de exacte beknelling en locatie is een operatie weer te risicovol...

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-10-22 14:47 



 
Profiel   

Ik zal zelf ook weer een bericht/vraag plaatsen na t begin van mijn topic.

Ik ben ook nog steeds niet van mijn klachten af. Ik heb intussen een epiduraal gehad (had erg weinig effect) en een week of 5 erna een zenuwblokkade gehad (is nu 6 weken geleden). In het begin had ik veel meer tintelende uitstraling na de zenuwblokkade dan ervoor. Dit is wel in intensiteit afgenomen maar t lijkt de laatste tijd weer meer te gaan naar irritant pijnlijke uitstraling. Dit voel ik vooral in mijn bil en enkel.
Ik ben het rijden wel weer voorzichtig op gaan pakken. Dit doet geen pijn meer in mijn rug en alleen in het begin zwikte ik af en toe door mijn enkel maar ook dit heb ik niet meer.
Ik ben mijn werk/opleiding tot operatieassistent weer rustig aan het oppakken en rijdt nu 1x per week in de bak en 1x per week een buitenritje.
Nu heb ik zelf het idee/gevoel dat ik voornamelijk nog last heb van de zenuw en niet meer van mijn hernia omdat het rijden geen pijn meer geeft in mijn rug. Zou dat kunnen? Iemand hier ervaring mee?
Autorijden gaat gelukkig wel weer een stuk beter, vooral last bij zitten en het weer opstaan
Eigenlijk zou ik graag een controle MRI willen maar weet niet of ze dit snel doen

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-10-22 14:49 



 
Profiel   

Een zenuw die klem heeft gezeten moet natuurlijk ook weer in de oude vorm komen (kost tijd) dus het is dan niet gek dat je dan pijn en/of tintelingen ervaart.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-10-22 14:57 



 
Profiel   

Lous schreef
Een zenuw die klem heeft gezeten moet natuurlijk ook weer in de oude vorm komen (kost tijd) dus het is dan niet gek dat je dan pijn en/of tintelingen ervaart.


Ja dat snap ik en ik weet dat dat heel lang kan duren....werk op de OK dus heb er wel enig verstand van :D

Slik ook nog steeds wel paracetamol, diclofenac en pregabaline 2x daags. De laatste heb ik geprobeerd af te bouwen maar kreeg toen toch weer meer last.

Maar ik lees dat er toch wel meer mensen zijn die wel gewoon rijden ondanks een hernia of nog klachten hiervan ervaren

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-10-22 15:06 



 
Profiel   

Lous schreef
In mijn papieren stond 4 weken en elders bij andere ziekenhuizen heb ik dat ook gelezen (NL) :)



Jeetje 4 weken :n Zo lang? Waarom

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-10-22 15:47 



 
Profiel   

Geen idee, maar goed ergens kan ik het wel begrijpen dat ze een “ gemiddelde” nemen. Voor die 4 weken was ik echt nog stijf en beurs.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-10-22 16:45 



 
Profiel   

@skreiandor
Na de operatie heb ik nog een echt geruime tijd last gehad van 1 bepaalde zenuw richting mijn rechter been.
Bij mijn linker been Was het vrij snel klaar.
Ik denk dat het ca 4 maanden heeft geduurt voordat die zenuw eindelijk rustig werd/het signaal eindelijk ophield te kloten.

Ik geloof dat ik 2 week na de operatie wel weer had autogereden.
Maar dat kwam omdat ik naar de huisarts moest(3 km) en niemand mij kon rijden.
Nu heb ik een automaat gelukkig.
Sws de wisselwerking tussen koppelen en remmen /gas geven vind mijn rug nog altijd niet echt fijn.
Maar ik rij sws zo goed als nooit een schakelbak.


Trouwens, heeft iemand van jullie ook problemen met fietsen?
Op de hometrainer gaat t ansich wel.
Rechts vind dat niet echt fijn maar t gaat.
Maar gewoon op een normale fiets is nog altijd zo goed als direct pijnlijk

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-10-22 17:18 



 
Profiel   

hagelslag schreef
Ansich is opereren niet altijd een must.

Met fysio moet het theoretisch gezien mogelijk zijn om weer "fit" te worden....

Voor mij is het momenteel erg moeilijk om mijn rust momenten te nemen.
Tevens heb ik een beetje stres op het werk doordat ik een andere collega op de vrachtauto heb
En onbewust span ik alle spieren meer aan.
Dus daar moet ik even goed op letten


Verschilt ook weer aan welke arts je het vraagt. Toen ik bij Klein Rosendael kwam, was de arts daar juist heel erg voor opereren. Hij zei ook dat veel mensen lang bezig zijn en uiteindelijk ook bij opereren uitkomen, dus is het zonde van al die tijd, de pijn en ongemakken.

Heb het zelf ook zo ervaren. Had al eerder klachten en kwamen ze met rust en pijnstillers waar ik knetter stoned van werd.
Moest in eerste instantie 3 maanden rustig aan doen............Hoe dan? krijg je daar personeel bij??

Na de operatie was ik gelijk pijnvrij en voor mn eigen gevoel ook mobiel. Helaas iets TE, maar dan moet je je even aan het protocol houden.

Stress is altijd slecht. Heb auto immuun ziekte's en ook bechterew/reuma met af en aan meer of minder pijn en veel of minder stijfheid. Spanningen zijn funest, maar kan je ook niet altijd geheel voorkomen.

Als ik de stappen van het ziekenhuis had gevolgd was ik echt maanden en maanden bezig geweest. Kwam van ene wachtlijst op de andere.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-10-22 17:44 



 
Profiel   

Stress en niet kunnen werken aan mijn gezondheid/gestel doordat de sportscholen dicht gingen ivm Corona hebben bij mij voor mijn laatste hernia gezorgd. Teveel belasting op een overspannen lichaam gezet.

De pijn werd alleen erger en niet minder. Mijn neurochirurg zei dat als er na 2 maanden nog geen verbetering is ,dat er kans dat een hernia vanzelf geneest, nog heeel klein is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-10-22 20:04 



 
Profiel   

Het zal mij benieuwen of ik morgen erg last van mijn rug heb.

Ik heb vandaag voor het eerst met bontje onder het zadel gereden.
Ansich voelde het tijdens het rijden wel al "chiller" aan.
Dus het zal mij benieuwen

Het is eigenlijk wel een grote gok qua testen.
Ik moet morgen gewoon werken.
Dus ehm ja als ik last ga hebben gaat dat vervelend worden.


Maar ik wil niet mijn rug het wel of niet paardrijden laten beïnvloeden.
Ik wil gewoon leven :Y) (ik ben mijn rug zat _O-)

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-10-22 18:05 



 
Profiel   

Hebben jullie nog lang na de operatie medicijnen geslikt?
Ik zit de dagen nu echt af te tellen. Nog 2 dagen werken en 1 vrije dag :)
Ben zo klaar met die zenuw pijn en die stijfheid in m’n rug als ik uit bed moet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-22 06:16 



 
Profiel   

Briiet schreef
Hebben jullie nog lang na de operatie medicijnen geslikt?
Ik zit de dagen nu echt af te tellen. Nog 2 dagen werken en 1 vrije dag :)
Ben zo klaar met die zenuw pijn en die stijfheid in m’n rug als ik uit bed moet.


Ik heb na 1 week alles weg gelaten.

Mijn nieren en lever waren er ook een beetje slecht aan toe.
En ik wou absoluut niet meer nemen als het niet nodig was

Elke x als ik dan te veel pijn had ben ik even gaan liggen.
Sindsdien heb ik 1-2x ivm buikpijn wat genomen

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-22 06:27 



 
Profiel   

Ik heb nog wel paracetamol en Naproxen geslikt, anders was de pijn niet uit te houden, want die had ik nog wel.
Naarmate de pijn minderde ben ik ook af gaan bouwen.

Mijn moeder is verpleegkundige net als mijn zus. Dus ik heb altijd begeleiding gehad in het slikken van (pijn)medicatie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-22 07:51 



 
Profiel   

Ik ben gelijk met alles gestopt. Ik ga heel slecht op opiaten en kreeg daar na de operatie paracetamol, maar was echt pijnvrij.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-22 12:35 



 
Profiel   

Ik ben vanaf 6 weken na OK weer opgestapt rustig aan en nooit meer pijn gehad met rijden behalve heeL in het begin als ik in “springstand” zat. Ik heb overigens een heel hevige hernia gehad met een sequester die L5 tot en met S4 blokkeerde en mijn krachtverlies is 1.5 jaar na dato nog niet opgelost. Wel verbeterd gelukkig waardoor ik allemaal tapes en braces niet meer nodig heb. Maar pijn heb ik na de Ok nog maar weinig gehad. Pijnstilling alleen de dag van Ok en daarna niet meer. Stijfheid moet je er toch uitlopen/bewegen

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-22 20:44 



 
Profiel   

Nou, met veel lopen daar ging de pijn na de operatie helaas niet van weg. Het werd wel iets minder. Maar ik stond en lag nog regelmatig te huilen de eerste 4 weken.
De eerste weken liep ik soms s’nachts nog als een gek rondjes om de tafel om moe te worden en de pijn weg te krijgen.
De eerste 4 dagen na de operatie had ik nauwelijks pijn, maar daarna kan de zenuw gaan zwellen en dat is bij mij ook gebeurd helaas.

Rechts was kennelijk toch iets minder hardnekkig dan links.

Op de hernia’s na zag mijn ruggengraat en alles er verder gewoon goed en gezond uit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-22 21:58 



 
Profiel   

har166 schreef
Wat fijn dat je geopereerd kunt worden hagelslag. Ik had de pech dat mijn hernia op zijn ergst was toen de ziekenhuizen alleen voor spoed mochten opereren. Volgens de neuroloog was mijn hernia wel zo groot dat ze normaal gesproken een operatie zouden aanbieden maar op dat moment mochten ze alleen hernia operaties doen bij mensen bij wie het zo extreem was dat ze helemaal niet meer konden lopen en geen controle meer hadden over de blaas e.d. Ik zou wel op een wachtlijst kunnen maar als je er langer dan een jaar meer rondloopt schijnt een operatie geen verbetering te geven. De inhaalzorg gaat niet zo snel, dus ik probeer het maar op eigen houtje.

Hier hetzelfde verhaal, had echter 3 hernia’s (joepie!) een klapvoet, een dove teen, bal van de voet was compleet gevoelloos evenals mijn wreef.
Ik kon niet lopen de eerste maand en verging van de (zenuw)pijn. Ik kon qua medicatie alles wel krijgen (van Oxycodon tot Tramadol en andere rommel) maar dit heb ik geweigerd aangezien ik kort voor de hernia’s aan mijn nieren geopereerd was én ik erg bang was voor het verslavende component. Echter toen de pijn onhoudbaar werd heb ik op aanraden van huisarts, Pregabaline geslikt, want dit zou minder belastend zijn voor je lijf en niet verslavend. Dit hielp redelijk in combinatie met paracetamol.
Ook ik zou geopereerd worden maar doordat we midden in de Corona tijd zaten en ik mijn blaas nog wel onder controle had en geen volledige uitval had, moest ik wachten, heel lang wachten. :(

Uiteindelijk ben ik na maanden van aanmodderen, zelf maar aan de slag gegaan. Ik had al een revalidatie traject doorlopen vanwege een eerdere hernia, dus ik wist wat ik moest doen. Toen ik uiteindelijk aan de beurt was om geopereerd te worden, was ik al zover in mijn herstel dat een operatie niet voor veel verbetering zou zorgen. De klapvoet en doofheid in mijn teen zijn gebleven, maar ben inmiddels aardig behendig geworden in het omzeilen van moeilijke bewegingen.

Voor wat betreft ts
Paardrijden wil op zich prima, ik gebruik voor beide voeten een enkelbrace en ook al voel ik me nog instabiel, ik weet dat het beter zal worden naarmate ik vaker rijd en weer vertrouwen in mijn lijf krijg. Zitlessen nemen is ook een goede tip.

Het is gewoon wennen aan de nieuwe werkelijkheid en kleine work-aroundjes zien te vinden. Niet elke hernia is hetzelfde maar ik denk wel dat het trainen van je core heel goed te doen is. En dan misschien niet op je paard maar op een sportschool onder begeleiding van een goede fysiotherapeut.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-22 22:42 



 
Profiel   

*Komt binnen vallen*

Jeetje wat zijn sommige alweer snel gaan rijden als ik dat zo lees.
Ik ben 15 Juli geholpen en ik heb tot nu toe nog niet op mijn paard gezeten.
Ik sport onder begeleiding van de fysiotherapeut 2 keer in de week.
Daarnaast wandel ik nog of ik zwem.

Mijn chirurg heeft gezegd dat ik ongeveer in november/december weer aan paardrijden mag denken.
Ik probeer mijzelf daar dan ook op te focussen. Het verschil is misschien ook dat ik nog een hernia heb maar dat hij mij daar nog niet aan opereert omdat ik daar mimimaal klachten van heb.

Wanneer iemand weer mag rijden is echt per persoon zo verschillend.

Briiet veel succes met je herstel!

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-10-22 18:17 



 
Profiel   

De operatie is 12 oktober goed gegaan. In plaats van 1 hernia hebben ze er 2 weggehaald. 1 zat helemaal verkleefd met de zenuw.
Slik geen pregabaline meer, goed ziek geweest van het afbouwen.
Nog wel paracetamol. Ik twijfel om weer Naproxen te gaan gebruiken omdat ik nog best wel last heb.
Woensdag even langs m’n werk.
Sta 28 november alweer ingepland voor 4 dagen werk. ( heb officiële een contract van 24 uur)

Gingen jullie ook na 6 week alweer voltijd aan het werk?

Zaterdag even mee geweest met boodschappen maar dat vond mijn been nog niet zo grappig.
Gister bij de fysio geweest. Nu wat meer last.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-11-22 01:53 



 
Profiel   

Briiet schreef
De operatie is 12 oktober goed gegaan. In plaats van 1 hernia hebben ze er 2 weggehaald. 1 zat helemaal verkleefd met de zenuw.
Slik geen pregabaline meer, goed ziek geweest van het afbouwen.
Nog wel paracetamol. Ik twijfel om weer Naproxen te gaan gebruiken omdat ik nog best wel last heb.
Woensdag even langs m’n werk.
Sta 28 november alweer ingepland voor 4 dagen werk. ( heb officiële een contract van 24 uur)

Gingen jullie ook na 6 week alweer voltijd aan het werk?

Zaterdag even mee geweest met boodschappen maar dat vond mijn been nog niet zo grappig.
Gister bij de fysio geweest. Nu wat meer last.


6 weken is best snel. Wat had de arts gezegd?
Ik mocht minimaal 3 maand niet werken.
Dat je nog pijn hebt is logisch.
Voordat je zenuwen herstelt zijn duurt nog even.
Ik neem aan dat je ook nog fysio hebt? Vooral rugspieren opbouwen en stretchen etc is echt belangrijk

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-11-22 03:46 



 
Profiel   

6 week is snel al.verschilt het natuurlijk van beroep..
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-11-22 07:25 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 4 van de 6 [ 143 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen