Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 14 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Vervoer aangepast rijden met een handicap

 
Profiel   

Hoi,

Ik ben als kind min of meer te paard opgegroeid en zou dat graag weer oppakken. Niet alleen omdat ik het mis, maar ook omdat het voor mij fysiek ook zo goed zou zijn. Mijn rompbalans is wel fors achteruit gegaan als ik gewoon in de rolstoel zit, maar opvallend genoeg zit ik te paard nog steeds heel netjes (zonder aangepast zadel) kwam ik laatst achter toen ik weer een keer kon rijden. Ook qua spierkracht en over all zou het gewoon goed zijn. Ik zit de volledig in de rolstoel en ben grotendeels bedgebonden. Ik werk wel veel met de honden voor zover mijn energie dat toelaat.

Ik weet twee maneges waar ze evt wel aangepast paardrijden kunnen bieden. Maar voor mij is eigenlijk vooral vervoer het grote probleem waar het op stuk loopt. Ik mag niet meer autorijden (epilepsie) en maak gebruik van een handbewogen rolstoel + hulphond. En de manege is nu eenmaal vrij zelden met het OV bereikbaar. Plus financiën zijn niet eindeloos met een Wajong
Heeft iemand ideeën?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-11-22 11:04 



 
Profiel   

Een vervoersvoorziening aanvragen bij de WMO, zie:

https://www.zorgwijzer.nl/faq/wmo-vervoer

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-11-22 11:10 



 
Profiel   

Inderdaad een vervoersvoorziening aanvragen zodat je een pasje kunt krijgen.

Of mogelijk een vrijwilliger zoeken die je heen en weer kan brengen en je kan helpen tijdens de lessen. Ze komen vaak ook vrijwilligers te kort om naast het paard te lopen , dus als je die alvast kunt regelen is ook fijn voor jouw.

Of via het PGB iemand aannemen maar ik weet niet of dat ook geld voor dit soort activiteiten.

Als ik nu een busje had gehad met mogelijkheid om een rolstoel te vervoeren was ik met alle liefde wekelijks vrijwillig met je mee gegaan , het lijkt mij namelijk hartstikke leuk om mee te gaan. Helaas heb ik al een aantal vaste cliënten en te weinig tijd....

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-11-22 11:53 



 
Profiel   

Taxivervoer. Ontzettend veel ruiters komen met taxivervoer van de WMO naar de maneges.

(En een andere tip: bij bijvoorbeeld de gemeente Utrecht kun je met een laag inkomen de U-pas krijgen, een budget dat je in kunt zetten voor activiteiten zoals sport of verenigingen, en paardrijden / aangepast paardrijden is een van die mogelijkheden, waardoor je niet het gehele bedrag zelf hoeft te dragen. Het budget is niet toereikend maar het scheelt wel. Wellicht zijn er bij jouw gemeente ook zulke regelingen)

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-11-22 12:39 



 
Profiel   

Ook nog even een aanvulling op mijn topic. Ik weet niet of het handig is om het zo te doen maar goed. Ik was voor mijn handicap op zich wel een redelijk ervaren ruiter. Ik begrijp dat ik dit nu weer helemaal opnieuw moet gaat oppakken en ontwikkelen. Mijn handicap beïnvloed wel redelijk veel in mijn manier van rijden. Maar ik zou ergens zo graag de paardensport weer willen oppakken. Ik ken alleen totaal de wegen niet binnen de para dressuur en heb geen idee waar je zou moeten beginnen. Hoe hebben anderen dat gedaan?

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-11-22 15:47 



 
Profiel   

Petpa schreef
Een vervoersvoorziening aanvragen bij de WMO, zie:

https://www.zorgwijzer.nl/faq/wmo-vervoer


Ik krijg geen WMO indicatie voor de taxi omdat ik een handbike heb van de WMO. Die hebben ze de laatste keer om deze reden afgewezen.
Maar met de handbike kan ik mijn hulphond niet meenemen op deze afstand. Het is ook niet verstandig om dit met de handbike te doen omdat de kans op een insult na het paardrijden veel te groot is. Zeker als ik daarna nog met de handbike ga rijden. Heb niet zo’n zin om iedere keer paardrijden op de SEH af te sluiten

Vrijwilligers heb ik al geprobeerd te zoeken voor meerdere zaken maar krijg ik bijna niet geregeld. Voor back-up opvang voor de honden (voor als ik in het ziekenhuis ben bijv) oa ben ik al anderhalf jaar oproepjes aan het plaatsen voor mensen en dat lukt al bijna niet. Voor mantelzorg krijg ik sowieso niet thuis. Gewoon niks. Ik woon verder alleen dus probeer het maar zo goed en kwaad als het kan op te lossen allemaal

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-11-22 15:57 



 
Profiel   

Shadow0 schreef
Taxivervoer. Ontzettend veel ruiters komen met taxivervoer van de WMO naar de maneges.

(En een andere tip: bij bijvoorbeeld de gemeente Utrecht kun je met een laag inkomen de U-pas krijgen, een budget dat je in kunt zetten voor activiteiten zoals sport of verenigingen, en paardrijden / aangepast paardrijden is een van die mogelijkheden, waardoor je niet het gehele bedrag zelf hoeft te dragen. Het budget is niet toereikend maar het scheelt wel. Wellicht zijn er bij jouw gemeente ook zulke regelingen)


Er is in onze gemeente alleen een budget van €90 die je kunt aanvragen op jaarbasis. Ik heb laatst contact gehad met iemand van uniek sporten hierover.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-11-22 16:00 



 
Profiel   

Zebrastreep schreef
Inderdaad een vervoersvoorziening aanvragen zodat je een pasje kunt krijgen.

Of mogelijk een vrijwilliger zoeken die je heen en weer kan brengen en je kan helpen tijdens de lessen. Ze komen vaak ook vrijwilligers te kort om naast het paard te lopen , dus als je die alvast kunt regelen is ook fijn voor jouw.

Of via het PGB iemand aannemen maar ik weet niet of dat ook geld voor dit soort activiteiten.

Als ik nu een busje had gehad met mogelijkheid om een rolstoel te vervoeren was ik met alle liefde wekelijks vrijwillig met je mee gegaan , het lijkt mij namelijk hartstikke leuk om mee te gaan. Helaas heb ik al een aantal vaste cliënten en te weinig tijd....


Weet jij hoe ze dat met pgb hebben gedaan? Ik heb wel een wlz indicatie namelijk. Nu nog in ZIN maar heb komende week contact met de Clientondersteuner om te kijken of een deel van het budget naar pgb kan evt. Om multiple reasons (ivm verbreden van mogelijkheden voor zorg want dat is al jaren gedoe. Reguliere zorgorganisaties weigeren mijn zorgaanvragen structureel want gevalletje wal en schip. Zodoende zit ik na 3 jaar ook nog steeds met een spoed indicatie maar zonder adequate zorg. Ook ivm de logeerboerderij waar ik afgelopen week heb kennisgemaakt om op frequente basis naartoe te gaan als bijtankweek - en waar ze trouwens een aantal bereden paarden hebben en nog twee, tweejarige Friese hengsten. Dus ik ben helemaal blij met dat :) Maar wellicht biedt het ook opties op dit vlak?)

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-11-22 16:02 



 
Profiel   

Ik heb je een PB gestuurd

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-11-22 16:38 



 
Profiel   

withamission schreef
Ik krijg geen WMO indicatie voor de taxi omdat ik een handbike heb van de WMO. Die hebben ze de laatste keer om deze reden afgewezen.


Dan zou ik zoeken naar de onafhankelijke clientondersteuning en nog een aanvraag indienen, want die sluiten elkaar niet uit.

Maar... de hulphond is misschien wel ook een probleem om andere redenen: waar blijft je hond tijdens het rijden?

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-11-22 17:23 



 
Profiel   

Ik heb de afgelopen jaren ook nog wel gereden waar mijn hond bij was en dat is nooit een probleem geweest. Ze is tevens mee geweest op buitenrit in een kleine stabiele roedel die hier al mee vertrouwd was om het van te leren. Dus ik weet niet waarom dat nu wel een probleem zou moeten zijn? Zo lang ik voor haar maar een eigen plekje kan creëren is het oké. Ze kan ook prima even alleen zijn. Plus ik ben al bekend op deze manege samen met mijn hond (ik was hier als kind al opgegroeid nog voor ik ziek werd en ze hebben mijn achteruitgang ook meegemaakt).

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-11-22 18:58 



 
Profiel   

Ah, ok, als het op de manege geen probleem is, dan is het natuurlijk prima! Het is meer omdat het op de maneges en stallen die ik ken niet goed mogelijk is en waarschijnlijk niet wordt toegelaten. Het was mij niet helemaal duidelijk dat je de plek al kende.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-11-22 19:33 



 
Profiel   

Oh oké, dan heb ik kennelijk geluk gehad. Ik heb tot nu toe geen problemen gehad als ik ging paardrijden. Hond is altijd mee geweest. Was ook geen gesprekspunt dat het lastig zou zijn oid. Hond bemoeit zich niet met de paarden en gaat gewoon rustig naast de bak liggen kijken. De keer op buitenrit keek ze goed af van de roedel en pikte ze netjes op.

Alleen zou ik haar niet meegenomen hebben hierbij overigens omdat ze dat natuurlijk nog niet gewend was. Maar ze kon mee in de roedel die hiermee wel vertrouwd was en had daarin een stabiele factor. Haar oerinstinct deed het overigens goed en ze hield de paarden heel netjes en supportive bij elkaar. Tof om te zien hoe honden zoiets toch zo instinctief oppakken :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-11-22 21:24 



 
Profiel   

Misschien gek gedacht, maar zou je niet eens kunnen informeren bij de ‘automaatjes’ van de anwb? Of een zonnebloemauto huren/lenen met vrijwilliger van de zonnebloem? Weet niet wat de voorwaarden daarvan zijn.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-22 22:02 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 14 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen