Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 13 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Na herseninfarct weer het zadel in.

 
Profiel   

Hoi allemaal,
Mijn vrouw heeft 2 jaar geleden een herseninfarct gehad. Ze reed veel op haar zeer liefde haflinger. Zins die dag heeft ze nog maar 1 keer gereden in onze rijbak en onder begeleiding van mij. Omdat ze bang is om te vallen door het evenwichtsprijzen wat ze nu heeft. Ook heeft ze zeer weinig kracht in haar linker arm en hand. Wie heeft er ervaring hiermee en hoe krijgen we haar weer in het zadel… ze wil dolgraag maar de angst is te groot. Heeft er iemand tips

Dankjewel wel.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-05-23 20:37 



 
Profiel   

Lastig, ik denk dst ze er zelf aantoe moet zijn om weer te gaan rijden. Als het voor haar niet veilig voelt ivm haar evenwicht snap ik dat ze het niet doet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-23 05:11 



 
Profiel   

Misschien zou je eens kunnen informeren bij een gehandicapten manege wat voor aanpassingen er zijn om iemand " stevig" in het zadel te kunnen laten rijden?
Stel dat er bv een aangepast zadel of iets anders beschikbaar is waar jullie nu nog geen weet van hebben en haar wss wel heel erg kan helpen om weer te kunnen rijden met zelfvertrouwen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-23 05:40 



 
Profiel   

Als ze het heel spannend vindt door haar evenwicht, zou je eraan kunnen denken oefeningen te doen op de grond voor haar evenwicht. Als je het zelf lastig vindt om goede oefeningen te bedenken, zou je advies kunnen inwinnen bij bv medisch fysio, revalidatie of bv een dagbesteding voor mensen met hersenletsel. Op mijn stage (dagbesteding) hebben we ook sportgroepen en dat is vooral gericht op het trainen van belangrijke vaardigheden (evenwicht, kracht, aangedane kant trainen). Dus advies inwinnen zou je altijd kunnen overwegen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-23 05:47 



 
Profiel   

En ik weet niet hoe het verder voor haar is, maar als ik dingen echt spannend vind, dan vind ik het veel fijner met instructie erbij dan alleen of met mijn man.
Wel ontzettend lief dat je haar probeert te helpen <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-23 05:49 



 
Profiel   

Je zou eens kunnen informeren bij de DVB Foundation. Zij ondersteunen mensen met een handicap die (therapeutisch) willen paardrijden, en hebben al heel vaak met dit bijltje gehakt. Zij hebben ongetwijfeld een netwerk met mensen die je vrouw verder kunnen helpen.
In het algemeen kun je denk ik twee dingen doen: je vrouw optimaal voorbereiden op het paardrijden door middel van fysio therapie en training (zowel in bijvoorbeeld de sportschool als met behulp van professionele revalidatiebegeleiding), en de haflinger voorbereiden op een minder valide ruiter door middel van zadel aanpassingen of het toepassen van andere hulpmiddelen.

Ik sluit me aan bij Sanet, ik denk dat een goede instructeur ook van belang is, zeker omdat je vrouw nu op een hele andere manier zal moeten leren rijden en dat is niet niks. Daarnaast is het altijd handig om wat extra handjes te hebben als het onverhoopt toch een keertje mis gaat omdat de haflinger bijvoorbeeld ergens van schrikt o.i.d.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-23 06:27 



 
Profiel   

Pb Ayasha eens zij weet hier helaas zelf ook veel vanaf.

En kan een ander zadel haar een veiliger gevoel geven?
Of dat ze zich aan een bok riempje vast kan houden?

Sterkte

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-23 07:11 



 
Profiel   

De eerste keer dat ik weer op een pony stapte na mijn hersenbloeding was op een bio manege. Die pony’s zijn dit gewend. Zelf dus ook een evenwichtsprobleem (toen nog heel erg), maar een betrouwbare pony is dan heel fijn. Je paard reageert natuurlijk op je lichaamstaal. Dus geen idee hoe (gevoelig) haar paard is?

Het was wel erg confronterend, hou daar dus rekening mee. Van voorheen alles kunnen tot in de eerste hoek er bijna afliggen.

Wordt het paard nu nog gereden? Wellicht iemand anders eerst laten rijden en dan je vrouw laten uitstappen. Puur om alleen te voelen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-23 07:21 



 
Profiel   

Hi Ronald.
Ik heb zelf ook een herseninfarct gehad 6 jaar geleden en mijn hele linkerkant is verlamd geweest.
Wat ik doe om mijn evenwicht issues op te lossen is met een personal trainer hier heel gericht op trainen. Veel oefeningen zoals sqatten op Bosu ballen en daarbij allerlei evenwichtsverstorende elementen, zoals met aqua bags gelijktijdig oefeningen doen. Die aqua bag geeft iedere keer een soort swiep na, waardoor je continue moet corrigeren op die Bosu bal.

Dit soort training is iets wat ik mijn hele leven zal moeten volhouden om idd voldoende balans en evenwicht te hebben voor paardrijden. Maar het werkt wel. Ik rij sinds mijn herseninfarct weer gewoon fanatiek, spring, cross en rij weer op jonge onvoorspelbare paarden sinds mijn herseninfarct. Het kan dus zeker!

Laat je vrouw eens informeren bij een goede Personal Trainer die met dit soort attributen werkt (dus niet eentje die in een sportschool puur op kracht aan de apparaten traint). En daarnaast probeer het rijden op te bouwen. Eerst gewoon stappen en iemand die haar paard aan de hand begeleid. Dan aan de longe voorzichtig stukjes draven en zo langzaam uitbouwen steeds in de comfort zone blijven.

En misschien eens een gesprek met een psycholoog of een revalidatie arts om er voor te zorgen dat ze weer vertrouwen in haar eigen lichaam krijgt. Want je krijgt een behoorlijke mentale knauw als je lijf je zomaar uit het niets zo verschrikkelijk in de steek laat. Dat moet je niet onderschatten.

En ten slotte, van een paard vallen na een herseninfarct is niet erger als van je paard vallen voor een herseninfarct. Een val doet daar niets mee. Je bent na een herseninfarct niet ineens een teer poppetje dat niets meer kan hebben. Ook dat vertrouwen moet je zien terug te winnen. Je lijf kan best een stootje hebben.

Heel veel succes en ik hoop dat ze het plezier en vertrouwen in het rijden weer terug kan vinden!

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-23 07:45 



 
Profiel   

Meld me ook.

Heeft je vrouw een bloeding of afsluiting gehad?


Ook bij mij de linkerkant verlammingsverschijnselen.

Ik heb ook een tijdje niet gereden en vond het best spannend toen ik er weer op moest.
Vooral als je weet hoe ondeugend je Haflinger kan zijn.

Hij heeft mij verbaasd en alles vergeven en geen pas verkeerd gezet.
Ik ben begonnen met alleen stappen en langzaam uitgebouwd.

Elastieken om mijn voeten, lussenteugels omdat ik links geen kracht had om een normale teugel vast te houden.

Doordat je je leven lang paardrij heb je nog wel de feeling en rompbalans en wat OJI schrijft. Vallen is niet erger dan voor de herseninfarct.
Gewoon doen en wel onder begeleiding dan krijgt ze ook weer meer vertrouwen in haar lijf want dat ben je kwijt.

Bij ieder pijntje, dingetje denk je.... nee niet weer.

Ik wil wel graag iets benoemen wat veel mensen niet weten na een CVA en dat is dat je niet meer mag persen als je naar het toilet gaat ivm druk op je aders.
Daar zou ik me meer zorgen om maken dan om het paardrijden

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-23 08:26 



 
Profiel   

Ik denk dat eens praten en misschien proberen op een manege voor mensen met beperking best iets kan bieden. Over het algemeen heb je dan een gediplomeerd instructeur en minimaal 1 vrijwilliger. Dat geeft al rust: de vrijwilliger let dan op het paard, en daardoor heeft de instructeur de aandacht voor de ruiter en de situatie.

Bij ons zou er dan meestal in overleg een barebackpad geprobeerd worden, met singel met handgreep: het lijkt misschien dat het minder stabiliteit geeft dan beugels, maar het zit echt heel fijn en stevig, je hebt goed houvast, je hoeft niet op je benen te letten en je balans komt vooral uit je romp. Ook zit je wat dichter op de paardenrug, en dat maakt de beweging die je voelt wat anders dan met zadel en (mijn persoonlijke mening) veel meer ontspannen.

Mochten jullie inderdaad zoiets gaan proberen: heel veel plezier en succes.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-23 18:39 



 
Profiel   

Ik kreeg een PB voor dit topic. :)

Ik ben na een herseninfarct volledig verlamt geweest. Fysieke overblijfselen zijn een verlamming aan de linkerzijde van mijn lichaam onder andere. Ik denk dat ik het vanuit een heel andere insteek ga bekijken als een aantal mensen voor mij... Hoe veel vertrouwen heeft je vrouw in haar lichaam als ze gewoon wandelt en functioneert?

Daar begint het... Als je wil werken aan angst moet je beginnen bij het begin en na een infarct waarbij je lichaam je "zonder reden" compleet in de steek gelaten heeft, is het vertrouwen in het eigen lichaam veelal weg. Dat er ook dingen zijn zoals evenwichtsstoornissen is dan zelfs niet eens het grootste issue... het issue begint met niet meer vertrouwen op het lichaam en dat moet dan eerst. :) Dat begint vanaf de grond.

Pas als ze haar lijf weer kent, zowel de grenzen als het potentieel, dan pas kan je verder dan het basis functioneren.... :) Iemand die haar eigen lijf niet meer kent op een paard willen zetten gaat niet helpen vrees ik... Naar een manege voor mensen met een handicap gaan vind ik ook een ietwat nare aanpak... Ik persoonlijk zou er niet gelukkig van geworden zijn als mijn omgeving mij op die manier benaderd zou hebben.... :o

Eigenlijk heb je dus wat meer informatie nodig over hoe je vrouw er allemaal in staat alvorens je hier echt redelijk advies kan geven. Voor nu kan ik alleen maar zeggen; Zoek het begin van de angst en begin daar. Niet halfweg. :)



En Mando, of je wel of niet mag persen op het toilet (wat eigenlijk sowieso niet gezond is maar dat terzijde) hangt echt geheel af van de "oorzaak" van je CVA. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-05-23 11:57 



 
Profiel   

Klopt, maar ik kreeg het als tip mee maar 99% van de mensen die ik spreek weten dit niet.
Zelfde als niezen, kreeg ik ook het advies gewoon niezen en niet je neus dichthouden want dan krijg je druk op je hoofd.

Maar goed iedereen doet ermee wat hij of zij wilt.

Maar het vertrouwen in je lijf is inderdaad weg en dat moet langzaam aan weer terug komen stap voor stap.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-05-23 16:56 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 13 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen