Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 22 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Bestaat er een voet/enkel brace geschikt voor paardrijden?

 
Profiel   

Hoi bokkers,
Ik heb een vraagje: is een van jullie bekend met het gebruik van een zachte brace of iets dergelijks om voet/enkel in de juiste positie te houden tijdens het rijden?
Na een minuscuul herseninfarctje heb ik last van een zeer milde coördinatieafwijking aan mijn rechterzijde waar ik in het dagelijks leven bijna geen last van heb gelukkig.
Met rijden echter heb ik regelmatig last van mijn enkel/voet, die niet netjes op zijn plek blijft. Vooral bij aangalloperen of als mijn merrie even een onverwachtse beweging maakt 'klapt' deze onwillekeurig met de teen naar beneden, waardoor mijn knie omhoog komt en ik mijn beugel en evenwicht verlies.
In combinatie met een toch al beroerd evenwicht (mijn rechterevenwichtsorgaan werkt niet meer) zorgt dit vaak voor onzekere momenten tijdens het rijden. Hier baal ik natuurlijk van!
De fysio wist zo een twee drie geen oplossing die geschikt en veilig is voor paardrijden en het liefst onder mijn (winter)laars gedragen kan worden. Ze heeft me een tapetechniek geleerd, maar dat vond ik a: niet zo handig, elke keer voor het rijden met je blote voet in de vrieskou om je voet vol te tapen en b: niet geweldig werken.
Dus ik ben benieuwd of er makkelijkere en doeltreffender manieren zijn, bijvoorbeeld door een brace te gebruiken.
Heeft iemand hier ervaring mee? Hoe heet zo iets? En waar kan ik zo iets vinden?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-12-17 12:08 



 
Profiel   

Ik heb een hele fijne brace gehad nadat ik mijn enkel gebroken heb. Reed er ook paard mee en vernam m nauwelijks. Heb er ook nog een nieuwe van liggen (had er twee, maar een is nooit gebruikt) Die wil ik evt wel verkopen. Doosje etc zit er nog omheen

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-12-17 12:15 



 
Profiel   

Klinkt goed!
Heb je misschien een voorbeeldfoto?

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-12-17 12:23 



 
Profiel   

Heb je even pb gestuurd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-12-17 12:26 



 
Profiel   

Laat je doorverwijzen naar een revalidatie-arts of orthopedisch instrumenten maker (geen idee zo hoe het met verwijzingen zit, vermoedelijk heb je van je huisarts verwijzing voor revalidatie-arts nodig zodat die je kan doorsturen naar een OIM, maar misschien is rechtstreeks ook mogelijk). Die kunnen je hier mee helpen en je verschillende laten dingen uitproberen met kennis van zaken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-12-17 12:32 



 
Profiel   

ik heb deze:
[ img ]
maar dan moet je schoen wel een maat groter zijn, ik draag hem met jodphurs.

je hebt trouwens ook magnetische stijgbeugels, waardoor je je beugel niet kunt verliezen.
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-12-17 12:56 



 
Profiel   

Ik moest ook denken aan de magnetische stijgbeugels. Ik weet dat er ook veel para ruiters meerijden

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-12-17 12:58 



 
Profiel   

Misschien een elastische kous? Die is nog wel makkelijk in een schoen te dragen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-12-17 13:04 



 
Profiel   

Bedankt voor de tips allemaal!
Ik ga me er allemaal eens even in verdiepen.
Misschien is het inderdaad ook wel verstandig om even opnieuw met een andere fysio die meer verstand heeft van dit soort spul te overleggen.
Ik moet eigenlijk toch weer een doorverwijzing voor de fysio regelen bij de huisarts voor een ander probleempje.
Kaatjemuts, voor welke werking gebruik jij hem. Is dat ook tegen het klappen? Of meer voor zijwaartse stabiliteit?
Is zo'n magneet denken jullie geschikt met zo'n voet die een eigen leven leidt? Bij een verlamd of slap been kan ik me voorstellen dat dat ideaal is, maar omdat mijn been juist omhoog komt gaat de beugelriem dan losstaan/klapperen denk ik. Maar goed dan ben ik als ik eenmaal galloppeer in elk geval mijn beugel niet kwijt, dat is wel handig natuurlijk!
Een strakke kous zou misschien ook kunnen helpen met stabiliseren, maar voorkomt dat echt het klappen is dan de vraag.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-12-17 13:43 



 
Profiel   

De apotheek niet heeft een fijne brace maar op internet is ook zat te vinden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-12-17 14:11 



 
Profiel   

Cerilene_ schreef
Bedankt voor de tips allemaal!

Kaatjemuts, voor welke werking gebruik jij hem. Is dat ook tegen het klappen? Of meer voor zijwaartse stabiliteit?
.


ik gebruik hem (niet vaak meer) voor instabiliteit en door zenuwschade en krachtsverlies kan ik de beugel slecht vasthouden.
dus klappen doet mijn been niet echt, hij is gewoon erg slap en kleine bewegingen is moeilijk voor mij.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-12-17 14:23 



 
Profiel   

Ik heb ook de brace van Kaatjemuts, maar met rijden knelt die teveel en gebruik ik deze van Hansaplast:
https://www.internetdrogisterij.nl/p/ha ... zEQAvD_BwE

Is meer steun dan echt fixatie, maar werkt voor mij goed tegen het klappen

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-12-17 14:30 



 
Profiel   

Qwerty, Die ziet er echt top uit! Veel soorten lijken me inderdaad meer voor het voorkomen van draaiende bewegingen dan voor het klappen, maar zoiets als dit zou moeten werken. En voor die prijs nog leuk om te proberen of het überhaupt wat is!

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-12-17 14:39 



 
Profiel   

Die van hansaplast heb ik voor mijnu knie en voor mijn enkel, als je die vaker gebruikt hebt merk ik dat het klitteband minder goed gaat plakken..

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-12-17 15:05 



 
Profiel   

Hoe lang geleden heb je een beroerte gehad? Binnen 2 jaar kan stabiliteit namelijk nog verbeteren en zou middels passende trainingsmethoden de stabiliteit gewoon beter moeten kunnen worden.
Anders:
Orthopedisch schoenmaker kan je hier heel goed mee helpen. Die kan een EVO of beugel maken die passend is in jouw laars. Of idd iets als een brace.
Contact met huisarts, of als je die hebt je revalidatie arts.
Heel veel succes gewenst.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-12-17 15:15 



 
Profiel   

Het is begin 2015 ontstaan na een operatie in het gebied.
Ik heb daarna 2 maanden intern gerevalideerd en toen nog een jaar gewone revalidatie gehad voor alle nasleep en complicaties die helaas bij de operatie zijn opgetreden. Inmiddels heb ik geen revalidatiearts meer omdat het traject al een tijd terug is afgerond.
Dat infarctje is bij het traject ook niet heel uitgebreid aan bod gekomen, omdat de andere dingen veel belangrijker waren, en de artsen het in eerste instantie niet eens eens waren of het nou werkelijk een infarctje was of enkel wat geïrriteerd weefsel rond de operatie plek.
Het is ook eigenlijk pas nu de andere rotzooi onder controle is en ik mijn paard weer wat fanatieker wil gaan oppakken dat ik het als lastig ervaar. In het dagelijks leven merk ik er weinig van gelukkig!

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-12-17 16:14 



 
Profiel   

Zelf rij ik al jaren met een enkelbrace van push. Fijn ding en fixeert goed mijn enkel. Echter weet ik niet of zoiets bij jou kan helpen. Je zou het inderdaad eens via een revalidatie arts kunnen proberen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-12-17 16:31 



 
Profiel   

jasmijn16 schreef
Die van hansaplast heb ik voor mijnu knie en voor mijn enkel, als je die vaker gebruikt hebt merk ik dat het klitteband minder goed gaat plakken..


Ja, na een aantal keer wassen merk ik dat ook wel. (Ik wist niet dat ze er ook in het zwart waren, dus heb ze in pleisterkleur en das geen goeie combi met modder ;) )
Maar met mijn sokken en schoenen erover schieten ze bij het rijden eigenlijk nooit los. En anders zo'n zwachtelklemmetje op het eind zodat niet alle druk op het klittenband komt te staan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-12-17 16:35 



 
Profiel   

Ik verplaats dit topic naar Aangepast rijden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-12-17 20:24 



 
Profiel   

Ik weet niet of je ook een zenuwprobleem hebt tijdens het rijden (dat de schokken van het rijden pijn doen in je voet/enkel)? Dit had ik zelf erbij en wat hielp bij mij waren (naast een brace) ook de Sprenger Bow Balance beugels. Ja ik weet het deze zijn erg prijzig en heb ook dik 1,5 jaar zitten twijfelen om ze te halen. Paar maanden geleden toch gedaan en heeft mij erg geholpen met de schokken op te vangen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-12-17 20:32 



 
Profiel   

Overigens, ik zou zeker ook kijken of je wat oefeningen kunt doen zonder beugels. Richting centered riding bijvoorbeeld. Mogelijk een paar zitles met bv voltigesingel en longe. Zit is niet alleen balans/evenwichtsorgaan, het is ook bv dat je spieren bepaalde druk herkennen en daarop de juiste hoeveelheid tegendruk geven. En in principe komt het zitten voor een groot deel uit je romp (buik, rug, bekken, en een beetje je bovenspieren erbij.) Het is dus goed mogelijk dat dat nog kan verbeteren door er een aantal keer bewust mee aan de gang te gaan.
Dat lost het probleem waarschijnlijk niet helemaal op, maar kan wellicht wel een aanvulling zijn om wat fijner te zitten op die momenten?
Succes in elk geval :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-12-17 21:24 



 
Profiel   

Carola, bedankt voor het verplaatsen. Sorry, had dit subforumkopje niet gespot.

Elinedeau: nee, ik heb helemaal geen pijn gelukkig. Echt enkel een verkeerd signaal dat mijn tenen omlaag kantelt zonder mijn toestemming :+ .
Shadow: Evenwicht bestaat inderdaad uit meerdere facetten. Orgaan, zicht en kleine spiertjes. Die drie zijn bij mij allemaal (gelukkig de laatste twee maar lichtjes) aangedaan.
Maar bewuster oefenen is zeker geen gek idee! Ik ben ook pas begonnen met het opbouwen qua rijden hoor, dus dat gevoel daarvoor kan hopelijk zeker nog wel verbeteren. En daar kan ik ook zeker nog mee aan de slag. Bedankt voor de tip!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-12-17 22:01 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 22 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen