vergoeding voor aanpassingen voor alleen paardrijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Achterom
Berichten: 23104
Geregistreerd: 28-09-04

Re: vergoeding voor aanpassingen voor alleen paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 11:39

Precies Lachen
Maar het verschilt gewoon enorm per gemeente wat ze wel en niet vergoeden.

LADPR

Berichten: 14179
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Harderwijk

Re: vergoeding voor aanpassingen voor alleen paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 11:40

Precies WMO is hier zo moeilijk dat ik dsu zelfs vergens voor in aanmerking kom zelfs niet voor dagelijke dingen, laat staan sporten.

Nijn
Berichten: 8555
Geregistreerd: 05-04-05
Woonplaats: Veenendaal

Re: vergoeding voor aanpassingen voor alleen paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 11:48

silkie schreef:
Maar dat geld ook voor een hoop valide mensen. Voor kinderen van een bijstandsmoeder is er ook geen potje om te gaan paardrijden.....


Nou wil ik niet heel rot doen, maar ik zou best qua uitkering willen ruilen met die van een bijstandsmoeder.
Ik zit in de Wajong en krijg geen bijstand omdat ik in het verleden geen vaste baan heb gehad waar ik langer dan 6 maanden werkzaam ben geweest.

Zo zijn er dus vele met mij die rond moeten komen van zeer weinig geld, het is dat mijn ouders veel voor mij moeten betalen.
Als ik alleen al mijn verzekeringen bij elkaar optel kom ik al geld te kort om de rekeningen te betalen, laat staan voor sporten.

Probleem bij veel gehandicapten/chronisch zieken is dat je niet of nauwelijks aan werk komt, hoe graag je ook wilt en hoe hard je ook werkt.
Moeten juist de mensen waarvoor vaak bewegen zeer goed is dan maar thuis blijven?

Ik begrijp het punt wel hoor van een aantal mensen, dat er zelf ook dingen betaald moeten worden, alleen de grote vraag blijft dan waarvan?

Marigold

Berichten: 12616
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Re: vergoeding voor aanpassingen voor alleen paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 11:52

TS, zorg dat je een indicatie krijgt van je Fysio, dat paardrijden nuttig is voor je.
dus dat je op basis van Fysio paardrijd. (op medische indicatie dus)
volgens mij is er dan en mogelijkheid om PGB te krijgen voor de gemaakte leskosten,
en kan je mogelijk een beroep doen op de WMO voor (tegemoetkoming in de kosten van) hulpmiddelen.

LADPR

Berichten: 14179
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Harderwijk

Re: vergoeding voor aanpassingen voor alleen paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 11:54

Precies sronnie. Ik wil ook wel ruilen met een bijstandsmoeder. De WMO zegt hier gewoon doodleuk tegen mij nou dan blijf je toch gewoon thuis, dus het is geen noodzaak

Marigold

Berichten: 12616
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Re: vergoeding voor aanpassingen voor alleen paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 11:57

waarom willen jullie ruilen met een bijstandsmoeder?
vergeet even niet dat je dan ook kinderen hebt om te verzorgen/onderhouden Knipoog
voor degenen die bot vangen bij de WMO, neem eens contact op met de MEE, ze kunnen je daar wellicht meer wegen laten zien waarlangs je dingen kan regelen.
het is gewoon een ingewikkeld gebeuren, het 1 komt hiervandaan, het andere weer daar vandaan...

LADPR

Berichten: 14179
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Harderwijk

Re: vergoeding voor aanpassingen voor alleen paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 11:58

Wat is het MEE precies dan?

Marigold

Berichten: 12616
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Re: vergoeding voor aanpassingen voor alleen paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 12:00

dat was vroeger de SPD, maar ze zijn nu van opzet veranderd.
je kan er terecht met vragen over mogelijkheden in hulp, financiering, etc.
ze kunnen je helpen met uitzoeken wat er voor je mogelijk is, en ze kunnen ook helpen met het aanvragen van die dingen, bijvoorbeeld bij het CIZ.
letterlijk is hun motto dat ze MEE denken, MEE doen, etc.

Nijn
Berichten: 8555
Geregistreerd: 05-04-05
Woonplaats: Veenendaal

Re: vergoeding voor aanpassingen voor alleen paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 12:01

MEE is een stichting die ''helpt'' om dingen te regelen met allerlei instanties, mijn ervaring leert echter dat het CWI maar zeker het UWV je veel verder kunnen helpen.

LADPR

Berichten: 14179
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Harderwijk

Re: vergoeding voor aanpassingen voor alleen paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 12:04

Kan je ook bij eht UWV terecht dan?

Nijn
Berichten: 8555
Geregistreerd: 05-04-05
Woonplaats: Veenendaal

Re: vergoeding voor aanpassingen voor alleen paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 12:06

LADPR schreef:
Kan je ook bij eht UWV terecht dan?

Mijn arbeidsdeskundige maar ook arts weten eigenlijk alle wetten en regeltjes wel omtrent vergoedingen etc, die helpen mij daarmee als het nodig is Ja
Schijnt alleen wel zo te zijn dat je geluk moet hebben met wie je arts of deskundige is, ik heb 2 personen die mij onwijs op weg hebben geholpen en nog steeds voor mij bezig zijn.
Helaas hoor ik van andere mensen dat dat niet altijd het geval is en dat wanneer je geen geweldige verstandsverhouding hebt je i.i.d. richting MEE zult moeten denken.

silkie

Berichten: 926
Geregistreerd: 02-05-06
Woonplaats: friesland

Re: vergoeding voor aanpassingen voor alleen paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 12:08

wat is MEE (van hun website http://www.mee.nl);
MEE is er voor iedereen met een handicap, beperking of chronische ziekte. MEE is er voor mensen die door hun beperking problemen ervaren in hun dagelijkse leven waardoor zij niet volledig aan het maatschappelijk leven kunnen deelnemen. MEE is er voor jong en oud, voor direct betrokkenen, maar ook voor ouders of verzorgers.

Bij MEE weten ze inderdaad goed de weg in het wilde woud van instanties en regelgeving.....

Dacht zelf eigenlijk dat MEE er met name was voor mensen met een verstandelijke handicap, maar als je dit zo leest is dat dus niet zo.

Dat is overigens wel iets waar ik vaak tegen aan loop. Voor mensen met een verstandelinke handicap is het vaak beter geregeld om begeleiding te krijgen bij sporten/winkelen/sociale contacten ed. Maar als je alleen een lichamelijke handicap hebt, kom je vaak niet voor dat soort regelingen in aanmerking.

Achterom
Berichten: 23104
Geregistreerd: 28-09-04

Re: vergoeding voor aanpassingen voor alleen paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 12:15

MEE was in het verleden ook alleen gericht op mensen met een verstandelijke handicap, maar inmiddels is dat veranderd. Dus ook met een lichamelijke of visuele handicap kun je er bijvoorbeeld terecht.
Bij het aanvragen van dit soort vergoedingen kan een consulent van MEE je inderdaad enorm op weg helpen.

Alet

Berichten: 5512
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Yde

Re: vergoeding voor aanpassingen voor alleen paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 13:59

In dit topic ontstaat zo langzamerhand een discussie. Nu is er niks mis met een discussie, alleen dat is niet waar de TS om vraagt. Het staat een ieder natuurlijk geheel vrij om een nieuw (discussie)topic te openen!
Hier verder graag ontopic Lachen

silkie

Berichten: 926
Geregistreerd: 02-05-06
Woonplaats: friesland

Re: vergoeding voor aanpassingen voor alleen paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 14:11

Marigold schreef:
TS, zorg dat je een indicatie krijgt van je Fysio, dat paardrijden nuttig is voor je.
dus dat je op basis van Fysio paardrijd. (op medische indicatie dus)
volgens mij is er dan en mogelijkheid om PGB te krijgen voor de gemaakte leskosten,


Volgens mij kun je alleen een PGB voor de leskosten krijgen als je een verstandelijke handicap hebt.
Bij alleen een lichamelijke handicap/somatische ziekte kun je alleen een PGB krijgen voor verpleging/verzorging

ikenindi

Berichten: 14543
Geregistreerd: 30-09-06

Re: vergoeding voor aanpassingen voor alleen paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-08 17:58

Marigold schreef:
TS, zorg dat je een indicatie krijgt van je Fysio, dat paardrijden nuttig is voor je.
dus dat je op basis van Fysio paardrijd. (op medische indicatie dus)
volgens mij is er dan en mogelijkheid om PGB te krijgen voor de gemaakte leskosten,
en kan je mogelijk een beroep doen op de WMO voor (tegemoetkoming in de kosten van) hulpmiddelen.

o, das wel leuk. die indicatie had ik al... niet zwart op wit, maar ik moest vanuit dat revalidatiecentrum waar ik hiervoor lag juist op paardrijles;) voor de doorbloeding:)

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Re: vergoeding voor aanpassingen voor alleen paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 14:45

Voor aanpassingen voor gehandicapten op sportgebied zou je inderdaad bij WMO (gemeente) moeten aankloppen.
Normale zaken als contributie en gewone sportmiddelen moet iedereen zelf betalen, maar aanpassingen zijn vaak belachelijk duur!

Iedereen heeft recht op het uitoefenen van zijn sport; zoals ook een rolstoeler een sportrolstoel vanuit WMO krijgt, heeft een andere gehandicapte ook recht op aanpassingen! Je moet alleen hard kunnen maken dat je zonder die voorziening die sport niet kan uitoefenen.

En je moet een beetje een vasthoudend karaktertje hebben als het gaat om het verkrijgen van voorzieningen vanuit de WMO en AWBZ Haha!

ikenindi

Berichten: 14543
Geregistreerd: 30-09-06

Re: vergoeding voor aanpassingen voor alleen paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-08 15:09

haha dat weet ik, en dat heb ik. en dat weet de gemeente inmiddels ook.

ach, kheb t tel.nr. van de krant en hart van nederland nog mocht ik het nodig hebben Knipoog

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Re: vergoeding voor aanpassingen voor alleen paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 16:58

Je hebt meer aan het kennen van de wetgeving en hoe daaraan wordt vormgegeven in andere gemeenten!

http://www.invoeringwmo.nl/WMO/nl-NL/

De gemeente heeft met invoering van de WMO ook compensatieplicht gekregen; daarnaast de vrijheid om voor een deel dat zelf in te vullen.

Zoals bij het vaststellen van de hoogt van bv het uurtarief voor PGB Huishoudelijke Hulp is gebleken, kunnen ze niet ongestraft zomaar een laag tarief gaan hanteren. Gemeenten die dit wel deden zijn van alle kanten teruggefloten, o.a. middels rechtzaken; andere gemeenten (zoals de onze) zijn verstandig en hebben de tarieven zelf omhoog geschroefd.
Er is dus wel degelijk invloed uit te oefenen als in andere gemeenten wél dit soort zaken vergoed wordt!

ikenindi

Berichten: 14543
Geregistreerd: 30-09-06

Re: vergoeding voor aanpassingen voor alleen paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-08 16:44

ok, interessant...