Rijden met gangenpaarden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
NkPrecious

Berichten: 1193
Geregistreerd: 25-11-04
Woonplaats: Linde

Rijden met gangenpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-10 14:27

hallo bokkers,

Ik was zo eens even rond aan het kijken in deze afdeling van bokt, en het valt me op hoe weinig mensen met een lichamelijke beperking afweten van gangenpaarden. Ik doel voornamelijk op de mensen die met rijden veel last hebben van pijn, of die snel moe worden.

Het rijden op een gangenpaard kan voor veel mensen met een lichamelijke bepeking namelijk een oplossing zijn! Deze paarden hebben namelijk een extra gang, vezamelnaam is singlefoot/tolt, waarbij er geen zweefmoment is, altijd minstens 1 been aan de grond. Je voelt wel een schommeling van beweging van het paard maar wordt niet omhoog gegooit. Er zijn zelfs mensen met lichamelijke klachten die verbeterd zijn door het ijden van deze paaden! op een neit belastende manier kan je namelijk wel spieren trainen zodat bijvoorbeeld rug en bekken sterker en stabieler wordt.

Daarnaast worden deze paarden vaak ook gefokt op karakter, een mensvriendelijk nuchter en sober karakter, een familiepaard waar iedereen op zou kunnen rijden.

De populatie gangenpaarden is nog maar heel erg klein in nederland en europa, maar ook wereldwijd. Waarschijnlijk ook daarom dat veel van de mensen die hier actief zijn niet afweten van deze paarden. Import vanuit amerika speelt een belangrijke rol, en daarom zijn deze paarden ook nog wat prijziger. Natuurlijk wodt er ook gefokt en zijn er ook goedkopere jonge dieren te vinden.

Wij fokken Mountain Horses, een gangenpaaden ras uit noord amerika. Daarnaast zijn we ook erg actief in de import. Mochten jullie meer willen weten, reageer dan! Misschien kunnen we er een leuk en informatief topic van maken :) Ik beantwoord graag al jullie vragen!

Groetjes Leonie Prins
Gangenpaarden Reestdal

Cowgirl

Berichten: 23770
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 18:47

Ik ben zelf rugpatient en wil nog steeds eens een paar gangen paarden uitproberen. Maar op de een of andere manier komt het er nooit van.
Of de stal is te ver weg, of de probeerdagen zijn op dagen dat ik niet kan etc etc of het is simpelweg gewoon te duur.

Persoonlijk denk ik dat en gangenpaard een uitkomst zal zijn maar ja wat doe je met je 2 paarden die je al zo lang hebt.?

Waar ligt Linde?? Kom graag ene keertje proefrijden.

NkPrecious

Berichten: 1193
Geregistreerd: 25-11-04
Woonplaats: Linde

Re: Rijden met gangenpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-10 09:15

ja de andere paaden die je al hebt is vaak een probleem bij mensen die de overstap willen maken. Vaak is het dan na een paar jaar realiseren dat je het paard ook niet meer kunt bieden wat je zou willen een makkelijkere keuze om voor je eigen paard een geode nieuwe plek te zoeken. Dat heeft tijd nodig, en ook het zoeken naar een goede nieuwe eigenaar heeft tijd nodig. Als je een goede nieuwe eigenaar vind, dan is het veel makkelijker om er vrede mee te sluiten :)

maargoed, Linde ligt in Zuid Drenthe, in de hoek van dedemsvaart/zuidwolde. Proefritjes zijn bij ons gratis :) Dus je bent van harte welkom!

Cowgirl

Berichten: 23770
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 10:35

Drenthe...zover weg. Ik kom uit NH.

Tja paard verkopen...ik loop al 5 jaar te twijfelen. En dan nog , ik heb er 2 en de haflinger is onverkoopbaar voor mij. En als er eentje wegvalt wil ik geen 2 paarden meer.

Het zou leuk zijn als ik in de buurt (heerhugowaard) eens een paar keer een gangenpaard zou kunnen rijden.

NkPrecious

Berichten: 1193
Geregistreerd: 25-11-04
Woonplaats: Linde

Re: Rijden met gangenpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-10 15:14

tsja dat kan nog wel eens moeilijk worden.. gangenpaarden zijn echt heel erg zeldzaam nog, dus dan moet je soms iets verder om te bereiken wat je wilt :) Wij zijn 1 van de weinigen die ook preofitten doen in NL, end at is te merken ook. We krijgen mensen uit heel nederland zo'n beetje :) Zou noord brabant dichterbij voor je zijn?

Salka

Berichten: 218
Geregistreerd: 21-02-10
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 18:06

Ik heb zelf rugklachten overgehouden na een ongeluk met paardrijden in de bossen. Nu na ruim 4 jaar zijn een aantal klachten nog steeds niet weg dus ik verwacht ook niet meer dat die volledig zullen verdwijnen.
Samen met mijn vriend zijn we ons sinds een paar maanden aan het orienteren op gangenpaarden. We hebben onder andere de open dag bezocht van Pleasure Gaits (fokkerij van Tenessee Walking Horses) en Silfurfaxi (training en lessen gangenpaarden).

Op de open dag van Silfurfaxi hebben we een prachtige Kentucky Mountain Horse gezien van Gangenpaarden reestdal en wij gaan eind augustus hen dan ook zeer nieuwsgierig bezoeken.
Bij Pleasure Gaits heb ik nu ook twee Tennesee Walking Horses bereden en dat is zeer positief bevallen. Het zijn echt heel bijzondere dieren. Veel zachter, rustiger en mensgerichter dan het gemiddelde niet-gangenpaard. Daarnaast was het ook heel leuk om de andere gangen die de Walkers bezitten te ervaren.
Ik vind het dus wel een echte aanrader om je iets meer te verdiepen in gangenpaarden.

Het is inderdaad (helaas) waar dat ze aan de prijzige kant zijn. Dit is ook niet echt te ontwijken. Als je een volwassen dier koopt ben je flink wat kwijt dus dan lijkt het voordeliger om een veulen te kopen. Voordat je hier echter op kunt rijden ben je jaren verder en de kosten die dit onderhoud en de africhting vragen zijn ook niet niks. Zeker als je zelf nog nooit een paard hebt ingereden, laat staan een gangenpaard.
Ik vraag me zelf nog steeds af hoe het nu zit op het gebied van gangenpaarden in de Endurance. Ik weet dat dit niet in dit topic hoort. ;) Maar toch wel belangrijk om te zeggen dat je met een gangenpaard niet direct mee kunt doen met de standaard dressuurproeven, springwestrijden en Endurance wedstrijden (nu is het natuurlijk ook de vraag of iedereen dat wel wil met rugklachten, maar toch het zou ook betekenen dat je in de lichtste klasse niet mee kunt doen).
Dit heeft ermee te maken dat niet alle gangenpaarden rassen even geschikt zijn voor b.v. springen en bepaalde rassen kunnen niet of worden afgeleerd om te draven. Dat zijn voor mij wel zaken om rekening mee te houden. Ik wil later graag met mijn gangenpaard Endurance wedstrijden rijden. Helemaal niet om het winnen maar voor het plezier. Als je paard echter tijdens de keuring vooraf wordt afgekeurd omdat het niet draaft is dat wel flink balen.
Op dit moment loopt over dit onderwerp een topic bij de Endurance afdeling van dit forum, voor geinteresseerden. Ben benieuwd of daar nog iets uitkomt.

joyfordogs
Berichten: 2112
Geregistreerd: 09-05-06
Woonplaats: brabant

Re: Rijden met gangenpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 08:34

leuk topic, ik ontdekte deze per toeval.
sinds 3 jaar hebben wij zelf ook gangenpaarden, namelijk, mangalarga marchador.
Er bestaat hier ook de mogelijkheid voor een proefrit op 1 van onze paarden, op die manier kun je de gangen voelen en kennis maken met het karakter van deze bijzondere paarden.

Ik merk wel dat de meeste gangenpaarden zich makkelijk laten inrijden vanwege hun karakter, 1 van onze paarden hebben we als 9 jarige gekocht, er was niets met haar gedaan, kende niet eens een halster maar is inmiddels een heerlijk rijpaardje wat geniet van de bosritjes en ze laat zich heel makkelijk rijden.
De paarden die we zelf fokken, leren van jongs af aan al met vanalles omgaan, als ze bv liggen, ga ik er op zitten (niet met mijn volle gewicht), dit allemaal op basis van vertrouwen, geheel zonder dwang, zo leren ze dus al dat er wel eens iets boven hun is.

inmiddels hebben diverse mensen met rug of gewrichtsklachten, hier een ritje gemaakt en allen stapte met een grote glimlach af met de mededeling dat het heerlijk was om een keer een pijnvrij ritje te maken.

mijn advies voor mensen die interesse hebben in een gangenpaard, verdiep je in de verschillende rassen en verschillende gangen. op bv gangenpaarden.nl vind je diverse fokkers, daar is informatie te vinden over de verschillende rassen.

Eagle74
Berichten: 181
Geregistreerd: 14-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 16:54

zijn er ook gangenpaardendagen? Waar alle rassen bij elkaar komen?

Pleasuregaits

Berichten: 333
Geregistreerd: 15-02-02
Woonplaats: Hechtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 17:00

Alle rassen?

Wij organiseren elke 1e zondag van de maand een gangenpaarden samenzijn. Iedereen is van harte welkom om met zijn gangenpaard te komen rijden in onze buitenbak. Graag wel op voorhand per email aanmelden. Meer info hier.

Verder organiseren we ook kennismakingsmiddagen. Tot op heden enkel met Tennessee Walking Horses maar onze stoeterij heeft ook Paso Peruano's, Kentucky Mountain Saddle Horse en andere gangenkruisingen te bezichtigen. Er bestaan natuurlijk meer rassen maar dit is al een aardige verzameling op 1 locatie.

joyfordogs
Berichten: 2112
Geregistreerd: 09-05-06
Woonplaats: brabant

Re: Rijden met gangenpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 09:16

misschien is het leuk om een gangenpaardenrassen dag te organiseren?
een soort wedstrijdje en tevens een dag waarop er voor het publiek veel te zien is en de verschillen en overeenkomsten te zien zijn tussen de rassen.
ehm, sandra, deze 1e zondag kan ik niet, dan komen er mensen naar de MM's bij ons kijken.
dusuh ik haak af.

Salka

Berichten: 218
Geregistreerd: 21-02-10
Woonplaats: Brabant

Re: Rijden met gangenpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 16:15

Haha ja, zou wel echt ideaal zijn! :D
TWH, Mountain Horses, Paso Peruano en MM allemaal op 1 locatie te bezichtigen en te berijden.
Zeer tijdbesparend. Al denk ik dat het dan voor een leek misschien iets teveel verschillende gangen worden om te ervaren.

Pleasuregaits

Berichten: 333
Geregistreerd: 15-02-02
Woonplaats: Hechtel

Re: Rijden met gangenpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 16:35

Dat is wel te regelen hoor! ;)

NkPrecious

Berichten: 1193
Geregistreerd: 25-11-04
Woonplaats: Linde

Re: Rijden met gangenpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-10 16:43

Kunnen we dan ergens in het midden van NL doen ofzo :P Belgie is voor mij beetje te ver ;) Zie het ook wel zitten zo'n Gangenpaarden (promotie) dag!

Pleasuregaits

Berichten: 333
Geregistreerd: 15-02-02
Woonplaats: Hechtel

Re: Rijden met gangenpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 18:57

Tja...
op dit moment zijn alle rassen muv de MM bij ons te bezichtigen. Wordt dan wel een hele volksverhuizing ;)

Je kunt hier ook prachtige buitenritten maken hoor!

NkPrecious

Berichten: 1193
Geregistreerd: 25-11-04
Woonplaats: Linde

Re: Rijden met gangenpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-10 22:35

Dat hoeft dus niet als ieder zijn eigen ras representeerd :) jij hoort bij de TWH anderen bij MM en ik(plus nog anderen?) bij MH :) Belgie is voor ons bijna 5 uur met de trailer dus bijna niet te doen...

Tanja_dB

Berichten: 1800
Geregistreerd: 15-06-06
Woonplaats: Bommelerwaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 22:58

Hey, wat een leuk topic! :)

Ook hier iemand met rugklachten (4 vastgezette wervels in mijn onderrug) én een geweldig lief, braaf KWPN tuigpaard, wat helaas niet zo prettig is voor mijn rug... Ik heb me al wel eens afgevraagd of een gangenpaard dan de oplossing is voor mijn klachten, maar wil mijn huidige paard ook absoluut niet verkopen. Nu is er op zich nog wel een stalletje vrij, dus wie weet... ;)

Ik ben echt een complete leek in de wereld van gangenpaarden en heb dus massa's vragen. Als eerste, hoe zit dat met die extra gang(en). Is dat een aangeboren iets, of moet je dat trainen? En hoe werkt dat dan als je een gangenpaard gaat inrijden? Bieden ze die extra gang vanzelf aan?

Ten tweede, wat zijn in het kort de verschillen tussen de verschillende rassen, behalve de herkomst?
Ik kan er namelijk geen touw aan vastknopen... :o

En ten derde, wat doen jullie met je gangenpaarden?

Ik heb gezien dat er op Horse Event een aantal shows zijn over gangenpaarden, daar wil ik zeker naar gaan kijken. En als er een promotiedag komt, ben ik zeker geinteresseerd. :) Wil ook wel graag een keertje komen proefrijden!

joyfordogs
Berichten: 2112
Geregistreerd: 09-05-06
Woonplaats: brabant

Re: Rijden met gangenpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 07:24

leonie@, waar woon je dan precies? kan me niet voorstellen dat je bijna 4 uur rijden bij mij vandaan zit, ik zit 5 kwartier bij sandra vandaan en ik rijd in 2 uur naar groningen.
maarre we kunnen eens kijken of we een lokatie in het midden van het land kunnen vinden om daar een gangenpaarden dag te organiseren.
@ wesselady: bij diverse mensen met gangenpaarden ben je welkom om kennis te maken met de paarden en hun gangen, je kunt dan ook uitgebreid uitleg krijgen over de gangen, dat is echt handiger uitleggen dan via een forum.
bij ons zijn op dit moment 2 mm's aanwezig om hun gangen te voelen en een TWH.

Pleasuregaits

Berichten: 333
Geregistreerd: 15-02-02
Woonplaats: Hechtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 11:12

Citaat:
Belgie is voor ons bijna 5 uur met de trailer dus bijna niet te doen...

Dat zal wel meevallen. Onze Sam stond in Dwingelo en daar deden we 3 uur over met de trailer en dat ligt nog een stukje hoger.

Met onze Noord- en Zuid Amerikaanse gangenpaardjes moet een beetje reizen toch een kleine moeite zijn! 8-)

@ Wesselady
Je bent bij ons van harte welkom. Momenteel hebben wij 4 verschillende gangenpaardenrassen op onze locatie staan. Sommige verschillen zijn zichtbaar in het uiterlijk, anderen weer in karakter en/of gangwerk. Er zijn grote en kleine rassen en het gangwerk onderscheid zich in tempo en comfort. Kortom voor elk wat wils.

Horse Event is absoluut een goede start om kennis te maken met de verschillende rassen!

Toril1
Berichten: 9
Geregistreerd: 30-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 12:38

In 5 uur zit je bijna bij mij! Kun je onze fokgroep een keertje zien. Wij hebben alleen raszuivere "Rocky Mountain Horses". Welke in de heuvels van Thüringen (en overal) een genot zijn om te rijden. En zo kalm en rustig, wat naast de comfortable gangen natuurlijk ook belangrijk is voor rugklachten. Als je een zuivere viertakt hebt, maar paardlief schrikt steeds, heb je er niks aan ;)

Silfurfaxi
Berichten: 180
Geregistreerd: 14-08-06
Woonplaats: Grave

Re: Rijden met gangenpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 13:40

Ook toevallig om dit tegen te komen :-).
Alles is zo verschillend al qua rijden dat het zeer zeker belangrijk is om je er eerst even goed in te verdiepen en te rijden.
Wel leuk om zo'n gangenpaarden gebeuren te plannen/ regelen. Direct met een leuke spelletjes dag er door heen zodat er wat te doen en te zien is... Altijd in voor zo'n dag!

@ wesselady: Veel van je vragen kun je op veel gangenpaarden gerelateerde websites lezen. (bijv. gangenpaarden.nl, op de website van Toril1, Pleasuregaits, Nkprecious, joyfordogs en bij mij)

Op Horse event worden dit jaar ook inderdaad heel wat gangenpaarden vertegenwoordigd. Ik ben benieuwd!

Tanja_dB

Berichten: 1800
Geregistreerd: 15-06-06
Woonplaats: Bommelerwaard

Re: Rijden met gangenpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 22:25

Wat zijn jullie allemaal gastvrij! :) Echt superleuk!

Heb al wat op jullie sites rondgekeken en youtube biedt ook uitkomst met veel filmpjes van de verschillende gangen. Tot nu toe spreekt de TWH me erg aan, maar weet eigenlijk nog veel te weinig om hier echt iets over te kunnen zeggen...

Ik ben erg benieuwd hoe deze paarden er in het echt uitzien en hoe ze bewegen, daar ga ik op horse event vast achter komen! :)

Wat ik nog niet heb kunnen vinden, maar waar ik wel erg benieuwd naar ben, hoe sober zijn deze paarden? Van de ijslander weet ik dat ze erg sober zijn, maar hoe zit het met de andere rassen?

Succubi

Berichten: 5139
Geregistreerd: 07-09-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 22:43

Ik kom er ook even bij :)

Op dit moment heb ik een haflinger X Rocky Mountain Horse jaarling.
Deze keuze heb ik gemaakt omdat ik (ook) een slecht werkend lichaam heb, reuma etc etc.
Mijn merrie is extreem braaf en bomproof paard en ik zocht een dito hengst om een lief en rustig veulen te kunnen krijgen.
Al gauw viel mijn oog op een RMH hengst. Qua karakter meteen een klik, qua stokmaat en bouw precies wat ik zocht én een kans dat er een gangenpaard uit kwam was voor mij (en mijn lichaam) echt een bonus.

Nu heb ik dus een haflinger merrie met heerlijke gangen en een toekomstig super lief, brave, gaitende pony...
Maar... Ik vind dat een paard uit meer bestaat dan het berijden/rijden van de extra gang.
Ik vind dat ook een gangenpaard (in alle gangen) dressuurmatig (lees: gymnastiserend) gereden moet worden om lekker door zijn lijf te laten lopen.
Én... De stal mest zich niet vanzelf, het zadel draagt zich ook niet vanzelf. En met dit vochtige weer en m'n reuma to the roof is ik ook de paarden moet verzorgen.

Een gangenpaard kan wss idd het rijden veraangenamen.
Maar vaak is de gehele verzorging ook erg belastend voor het lichaam (en dus een gangenpaard ook niet zaligmakend).

Even erbij vermelden dat ik wel vind dat er véél te weinig gangenpaarden in NL zijn!
En dat de rassen zéker te weten gepromoot moeten worden.
Het zou ook geweldig zijn als er gangenpaarden ingezet kunnen worden als therapie paarden, mensen met lichamelijk en/of geestelijke beperking.
(zodra mijn jaarling er aan toe is zal ik hem ook zeker inzetten voor dit soort doeleinde, zoals ik mijn merrie nu ook inzet)

Pleasuregaits

Berichten: 333
Geregistreerd: 15-02-02
Woonplaats: Hechtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 07:33

Citaat:
Wat ik nog niet heb kunnen vinden, maar waar ik wel erg benieuwd naar ben, hoe sober zijn deze paarden?


Onze Walkers hebben dagelijks weidegang en staan 's nachts in paddocks samen met een schuilgelegenheid. In de winter hebben ze onbeperkt hooi tot hun beschikking. Zomers is dat enkel wanneer ze in de paddock staan. Wij houden onze paarden in groepen voor het sociale contact, ook de hengst dus. Dekens gebruik ik zelden of nooit, enkel wanneer ik bv een demonstratie in de wintermaanden gepland heb. Qua voeding hebben ze niet zoveel nodig als bv een KWPN maar wel weer meer dan een IJslander.

@ Succubi: mooi geschreven en helemaal waar!

Toril1
Berichten: 9
Geregistreerd: 30-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 15:37

Onze Rockies zijn erg sober. Winters goed hooi en eigenlijk nooit brok. Ik had dit jaar een jonge merrie met veulen die een paar weekjes wat bij moest hebben, maar dat was een uitzondering. Ze staan bij ons het hele jaar buiten, dan krijgen ze hier in Thüringen een (niet overdreven) dikke vacht. Met rijden is dit echter geen probleem. Ze zweten goed uit en blijven op de huid droog. Als ze daarna kunnen kiezen om bezweet in een schuilstal te staan of in de ijzige wind... gaan ze gewoon in de wind staan. Onze paarden staan ook allemaal in een gemengde kuddes. De jonge hengsten moeten van de dekhengst 20 meter van de merries wegblijven... maar verders allemaal mega sociaal. Ijzers doen we niet, maar andere hoefverzorging ook niet nodig. Ook op de harde paden hier gaan ze prima. We bekappen natuurlijk en (daardoor?) hebben ze keiharde voeten. En door de brave karakters heb je alleen een touwhalstertje nodig om te rijden, zadel en dure optomingen niet nodig. lekker goedkoop dus :D

Tanja_dB

Berichten: 1800
Geregistreerd: 15-06-06
Woonplaats: Bommelerwaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 18:31

@Succubi, helemaal waar :j
Ik wist helemaal niet dat kruisingen met gangenpaarden ook de extra gangen erven. Is dat altijd zo, of komen er uit dit soort combi's soms ook 3gangers?

@Pleasuregaits en Toril, dank jullie voor de antwoorden! :) Mijn 2 paarden staan ook altijd samen. Ze lopen 24/7 buiten, alleen met heel slecht weer gaan ze naar binnen. Ze worden ook redelijk sober gehouden. Wel onbeperkt ruwvoer, vrijwel geen krachtvoer en daar doen ze het super op. Ik zou niet anders willen, dan is het dus wel fijn om te lezen dat dat evt. met een gangenpaard ook mogelijk is!
En geweldig om te lezen dat bij jullie allebei de hengsten ook in een sociale groep gehouden worden! +:)+