Slechte rug ruiter, speciaal zadel?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LittleRose

Berichten: 2738
Geregistreerd: 18-04-05
Woonplaats: Flakkee

Slechte rug ruiter, speciaal zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-11 08:44

Weet niet of het hier goed staat en het is misschien beetje rare vraag, maar..

Ik heb een torsie scoliose en merk de laatste tijd steeds meer dat ik niet goed in het zadel zit/ kan blijven zitten.
Ook ga ik vaak "verkeerd" zitten om mijn rug te ontlasten, wat natuurlijk niet goed is voor het paard.

Is er misschien een zadel wat mij kan helpen om beter te blijven zitten, met bijv. veel kniewrong o.i.d.?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Slechte rug ruiter, speciaal zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 08:47

Is een westernzadel een optie?

Charlottte

Berichten: 2653
Geregistreerd: 24-12-07
Woonplaats: Simpelveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 08:48

Hier ben ik ook erg benieuwd naar, ik heb ook een scoliose echter ben ik er in 2005 aan geopereerd en heb nu ongeveer al mijn borstwervels vast staan...

LittleRose

Berichten: 2738
Geregistreerd: 18-04-05
Woonplaats: Flakkee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-11 08:50

Westernzadel is geen optie, heb echt een dressuurpaardje :o

@ Charlotte: jeetje zo'n operatie is wel heftig! Heb je er nu wel minder last van?

Charlottte

Berichten: 2653
Geregistreerd: 24-12-07
Woonplaats: Simpelveld

Re: Slechte rug ruiter, speciaal zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 08:51

Nee ik heb alleen dat mijn onderrug overbelast wordt doordat boven niets meeveert, de onderrug vangt dus alle klappen op.
Voor de rest heb ik alleen soms een moe gevoel als ik lang dezelfde houding heb...
Voor mijn operatie had ik nergens last van, maar moest echt geopereerd worden ( was toen 12 ) omdat ik rond de 60 graden zat !!!
Wat jammer is, is dat ik nu aan een kant een " bochel " heb en de andere kant een beetje ingedeukt is..

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 08:54

LittleRose schreef:
Westernzadel is geen optie, heb echt een dressuurpaardje :o


Rij je wedstrijden of rij je recreatief?
Is een westernzadel per definitie een no-go, of denk je dat een dressuurpaard niet met westernzadel gereden kan worden? Heb je het al een keer geprobeerd?

MelanieB

Berichten: 25871
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 08:54

Ik heb een stubben zadel met biomex zitting, dit ontlast je ruggengraat. En hij heeft flink wat wrong wat ook erg fijn zit. En stroevig leersoort waardoor je goed stevig zit.
Ik heb best snel last van mn rug en dit helpt wel, heb iig een stuk minder last met dressuurrijden. :j
Het is dat je niet zo dichtbij woont anders had je het wel mogen uitproberen haha.

Angela

Berichten: 25692
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 08:55

Ook als je rug niet helemaal is zoals het zou moeten zijn, kun je goed leren zitten, en door de juiste spieren te gebruiken je rug heel erg ontlasten. Ik denk dat je niet zozeer het zadel moet gaan bekijken, maar in eerste instantie de les die je krijgt. Heeft je instructeur ervaring met ruggen die niet goed zijn? Zo nee, ga eerst op zoek naar instructie die dat wel heeft, en jou kan begeleiden om je lijf juist te gebruiken, en daarbij ook je paard in het oog kan houden.

linda_arnold
Berichten: 3326
Geregistreerd: 29-05-05
Woonplaats: Ootmarsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 08:55

Ik heb geen ervaring met jou ziekte, maar kan me wel voorstellen dat je op een dressuurzadel beter zit dan op een spring of veelzijdigheidszadel waar je meer een zelfstandige zit op ontwikkelt.

Wrongen en een diepere zit geven je meer een gedwongen zit, maar is die gedwongen zit ook haalbaar/zitbaar met jou TS?

Westernzadel is denk ik qua zit niet echt een optie, imo kun je daar onbewust zo onderuit gezakt in gaan zitten dat je daar nog rug problemen van krijgt ;)

Pinda_Dipje
Berichten: 3464
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Oene

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 08:55

Ik denk dat je het verhaal gewoon eens voor moet leggen bij een goede zadelpasser, en het consult moet combineren met dat van een (dieren)fysiotherapeut bijv. Zodat er een totaal beeld ontstaat van jouw wensen, de pasvorm voor jouw paard & de mogelijkheden om jullie samen met zo min mogelijk problemen weer op de rails te helpen.

Ik heb zelf na een val scheve rugwervel & een knie die regelmatig ontwricht bij onverwachte beweging. Ik was erg gebaat met een dressuurzadel dat meer vrijheid bood, terwijl de wrongen juist zo iets zijn aangepast dat mijn knie op zn plek wordt gehouden. Zonder gedwongen te worden in een houding, kan ik nu gewoon moeiteloos rijden zonder mijn paard in de weg te zitten. Een kleine aanpassing kan al heel veel doen, echt!

LittleRose

Berichten: 2738
Geregistreerd: 18-04-05
Woonplaats: Flakkee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-11 09:01

Allemaal bedankt voor de reacties :)!

Ik ben inderdaad ook aan het trainen om correct te zitten, echter wanneer je een scheve rug hebt is het erg moeilijk recht te zitten omdat je dan juist het idee hebt dat je scheef zit.

@ MelanieB: ik zal is gaan kijken naar dit zadel, wellicht dat iemand die ik ken er toevallig zo eentje heeft.

@ Charlotte: dat is wel erg vervelend, kan me voorstellen dat je zo meer last krijgt van je onderrug.

pien_2010

Berichten: 43890
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 09:01

Westernzadel is voor mij geen optie. Krijg dan heel veel last tenminste diegene waarop ik gereden heb tijdens vakantie (zal ook wel kwaliteitsverschil in zitten). Ik heb nu een equistor David Whispelaer dressuur zadel en dat is voor mij en mijn paard heel goed. Dan praat je wel over een duur zadel en ik heb hem wel tweede hands kunnen krijgen maar dat zal moeilijk zijn. De duurdere dressuurzadels zijn vaak wat fijner voor slechte ruggen. (Het kost wat maar dan heb je ook wat :+ ).
Met ostheopaat (een keer per maand), pijnstillers, fysiek verder weinig doen en goed zadel weet ik het aardig te redden. Ik rijd bijna elke dag. Ik ben al wat ouder dus de scoliose klachten zijn bij mij uitgegroeid tot echte slijtage in de rug. Ik heb op veel plekken amper nog mijn wervel schijven dus ik zit vaak tegen hernia aan. Dat is verschrikkelijk pijnlijk. Ook met het kopen van mijn paard heb ik gekeken en bewust gekozen voor een paard met verende gang en die weinig op gooit. Omdat ik graag dressuur rijd en dus altijd doorzit in de bak is dat wel belangrijk. Alleen buiten rijd ik licht.
Tja en verder moet je rug in je leven altijd je beste vriend zijn want anders pakt hij je genadeloos terug. Dus altijd beste stoel, beste schoenen, uitgerust zijn, zo min mogelijk stress, niet tillen, korte stukjes poetsen tuinieren enz. It is way of live. En dan kun je ook op oudere leeftijd er nog veel mee doen. Paardrijden is erg goed voor je rug omdat je bespiering sterk is. TEvens moet je altijd goed in balans zitten en dat is ook heel goed. Dus ik zorg (soms veel pijnstillers) dat ik altijd op paard klim om later er soepeler af te komen. Ik ben nooit geopereerd want dat deed je vroeger niet zo gemakkelijk vergeleken met nu. De artsen kunnen nu veel meer.

LittleRose

Berichten: 2738
Geregistreerd: 18-04-05
Woonplaats: Flakkee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-11 09:08

@ pien_2010: Oeh dat klinkt best pijnlijk wat jij hebt. Bij is het dan een stuk minder maar ik kan echt niet elke dag rijden. Ik ga mezelf ook verkrampen waardoor ik er juist meer last van krijg.
Een duur zadel heb ik helaas geen geld voor, ook is het niet mijn eigen paard (verzorgpaard). Maar ik zal inderdaad is gaan kijken naar tweedehands zadels.

Stasja

Berichten: 158
Geregistreerd: 29-06-08
Woonplaats: uithoorn

Re: Slechte rug ruiter, speciaal zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 09:12

Met jou rugklachten heb ik geen ervaring maar ik heb ook een slechte rug die snel stijf is en zeer doet maar ik rij nu met een Wow zadel dat gat echt perfect. Het was wel een inverstering maar ik zit zoveel beter en alsbonus is mijn paaardje ook nog beter gaan lopen. Het is een zadel met lucht en gel dus voor jou en je paard lekker zacht. Er zijn veel mogelijkheden qua zit, kussens, zweetbladen, wrongen enz. Bij een goede zadelpasser kan je die proberen op je eigen paard. Succes ermee, ik hoop dat je snel weer lekker kan rijden!

LittleRose

Berichten: 2738
Geregistreerd: 18-04-05
Woonplaats: Flakkee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-11 12:07


barbar

Berichten: 4889
Geregistreerd: 26-06-06
Woonplaats: nieuw-vennep

Re: Slechte rug ruiter, speciaal zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 12:26

ook ik heb een slechte rug maar heb ook verder geen ervaring met jou ziektebeeld.
ik heb nu 2 keer een hernia gehad en heb een versleten tussenwerfelschijf.
ik rij sinds kort met barebackpad en heb hier ook les mee om mijn torso te versteviggen, tot nu toe lijkt dit voor mij de oplossing, ik rij hier 1 a2 keer in de week mee, verder met gewoon zadel.
ik heb ooit met een gel seadsaver over mijn zadel gereden, naar mijn idee hielp die alleen tegen zadelpijn als je erg lange ritten maakt, maar deze uit jou link lijkt een heel stuk dikker dus kan miss wel bepaalde bewegingen opvangen.

delerium
Berichten: 22384
Geregistreerd: 03-09-05

Re: Slechte rug ruiter, speciaal zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 12:51

RT-P -> aangepast rijden

Patriciavt

Berichten: 11405
Geregistreerd: 16-07-05
Woonplaats: Almere

Re: Slechte rug ruiter, speciaal zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 12:54

Ik denk dat een WOW zadel misschien ook nog wel een optie is voor jou. Deze veert helemaal mee met het paard en is per luchtkamer aan te passen. Het is in het begin even wennen (veel beweging doordat het zadel helemaal meebeweegt) maar als je eraan gewend bent veer je heel fijn mee in de beweging van je paard. De kniewrongen zijn echt heel fijn, ongedwongen maar wel met veel steun en het leer kun je zelf kiezen, ik had ook iets stroef leer.

LittleRose

Berichten: 2738
Geregistreerd: 18-04-05
Woonplaats: Flakkee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-11 13:11

Bedank weer voor de reacties :D ik ga is op internet zoeken naar een WOW zadel!

Stasja

Berichten: 158
Geregistreerd: 29-06-08
Woonplaats: uithoorn

Re: Slechte rug ruiter, speciaal zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 16:05

Zou ik zeker doen, ik heb er veel plezier van! Als je echt besluit er eentje aan te schaffen en je bent opzoek naar een goede zadelfitter laat maar weten.

tljrtos
Berichten: 2501
Geregistreerd: 16-10-09
Woonplaats: Overloon

Re: Slechte rug ruiter, speciaal zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 21:55

Ik heb niet het hele topic gelezen,maar iemand raadde mij een flexquality zadek aan en het scheelt echt !Nog niet fantastisch,maar welk beter !!Mijn volgende paard wordt er wel één met vlakke gangen !!!

aukjegm

Berichten: 833
Geregistreerd: 19-02-05
Woonplaats: Utrecht/St. Oedenrode

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 22:51

Momenteel ben ik uit de running door een hernia en wil preventief (er is nog een tussenwervelschijf zwak) kijken of je, je rug wat kunt verlichten met "aangepast" zadel.

Ik heb al wat op internet gekeken en ik vroeg me af of mensen ervaring hebben met:
- Flex Quality
- Hulsebos
- Stubben Biomex
- Luc Childeric (ga ik op mijn stal nog navraag naar doen)

Natuurlijk is het nooit mogelijk de schokken op te vangen die je tussenwervelschijven nou eenmaal krijgen. Maar wellicht hebben deze zadels wel iets van schokabsorberend mechanisme in het zadel? Hebben mensen ervaringen met zulke zadels?

tljrtos
Berichten: 2501
Geregistreerd: 16-10-09
Woonplaats: Overloon

Re: Slechte rug ruiter, speciaal zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 22:56

Persoonlijk vind ik de flexquality een prettig zadel voor mijn rug.Ik wil tzt wel een paard met wat vlakkere gangen.En ik ken iemand(persoonlijk) die versleten heupen had en een operatie jaren heeft kunnen uitstellen door een flexquality zadel te gebruiken.Je woont niet al te ver hier vandaan en je mag 'm best een keer komen proberen hoor !

aukjegm

Berichten: 833
Geregistreerd: 19-02-05
Woonplaats: Utrecht/St. Oedenrode

Re: Slechte rug ruiter, speciaal zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 22:59

Dat zou wel super zijn!
Echter moet ik daar nog even een paar weken mee wachten, kom momenteel nog niet op een paard, haha!
Maar als dan het aanbod nog steeds geldig is kom ik graag een keer langs. :)

MelanieB

Berichten: 25871
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 22:59

Ik heb een stubben zadel met biomex en vind dit erg fijn, is ook speciaal om je ruggenwerfel te ontlasten, moet zeggen dat ik minder pijn in mn rug heb dan dat ik met mn oude kentaur heb met gewone zitting. :j

Mocht je m willen uitproberen kan dat hoor op mn paard,Aukjegm. (al heeft mn paard niet hele vlakke gangen :)) Maar het zadel zit super vind ik. )