Slechte rug ruiter, speciaal zadel?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
aukjegm

Berichten: 833
Geregistreerd: 19-02-05
Woonplaats: Utrecht/St. Oedenrode

Re: Slechte rug ruiter, speciaal zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 23:02

Graag, hoe meer hoe beter! Wil toch een beetje een weloverwogen keuze maken.. dus zou super zijn! :)

tljrtos
Berichten: 2501
Geregistreerd: 16-10-09
Woonplaats: Overloon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 23:05

Straks kun je door heel Nederland gaan proefrijden !!!Hier hoef je trouwens ook niet perse een paard mee te nemen hoor ! :D

aukjegm

Berichten: 833
Geregistreerd: 19-02-05
Woonplaats: Utrecht/St. Oedenrode

Re: Slechte rug ruiter, speciaal zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 23:07

Hahaha ja dagje Nederland, ook best interessant! :D
Het is voor een goed doel he! :)
Ik ga het jullie laten weten als ik weer kan rijden, super van jullie!! :)

MelanieB

Berichten: 25871
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Re: Slechte rug ruiter, speciaal zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 23:16

Haha hier heb ik ook een paard staan dus die kan je gebruiken, heeft alleen niet al te vlakke gangen (ook niet heel hoog hoor)

aukjegm

Berichten: 833
Geregistreerd: 19-02-05
Woonplaats: Utrecht/St. Oedenrode

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 23:20

Top! +:)+ Mijn eigen paard is ook aan de grote kant en niet super vlak, dus is niet erg.. Mijn rug moet er toch aan gaan geloven! :D

Maar gaan een beetje off topic straks! :)

LittleRose

Berichten: 2738
Geregistreerd: 18-04-05
Woonplaats: Flakkee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-11 13:33

Heb zelf ook nog zitten kijken naar een gelpad voor op het zadel, een BR therapeutic soft gel seat saver.

Ga deze denk binnenkort kopen, gezien dit iets goedkopere oplossing is dan een nieuw zadel ;).

Dientje_Yara
Berichten: 681
Geregistreerd: 23-01-08
Woonplaats: De Zilk

Re: Slechte rug ruiter, speciaal zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 23:13

Interesant topic
mijn vijfde tussenwervelschijf is dunner dan de rest hierdoor heb ik vooral bij stress last van, soms gaat het weken goed en dan ineens
bij mij gaan dan mijn rugspieren de boel overnemen waardoor ik bijna niet rechtop kan staan de spieren staan helemaal strak, train al een aantal jaar bij de fysio vooral mijn buikspieren zodat die t roer over kunnen nemen

nu heb ik een jaar niet gereden wegens overlijden pony en aanschaf jong paard
er is weinig tot geen verschil qua wel of niet rijden
wel maakt t uit op welk zadel ik zit hoe meer gedwongen hoe beter naar mijn idee, ik reed altijd op buikspieren en trainde daar ook gericht op
ikzelf zit erg lekker op een anatomica en een isabelle werth
ik ga dit even in de gaten houden. misschien heb ik er straks wat aan

babygirlxx
Berichten: 141
Geregistreerd: 22-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 08:40

hulsebos zal ik niet aan beginnen wij hebben er 3 gehad allemaal scheef en niet goed voor de paarden rug.
wel is het een fijn zadel met zachte zit maar je word er wel in een bepaalde houding gedwongen.
maar als je ook wat goeds wil voor je paard zijn rug begin dan niet voor hulsebos,
bij ons willen de zadelmakers ze niet eens hebben als je het zadel wil inruilen.
en ze zijn er niet over te spreken

luve_rozes

Berichten: 988
Geregistreerd: 27-06-07

Re: Slechte rug ruiter, speciaal zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 09:00

Er zijn tegenwoordig ook instructeurs (trices) die je bewuster van je eigen lichaam leren paardrijden. Zodat je zelf beter met je 'beperking' richting het rijden en het paard om kan gaan, ten voordele van beiden. Omdat wat jezelf toch compenseert, je paard kan gaan spiegelen. Een zadel kan daar een onderdeel van zijn, het lekker rijden, maar denk dat deze instructie nog meer voordelen biedt.

SharonvB
Berichten: 26
Geregistreerd: 26-01-10
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 19:51

Ik heb ook hetzelfde en heb een kieffer en anatomica zadel en met deze zadels heb ik zowat nooit meer last van mn rug :)

Erwin89

Berichten: 1152
Geregistreerd: 26-06-11
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 11:12

Mischien is een dressuurzadel wel wat. Ik heb pas geledenen een dresuurzadel gezien en toen ik em zag dacht ik bij mezelf als ik daar op ga zitten dan ga ik er nooit meer er van af. Zag er zo comfortabel uit. _/-\o_

Ninx

Berichten: 14571
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 11:18

Ik ben zelf een rugklant en het enige dat werkt is hulp zoeken voor je houding en de correcte spierontwikkeling.
Ik doe dat met o.a. deze juf: http://www.equuspondus.nl/
Daarbij heb ik gekozen voor een zadel met een open zit, daar ben je beweeglijker in en stelt je in staat in je eigen comfortzone te zitten. En starre, vaste, gedwongen zit is funest.
Ik heb ook mijn wrongen klein gehouden en iets richting VZH laten plaatsen. Daardoor kan mijn bekken mooi blijven staan zoals het staat, wordt het niet door de wrongen in een houding gedrukt, en trekt dat dus ook niet pijnlijk aan mijn rug....
Ik heb het zadel op maat laten maken door Ninon Schutte, en heb nu een zadel voor het leven....

Los van het rijden en het zadel doe ik ook thuis oefeningen.....
Feitelijk heb ik door deze maatregelen nergens meer last van....

ps: wanneer ik iets pittiger ga rijden doe ik een rugbrace om.

karlos1
Berichten: 27
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 17:56

als je echt geen optie meer hebt,
zou ik alsnog wel voor een westernzadel kiezen.
je kan ook leren lekkerder te zitten maar ik weet niet bij wie..
veel succes er mee en sterkte met je rug!!

bethje31
Berichten: 636
Geregistreerd: 17-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 18:11

Heb zelf ook een hele slechte rug: scoliose en kyfose iets met mijn wervelbogen wat niet helemaal goed zit. Ik heb vooral last als ik ergens lang moet staan, in de auto en als ik veel in verlichte zit moet zitten met springen of zo.
Met dressuurrijden meestal geen last maar dit ligt ook erg aan het paard. Een paard met vlakke gangen en een goed dressuurzadel zorgen er meestal voor dat ik geen last heb.
Ik heb ook trektochten gedaan en dan zaten we vooral op van die heel stevige spaanse trekking zadels. 8 uur in het zadel en toch geen pijn in mijn rug. Het waren zadels waar je echt heel erg vast in zat, van Podium maar ook van andere merken. Kan er even niet opkomen.
Maar goed trekkingzadel is geen optie voor jou aangezien western het ook niet is. Anders misschien een Spaans zadel?
Rij nu gewoon een veelzijdigheidszadel van Zaldi op een Fries. Gaat ook prima eigenlijk, vrijwel geen last van mijn rug..
Ik krijg wel altijd opmerkingen van mijn instructeur, doe je schouders nou eens naar achteren en je rug nou eens recht! Ehmm nou dat gaat dus niet! Rechter dan dit gaat het niet worden haha.

tljrtos
Berichten: 2501
Geregistreerd: 16-10-09
Woonplaats: Overloon

Re: Slechte rug ruiter, speciaal zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 18:23

Ben je er inmiddels al uit ?

Annemaarel
Berichten: 96
Geregistreerd: 28-09-10
Woonplaats: Goes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 18:28

Ik heb een stubben zadel, heb ook last van scoliose,
weet zo even niet uit m'n hoofd welk soort het was maar
ik heb geen last meer van men rug :)

Fjord29

Berichten: 140
Geregistreerd: 23-05-10
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 10:14

Ik heb ook behoorlijk wat rug problemen. Paar weken geleden heb ik een dressuur zadel van MSFC aangeschaft. Zelf ben ik er behoorlijk tevreden over. Voor t paard is het ook een fijn zadel (extra breed kussenkanaal, en zachte kussens) de zit is ook erg zacht, met veel steun. Mijn paard is er een stuk beter door gaan lopen, en ik kom relaxer van het paard af.

aukjegm

Berichten: 833
Geregistreerd: 19-02-05
Woonplaats: Utrecht/St. Oedenrode

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 14:35

Ik heb uiteindelijk gekozen voor een Luc Childeric, erg fijn zadel!!
Super van de mensen hier op bokt dat ik het een en ander uit mocht proberen!!! +:)+

welshfan97

Berichten: 1989
Geregistreerd: 27-11-11

Re: Slechte rug ruiter, speciaal zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 01:20

super dat je een fijn zadel gevonden hebt!
ik zelf heb ook scoliose en doe aan oefentherapie (mensendieck) dat helpt me heel erg met het bewust zijn van m'n houding en dus weet ik (steeds beter) hoe ik dingen moet doen (dagelijkse dingen, maar ook met paardrijden).
laat misschien ook een keer je paard nakijken, mijn pony was zo gaan lopen dat hij niet voelde dat ik scheef ben, maar daardoor zat zijn rug vast. hij is een tijd geleden behandeld en loopt sindsdien weer super. oja als je goed op de houding let blijft je paard ook los in de rug en daar heb je alleen maar profijt van.

het zijn maar tips, misschien heb je er wat aan.