werking "verende" stijgbeugels & knieklachten ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ikke_draver
Berichten: 704
Geregistreerd: 26-11-10
Woonplaats: ergens in een kartonnen doos onder de brug

werking "verende" stijgbeugels & knieklachten ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-11 16:55

ik zou graag willen weten of het inderdaad zo is dat die stijgbeugels met vering goed is voor je knieen.

en als het kan eventueel ook de voor / nadelen ??

Kitano

Berichten: 331
Geregistreerd: 02-02-08

Re: werking "verende" stijgbeugels & knieklachten ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 16:57

ik had tijdens het rijden ook altijd zeren knieën, ik heb toen ook verende stijgbeugels gekocht en bij mij heeft het heel goed geholpen, nooit meer last gehad!

ikke_draver
Berichten: 704
Geregistreerd: 26-11-10
Woonplaats: ergens in een kartonnen doos onder de brug

Re: werking "verende" stijgbeugels & knieklachten ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-11 16:58

mag ik vragen welke stijgbeugels jij dan hebt ?

en heb je eventueel ook een plaatje zodat ik kan zien hoe het er uit ziet ?

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 16:59

Ik durf het niet te zeggen, want ik heb geen knieproblemen, maar ik had endurance "flex" beugels met een soort verend zooltje erin, en vond het iig héérlijk rijden!

Kitano

Berichten: 331
Geregistreerd: 02-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 17:00


ikke_draver
Berichten: 704
Geregistreerd: 26-11-10
Woonplaats: ergens in een kartonnen doos onder de brug

Re: werking "verende" stijgbeugels & knieklachten ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-11 17:02

@ Daphne_horse

zulke heb ik inderdaad net gezien ! kun je die vering ook cerstellen of is dat gewoon 1 stand ?

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 17:02

Afbeelding

Deze had ik

Kitano

Berichten: 331
Geregistreerd: 02-02-08

Re: werking "verende" stijgbeugels & knieklachten ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 17:03

is gewoon 1 stand, maar ik heb er echt heel veel baat bij gehad :j

ikke_draver
Berichten: 704
Geregistreerd: 26-11-10
Woonplaats: ergens in een kartonnen doos onder de brug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-11 17:06

Daphne_horse schreef:
is gewoon 1 stand, maar ik heb er echt heel veel baat bij gehad :j



ohw oke ik ga ff kijken of ik ze ergens een keertje kan lenen van iemand uit de buurt om t uit te proberen.


@ stef ik denk niet dat dat wat voor mij is omdat ik namenlijk een vzh of en dressuur zadel heb en ik wel gewoon dresuur rij op het moment dat mijn knuieen het aan kunnen.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: werking "verende" stijgbeugels & knieklachten ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 17:08

zolang je geen wedstrijden rijdt kan je dergelijke beugels ook gewoon aan een vzh of dress zadel doen :j alleen opsteken wordt wat lastig ;)

ikke_draver
Berichten: 704
Geregistreerd: 26-11-10
Woonplaats: ergens in een kartonnen doos onder de brug

Re: werking "verende" stijgbeugels & knieklachten ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-11 17:14

dat is waar !

dat opsteken is niet zo'n probleem. meestal leg ik ze kruislings over het zadel ( wel een doek ertussen )
dus wel te doen zegmaar...

amber2588

Berichten: 571
Geregistreerd: 30-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 17:16

Ik heb sinds een aantal weken gpg adapters (promech) aan m'n beugels, en het helpt echt. Ik had ze gekocht omdat ik een probleem met m'n voet heb, maar ik merk dat ik ook veel minder last van m'n knieen heb, ze worden veel minder snel stijf en pijnlijk, en ze kraken na het rijden ook bijna niet meer.
Ik heb eerst ook naar verende beugels gekeken, maar een groot voordeel van dit systeem (gpg heeft trouwens ook beugels met dit systeem ingebouwd) vind ik toch wel dat je de vering zelf in kunt stellen.

Opsteken is inderdaad wat lastiger, ook omdat je beugelriem nu veel korter is, maar het wil hier nog wel mee.

ikke_draver
Berichten: 704
Geregistreerd: 26-11-10
Woonplaats: ergens in een kartonnen doos onder de brug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-11 18:44

amber2588 schreef:
Ik heb sinds een aantal weken gpg adapters (promech) aan m'n beugels, en het helpt echt. Ik had ze gekocht omdat ik een probleem met m'n voet heb, maar ik merk dat ik ook veel minder last van m'n knieen heb, ze worden veel minder snel stijf en pijnlijk, en ze kraken na het rijden ook bijna niet meer.
Ik heb eerst ook naar verende beugels gekeken, maar een groot voordeel van dit systeem (gpg heeft trouwens ook beugels met dit systeem ingebouwd) vind ik toch wel dat je de vering zelf in kunt stellen.

Opsteken is inderdaad wat lastiger, ook omdat je beugelriem nu veel korter is, maar het wil hier nog wel mee.



heb je ook een foto ?

enne zitten er ook andere "nadelen" aan ?

amber2588

Berichten: 571
Geregistreerd: 30-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 20:48

Ik heb zo geen foto van de adapters aan mijn zadel, maar als je op de site van gpg kijkt, staan er ook wel foto's op waar je kunt zien hoe het er aan zit: http://www.gpgstirrups.com/newsdesk_info.php?newsdesk_id=10&language=nl

Het voordeel is dat het gewoon tussen je eigen beugels en beugelriemen past (tenzij je hele bijzondere, dikke beugels hebt). Ze verkopen ook beugels waar de vering in verwerkt zit, maar ik vond het juist heel makkelijk om met m'n eigen beugels te kunnen werken, want ik rij ook met scheve blokjes.

Een klein nadeel is dat het even kan duren voordat je ze helemaal naar wens ingesteld hebt (dat moet tijdens het rijden, dus je staat in het begin steeds weer stil om ze toch nog wat strakker of losser te zetten... :+ ), maar zelfs dat is niet echt een groot nadeel.

Ik zag je andere topic ook. Ik heb, om andere redenen, ongeveer dezelfde klachten, plus een slechte rug+bekken. Ik heb een tijd gehad dat ik echt nog maar twintig minuten kon rijden voordat ik helemaal verkrampte en dan nog twee dagen zoveel last had dat ik bijna niet kon slapen van de pijn. Ik heb nu een zadel met een redelijk diepe zit, wel een vzh zadel, maar dressuurgericht (kieffer aachen). Door die zit kan ik met lange beugels rijden, maar het zadel heeft niet zoveel kniewrong dat mijn benen echt in een bepaalde houding gedwongen worden. Daarnaast heb ik schuine blokjes in m'n beugels en nu dus adapters, en ik kan zeggen dat het echt verschil maakt. Het heeft ook echt wel wat gekost, maar ik kan weer rijden, zonder dat ik halverwege als een zak aardappels op m'n knol zit of nog dagen last heb... :j

ikke_draver
Berichten: 704
Geregistreerd: 26-11-10
Woonplaats: ergens in een kartonnen doos onder de brug

Re: werking "verende" stijgbeugels & knieklachten ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-11 19:46

bedankt voor de reacties !

ik kan nu van een kennis een paar beuigels lenen waar de vering in verwerkt zit.
en ze zijn een beetje zoals een ijslander beugel ( met zo'n buiging er in )
en ik ga die eens proberen !

Revanches

Berichten: 25680
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: *Ergens in de Achterhoek!!!!*

Re: werking "verende" stijgbeugels & knieklachten ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 22:21