vastgezette enkel, speciale beugels

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mieke93

Berichten: 495
Geregistreerd: 11-09-10

vastgezette enkel, speciale beugels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-11 22:26

Dag allemaal,

Ik ben 18 en heb in juli mijn enkel laten opereren. Mijn sprongbeen is vastgezet met een schroef. Die schroef is er door complicatie's na de operatie terug uitgehaald. Ik heb ondertussen nog niet opnieuw gereden maar vrees dat ik mijn manier van rijden toch zal moeten aanpassen.
In een ander topic zag ik een link naar deze speciale beugels: http://goedhard.nl/N_frame.html?http:// ... _home.html

Als het nodig is ga ik me deze wel aanschaffen denk ik (ookal zijn ze zo niet goedkoop)

Mijn grote vraag: weet iemand mij hier meer info over te geven? Heeft iemand hier ervaring mee?

*\o/*

JoyceR

Berichten: 81
Geregistreerd: 12-06-10
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 13:17

Sorry, ik was ook benieuwd omdat ik mijn sprong-gewricht verbrijzeld heb, maar jouw link komt op een onoverzichtelijke pagina uit dus ik kan ze niet vinden...

romeorowan

Berichten: 2751
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Asperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 19:35

Ik heb o.a. een triple artrodese aan beide voeten gehad, wat er op neer komt dat bij mij de onderste spronggewrichten zijn vastgezet. Hierdoor kan ik niet meer zijwaarts zwikken, maar op en neer kan nog wel.
Ik rijd western met gewone westernbeugels en dat gaat prima.

nancyimka

Berichten: 837
Geregistreerd: 27-11-04
Woonplaats: leiderdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 22:31

@Womeorowan, een triple artrodese is wel heel anders als je hele enkel vast zetten. Ik weet uit mijn ervaring dat het afwikkelen van mn enkel erg pijnlijk was (uiteindelijk weet ik nu waarom hij was niet goed vastgegroeit en dus weer losgebroken). Dus je voet in een beugel en daar kracht op zetten lijkt me ook niet heel lekker ik heb ook zitten zoeken op internet en idd ook op deze site en kwam deze beugels tegen....

Afbeelding Deze beugels ga ik denk ik uitproberen als ik straks weer mag gaan paardrijden na mn operatie van 16 januari...

Ik rij nu met gpg beugels maar merk daar weinig verbetering mee, rij er trouwens al jaren mee maar kan niet zeggen dat het een verademing is

romeorowan

Berichten: 2751
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Asperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 23:31

Ik realiseer me dat vastzetten van de enkel en een triple artrodes verschillende dingen zijn.
Doordat ik western rij en 'gewoon' blijf zitten in het zadel en dus niet hoef te lichtrijden, heb ik veel minder druk op de enkels en knieen. Voor mij was het engelse rijden funest. De knieen moesten in een positie die voor mij niet haalbaar is, hakken uitdrukken en tenen naar binnen, het was alsof mijn benen gebroken waren als ik af moest stappen.

nancyimka

Berichten: 837
Geregistreerd: 27-11-04
Woonplaats: leiderdorp

Re: vastgezette enkel, speciale beugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 23:34

Haha ja idd ik kan dat ook niet hoor. Ik heb ook een western zadel maar ook daar kreeg ik pijn mn enkels en knieen misschien na de volgende operatie niet meer... En kan ik ook weer lekker gaan rijden wie weet

romeorowan

Berichten: 2751
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Asperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 09:34

Dat hoop ik ook voor je.
Van mijn rechtervoet heb ik praktisch geen last meer, maar mijn linkervoet is lang niet zo goed gelukt en hieraan heb ik verschillende dingen die me af en toe flink pijn doen. Maar dan nog moet ik zeggen dat ik erg blij ben met de operaties.
Waar ben en wordt jij geopereerd?

nancyimka

Berichten: 837
Geregistreerd: 27-11-04
Woonplaats: leiderdorp

Re: vastgezette enkel, speciale beugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 21:53

Heb jij ook een enkel artrodese of aan allebij de voeten een triple artrodese? Ik heb aan mn rechterkant een triple artrodese en een enkelprothese en aan de linkerkant een mislukte enkelartrodese en een goed gelukte triple artrodese. Ik word in Nijmegen geopereerd hier in Leiden wilde ze me niet helpen met mn knieën en met mn enkels duurde het ook maar en kwam geen steek verder. Nu word ik geopereerd in het Radboud ziekenhuis

romeorowan

Berichten: 2751
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Asperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 22:51

Ik heb aan beide voeten triple artrodese, doornemen en heffen eerste straal, correctie van de tenen en achillespees verlenging. Ik ben geopereerd in de Maartenskliniek in Nijmegen door dr. Louwerens.

nancyimka

Berichten: 837
Geregistreerd: 27-11-04
Woonplaats: leiderdorp

Re: vastgezette enkel, speciale beugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 22:56

Oke dan ben jij door mijn "buurman" arts geopereerd hihi. Ik ben geopereerd door dokter De Waal-Malenfijt

PinkyPie

Berichten: 665
Geregistreerd: 13-03-10
Woonplaats: West Maas & Waal

Re: vastgezette enkel, speciale beugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 21:52

Heej allemaal, ik lees even mee, vind het wel interessant. Ik heb in 2009 een auto-ongeluk gehad waarbij ik een graad III luxatie van de talus met ernstig weke delen letsel heb opgelopen. Mijn enkel is naar buiten en omhoog geklapt en was voor 2/3 gebroken. Het was ook spannend of ik mijn voet kon behouden. Tevens had ik zenuwuitval onder mijn voet, wat gelukkig wel weer is verbeterd. Ik ben in Edinburgh, Schotland (daar gebeurde het ongeluk) geopereerd en er zijn 2 grote schroeven in mijn enkel gezet. Op de laatste CT scan is ook weer een (nieuwe ?) breuklijn te zien en ik sta nu op de wachtlijst voor een second opinion bij dr Swierstra of Louwerens in de Maartenskliniek in Nijmegen om te kijken óf en zo ja, wat er aan gedaan kan worden. Ik ben dus heel benieuwd naar jullie ervaringen met arthrodeses of enkelprothesen.... Zijn het zware operaties en hoe lang was je herstel tijd ? Na het ongeluk mocht ik 8 weken niet belasten en toen heeft het alles bijelkaar ongeveer een jaar geduurd voordat ik weer normaal kon lopen. Ik heb nu aangepaste zooltjes in mijn schoenen ,maar heb nog steeds veel pijn- en stijfheidsklachten.

nancyimka

Berichten: 837
Geregistreerd: 27-11-04
Woonplaats: leiderdorp

Re: vastgezette enkel, speciale beugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 23:06

Ik kan je niet echt iets vertellen over de artrodese van de hele enkel aangezien het bij mij gewoon nooit goed vast gegroeit is en door het te gaan belasten steeds weer wat losser is gaan zitten. En nu dus weer gewoon beweging geeft. Dus een eerlijk antwoord voor een artrodese heb ik niet aangezien het bij mij niet gelukt is. Ik heb wel een artrodese in mn onderste sprong gewricht en dit is wel goed gelukt. Ik heb daar niet heel lang last van gehad maar goed die ingreep is minder ingrijpend als een hele enkel vast zetten. De enkelprothese vond ik veel beter gaan. Ik mocht toen twee weken niet belasten en daarna gaan lopen. Wat een hel, maar iedere dag na de dag dat ik mocht gaan beginnen met lopen ging het iets beter en al snel ging het super. Iets wat ik na mn artrodese maar niet merkte dat het uiteindelijk wat beter ging. Uiteindelijk niet vreemd aangezien het niet vast zit.

Ik had liever aan mn linkerkant ook een prothese gehad maar daar was mn enkel en te slecht voor en gezien ik bij de paardjes een grotere kans heb om een misstap te maken vond de dokter het een te groot risico om twee prothese's te plaatsen zo kort achter elkaar. Ook omdat een enkelprothese maar een keer geplaatst kan worden daarna kun je niet anders als vast zetten. Maar vast is ook vast bevalt het niet kun je niet meer terug...

Succes met je beslissing, en ben wel benieuwd wat jij uiteindelijk gaat beslissen

Mieke93

Berichten: 495
Geregistreerd: 11-09-10

Re: vastgezette enkel, speciale beugels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-11 22:06

Aangezien de dokter me 'verplicht' heeft om dringend wat meer te gaan bewegen, ga ik de beugels kopen. Denk niet dat ik er spijt van ga hebben (hopelijk)

Ik laat jullie mijn ondervindingen wel weten als het zover is :D

nancyimka

Berichten: 837
Geregistreerd: 27-11-04
Woonplaats: leiderdorp

Re: vastgezette enkel, speciale beugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 22:07

Spannend ben benieuwd :) Ik heb vandaag wel even gereden alleen gestapt en met veel te lange beugels maar wat is het heerlijk om weer even op je paardje te zitten

taverno

Berichten: 4217
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Zoetermeer Aladin in Stompwijk

Re: vastgezette enkel, speciale beugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 22:13

Ik heb ook last van mijn enkel en waarschijnlijk wordt die ook vastgezet.
Ik rijd met de flexridebeugels(bij goedhard vandaan)en ben er zeer tevreden over.
Alleen weet ik natuurlijk niet of dat ook zo is als de enkel vast zit.

Mieke93

Berichten: 495
Geregistreerd: 11-09-10

Re: vastgezette enkel, speciale beugels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-11 22:34

Ik ga hopelijk morgen nog eens rijden, na vijf maanden.
Ik ga gewoon beginnen met in stap oefeningen rijden, zal al meer dan voldoende zijn :D

nancyimka

Berichten: 837
Geregistreerd: 27-11-04
Woonplaats: leiderdorp

Re: vastgezette enkel, speciale beugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 14:50

@ Taverno, mijn ervaring is dat je de bal van je voet gebruikt bij het ligtrijden en dat kan dan niet meer omdat dat vast zit. Door de druk die er dan op komt komt er pijn vandaan tenminste dat is mijn ervaring maar mijn artrodese is waarschijnlijk nooit goed vast gegroeit helaas...

Mieke93

Berichten: 495
Geregistreerd: 11-09-10

Re: vastgezette enkel, speciale beugels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-11 16:52

Jeeeeeeeeeeeeej, ik ben gelukkig!
Heb vandaag een kwartiertje rondgewandeld en dat voelde zo goed :D
ik ga me toch de beugels wel aanschaffen waarsschijnlijk.

taverno

Berichten: 4217
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Zoetermeer Aladin in Stompwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 18:40

Fijn joh! :j
Welke beugels bedoelde je ook alweer?

nancyimka

Berichten: 837
Geregistreerd: 27-11-04
Woonplaats: leiderdorp

Re: vastgezette enkel, speciale beugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 21:17

Ik heb ook gereden vandaag, een klein blokje om zonder zadel ging super goed tot ze *^$#&( dr ijzer er weer aftrapte... Dus na dat ik even lekker had gereden en op stal niks meer hoefde te doen moest ik als nog weer onder mn paardje gaan staan om het ijzer er netjes helemaal ondervandaan te halen...

Maar super dat het goed ging, altijd heerlijk om met een goed gevoel van je paardje af te komen!

Shelly21

Berichten: 1766
Geregistreerd: 17-03-11

Re: vastgezette enkel, speciale beugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 17:54

Mooi, heb je de beugels al? ben benieuwd hoe dat zit

Mieke93

Berichten: 495
Geregistreerd: 11-09-10

Re: vastgezette enkel, speciale beugels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-11 18:49

Ik heb ze nog niet, ik heb ze ook nog niet besteld. Waarschijnlijk in januari, want ze zijn niet gratis (spijtig) :D

Shelly21

Berichten: 1766
Geregistreerd: 17-03-11

Re: vastgezette enkel, speciale beugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 19:37

oke ben heel benieuwd haha

Mieke93

Berichten: 495
Geregistreerd: 11-09-10

Re: vastgezette enkel, speciale beugels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-12 16:38

Ik heb ze besteld en heb de betaling gedaan, nu maar afwachten tot het er is. Ik heb de zwarte met warte riemen, maat 43-47 denk ik :D omdat ik voor schoenmaat ook 42-43 heb dacht ik, beter te groot dan te klein :D

Shelly21

Berichten: 1766
Geregistreerd: 17-03-11

Re: vastgezette enkel, speciale beugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 19:10

Ja Hahs ben echt benieuwd lijkt me heel raar :P