Pijn bij bij het rijden...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Quincy1974
Berichten: 137
Geregistreerd: 23-07-10

Pijn bij bij het rijden...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-12 15:24

Ik heb al maanden last van pijn bij het rijden op mijn huidige zadel. Als ik 10 minuten heb gereden, dan heb ik ongelooflijk last van mijn rug en in mijn heup. Van de week heeft iemand naar het zadel gekeken, het zadel ligt perfect op mijn paardje, dochterlief zit er ook hartstikke goed op, maar ik niet. Ik zit te veel naar achteren, kan mijn heup niet naar voren kantelen.
Nu zit ook al een poos mijn rug en heup wat vast, hiervoor moet ik naar een manueel therapeut.

Het duurt nu al zolang, dat ik bang begin te worden dat ik helemaal niet meer kan rijden... Heeft iemand tips?

Anoniem

Re: Pijn bij bij het rijden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 15:28

Hmmmzzzz.... Wat is oorzaak, en wat gevolg?
Heb jij last van je rug en heupen door dat zadl? Of zit je niet goed in dat zadl omdat je last hebt van je rug en heupen?
Heb je daar zelf duidelijk beeld en geluid bij?

En heb je al eens een goede instructeur gevraagd om mee te kijken, bv tijdens een zitles?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 15:33

Of je moet naar een zadel wat meer anatomisch op jouw gericht is.....en natuurlijk ook op paard past..

Anoniem

Re: Pijn bij bij het rijden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 23:42

:j
Mijn lijf protesteert ook als ik met het zadel van Dick rijd. Dat is zo breed dat mijn bekken te ver uit elkaar gedrukt wordt. Zelf het ik een zadel met ladyseat, dat zit precies comfortabeler.

kandell
Berichten: 33
Geregistreerd: 05-01-12

Re: Pijn bij bij het rijden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 00:36

Je moet zorgen dat je een zadel hebt wat bij jullie allebei goed past. Een zadel waar jij zelf fijn op kan zitten is zeker belangrijk, want JIJ moet er pijvrij van kunnen genieten. Maar ook je paard moet een prettig gevoel hebben.

MissyM
Berichten: 83
Geregistreerd: 11-12-11

Re: Pijn bij bij het rijden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 16:59

Misschien dat je ruggenwervel eens bekeken kan worden bij de huisarts. Ik heb lichte vorm van scoliose en daarom vaak wat last van rug en heupen.

Quincy1974
Berichten: 137
Geregistreerd: 23-07-10

Re: Pijn bij bij het rijden...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-12 12:19

Waarschijnlijk is het ook een lichamelijk iets, er komt woensdag een zadelmaker bij, dus ik hoop dat dat uitkomst biedt...
MarijeSmit, kan jij lekker paardrijden en op wat voor zadel doe je dat?

Marjolijnvdh
Berichten: 421
Geregistreerd: 21-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 20:51

Hoi, waarschijnlijk past dit zadel niet bij jouw bouw. Iedereen is anders qua bouw en past dus niet op elk zadel. Misschien is de seat te breed voor jouw bekken, of juist te smal. Misschien zitten de stijgbeugelhaken te ver naar voren of naar achteren voor jou. Dit kan alles te maken hebben met hoe de ruiter/amazone in het zadel zit.
Succes, Marjolijn
www.zadelpasservicelibertad.nl

Quincy1974
Berichten: 137
Geregistreerd: 23-07-10

Re: Pijn bij bij het rijden...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-12 18:04

De zadelmaker is geweest... Er lag een veels te groot zadel op haar rug (18 inch), hij gaat de boom van een 17 inch zadel aanpassen en dan gaan we kijken of het wat is. Het is een Kieffer zadel (nieuw), hopenlijk is dit wat!

hynstefamke
Berichten: 18
Geregistreerd: 29-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 11:31

Hoi,

ik ken je probleem heel goed!
Ik loop ook al meer als 16 jaar met rugklachten,er zit 1 hernia die ze nog niet kunnen weghalen en heb ook veel pijn en stijfheid in mijn onderrug en bekken met rijden.
Vooral nu ik mijn zadel heb laten aanpassen op mijn paard,nu ligt het op mijn paard goed maar ik zit er voor geen meter meer op.Terwel dit altijd wel goed is geweest,maar na het aanpassen niet meer.Krijg enorme pijn in mijn onderrug en bekken en kan ze ook niet goed kantelen,heb juiste het idee dat mijn bekken naar voren kantelen,ook omdat ik een holle rug heb.Doorzitten is een crime en mijn benen liggen ook niet meer mooi stil,wordt ook ontzettend moe in mijn benen na paar minuten doorzitten.
Ik ben nu op zoek naar een ander zadel die ik kan uitproberen en anders weet ik dat het toch aan mijn houding ligt.
Het is zeker heel vervelend,maar ik blijf toch door rijden(soms met brufen in de mik helpt ook goed maar is geen oplossing)
Ik loop dan ook al jaren bij manueel en fysio therapeut.Vanaf december tot april heb ik dry needling behandeling gehad en moet zeggen,heeft zeer goed geholpen,alle stijve spieren zijn weer lekker soepel.misschien is dit een idee????

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Re: Pijn bij bij het rijden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 08:17

Ik heb dat ook gehad, het zadel moet idd ook goed bij de ruiter passen, voor de heupen kan een dressuurzadel bijvoorbeeld belastender zijn dan een vzh of springzadel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 09:47

Zadel past absoluut niet bij jouw, dat dwingt jouw in een houding die niet bij jouw lichaam hoort, ander zadel.....

Fjordo
Berichten: 42
Geregistreerd: 16-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 16:47

Misschien ligt het aan je zit? Maar het kan natuurlijk ook aan het zadel liggen want iedereen zit anders in een zadel, ik zou alles toch even nachecken! :o

JustDream
Berichten: 40
Geregistreerd: 12-07-12

Re: Pijn bij bij het rijden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 17:33

Ik zou het zadel laten controleren, beter koop je direct een nieuwe maar goed (: