Vrijwilligerswerk Gehandicapten manege, wie nog meer?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sonraffie

Berichten: 1286
Geregistreerd: 24-04-09
Woonplaats: Warder, Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 21:22

Ik heb mijn maatschappelijke stage bij een gehandicapten dagbesteding gedaan,
dan moet ik elke donderdag middag van 2 tot 5 met paarden lopen met iemand erop.
en dat geloof ik 7 keer.

ievie

Berichten: 2196
Geregistreerd: 17-03-11
Woonplaats: het Laaaaaaaand van Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 16:47

Lieia schreef:
Hoi,

ik heb me speciaal aangemeld omdat ik ook vrijwilligerswerk ga doen bij een AP manege bij mij aan de overkant! Ze hebben geloof ik 20 paarden/pony's en mensen met verschillende beperkingen, waarvan sommigen wel zelfstandig kunnen rijden en ook hoorde ik dat er wel eens een kindje was die 2 begeleiders had, en dan nog 1 voor het paard!
Als ik het zo lees is het wel lichamelijk hard werken, maar dat vind ik eigenlijk ook wel fijn :). Ben benieuwd hoe ik het geestelijk trek...


Hoi Lieia,
Wat super zeg, dat je jezelf hebt aangemeld om vrijwilliger te worden. Op welke manege ga je vrijwilligerswerk doen?
Waarom zou je het geestelijk niet trekken? Er zullen altijd mensen met verschillende soorten beperkingen zijn (verstandelijk of lichamelijk) en de een erger dan de ander. Ze blijven echter altijd allemaal mensen die genieten van even paardrijden. Denk aan het gemeenschappelijk genieten en dan zal je het vast wel trekken..

Lieia
Berichten: 3
Geregistreerd: 26-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 13:59

ievie schreef:
Lieia schreef:
Hoi,

ik heb me speciaal aangemeld omdat ik ook vrijwilligerswerk ga doen bij een AP manege bij mij aan de overkant! Ze hebben geloof ik 20 paarden/pony's en mensen met verschillende beperkingen, waarvan sommigen wel zelfstandig kunnen rijden en ook hoorde ik dat er wel eens een kindje was die 2 begeleiders had, en dan nog 1 voor het paard!
Als ik het zo lees is het wel lichamelijk hard werken, maar dat vind ik eigenlijk ook wel fijn :). Ben benieuwd hoe ik het geestelijk trek...


Hoi Lieia,
Wat super zeg, dat je jezelf hebt aangemeld om vrijwilliger te worden. Op welke manege ga je vrijwilligerswerk doen?
Waarom zou je het geestelijk niet trekken? Er zullen altijd mensen met verschillende soorten beperkingen zijn (verstandelijk of lichamelijk) en de een erger dan de ander. Ze blijven echter altijd allemaal mensen die genieten van even paardrijden. Denk aan het gemeenschappelijk genieten en dan zal je het vast wel trekken..



Ja ik ben er al een middagje geweest. Als je dan ziet hoe mensen genieten vind ik dat echt leuk! Ik doe het ook voor hen, niet voor mezelf. Ik bedoelde ook vooral dat ik iemand ben die nogal snel z'n oordeel klaar heeft over iemand en ik nouja moeite heb met 'domme' mensen, als ik het even zo mag zeggen. Ik wil hiermee niet zeggen dat de mensen op de manege dom zijn oid. Maar dat is dus iets wat ik los moet laten, misschien is het juist wel een goede uitdaging! Daarom denk ik dat het me geestelijk ook wel kracht gaat kosten! Ik ga iig vrijdagmiddag 2 uurtjes meelopen met iemand en dan hopelijk daarna vaker heen!

Oh en ik ga bij het al eerder genoemde Moedig Voorwaarts in Leiden!

Kirov
Berichten: 136
Geregistreerd: 15-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 14:53

Als er nog mensen zijn die op zoek zijn naar dit soort vrijwilligerswerk in omgeving Alkmaar-Den Helder.... Wij kunnen altijd nog mensen gebruiken. Vanaf 12 jaar.
We hebben echt een hele leuke gezellige groep begeleiders en deelnemers. Meer info staat al een beetje in een eerdere post van mij in dit topic, maar bij interesse zal ik dit uiteraard geven.

1234

Berichten: 11291
Geregistreerd: 27-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-12 15:05

Ik ga na de zomer (vanaf 30 september) waarschijnlijk 6 weken stage lopen bij een gehandicapten manege O:) (In Arnhem)
Nouja ik wil proberen om daar een stage te vinden :P Maar vaak is het lastig om voor zo'n korte periode een stage te doen xD
Iemand ervaring met de BIO manege in Arnhem? :) (http://www.ncpg.nl/)
Ik kan ook kijken of ik stage kan doen bij die manege waar ik vrijwilligerswerk heb gedaan 3 weken lang, maar ik wil graag een bredere kijk hebben, op hoe het op andere plekken gaat :D Maar ik heb het wel als extra keus. Als dit niet lukt, kan ik denk ik wel zeker weten terecht bij de madurodam manege.

Shadow0

Berichten: 43501
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 15:22

Lieia schreef:
Maar dat is dus iets wat ik los moet laten, misschien is het juist wel een goede uitdaging!


Kan idd een hele interessante uitdaging zijn :j Ga er met een open blik naartoe, en observeer de ruiters maar eens een tijdje, daar krijg je vaak veel begrip door. Door op hele specifieke dingen te letten, ga je mensen anders bekijken - en da's ook voor jezelf weer heel waardevol.

Let bv maar eens op: wat vindt iemand leuk, waar hebben ze eigenlijk geen zin in, en waar zie je dat aan? (Vinden ze draven leuk, willen ze graag aandacht van iedereen in het publiek, etc. Wanneer verliest iemand z'n aandacht?)
Kun je zien of iemand iets begrijpt of niet, en hoe voeren ze dat uit? (Dan zul je zien dat sommigen heel goed kunnen praten en dat toch volkomen niet om kunnen zetten in actie, en anderen geven weinig reactie maar doen het uiteindelijk wel prima.)
Hoe reageren ze op spannende dingen, op uitdagingen, overschreeuwen ze graag met stoer gedrag, of raken ze juist in paniek?

Etc. Door echt op dat soort specifieke dingen te letten, vallen je al snel heel veel leuke dingen op, en kun je veel beter begrijpen waarom iemand reageert zoals 'ie doet.

Shona_
Berichten: 721
Geregistreerd: 30-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 07:24

Fantastisch leuk he! Het is inderdaad af en toe best zwaar, maar dat had ik er altijd graag voor over, geweldig hoe de ruiters konden genieten van hun ritje!

Qua afstand/reistijd kon ik het allemaal niet meer bolwerken, anders was ik dit vrijwilligerswerk zeker blijven doen :j !

Lieia
Berichten: 3
Geregistreerd: 26-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 09:45

Shadow0 schreef:
Lieia schreef:
Maar dat is dus iets wat ik los moet laten, misschien is het juist wel een goede uitdaging!


Kan idd een hele interessante uitdaging zijn :j Ga er met een open blik naartoe, en observeer de ruiters maar eens een tijdje, daar krijg je vaak veel begrip door. Door op hele specifieke dingen te letten, ga je mensen anders bekijken - en da's ook voor jezelf weer heel waardevol.

Let bv maar eens op: wat vindt iemand leuk, waar hebben ze eigenlijk geen zin in, en waar zie je dat aan? (Vinden ze draven leuk, willen ze graag aandacht van iedereen in het publiek, etc. Wanneer verliest iemand z'n aandacht?)
Kun je zien of iemand iets begrijpt of niet, en hoe voeren ze dat uit? (Dan zul je zien dat sommigen heel goed kunnen praten en dat toch volkomen niet om kunnen zetten in actie, en anderen geven weinig reactie maar doen het uiteindelijk wel prima.)
Hoe reageren ze op spannende dingen, op uitdagingen, overschreeuwen ze graag met stoer gedrag, of raken ze juist in paniek?

Etc. Door echt op dat soort specifieke dingen te letten, vallen je al snel heel veel leuke dingen op, en kun je veel beter begrijpen waarom iemand reageert zoals 'ie doet.


Ik ben gister met een vriendinnetje meegeweest, en eigenlijk meteen in het diepe gegooid! Ik had verwacht dat ik gewoon even kon kijken maar ik moest al meteen een paard begeleiden! In het begin kreeg ik een paard dat nogal hard wilde lopen (en ik niet haha) en degene die erop zat was een jongen die eigenlijk alles in zijn mond stopte (ook de manen van het paard probeerde op te eten zowat) dus ik vond dat wel lastig om hem te corrigeren, ben totaal niet bekend daarmee. Heb het dus maar even gehouden op; niet het paard opeten! etc. En hij kneep af en toe in mn arm (zeg maar een zelfde actie als op dingen bijten, ben benieuwd of het blauw is haha). Gelukkig werd ik snel omgeruild met die vriendin en kreeg die jongen een speeltje om in te knijpen en op te bijten. Toen had ik iemand die heel netjes op het paard zat, en daar praatte ik ook tegen maar hij lachte steeds en knikte steeds ja, maar pas bij de 4e x praten had ik door dat hij niets anders deed (daarvoor was Ja gewoon een mogelijk antwoord). Nja uiteindelijk ben ik maar ene halfuurtje geweest want vriendinnetje moest eerder weg. Maar was wel echt leuk om zo te doen! Ik ga nu afspreken wanneer ik een 'standaardtijd' ga krijgen, en dan even kijken. Moet even al mijn paardenkennis opfrissen haha! Zo lang al niets mee gedaan, dat ik amper nog weet hoe ik moet zadelen etc.!

ilaan

Berichten: 2434
Geregistreerd: 23-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 11:15

Ben er nu mee gestopt omdat ik in het examenjaar zit en gewoon te druk word. Maar vind het wel heel erg jammer!

Altijd erg gezellig en ook leuke gehandicapten om mee te werken!

1234

Berichten: 11291
Geregistreerd: 27-03-05

Re: Vrijwilligerswerk Gehandicapten manege, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-12 15:04

Ik loop nu weer stage bij de manege voor gehandicapten waar ik vrijwilligerswerk heb gedaan in April :D
Vind het echt nogsteeds super leuk, en de kinderen zijn ook echt leuk <3

MiReRe
Berichten: 1237
Geregistreerd: 23-12-11

Re: Vrijwilligerswerk Gehandicapten manege, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 15:35

Woensdag ga ik voor het eerst proef vrijwillien bij Lis Hartel in Doorn.
Ik wilde dat eigenlijk al heel lang en nu ben ik daar pas vlakbij komen wonen.
Ben benieuwd.

1234

Berichten: 11291
Geregistreerd: 27-03-05

Re: Vrijwilligerswerk Gehandicapten manege, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-12 16:21

Leuk zeg! :) succes!

Batman_Q

Berichten: 45
Geregistreerd: 23-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 17:56

dit lijkt mij nou ook leuk werk om te doen.
Zo help je mens en dier
Heel goed

MiReRe
Berichten: 1237
Geregistreerd: 23-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 01:04

Morgen ga ik voor de 3e keer vrijwilligen.
Het is erg leuk, de sfeer is super relaxed en het heet vrijwilligerswerk, maar voelt helemaal niet als werken.
Ik loop naast een pony tijdens een staprit. Iemand anders houdt de ruiter vast die niet zelfstandig kan rijden.
Een pony poetsen en zadelen en een lekkere wandeling met een kletspraatje is dus mijn "werk".
Een prima excuus om heerlijk van het herfstbos te genieten.

Zondag ben ik nog naar de manege gegaan want het was het jaarlijkse sponsor springen.
Ruiters, vrijwilligers en pony's van de manege en combinaties van buitenaf springen binnen 2 minuten zo veel mogelijk hindernissen om geld op te halen voor de manege. En heel sympathiek initiatief.

Ik heb nog nooit ban mijn leven een springwedstrijd gedaan, maar als ik volgend jaar nog steeds vrijwilliger ben wil ik zéker mee doen!!

isp1995
Berichten: 50
Geregistreerd: 16-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 15:37

Wie weet er toevallig is van een gehandicapte manege in den helder?
Daar staat een paardje Armgard (Aaron) fjord, en zijn oude eigenaar zoekt hem.
groetjes

Liekk
Berichten: 97
Geregistreerd: 05-07-10
Woonplaats: Rotterdam

Re: Vrijwilligerswerk Gehandicapten manege, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 18:00

Super leuk om die filmpjes op de vorige pagina's te zien!
Ik loop nu ongeveer 3 jaar op Manege de Hazelaar in Rotterdam in de rondte. Vindt het heerlijk dankbaar werkt. Geweldig hoe de ruiters weer blij worden als ze een slechte dag hebben en ook werkt het echt als een therapie. Natuurlijk hoort het stalwerk er ook bij, maar het gaat vooral om het begeleiden van de mindervalide tijdens het verzorgen van de paarden en tijdens de lessen. De meeste paarden worden van te voren gepoetst en klaar gezet maar de ruiters die zelf ook kunnen poetsen mogen dit natuurlijk zelf doen als een van de vrijwilligers er bij is. In de les lopen we ernaast en houden we de teugel vast als dit nodig is, ondersteunen ruiters of vaak is een hand over het zadel al een veilig gevoel.

Ik vindt het super werk, en raadt dit echt aan als je bijvoorbeeld werkloos bent. Ookal is het voor 2 uurtjes per week. Veel bedrijven moeten het hebben van hun vrijwilligers.

Joyce03
Berichten: 86
Geregistreerd: 24-07-11
Woonplaats: Emmeloord

Re: Vrijwilligerswerk Gehandicapten manege, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 16:50

Ik heb stage gelopen bij een Kinderboerderij wat een dagbesteding is voor mensen met een (licht) verstandelijke beperking.
Ze hadden hier een Haflinger lopen waar af en toe wel is mee gereden werd met de cliënten. Toen ik er stage liep heb ik dit met de cliënten opgepakt en wat was dit toch leuk zeg! heerlijk hoe je die mensen ziet genieten ervan. Ook zo leuk is dat ze gaan groeien in het rijden als ze het vertrouwen erin hebben gevonden. Sommige cliënten konden al gaan draven, zo leuk!!

hannahaapje

Berichten: 2004
Geregistreerd: 29-08-11
Woonplaats: Prov Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 17:55

Liekk schreef:
Ik vindt het super werk, en raadt dit echt aan als je bijvoorbeeld werkloos bent. Ookal is het voor 2 uurtjes per week. Veel bedrijven moeten het hebben van hun vrijwilligers.


Bij Ariane de Ranitz in Groenekan zijn er ook alleen vrijwilligers en stagiares die meehelpen. Voor meer info stuur een PB zou ik zeggen, ik zit vol verhalen en kan ook een hele hoop vragen beantwoorden. Waarom vrijwilligerswerk voor ruiters met een handicap? Omdat je aardige mensen leert kennen die ook van mensen en paarden houden (de sfeer is SUPER!), omdat je bijdraagt aan een ruiter zijn of haar favoriete uurtje in de week... En hoe meer mensen willen komen helpen, hoe meer ruiters van de wachtlijst af gehaald kunnen worden! Er is plek in de lessen, er zijn pony's beschikbaar, en toch nog steeds zijn er ruiters niet aan de beurt omdat er gewoonweg niet genoeg vrijwilligers zijn. Als je bij mij in de regio woont, stuur en PB! :)

lemanthia

Berichten: 3354
Geregistreerd: 26-03-07

Re: Vrijwilligerswerk Gehandicapten manege, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 22:55

Wij zoeken ook nog steeds vrijwilligers in de achterhoek. Bij spg oost achterhoek. Van autisten tot zwaar gehandicapten tot backriding tot het syndroom van down. Manege bevindt zich in ijzerlo.

Inger1993

Berichten: 182
Geregistreerd: 27-09-13
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 11:22

Superleuk om meer vrijwilliger ervaringen te lezen.
Sinds deze zomer help ik bij stichting horsewise.
Daar kunnen mensen met een beperking/handicap rijlessen krijgen, maar ook paardentherapie, loswerken, coaching of dagbesteding.
En er zijn verschillende groepen waar de clieënten aan kunnen deelnemen zoals de binkengroep of de meidenclub.

Ik ga daar nu ook samen met de eigenaresse en 2 stagaire's een tienerclub beginnen :D.

Lumi

Berichten: 4438
Geregistreerd: 18-03-13
Woonplaats: Arendelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 16:06

Ik ook :)
ik ben nu een jaar vrijwiliger, hele fijne sfeer, en hele lieve ruiters :)

buddy35
Berichten: 29
Geregistreerd: 07-10-13

Re: Vrijwilligerswerk Gehandicapten manege, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 20:37

wat leuk zeg:)

Erwin89

Berichten: 1152
Geregistreerd: 26-06-11
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 12:38

ik doe ook vrijwilligerswerk op een manege voor gehandicapten. doe het al bijna 3 jaar, en bevalt me prima :)

Anoniem

Re: Vrijwilligerswerk Gehandicapten manege, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 22:36

Moderatoropmerking:
Link oproep tot stemmen verwijderd dit is nl niet toegestaan

1234

Berichten: 11291
Geregistreerd: 27-03-05

Re: Vrijwilligerswerk Gehandicapten manege, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-14 22:50

Ik was dit topic uit het oog verloren hahah
Leuk om weer te zien dat er nog meer mensen vrijwilligerswerk doen :D

Ik ben momenteel weer een weekje aan het helpen. Vind het echt weer leuk! :D