Wat leuk, Nadjajump! Is in het begin ook lastig, om ineens les te geven. Dan merk je pas hoe moeilijk het is om de les in leven te houden. Het lijkt allemaal zo simpel als je aan de zijlijn staat haha.
Misschien is het leuk om pictogrammen te matchen? Dat je aan de bakrand pictogrammen hangt en de ruiters krijgen matchende pictogrammen en die moeten ze naar de juiste plek brengen (kan ook met kleuren, maar als ze cognitief wel wat meer kunnen kan je ook bijv. een broodtrommel ophangen en dan moeten zij een picto van boterham daarheen brengen, want die hoort in de broodtrommel).
Of een soort ton neerzetten (of iets anders wat hoog is en je dingen op kan leggen) met daarop dingen zoals ringen of blokjes, dat ze het van klein naar groot moeten leggen of op kleur.
Kleuren matchen of cijfers matchen kan ook. Ik weet niet wat jullie aan materialen hebben, maar wij werkten bijv. ook met pittenzakken met kleuren en cijfers erop. Moesten ze bij de juiste kleur pion gooien.
Of met een hindernisstandaard waar je een hoepel aan vast maakt (met (stro)touwtje ofzo) en dat je met een bal gaat ringgooien. (Je kunt dan de ruiter gewoon helpen door de hand/arm erheen te begeleiden, als hij/zij het niet zelf kan)
Je kunt het zo moeilijk maken als je wilt. Maar de meesten zijn echt wel tot iets in staat. En je houdt het zo ook levendig en ze leren ervan.
Hoop dat je er iets aan hebt
K heb vast nog meer ideeën, dus als je vragen hebt...
(Ik liep/loop stage met paardentherapie dus daar deden we dat soort dingen, ook met jongvolwassenen met ernstig verstandelijke beperking)
Leuk dat dit topic in leven blijft, zelfs na bijna 5 jaar haha.