Bodyprotector na hernia's?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
patpen

Berichten: 2264
Geregistreerd: 16-08-08
Woonplaats: Omgeving Utrecht

Bodyprotector na hernia's?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-12 00:20

Hallo, graag wil ik wel eens weten hoe anderen er over denken!
Ik heb 4 nekhernia's gehad; 3 operatief verwijderd (inclusief 1 tussenwervelschijf verwijderd) en 1 is spontaan genezen. 4 jaar geleden een revalidatietraject doorlopen waar het onderwerp "sporten" ter sprake kwam. Zwemmen mag ik niet (= niet erg, vind ik vreselijk) en via internet ben ik terecht gekomen op een manege voor begeleid paardrijden. Na overleg met het revalidatieteam en de manege een proefles genomen en ik vind het geweldig om (weer) te kunnen rijden. Inmiddels rij ik ruim 3,5 jaar op die manege tot volle tevredenheid. In het begin reed ik op een Tinker van 146 en altijd met iemand aan het halstertouw. Sinds krap 1,5 jaar rij ik op een Irish Cob van 166 en altijd los onder begeleiding van een fysio. Ik rij zowel in de bak als in het aangrenzende bos.
Tot een 1/2 jaar terug, kreeg ik altijd alleen maar privé les maar nu rij ik mee/voorop in de carrousel. Wat ik daarbij vooral merk, is dat "mijn" paard niet altijd even blij is met het buurpaard. Met als gevolg: oren plat, bokken, even achterbenen opgooien, dat soort dingen. Ook wil zij nog wel een opzij springen als zij schrikt (en ik dus uit mijn evenwicht raak maar wel in het bontzadel blijf zitten).
Op de manege zie ik niet veel ruiters met een BP maar ik zit er nu wel aan te denken om er 1 aan te schaffen. Oké, volledige bescherming bieden die dingen ook niet maar het zal toch altijd beter zijn dan helemaal niets mocht het gebeuren dat ik in het zand terecht kom. In het bos rij ik ook los, ondergrond is variabel (inclusief korte stukjes asfalt).

Nou gaat mijn voorkeur toch wel uit om een BP te kopen. Ik ben al eens aan het snuffelen geweest op internet en heb duidelijk voorkeuren ;).
1: http://www.divoza.com/collectie/ruiter/ ... ector.html
2: http://www.aleashop.be/details.asp?lang ... tID=582028

Ik wil een damesmodel en een BP zónder blokjes. Wie heeft er ervaringen en/of tips? Wat zouden jullie doen in mijn situatie?

Edit: vorige week struikelde het paard in draf en toen vloog ik er dus wel bijna vanaf richting midden van de bak (dus niet tegen de zijschotten).
Laatst bijgewerkt door patpen op 14-02-12 00:50, in het totaal 1 keer bewerkt

FNews
Berichten: 2721
Geregistreerd: 10-06-11

Re: Bodyprotector na hernia's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 00:23

Ik heb zelf een bp van airowear, een damesmodel en die zit echt geweldig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 00:26

In jouw situatie zou ik ook kiezen voor een bodyprotector. Je rug wordt best wel beschermd en daardoor zal de schade die je oploopt minder zijn of dat je zelfs zonder blessure weer opstaat. Het is met rijden wel even wennen, maar dat mag geen drempel zijn.

cabochon1
Berichten: 59
Geregistreerd: 07-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 00:32

Waarom wil je er geen een met blokjes?
Mijn ervaring is dat ze wel veel prettiger zitten.
Je moet alleen wel de juiste maat kopen,want ik kan mij voorstellen als de ruglengte niet correct is (te lang)hij juist averechts werkt.

patpen

Berichten: 2264
Geregistreerd: 16-08-08
Woonplaats: Omgeving Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-12 00:46

cabochon1 schreef:
Waarom wil je er geen een met blokjes?
Mijn ervaring is dat ze wel veel prettiger zitten.
Je moet alleen wel de juiste maat kopen,want ik kan mij voorstellen als de ruglengte niet correct is (te lang)hij juist averechts werkt.

Ik vind die met blokjes niet mooi :o. Oké, veiligheid staat voorop, maar het oog wil ook wat. Met blokjes zijn doorgaans van HH en ik ben niet zo gecharmeerd van dat merk.
Wat ik er tot nu toe over gelezen heb, zou een BP zonder blokjes juist prettiger zitten en zich makkelijker naar het lichaam voegen.

cabochon1
Berichten: 59
Geregistreerd: 07-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 12:54

Eigenlijk vind ik geen enkele bp charmant staan.
Ik heb hem van How's race safe.Mijn fysio heeft hem ook heel goed bekeken of hij goed zat.
Misschien kan je dat ook doen.
Op de site http://www.canter-equipment.nl staan er veel. De bp van Sir Lancelot lijkt er ook op(met deze bp heb ik geen ervaring,maar hun andere produkten vind ik wel goed).Als ik je een tip mag geven ,ga naar een ruitersport zaak waar ze verschillende soorten hebben en pas ze goed,want er zit zoveel verschil in draagcomfort.

patpen

Berichten: 2264
Geregistreerd: 16-08-08
Woonplaats: Omgeving Utrecht

Re: Bodyprotector na hernia's?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-12 15:08

Dragen jullie in de winter de BP ónder je jas? Ik heb een lekker dikke anorak voor deze tijd van het jaar maar daar past een BP nooit overheen als ik hem ook wil dragen zonder jas.
Vanmorgen gebeld naar mijn favo ruitershop: die hebben 3 damesmodellen (equitheme, global en HH foam). Maar pas je die dingen over een (dunne!) trui voor de pasvorm? Kan ik daar rekening mee houden als ik ga passen. Het is gewoon jammer dat er weinig ruiterzaken in de buurt zitten ivm de keuzemogelijkheden.

Nee, charmant zijn die dingen niet te noemen. Maar dat vind ik van ondergeschikt belang. En het zal zeker even wennen zijn in het begin.

patpen

Berichten: 2264
Geregistreerd: 16-08-08
Woonplaats: Omgeving Utrecht

Re: Bodyprotector na hernia's?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-12 17:57

Ik ben vanmiddag even naar de dierenwinkel gereden om te passen. BP met rits kan ik wel vergeten; door de handbeperking krijg ik die rits niet dicht. Ze hadden daar geen damesmodellen dus ik wil van de week nog even naar de ruitershop. Moet wel zeggen dat ik het idee heb goed geïnformeerd te zijn: ze pakte 3x precies de goede maat, moest gaan zitten voor de hoogte, ze kon me er veel over vertellen.
Ook moet ik mijn mening (tot nu toe) herzien over blokjes versus foam: de blokjes zat duidelijk beter! Bij het best passende model (http://www.harryshorse.com/nl/catalogus ... .30400006/) zaten de blokjes aan de binnenkant en dat vind ik al minder lelijk. De foam BP's zijn te breed op de rug thv de armen.

nikki23

Berichten: 109
Geregistreerd: 11-01-12
Woonplaats: ....

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 16:57

patpen schreef:
Dragen jullie in de winter de BP ónder je jas? Ik heb een lekker dikke anorak voor deze tijd van het jaar maar daar past een BP nooit overheen als ik hem ook wil dragen zonder jas.
Vanmorgen gebeld naar mijn favo ruitershop: die hebben 3 damesmodellen (equitheme, global en HH foam). Maar pas je die dingen over een (dunne!) trui voor de pasvorm? Kan ik daar rekening mee houden als ik ga passen. Het is gewoon jammer dat er weinig ruiterzaken in de buurt zitten ivm de keuzemogelijkheden.

Nee, charmant zijn die dingen niet te noemen. Maar dat vind ik van ondergeschikt belang. En het zal zeker even wennen zijn in het begin.


Ik draag in de winter idd mijn bodyprotector onder mijn jas, anders past de bodyprotector niet meer en zit het niet lekker volgens mij mening :j

Cowgirl

Berichten: 23763
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 17:06

Als jou budget het toelaat kun je ook eens kijken naar die BP die zichzelf opblazen bij een val.
Laatst heb ik er iemand mee zien rijden op een wedstrijd (spring) en dat ding hangt om je heen als een gewone beetje loszittende bodywarmer.
En voor zover ik weet blaasd er ook een kussen in je nek op als je valt.

Zelf rijd ik dan niet maar als ik mensen zie met zo'n BP krijg ik een heel benauwd idee en dat je je niet meer kunt bewegen.

patpen

Berichten: 2264
Geregistreerd: 16-08-08
Woonplaats: Omgeving Utrecht

Re: Bodyprotector na hernia's?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-12 18:38

Cowgirl: helaas laat mijn budget dat niet toe. Ze lijken mij heel comfortabel omdat het "slechts" een bodywarmer is die zich opblaast indien nodig. Wordt ook aangeraden voor de gehandicapte ruiters. Alleen dat prijskaartje van minimaal 269 euro (oplopend tot 700 euro) + 25 euro voor een patroon vind ik toch echt te gek.

Anoniem

Re: Bodyprotector na hernia's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 18:46

En daarbij moet je dan niet vergeten om te ontkoppelen bij het afstijgen :D.

patpen

Berichten: 2264
Geregistreerd: 16-08-08
Woonplaats: Omgeving Utrecht

Re: Bodyprotector na hernia's?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-12 22:32

Oh ja, dat zou echt wat voor mij zijn: vergeten te ontkoppelen! Gebeurt er niets met rijden, stap ik het opstapperron op, plof, vest opgeblazen :').

Morgen maar eens naar de ruitershop. Als die niets heeft, weet ik zo 1-2-3 niet waar ik die BP's moet zoeken in de buurt. Via internet vind ik behoorlijk risicovol ivm de pasvorm. En 2e hands :? Weet ik ook niet. Bovendien staan op MP bijvoorbeeld voornamelijk kindermaten en volledig foam. Blijkbaar vinden meer mensen die niet zo prettig want anders zouden die niet zo veel te koop zijn. Of gelblokjes maar dan weer met een rits.... Het zal niet makkelijk worden denk ik om een goede/de juiste te vinden!

patpen

Berichten: 2264
Geregistreerd: 16-08-08
Woonplaats: Omgeving Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-12 18:06

Vanmiddag naar de ruitershop en ik ben geslaagd! Alles wat ik niet wilde: blokjes en een rits :j
Het is het nieuwste damesmodel van Global. Hij lijkt qua blokjes op die van HH (dus aan de binnenkant) maar deze vormt zich sneller naar het lichaam. Mooi slank van vorm (voor zover dat kan met bp's) en zeer gewild; ik had de laatste! Verschil met deze rits: bij HH moet je de rits eerst sluiten met klittenband en dan nog flink trekken. Dat lukte dus niet. De rits van Global heeft geen klittenband eronder, is nog breder en heeft een flap eroverheen. Een paar keer uitgeprobeerd in de winkel terwijl de bp "strak" op maat was: geen probleem.
In de winkel op een zadel gezeten voor de lengte. Kon dat niet helemaal goed beoordelen omdat ik een heel ander soort zadel heb, maar de achterkant raakte het zadel niet. Het meisje wat mij hielp kent het zadel waar ik mee rij (heeft het zelf ook); mijn zadel is langer dan een leren zadel. Mocht het zo zijn dat het niet past, mag ik hem terugbrengen. De bp was wel iets duurder dan ik eigenlijk had willen uitgeven maar na 10 minuten in de winkel had ik eerlijk gezegd eigenlijk niet eens meer in de gaten dat ik hem om had :). Veiligheid en comfort vond ik toch net iets belangrijker dan de prijs!
Ook nog even gehad over een airbag vest. Dat meisje heeft zo'n vest gehad maar weggedaan na een val van haar paard. Door het geluid van het opblazen, schrok haar paard en ging er vandoor. Uiteindelijk heeft zij nu dezelfde bp die ik vandaag gekocht heeft.

Rindin

Berichten: 4301
Geregistreerd: 06-04-06

Re: Bodyprotector na hernia's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 18:11

Gewoon uit interesse; wat heeft een BP te maken met je nekhernia's? Of staat dat los van elkaar? (excuseer als ik er overheen gelezen heb)

patpen

Berichten: 2264
Geregistreerd: 16-08-08
Woonplaats: Omgeving Utrecht

Re: Bodyprotector na hernia's?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-12 19:08

Een BP beschermt niet tegen (nek)hernia's maar geeft wel meer stabiliteit en zekerheid/veiligheid bij een val. Ik rij op een aangepaste manege, rij geen wedstrijden en ben nooit alleen in de bak. Omdat het paard waar ik nu op rij de laatste tijd schrikkeriger is geworden, wilde ik graag wat meningen weten wat anderen zouden doen in mijn situatie. Zeker bij de carrousel merk ik dat buurpaarden niet altijd gewaardeerd worden en kan ze knap lastig zijn (bokken, opzij springen, happen, dat soort dingen). Ik heb alleen willen uitleggen wat de voorgeschiedenis is, meer niet. Door die hernia's ben ik (naar mijn mening!) wel kwetsbaarder dan de doorsnee ruiter.

juud37

Berichten: 28
Geregistreerd: 08-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 16:57

#) je zal gek zijn als je zon ding niet draagt!

Rindje

Berichten: 249
Geregistreerd: 01-05-08

Re: Bodyprotector na hernia's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 12:12

Hoi, ik heb in 2005 een lage hernia en in 2009 een ernstige nekhernia gehad.
Durfde na genezing niet meer te rijden, angst om te vallen (was al 's gebeurd) en wilde mijn paard niet verkopen.
Nu, na 3 jaar geniet ik eindelijk van het rijden, bij het galopperen nog wel angstig, maar gaat steeds beter.
Ik heb een hitman air protector. Is net een bodywarmer. Het was een uitgave, maar een gewone bodyprotector beschermt je nek toch niet?

patpen

Berichten: 2264
Geregistreerd: 16-08-08
Woonplaats: Omgeving Utrecht

Re: Bodyprotector na hernia's?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-12 14:17

Rindje: nee, een gewone BP beschermt de nek niet. Maar voor €20 kun je een aparte nekbescherming kopen, indien gewenst. Ik heb wel gekeken naar een Air Jacket maar dat vind ik toch echt te duur, kan ik mij niet veroorloven. Misschien is het anders met een eigen paard en (bijna) iedere dag rijd. Dan zou ik eerder geneigd zijn om meer te investeren. Maar ik rij slechts een 1/2 uur per week en altijd onder begeleiding. Dat wil niet zeggen dat er geen risico is, maar wel veel kleiner dan met een eigen paard.
Na de laatste operatie waarbij een tussenwervelschijf is verwijderd, was ik ook huiverig om weer te beginnen en heb in het begin met een verstevigde halskraag gereden. Daar had ik echter behoorlijk last van met het rijden en mocht ik weglaten van de arts.

Grandeur2011

Berichten: 69
Geregistreerd: 17-05-11
Woonplaats: 's-Hertogenbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 09:32

BP zijn eigenlijk nooit mooi, echter kun je een soort van shirtjes voor kopen zodat hij er iets moderner uitziet.

De blokjes in een BP zorgt voor een betere pasvorm, en zoals al vaker is vermeld een BP moet niet te lang zijn, mag niet knellen, en je moet er met het dragen geen last van hebben.

Een BP moet je alleen nooit zien als een tool waardoor je nooit geen letsel meer kan oplopen.
Er blijft altijd een mogelijkheid, ook wanneer je een BP draagt, dat je bij je val je nek of rug breekt.
Vergelijk de BP maar met een gordel in de auto, je verminderd de kans op letsel aanzienlijk door het dragen van de gordel maar uitsluiten doe je het nooit, ditzelfde geldt voor een BP.

Wanneer je met je hoofd heel hard op de grond knalt, kun je je nek breken terwijl je je BP aanhad.
Met andere woorden, risico's zijn te beperken maar nooit helemaal uit te sluiten.

groeten
Daniëlle van Nispen
Laatst bijgewerkt door Revanches op 12-04-12 12:18, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Website uit tekst verwijderd. Dit valt onder reclame maken en dat is in reacties niet de bedoeling.