Therapie met paarden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
crazy_horses

Berichten: 305
Geregistreerd: 20-07-09
Woonplaats: België, West-Vlaanderen

Therapie met paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-12 20:13

Beste bokkers,

Ik maak een jaarwerk over therapie met paarden ( hippotherapie, orthopedagogisch –en psychotherapeutisch paardrijden). Ik vroeg me af of dat er bokkers waren die ervaring hebben met therapie met paarden. Zo ja, hoe bent u ermee in aanraking gekomen en wat was u ervaring (positief of negatief)? Indien er geantwoord wordt, zou ik dit mogen verwerken in mijn jaarwerk?

Alvast bedankt

Crazy_Horses

Clausch
Berichten: 99
Geregistreerd: 27-03-12

Re: Therapie met paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 21:28

Ik weet er niet veel van, maar wat ik wel weet is dat de beweging van een paard erg goed is voor een mens. Zowel lichamelijk als psychisch. Zit een soort van rustgevende werking in.

AlexandraM
Berichten: 4677
Geregistreerd: 08-11-05

Re: Therapie met paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 21:31

helaas weet ik alleen dat t niet vergoed word... er zegt iemand van het pgb betaald te worden maar bij het pgb staat dat dierentherapie (dolfijnen/paarden etc) niet vergoed word.. zucht.. ik zou dr wel baat bij hebben maar kan je verder helaas niet helpen

4ever2morrow
Berichten: 37
Geregistreerd: 29-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 21:35

Ik heb eens een Ostheophaat gehad bij mijn pony. Het hielp uitstekend! Mijn pony zat vast in de rug en had iets met haar been. Wat hebben we niet kunnen uitvinden. Ze was verwaarloost door vorig baasje, echt absurd hoe ze erbij stond. Zon mooi beestje op fotos op marktplaats en in het echie was het beschamend!! Gelukkig heb ik haar 5 jaar lang kunnen helpen aan een mooier leven. Ik had Tasja geholpen en boven de l en m welshen gekozen. Ik ben blij met die keuze. Alhoewel het erg duur was allemaal.. En aangezien we het niet heel breed hebben.. Maar het was het waard wat een schat was ze.
Oeps dwaal af..

Milou013

Berichten: 8
Geregistreerd: 07-11-11
Woonplaats: Dongen

Re: Therapie met paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 22:36

Voor zover ik weet is het voor kinderen met een beperking erg rustgevend. Zelf heb ik er (nog) geen ervaring mee, maar wat ik wel gezein heb ik dat kinderen weer opbloeien, plezier en energie krijgen.
Wist je dat er ook paardencoaching bestond?

1234

Berichten: 11291
Geregistreerd: 27-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 17:01

4ever2morrow schreef:
Ik heb eens een Ostheophaat gehad bij mijn pony. Het hielp uitstekend! Mijn pony zat vast in de rug en had iets met haar been. Wat hebben we niet kunnen uitvinden. Ze was verwaarloost door vorig baasje, echt absurd hoe ze erbij stond. Zon mooi beestje op fotos op marktplaats en in het echie was het beschamend!! Gelukkig heb ik haar 5 jaar lang kunnen helpen aan een mooier leven. Ik had Tasja geholpen en boven de l en m welshen gekozen. Ik ben blij met die keuze. Alhoewel het erg duur was allemaal.. En aangezien we het niet heel breed hebben.. Maar het was het waard wat een schat was ze.
Oeps dwaal af..


Wat zij bedoelt is geen therapie vóór paarden, maar met paarden ;)
Dus voor bijv. kinderen met autisme of met lichamelijke problemen, die baat hebben aan de reactie of beweging van het paard.

Zelf geen ervaring mee in de zin van dat ik zelf die therapie heb gevolgd,
ik wil echter wel de equitherapie-kant uit binnen/na mn opleiding(en) :j

4ever2morrow
Berichten: 37
Geregistreerd: 29-03-12

Re: Therapie met paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 23:41

oeeps sorry te snel gelezen haha, =(

HorseTrust
Berichten: 1
Geregistreerd: 23-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 07:18

Wij werken therapeutisch met paarden.Ons speciaalgebied is EAP ( Equine Assisted Psychotherapie ). Daarnaast begeleiden wij ook op het gebied van paardencoaching ofwel werken met het paard als spiegel.Alhoewel wetenschappelijk nog niet alles onderbouwt is, zijn het oa ook de effecten in de hersenen ( aanmaken van bepaalde stoffen/hormonen ) die leiden tot een positief resultaat bij therapie met paarden.Mocht je meer willen weten dan mag je ook een pb stuuren.Wij hebben binnenkort een dag waar een aantal therapeuten bijelkaar komen om te coachen met paarden.Mocht je evtl willen komen kijken dan mag dat.Ik hoor het wel.

crazy_horses

Berichten: 305
Geregistreerd: 20-07-09
Woonplaats: België, West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-12 10:35

Clausch, AlexandraM, 1234: Bedankt voor jullie reacties.

4never2morrow: Ik bedoelde inderdaad therapie met paarden, maar toch bedankt voor je reactie.

Milou013: Wat bedoel je met Paardencoaching?

Horsetrust: Je hebt pb.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 18034
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Re: Therapie met paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 10:37

Ik heb zelf 5 jaar terug hippische psychotherapie gevolgd. Ik wil er best meer over vertellen, maar wat wil je precies weten en waar wil je het precies voor gebruiken? Mag uiteraard ook via pb.

Aliesy
Berichten: 37
Geregistreerd: 09-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 10:43

Er stond een tijdje terug een heel artikel in een paardenblad. Het ging over een vader met een zwaar autistisch kind volgens mij. Ik ga straks wel ff voor je zoeken want er stond wel heel veel info in ;)

josien_m_
Berichten: 2436
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 10:51

Wij werken met onze paarden in de hulpverlening. Dan gaat het om psychosociale hulpverlening of therapie. Mensen ontdekken door het paard waar ze vastlopen en kunnen hun eigen gevoelens weer gaan herkennen. Het is confronterend, heftig en het brengt ze soms heel veel. Veel sessies zijn vaak niet nodig, 1 tot 5 keer en mensen kunnen weer zelf verder. We werken hier vooral met volwassenen, individueel of met partners of opvoedingsproblemen. Naast het bieden van hulpverlening leiden we aspirant hulpverleners op in het werken samen met paarden vanuit verschillende opleidingen, toegepaste pscychologie, Maatschappelijk werk, SPH, Creatieve therapie, enz. www.hulpverleningspraktijkdevrijeteugel.nl

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Re: Therapie met paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 22:13

ik heb zelf 4 jaar in een praktijk gewerkt welke equitherapie gaf, en heb een eigen bedrijf die het doet, equivici :j

stel je wilt inhoudelijk wat weten, mag je uiteraard altijd een PB'tje sturen