welk bit?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
swikker
Berichten: 63
Geregistreerd: 19-04-12
Woonplaats: Waalwijk

welk bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-12 19:10

mijn pony is niet zo gevoelig in zijn mond, maar erg op mijn been zit gericht. ik rijd met een dubbelgebroken bustrens, hol en breed. weet iemand wat voor bit ik het beste kan nemen, waardoor ik haar makkelijker aan de teugel krijg? ik rijd met handicap rechts/ verlamde arm.

ThePast03
Berichten: 49845
Geregistreerd: 01-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 20:41

Omdat Overig Nieuws [ON] alleen bedoelt is voor nieuwsberichten over paarden verhuis ik je topic naar Aangepast Paardrijden [AP]
ON --> AP

Jes_Vandaan
Berichten: 37
Geregistreerd: 03-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 13:21

Misschien kan je af en toe rijden met een stangetje. Op deze manier kan je het paard misschien wat losser krijgen en kan je dit voor af en toe ter afwisseling gebruiken..?

swikker
Berichten: 63
Geregistreerd: 19-04-12
Woonplaats: Waalwijk

Re: welk bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-12 18:18

dank je, maar in draf en galop beweegt mijn rechterarm meer dan links en ik wil haar niet in haar mond hinderen. ik rijd nu met bandagebandje aan het zadel gemaakt en daar de teugel doorheen. ik ben bang dat het met een stang alleen maar erger wordt.

Precor
Berichten: 29
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 22:23

Misschien is geen bit maar een side-pull een oplossing?

TurdusMerula

Berichten: 23910
Geregistreerd: 09-04-05

Re: welk bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 22:26

Wil je graag op twee handen blijven rijden?

amsterdam_30

Berichten: 1958
Geregistreerd: 27-05-08
Woonplaats: Amsterdam

Re: welk bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 22:29

Met een stang rijden vind ik echt geeeen optie. Een paard dwingen kan geen ontspanning zijn..
Zou goede les nemen en met een trens blijven rijden.

swikker
Berichten: 63
Geregistreerd: 19-04-12
Woonplaats: Waalwijk

Re: welk bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-12 10:08

ja ik wil graag mijn rechterhand aan de teugel hebben voor mijn evenwicht, dat overigens ook niet goed is... in- en uitstappen doe ik met een hand en wat lossere teugel. wat is een side pull?

_PatriciaH
Berichten: 4937
Geregistreerd: 25-01-08
Woonplaats: Nistelrode

Re: welk bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 10:10

Side pull is een bitloze optoming ;)

swikker
Berichten: 63
Geregistreerd: 19-04-12
Woonplaats: Waalwijk

Re: welk bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-12 10:34

o oke, ik weet alleen niet of dat met mijn hand gaat en moet je paard dan niet eerst goeds op een bit lopen? ze loopt er nu vaak gewoon doorheen en dan vooral niet rechts willen afwenden of in de rechtergalop ervandoor gaan omdat ik haar niet zo snel op de volte krijg, in de tijd dat ik moet overpakken is zij al weg...

eiber
Berichten: 478
Geregistreerd: 11-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 10:44

Hallo, misschien is het een idee om je eens wat te verdiepen in het Parelli programma. Dat is een fijne manier om te leren hoe je je paard en jezelf kunt leren om als partners met elkaar om te gaan. In de loop van de tijd verdwijnen dan allerlei issues, o.a. diegene die jij beschrijft: wegrennen en door je hulpen heen lopen. Er zijn bij Parelli veel aansprekende voorbeelden van mensen die, ondanks een beperking toch tot ongelooflijke knappe resultaten komen met hun paarden.
En het beste bit? Dat is "a bit of savvy........" ( vrij vertaald: een beetje horsemanship :D )

wietske_hoii
Berichten: 25
Geregistreerd: 02-07-12

Re: welk bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 10:46

zelf rijd ik ook op zo'n pony, ( haflinger ) ik rijd daarme met een rubber stangetje. daarop reageert die precies goed.

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 11:19

Welk bit je er ook in hangt, het gaat niet helpen voor het correcte 'aan de teugel rijden'. Dit moet mede vanuit ontspanning komen, en dus niet uit dwang omdat er een scherper/strenger bit in hangt. Klinkt banketstaaf, maar als jij je hand niet stil kan houden kán het paard gewoon niet lekker nageven. Dan ga je valse knikken krijgen als je er een strenger bit inhangt. Niet doen dus!

TurdusMerula

Berichten: 23910
Geregistreerd: 09-04-05

Re: welk bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 15:37

Om eerlijk te zijn klinken de problemen die je ondervind tijdens het rijden van dusdanige aard dat ik denk dat het handig is hier iemand bij te zoeken die hier echt verstand van heeft, en ook tips heeft op fysiek niveau.
Als je twee handen nodig hebt voor je evenwicht dan kun je niet verwachten dat je paard los zal laten op die rechterteugel, ik denk dat je een andere constructie nodig gaat hebben.
Een zwaarder bit zou wel kunnen, maar niet met constante aanleuning... (Denk maar aan Westernruiters die op één hand rijden)

Bitloos is misschien iets vriendelijker voor je paard, maar zal geen stelselmatige oplossing zijn. Ik ben zelf sterk voor het bitloos rijden, ook in deze situatie, maar je gaat uiteindelijk tegen dezelfde problemen aanlopen.

Neckreining is misschien wel interessant voor je. (Grof gezegd het extreem gevoelig zijn op de druk van de teugels, waardoor je wendingen kunt rijden door bv. de druk van de buitenteugel tegen de hals)

swikker
Berichten: 63
Geregistreerd: 19-04-12
Woonplaats: Waalwijk

Re: welk bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-12 16:02

ik ben torvallig een boek van pat parelli asan het lezen! ze probeert heel erg de baas te zijn, in de kudde is ze dat ook, maar mij trapte ze vandaag gericht en dat was niet de eerste keer.als zij het ergens niet mee eens is (uit de wei halen met lekker gras vandaag, of andere keer wassen) dan bokt ze naar je. het is een onzeker paard wat angstig is en snel tegen je aankruipt maar als iets eng is, raakt ze in paniek. join up gaat al goed, rijden met dat bandagebandje vandaag ook, maar wil zo natuurlijk mogelijk rijden. we hebben regelmatig les en oefenen nu vooral de rem! ook niet onbelangrijk, die zat er echt niet op. we oefenen ook steeds meer op benen afwenden en voltes ed. zodat ik zo min mogelijk mijn teugels nodig heb.

TurdusMerula

Berichten: 23910
Geregistreerd: 09-04-05

Re: welk bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 16:27

Het klinkt in elk geval alsof je nog werk genoeg hebt, ook vanaf de grond. :)

Ik weet niet of je handicap zich beperkt tot je arm of dat het om een groter gedeelte van de rechterkant van je lichaam gaat, en da's misschien ook een persoonlijke vraag.
Maar als je de mogelijkheid hebt, dan zou ik zeker kijken hoe je een en ander op de grond alvast kunt oplossen, voor zowel jezelf (rompbalans trainen?) als voor je paard (gericht trappen mag Níet! - voorbereiden van het sturen, directe teugel oefenen, enz.)

Precor
Berichten: 29
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 17:29

Helemaal eens. Op de grond werken en zo de baas worden waar je altijd op kan vertrouwen is hééél belangrijk! Zeker voor de omgang met een onzeker, maar ook evt dominant paard. En helemaal als je zelf een beperking hebt waar je ook nog eens rekening mee moet houden. Als ze jou vertrouwd als baas, zal ze niet in paniek raken en jou schoppen bij angst!
Voor tussen de grond oefeningen door toch rijden, zou ik het in ieder geval bitloos doen ivm de eerlijkheid naar haar (mond) toe. Een sidepull wordt in de western juist gebruikt als (jonge) paarden moeilijk met het bit zijn door bijv wisselen, traumas ed. Net als de bosal diezelfs nog duidelijkere hulpen geeft. Alleen moet je bij deze optomingen wel de rechter teugel kunnen gebruiken... Als je dat niet kan, is werken aan de neckreining een zeer goed alternatief!
Veel succes!

TurdusMerula

Berichten: 23910
Geregistreerd: 09-04-05

Re: welk bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 17:33

Ik zou nooit voor een bosal kiezen in deze situatie hoor, da's een behoorlijk pittige optoming. :)

Een sidepull met een brede platte neren leusriem is misschien een optie - maar ik denk dat je op zoek moet naar méér omdat je hiermee uiteindelijk tegen dezelfde problemen zal oplopen.

eiber
Berichten: 478
Geregistreerd: 11-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 08:50

swikker schreef:
ik ben torvallig een boek van pat parelli asan het lezen! ze probeert heel erg de baas te zijn, in de kudde is ze dat ook, maar mij trapte ze vandaag gericht en dat was niet de eerste keer.als zij het ergens niet mee eens is (uit de wei halen met lekker gras vandaag, of andere keer wassen) dan bokt ze naar je. het is een onzeker paard wat angstig is en snel tegen je aankruipt maar als iets eng is, raakt ze in paniek. join up gaat al goed, rijden met dat bandagebandje vandaag ook, maar wil zo natuurlijk mogelijk rijden. we hebben regelmatig les en oefenen nu vooral de rem! ook niet onbelangrijk, die zat er echt niet op. we oefenen ook steeds meer op benen afwenden en voltes ed. zodat ik zo min mogelijk mijn teugels nodig heb.


In het boek van Parelli zul je vast ook wel de afbeeldingen hebben zien staan waarin hij rijdt zonder optoming of bit.
Het is dus heel goed mogelijk om een paard zo af te richten dat je b.v. geen teugels of geen bit nodig hebt.
Alles begint op de grond,met jou naast het paard, en al die kennis en vaardigheden kun je dan weer toepassen OP het paard.
Zo leer je b.v. via de driving game je paard te wijken voor de suggestie van druk. Dit kun je ook doen OP je paard, als hij dat op de grond ook goed kent. Zo leer je uiteindelijk rijden met de carrotstick. Stel je dat zo voor: jij zit op je paard, dat is opgetoomd met een touwhalster en daaraan de touwteugels of leadrope geknoopt. In 1 hand heb je de teugels vast. In je andere hand de carrotstick. Om naar links te gaan , maak doe je de driving game met de stick aan de rechter halsvlakte van je paard, en om naar rechts te gaan doe je hetzelfde aan de linkerkant.
Let wel: dit is een simpele voorstelling van zaken, oefen je vaardigheden en kennis op de grond.
Verder geef je aan dat je bezig bent met het inbouwen van de rem: zeer verstandig. In mijn beleving is een paard niet veilig te berijden als er niet ergens een soort van noodrem is ingebouwd. Parelli geeft de voorkeur aan de One Rein Stop (ORS) die voor jou weer het voordeel heeft dat hij uitgaat van het effect dat met 1 teugel wordt bereikt.
Advies: wees voorzichtig met de join up, dat is een onderdeel uit de methode van Monty Roberts en kan heel vervelend uitpakken voor en paard.

Precor
Berichten: 29
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 09:52

Ik heb begrepen dat hij je rechterarm eigenlijk amper of niet kan gebruiken, klopt dat? Want ddan is het erg lastig om in 1 hand de touwteugels en in de andere een carrotstick te hebben...
Je verteld dat je les hebt, wat voor een ideeen heeft jouw instructrice allemaal? Zij ziet jullie en weet wat jij wel en niet kunt tenslotte.
Er zijn heel veel manieren om grondwerk te doen en vaak ook nog een mengeling tussen de stromingen. Mijn ervaring is dat je op den duur zelf ook een mengeling maakt.
Ikzelf heb juist veel baat bij de join-up. Maar hij moet wel goed gebeuren. Met half werk kunnen de problemen zelfs groter worden. Wat ik om mij heen zie, is dat het wel heel belangrijk is hoe jij met je lichaam werkt. Als jij zelf onzekerheid uitstraalt, kan je nooit een goede join-up doen! En sowieso niet de baas worden waar je altijd op vertrouwen kan...

swikker
Berichten: 63
Geregistreerd: 19-04-12
Woonplaats: Waalwijk

Re: welk bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-12 11:26

ik kan mijn rechterarm nauwelijk gebruiken, als ze kucht, trekt ze de rechterteugel bv uit mijn hand ondanks dat er enkele grote stops op gemaakt zijn. mijn rug is een beetje scheef gegegroeid tgv alles met de andere kant doen en veel dingen met mijn romp opvangen, daardoor lijkt mijn houding misschien onzeker omdat ik niet helemaal rechtop sta, dit ben ik heel erg aan het oefenen als ik haar uit de wei haal.

Precor
Berichten: 29
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 18:56

Ik wil je in ieder geval een compliment maken voor hoe eerlijk je met jezelf en haar bezig bent! En dat je er alles aan doet om het zo goed mogelijk voor jullie beiden te doen _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

swikker
Berichten: 63
Geregistreerd: 19-04-12
Woonplaats: Waalwijk

Re: welk bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-12 20:44

dank je wel, ik probeer er het beste van te maken. ik heb haar een beetje 'gered', vroeger reed ik wedstrijden met mijn arabier, was ook een lastpak...ik heb dan wel een beperking maar ga wel (nogal) de uitdaging aan!

Precor
Berichten: 29
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 22:45

Hihi, mijn Arab is zo braaf dat sommigen twijfelen of ie wel "echt" is :D
Maar jij bent wel wat gewend dus...

swikker
Berichten: 63
Geregistreerd: 19-04-12
Woonplaats: Waalwijk

Re: welk bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-12 09:35

ik ben heel wat gewend ja....arabiertje steigerde om alles maar op wedstrijd showde ze geweldig! had toendertijd ook een shet en haflinger maar de haflinger deed alles braaf en dat vond ik saai!?