Blind met 1 oog, dus geen diepte zien

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Brievenbus
Berichten: 2116
Geregistreerd: 25-01-12

Re: Blind met 1 oog, dus geen diepte zien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 10:00

Tjees, wist niet dat nogmeer mensen dit hadden! Ik zie ook geen diepte, na een oogoperatie toen ik heel jong was. Heb hier totaal geen last van, alleen met hele kleine dingetjes.. mm-werk zegmaar.
Met paardrijden of andere dingen let ik er eigenlijk niet op. Ook autorijden kan gewoon :)

Femek2902

Berichten: 1322
Geregistreerd: 07-05-12
Woonplaats: Aan de ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 08:45

Het lijkt mij, dat je daar vanzelf wel aan gaat wennen. En dat je het dan gewoon op gevoel doet.
Ik weet het zelf niet want ik kan zelf wel gewoon zien maar bij ons op de manege rijdt een vrouw en die ziet volgens mij maar 5% en rijdt met haar paard in de Z-dressuur.
Dus ik denk dat je het gewoon kan leren en op je gevoel moet doen :)

Pr_BillyBoy

Berichten: 2343
Geregistreerd: 25-05-08
Woonplaats: Edam

Re: Blind met 1 oog, dus geen diepte zien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 13:58

het is indd een kwestie van wennen, komt vanzelf wel. maar die diepte blijft weg helaas..

Sanned

Berichten: 1491
Geregistreerd: 20-11-11
Woonplaats: Utrecht

Re: Blind met 1 oog, dus geen diepte zien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 22:12

Ik zie ook (vrijwel) geen diepte. Balsporten zijn echt onmogelijk, maar paardrijden gaat prima. Bij mij is het diepte zicht ook geleidelijk minder geworden, waardoor ik er vrij makkelijk aan kon wennen. Nu heb ik wel het voordeel dat ik nog wel zie met allebei m'n ogen, al is m'n ene oog nog maar 50%
Maar vergelijk het maar met het gewone leven. Je moet in het verkeer misschien wat beter opletten dan de meeste mensen (op de fiets bijvoorbeeld) maar je knalt heus niet overal tegenaan. Met paardrijden is het net zo. Het kost iets meer moeite om afstanden goed in te schatten, maar als je eenmaal gewend bent is het niet echt een probleem meer.

Roxanne1995
Berichten: 1
Geregistreerd: 12-07-12
Woonplaats: Zeewolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 00:11

ik ben zelf ook blind aan 1 oog.
aan mijn anderen oog zie ik 58 procent
ik rijd inmiddels met mijn spring merrie m1 dressuur dus volgens mij kan je dan ook autorijden
ik merk wel dat springen moeilijker gaat maar je paard kan ook denken.

ik hoop dat ik met een jaartje auto mag rijden maar ik denk dat dat er vast wel in zit.

maseike2001
Berichten: 4
Geregistreerd: 24-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 17:30

Jaikee schreef:
Hallo allemaal,

ik ben nu 13 en ben vanaf dat ik geboren ben blind met mijn rechter oog.
Hierdoor zie ik GEEN diepte.
Inplaats van 3D 2D.'
Ook naar een 3D film gaan heeft geen zin voor me ...
Zijn er op bokt ook mensen die geen diepte zien
Of kennen jullie mensen-
En hoe gaan jullie met paardrijden hier mee om
Let je nog ergens op.

Ik niet echt namenlijk ±0
X


das niet fijn

boyke3

Berichten: 109
Geregistreerd: 29-07-12
Woonplaats: Kinrooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 18:44

ik ken wel iemand maar die rijd zelf nog geen paard maar ze draagt een bril om diepte zicht (beter) te zien

Bagheera_206

Berichten: 25896
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Re: Blind met 1 oog, dus geen diepte zien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 23:04

Ik kijk vooral met 1 oog en zie ook geen diepte. Ik snap nu ook waarom ik vroeger balspelen niet leuk vond, omdat ik het niet kon. Ik kan alles prima en heb er ook geen last van, maar met een 3D film doe je mij helaas geen plezier. Autorijden gaat ook allemaal prima. Zolang het maar geen slagschip is en ik voldoende ruimte heb met parkeren. :+

Romee_Sifra

Berichten: 177
Geregistreerd: 27-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 08:15

vriendin van me is ook blind aan een oog maar rijd super! *\o/*

skessa

Berichten: 3317
Geregistreerd: 23-06-05
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 21:23

Sinds een half jaar zie ik met mijn linkeroog bijna niets meer.
Ik merk met paardrijden zelf geen verschil. (springen deed ik toch al niet).
Wel vind ik het erg moeiljik om situaties te overzien. Zowel in het verkeer, als ook bij het uit de wei halen van mijn paard. Mijn blikveld is toch een stuk kleiner. en wat er links van mij gebeurt zie ik gewoon niet.
Moet bewust extra goed uitkijken voor dingen en paarden van links.
Voor mij is het daarom heel fijn dat mijn paardje maar met 1 ander in de wei staat, zodat ik niet snel voor verassingen kom te staan.

Fireheart

Berichten: 6662
Geregistreerd: 10-11-08
Woonplaats: Wakkerdam

Re: Blind met 1 oog, dus geen diepte zien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 14:56

Ik meld me!
Ik ben 80% blind aan mijn rechteroog en 20% aan mijn linker,
hierdoor was ik vroeger erg angstig met paardrijden omdat ik ook niet goed diepte zag, maar na veeeel oefenen (niet alleen met paardrijden) is het diepte zien veel beter gegaan.

Zeepsop

Berichten: 2145
Geregistreerd: 03-01-12
Woonplaats: Brabant

Re: Blind met 1 oog, dus geen diepte zien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 15:11

Mijn vriendin kan geen diepte zien door haar lenzen (ze heeft +8 volgens mij) maar heeft gewoon d'r eigen pony en rijdt ook gewoon super.

Renske_W

Berichten: 13844
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: Friesland

Re: Blind met 1 oog, dus geen diepte zien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 20:56

Ik heb lesgegeven op een manege voor mensen met een beperking.
Daar had ik ook een blinde man in mijn lessen, hij stapte, draafde en galoppeerde gewoon rond.
Sommige juryleden hadden soms niet eens in de gaten dat hij blind was (FNRS)
Ik moest altijd wel goed opletten, omdat je toch andere aanwijzingen moet geven.
Maar ik heb diep respect voor die man, dat hij te paard zit!

panty
Berichten: 1
Geregistreerd: 01-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 12:54

dat je met 1 oog geen diepte kan zien is echt de grootste onzin die er bestaat . wie heeft dat bedacht ?
als je namelijk geen diepte kan zien , dan kan je auto rijden , en dan kan je zoals ik ook geen timmerman zijn dus het is echt een fabel

pinkie87

Berichten: 7193
Geregistreerd: 09-03-07
Woonplaats: Schagerbrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 12:56

mijn mam ziet ook sinds 2010 geen diepte meer die heeft een goed aardige tumor die dat veroorzaakt heeft.
jah ze zietnog een klein beetje licht met dat oog maar dat is heel vermoeiend.

Maar films doet ze eigelijk niet en gaan weg wel dan is het gewoon zonder 3d

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 16:48

panty schreef:
dat je met 1 oog geen diepte kan zien is echt de grootste onzin die er bestaat . wie heeft dat bedacht ?
als je namelijk geen diepte kan zien , dan kan je auto rijden , en dan kan je zoals ik ook geen timmerman zijn dus het is echt een fabel

Eh, dat denk ik niet := Als je met één oog kijkt dan kun je wel perspectief zien en op die manier enigszins afstanden inschatten, maar voor dieptezicht heb je toch echt twee ogen nodig. Beide ogen zien een object vanuit een iets andere hoek, je hersenen combineren die verschillende beelden en op die manier kan je echt afstanden inschatten. Ik merk wel dat het te trainen is. Ik heb zelf een korte periode op nationaal niveau onder de jeugd volleybal gespeeld, dus ook met één functionerend oog kun je jezelf wel leren om afstanden in te schatten. Maar dan merk ik dat ik ook op extra dingen let, zoals de richting waarin de schouders van de tegenstander draaien, waar hij/zij heen kijkt, geluid en draaiing van de bal, dat soort dingen. Zodra ik drie dagen niet had getraind, sloeg ik regelmatig mis := En als ik geen referentiepunt meer heb (zoals een volleybalnet of medespelers), dan lukt het me opeens niet meer zo goed. Verder grijp ik vaak mis als iemand mij iets aangeeft; dat overkomt iemand die wel diepte ziet bijna nooit.

Ik denk dat jij als timmerman jezelf ook (onbewust) hebt getraind om afstanden in te schatten, bijvoorbeeld omdat je hersenen wel weten hoe lang je arm ongeveer is als je een spijker vasthoudt of omdat je je werkplaats gewoon zo goed kent dat je wéét waar je moet timmeren. Maar vraag eens iemand om een potlood op z'n platte achterkant rechtop op tafel te zetten (niet zelf doen, dan weet je al waar hij staat), ga er op ooghoogte voor zitten en probeer met je wijsvinger van bovenaf (dus in het verlengde van het potlood) het puntje te raken. Denk dat minstens 90% van de monoculaire kijkers misprikt. En anders zou je misschien een carrièreswitch in geneeskunde kunnen overwegen, aangezien je anders de hele wetenschap op z'n kop zet als jouw opmerking klopt :D

pinkie87

Berichten: 7193
Geregistreerd: 09-03-07
Woonplaats: Schagerbrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 17:20

Jah inderdaad dat is dus echt wel zo dat je geen diepte ziet als je met 1 oog kijkt. Want ik moet tegen mijn moeder altijd elke op en afstapje zeggen anders ligt te lang uit!

En inderdaad mensen gaan foefjes bedenken hoe ze het kunnen oplossen en na jaren wennen je hersenen die passen zich aa .

Erwin89

Berichten: 1152
Geregistreerd: 26-06-11
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 12:14

ik heb zelf een kleine oogafwijking, allebei -1, dus sommige dingen in de bak zijn iets of wat vaag, maar kan me er verder wel mee redden :j

ik vind het erg knap van mensen die aan 1 of beide ogen blind zijn, en toch paardrijden :j

Sall

Berichten: 6728
Geregistreerd: 20-05-03

Re: Blind met 1 oog, dus geen diepte zien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 12:22

Ik heb ook maar 1 goed werkend oog.
3D films zijn aan mij ook niet besteed.
Maar kan mij verder erg goed redden zowel met het maken van mijn kunst als autorijden en paardrijden.
Het enige waar ik tegenaan loop is bijvoorbeeld met aanpakken van wisselgeld bij een caissière (dan grijp ik vaak mis, hou dus mijn hand maar gewoon plat op) en ik buts vaak stukken van het servies eraf bij het wegzetten in de kast :+

Sanned

Berichten: 1491
Geregistreerd: 20-11-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 12:38

Haha, dat klinkt bekend Sall!

Ik kan best naar een 3D film, maar ik zie niks in 3D. Het maakt voor mij dus niet uit of ik naar een gewone film of een 3D film ga, behalve dan dat ik zo'n stom brilletje op moet :P
Ik rijd ook gewoon auto en merk er dan vrijwel niks van, je leert je toch goed redden. Mijn rijinstructeur heb ik het wel verteld, maar zij zei ook dat ze er nooit wat van gemerkt heeft.
Alleen een draad door een naald halen bijvoorbeeld is echt giswerk, en ik wil nog wel eens iets omstoten omdat ik mis grijp.

Maar ik kan niet zeggen dat ik er echt last van heb. Nou was ik laatst bij de oogarts en het zicht met mijn slechte oog is de laatste anderhalf jaar verbeterd van 50% naar 70% :D Dus ik denk dat ik ook meer diepte ben gaan zien, al weet ik dat niet zeker.

kschulteJarig

Berichten: 283
Geregistreerd: 02-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 15:17

Ik ben echt verbaasd om te lezen dat jullie autorijden terwijl je aan 1 oog niets ziet. Hoe gaat dat dan met snelheid inschatten van de medeweggebruikers? En je hebt daardoor toch zelf ook een hele grote 'dode hoek' waar je niets ziet? Gaat dit echt wel veilig dan?
Ik denk dat het paardrijden toch een hele andere situatie is, omdat paard toch met je mee zal denken en niet zomaar ergens tegenaan loopt.

IrishDraught

Berichten: 5114
Geregistreerd: 02-01-13
Woonplaats: Brabant

Re: Blind met 1 oog, dus geen diepte zien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 15:29

Ik heb aan 1 oog -13 en andere normaal. Ik rij ook al 10 jaar auto maar durf bijv niet snel in te halen en mensen bij mij in de auto zeggen dat ik bijv op de snelweg erg vroeg naar links ga.

Ik rij paard, spring en cross. Hier heb ik geen problemen mee nu heb ik wel een paard dat beter afstanden kan rijden dan ik.

Hikarii

Berichten: 2959
Geregistreerd: 17-06-12
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Blind met 1 oog, dus geen diepte zien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 15:33

Ik zie ook geen diepte, maar heb hier verder niet echt problemen mee. Niet met paardrijden, niet met normale dingen. Tis af en toe wel even wennen.. Af en toe loop ik wel 's ergens tegen aan omdat ik denk dat het verder weg is dan het eigenlijk is. Maar verder, gewoon op gewenning doen :)

Storm

Berichten: 20849
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 15:46

Mijn rechteroog is blind en links heb ik -6.
Toch rij ik prima auto, ik ben zelfs merchandiser bij een van de grootste warenhuizen van Nederland en rij het hele land door (50.000 km per jaar). Ik kijk oa naar de strepen op de weg om diepte in te schatten, maar dat gaat zo vanzelf dat ik er niet bij nadenk. Ook haal ik gewoon auto's in en als je het niet weet bij mij, dan kom je er niet achter.
Bij de paardensport kreeg ik last vanaf het M-springen. De afstanden tussen de dubbels lukte me niet goed. Verder nooit problemen gehad met cross (tot/met L) en dressuur (Z2).
Ook ski ik een behoorlijk bergje af, maar merk dat ik met slecht zicht, minder zie dat mijn man. Ik moet dan iets rustiger aan doen.
En mijn grootste wens om politieagente te worden, heb ik ook moeten laten. Dat is het ergste wat ik toe nu toe heb meegemaakt met mijn slechte en blinde oog.
Ik heb trouwens aangeboren staar. Ben er mee geboren en weet niet beter. Dat is beter dan je zicht op latere leeftijd verliezen.

Kschulte, ik draai gewoon mijn hoofd wat meer naar rechts. Nooit problemen gehad met mijn dode hoek.

BMHP
Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-12-13

Re: Blind met 1 oog, dus geen diepte zien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 16:20

Mijn zoon kan geen (lees slecht) diepte zien. Omdat je zelf geen referentie kader hebt (vergelijking) merk je eigenlijk niet dat je dingen niet goed ziet. Het meest uit zich dat in geen plezier hebben in balspelen omdat je daar minder goed in bent. Kleine ongelukjes bv in het verkeer of afstapjes, door training ontwikkel je hulpmiddelen zodat het toch steeds beter gaat. Het woord niet kunnen is dan ook verkeerd, door training kan je veel, soms heel veel verbeteren. Je traint echter niet het diepte zien maar hulpmiddelen zoals het vergelijken van grootte van een tennisbal of voetbal. De verandering van grootte is dan een indicatie van snelheid en richting. zo zijn er veel afgeleide hulpen.

Het is fijn om te lezen dat de meeste mensen er geen of weinig hinder van ondervinden in het dagelijks leven. Toch is het een beperking, op het moment dat de licht omstandigheden slechter / moeilijker worden bv bij schemer, of een slechte achtergrond of hoge snelheden registreer je slechter. Is dat een reden om dingen niet te doen zoals paardrijden?
Gelukkig zoals de reacties aangeven meestal niet. Het is wel belangrijk dat jezelf je beperkingen kent, vooral als je in sport, het verkeer of de natuur de limieten gaat verkennen.