Evenwichtsprobleem

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sandros

Berichten: 310
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Drunen

Evenwichtsprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-12 10:38

Na 10 jaar niet gereden te hebben ben ik sinds een half jaar weer aan t rijden.
De reden dat ik niet meer reed is dat ik 2 nieuwe heupen heb en een nieuwe schouder
( mijn andere schouder is versleten maar nog te goed voor operatie )
Bovendien heb ik ook HMS wat het verslijten blijkbaar allemaal een beetje versneld. En waardoor
ik vaak last heb van mijn gewrichten/spieren onder controle te houden.

Het rijden gaat op zich best goed, natuurlijk met zijn ups en downs, maar ben weer helemaal
happy. In de bak tijdens oefeningen heb ik alleen nog al wat moeite met mijn evenwicht en moeite
met het stil houden van mijn onderbenen. Vroeger was ik echt een ster in doorzitten nu ben ik blij
dat ik de pasjes voor de galop kan uitzitten. ( zonder beugels gaat t trouwens 3x beter )
Ook was ik hiervoor een fanatiek springer en heb nu de grootste moeite met de verlichte zit in draf.

Mijn paardje is ook niet echt regelmatig in zijn snelheid wat het nog voor mij een tandje moeilijker maakt.

Heeft er iemand tips om mijn evenwicht beter te maken?
Ik zat te denken om een keer iemand hem te laten longeren met mij der op zonder teugels en/of beugels,
alleen ik doe dit liever niet in mijn rijbak maar op t gras en daar is t nu te drasserig voor.

Ben zelfs al 2 x bijna met het afstijgen aan de andere kant naar beneden gedoken omdat ik me evenwicht verloor.

Marjolijnvdh
Berichten: 421
Geregistreerd: 21-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 20:14

Misschien een manier om het evenwicht te verbeteren: Pak een cementbak, omgedraaid neerzetten, zet er een gymnastiekbal bovenop en ga er opzitten. Probeer het evenwicht te bewaren, zal in het begin niet lukken, maar na 1 week gaat het al beter. In het begin kun je je vasthouden aan een touw, dat weer ergens aan vast gemaakt is. Dit kan dus zonder paard geoefend worden. Op een gegeven moment zit je tv te kijken op de bal, erg goed voor het evenwicht.
Op mijn clinics laat ik dit de cursisten vaak doen. Erg confronterend vaak!
Succes.