Ervaringen met instructeurs voor mensen met een beperking

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_SantOs_

Berichten: 1369
Geregistreerd: 21-10-05
Woonplaats: Rotterdam

Ervaringen met instructeurs voor mensen met een beperking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-12 16:05

Heeey mede-Bokker,

Laat ik maar beginnen met het gene waar het om gaat; m'n beperking.

Ik heb een vergroeiing aan mijn rechterbekkenblad. De spieren in m’n bekken, onderrug en rechterbeen staan eigenlijk 24/7 aangespannen/gespannen, hier heb ik weinig controle over. Ook heb ik 24/7 pijn en slik ik hiervoor medicatie.
Door m’n beperking zit ik moeilijk. Ik kan bijvoorbeeld de galop slecht uitzitten (ga automatisch in verlichte zit zitten), m’n zit slecht draaien (vooral naar rechts) en slecht ontspannen.
Ik kom in m'n rechterbeen ook behoorlijk wat kracht te kort. Doordat ik in m’n rechterbeen/kuit kracht te kort kom probeer ik dat met m’n rechterhand op te lossen. Stomste wat je kunt doen natuurlijk maar ik krijg het er heeeel moeilijk uit (ben er al 5 jaar mee bezig, hebben ups en downs). Hierbij werkt het niet kunnen ontspannen ook niet echt mee. Wat er ook nog eens bij komt is dat Salvador rechts behoorlijk sterk is, wat elkaar natuurlijk ‘lekker’ versterkt.


Ik loop sinds augustus 2x in de week een uur bij de fysio. Samen met haar doe ik buik, rug en been spier oefeningen. Dit heeft nu al best veel resultaat opgeleverd. Zelfs de artsen van de SMK waren onder de indruk :D ! Ik rij 2x in de week op m'n paard Salvador, meer kan mijn lichaam niet aan. M'n moeder rijd ook 2 dagen en de andere dagen heeft hij of 'vrij' of wordt hij gelongeerd.

Nu m'n probleem
Ik rij al een tijd op de manege waar m'n paardje staat. Ik heb het erg naar m'n zin en met rijden ga ik ook nog steeds kleine sprongetjes vooruit. Ik heb een fijne instructeur die me met vele dingen helpt. Echter blijf ik wel tegen een aantal dingen aanlopen. Hier zou ik graag verdere begeleiding in willen hebben. Kijken of dat helpt, of ik verder kom met rijden.

Zijn hier mensen die ervaringen hebben met bepaalde instructeurs? Ik ben namelijk erg benieuwd!


Groetjes Anouk

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Re: Ervaringen met instructeurs voor mensen met een beperking

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 16:15

Ik weet dat je bij de fnrs een hele simpele cursus kan doen voor mensen lesgeven met een beperking. Maar m.i. voegt die weinig toe , ik denk dat je al goed op weg ben zo te horen met je eigen instructeur, kan je fysio je niet helpen met oefeningen die je op het paard kan doen?

Mjetterd
Hoofdmoderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 12746
Geregistreerd: 27-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 16:43

CM_ schreef:
Ik weet dat je bij de fnrs een hele simpele cursus kan doen voor mensen lesgeven met een beperking. Maar m.i. voegt die weinig toe , ik denk dat je al goed op weg ben zo te horen met je eigen instructeur, kan je fysio je niet helpen met oefeningen die je op het paard kan doen?



Ik weet niet of je over de FPG cursus praat? Maar deze cursus is niet zo simpel meer. Hier zitten uren school gaan, stage lopen en thuis studie in.
Helaas, het was niet te combineren met mijn 40uur werk week, anders had ik deze cursus kosteloos mogen doen van het bestuur van een aangepaste manege -O- .

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Re: Ervaringen met instructeurs voor mensen met een beperking

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 17:08

Jij bedoeld denk ik een andere?
Die van de f nrs is echt maar een of twee middagen :x

_SantOs_

Berichten: 1369
Geregistreerd: 21-10-05
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-12 17:17

CM_ schreef:
Ik weet dat je bij de fnrs een hele simpele cursus kan doen voor mensen lesgeven met een beperking. Maar m.i. voegt die weinig toe , ik denk dat je al goed op weg ben zo te horen met je eigen instructeur, kan je fysio je niet helpen met oefeningen die je op het paard kan doen?


M'n fysio kan me jammer genoeg niet verder helpen. Die heeft weinig, nja zeg geen, verstand van paarden en paardrijden. Wel vind ze het super dat ik het blijf volhouden omdat het voor m'n bekken en rugspieren erg goed is.

Ilja000
Berichten: 4336
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Oostwoud

Re: Ervaringen met instructeurs voor mensen met een beperking

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 20:31

FNRS was toen ter tijd een avond of 6 en is heel basis. Het is een aanvullende cursus en meer gericht op kinderen met een rugzakje in je reguliere lessen.
De FPG opleiding is een totaal andere opleiding.

Jet

Berichten: 12040
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 00:29

Ik zou als ik jou was eens kijken naar een centered riding instructrice of nog beter: een feldenkrais instructrice.
Ik heb jarenlang lesgegeven aan mensen met een beperking, maar de laatste jaren niet meer. Nu heb ik de laatste jaren zelf les van iemand die centered riding lessen gaf/geeft en inmiddels heel veel doet met feldenkrais en als ik dat destijds geweten had wat ik nu allemaal leer, waren mijn lessen die ik gaf ook nog beter geweest.
Feldenkrais met paardrijden staat in Nederland nog in de kinderschoenen kan je wel zeggen, maar centered riding is al aardig ingeburgerd, met deze link kan je kijken of er iemand in jouw buurt zit en daar eens contact mee opnemen: http://www.centeredriding.org/instructors-list.asp .
Je zou dan met je fysiotherapie ook nog kunnen kijken naar Feldenkrais i.p.v. fysio, ik vind het echt een eye-opener en het gaat echt uit van wat je kan met je lichaam, hele rustige bewegingen waardoor je veel meer leert voelen wat je doet en wat het met je lichaam doet.

_SantOs_

Berichten: 1369
Geregistreerd: 21-10-05
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-12 16:46

Het klinkt heel interessant! Ik ga eens rustig op de site neuzen. Bedankt! :D

sjouk_L

Berichten: 368
Geregistreerd: 10-05-10
Woonplaats: Berlicum

Re: Ervaringen met instructeurs voor mensen met een beperking

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 16:20

Ik werk zelf op een manege voor aangepast paardrijden. Wij hebben hier nu voor een aantal lessen een combinatie van de fysiotherapeut en de instructrice. Waarbij de fysiotherapeut ook veel ervaring heeft met paardrijden en zo de therapeut en de instructeur elkaar ondersteunen. Misschien is het een idee om een dergelijke manege op te zoeken en te kijken of ze eventueel daar een mogelijkheid voor je hebben?
Centered riding is ook een goed idee en ik hoor dat er ook mogelijkheden zijn om met een flexchair dergelijke trainingen te hebben. Hierbij zit je dus niet op je paard maar op een flexchair met een instructeur die je met de paardrijbewegingen begeleidt. Dit schijnt ook heel goed te werken.

_SantOs_

Berichten: 1369
Geregistreerd: 21-10-05
Woonplaats: Rotterdam

Re: Ervaringen met instructeurs voor mensen met een beperking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-12 14:18

Welke manege werk je? Ja aan zoiets heb ik ook al gedacht, alleen geen idee waar ik die kan vinden.. Ik ga eens kijken waar ik zo'n instructeur met flexchair kan vinden. Kan misschien van pas komen.
Dankjewel! :D

sjouk_L

Berichten: 368
Geregistreerd: 10-05-10
Woonplaats: Berlicum

Re: Ervaringen met instructeurs voor mensen met een beperking

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 13:35

ik werk bij manege zandewierde in wehl. ik zou zo ook niet weten waar ze iets dergelijks nog meer hebben. maar je zou sowieso kunnen kijken of er een fpg manege in de buurt is waar ze iets dergelijks aanbieden.

Jet

Berichten: 12040
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 21:53

Dit is een fysiotherapeute die met de flexchair en paardrijden werkt: http://www.paarden-sportmassage.nl/ . Volgens mij zit ze redelijk bij jou in de buurt, misschien is zij wat voor je.