Para-dressuuramazone op gewone wedstrijd?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110696
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Para-dressuuramazone op gewone wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-13 14:33

Hopelijk stoot ik hiermee niemand voor het hoofd, if so, sorry Y;( is niet mijn bedoeling.
Het viel me laatst op dat ik een bekende para-dressuuramazone ook op een gewone wedstrijd zag starten. Dat vond ik een beetje vreemd. Natuurlijk vind ik het knap, maar je word toch in een bepaalde grade ingedeeld? Hoe kan het dan dat deze amazone ook gewoon op een normale wedstrijd kon starten? (waar ze overigens ook nog een hele mooie score behaalde).
Iemand met wie ik sprak en met veel ervaring in dit wereldje, vertelde toen dat sommige combinaties hun handicap lichtelijk overdrijven om zo in een bepaalde grade te worden ingedeeld die voor hen voordelig is. Gebeurd dit inderdaad?

Nogmaals, dat zijn niet mijn woorden, maar ik verwonderde me er wel over en vraag me af of dit soort praktijken idd voorkomen?

uxgranta
Berichten: 131
Geregistreerd: 06-04-10

Re: Para-dressuuramazone op gewone wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 21:47

Je kunt als ruiter met een beperking op reguliere wedstrijden starten. Voor de evt. aanpassingen die je nodig hebt kun je dispensatie aanvragen bij de gehandicaptensportbond. Je wordt dan gekeurd door zgn qualifiers. Zij bekijken dan samen met de ruiter wat mogelijk en nodig is. Je kunt dan denken aan speciale teugels of rijden met zweep in de zwaardere dressuurklassen. Je krijgt dan een pasje waarop jouw aanpassingen staan. Dit pasje moet voor je start aan de juy getoond worden.
Wanneer je als ruiter met een beperking in de reguliere sport start dan wordt je hetzelfde beoordeeld als een ruiter zonder beperking. De jury houdt dus geen rekening met de handicap van de ruiter.

tita

Berichten: 19749
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Re: Para-dressuuramazone op gewone wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 21:53

Ik ken er 2 weet niet of ze bekend zijn maar beide starten met een speciale pas op gewone wedstrijden

haike
Berichten: 13520
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Brabant

Re: Para-dressuuramazone op gewone wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 21:56

Dat mag gewoon, deze ruiters lopen in reguliere sport dan zelfde traject als elke ander, zij het soms inderdaad met dispensatie voor bv zweep of lichtrijden. Grades zijn dan dus niet van toepassing.

En keuring is tegenwoordig flink streng hoor, die houd je niet zomaar voor de gek!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110696
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Para-dressuuramazone op gewone wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-13 07:35

Ik krijg toch wel flink wat pb's die toch wel beschrijven dat het wel degelijk gebeurd dat een para ruiter of amazone de boel bedot om in een hogere graad te worden ingedeeld. Er zijn zelfs een aantal mensen die los van elkaar het over dezelfde persoon hebben. Lijkt me geen toeval.

Mousmous
Berichten: 1508
Geregistreerd: 02-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 07:51

Ik hoop ook niet dat ik iemand voor het hoofd stoot, maar vind het ook een beetje vreemd. Gehandicaptensport is er voor gehandicapten die zo beperkt zijn dat ze niet regulier aan sport kunnen doen, zoals mensen in een rolstoel, die starten alleen in die speciale wedstrijden. Als je met jouw handicap en dispensatie goed presteert in de reguliere sport, zoals dat idd gebeurt in de paardensport, waarom zou je dan bij de gehandicapten starten, dat blijkt dan toch niet nodig te zijn? Maar je kan bij de gehandicapten dan natuurlijk wel naar de grotere kampioenschappen. Frank Hosmar is daar een goed voorbeeld van, heeft zijn eigen dressuurstal, traint paarden voor anderen, start op reguliere wedstrijden, maar ging daarbij ook naar de paralympics in London, in grade IV geloof ik. Ik weet eerlijk gezegd niet veel van die grades af.

uxgranta
Berichten: 131
Geregistreerd: 06-04-10

Re: Para-dressuuramazone op gewone wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 14:22

Nog even ter verduidelijking, als gehandicapte ruiter heb je twee mogelijkheden om je paard uit te brengen, te weten
1. In de reguliere sport met gebruikmaking van een dispensatie pas of
2. in de gehandicapte sport.
In dat laatste geval wordt je ingedeeld in grade I, II,III of IV. Dit is afhankelijk van de mate waarin je gehandicapt bent. Om ingedeeld te worden in een klasse moet je gekeurd worden door een qualifier van de gehandicaptensport, dit zijn o.a. artsen. De keuring is streng en zorgvuldig, maar als een ruiter van kwade wil is kan er altijd wat misgaan.
Ik rij zelf met een dispensatiepas in de reguliere sport omdat het mij meer gaat om het leuk meedoen en de gezelligheid. Ondanks de dispensaties (lusteugel, verwarmde handschoenen en zweep) haal ik niet meer het niveau van voor mijn ziekte doordat mijn handen dik, pijnlijk en stijf zijn en mijn spieren super snel verzuren.
Zou ik dus nog serieus aan kampioenschappen mee willen doen dan zou ik, om nog enige kans te kunnen maken, mij moeten laten keuren voor een grade. Zodat ik onder gelijke omstandigheden de competitie kan aangaan.

Roxxiejj

Berichten: 6403
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Overal en nergens!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 14:26

Cayenne je hebt pb

Ashley5760
Berichten: 5823
Geregistreerd: 06-01-06

Re: Para-dressuuramazone op gewone wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 14:29

Ik weet wie je bedoeld ;) kan ik niks over zeggen mbt overdrijven

Op normale wedstrijden starten gebeurd veel geloof ik omdat erzeer weinig para wedstrijden zijn? Zeker onder z niveau geloof ik en mogen ze dus regulier starten

CleovG

Berichten: 3807
Geregistreerd: 11-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 14:32

Ik start bij de para-dressuur. Maar bij de reguliere sport rijd ik bij de Young Riders en in het zz-zwaar. Dit mag ik dan met dezelfde aanpassingen doen.

Ik ben pas vorig jaar december gekeurd, maar ik zie echt niet in hoe je ze bij die keuring om de tuin kunt leiden. Je moet zoveel verschillende oefeningen doen dat het mij lijkt dat je dan vanzelf een keer toch te "goed" doet. Daarbij moet er een medische achtergrond zijn, dus een mooi verhaal en een beetje overdrijven levert geen grade op. :(

Ik snap wel dat het voor omstanders soms vreemd is omdat ze het niet van dichtbij meemaken. Sowieso is het bij sommige ruiters nauwelijks te zien dat ze iets hebben, het zelfde geldt voor mij. Ik loop zonder krukken en kan op het eerste gezicht alles. Toch heb ik wel degelijk een beperking.

CleovG

Berichten: 3807
Geregistreerd: 11-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 14:47

Cayenne schreef:
Ik krijg toch wel flink wat pb's die toch wel beschrijven dat het wel degelijk gebeurd dat een para ruiter of amazone de boel bedot om in een hogere graad te worden ingedeeld. Er zijn zelfs een aantal mensen die los van elkaar het over dezelfde persoon hebben. Lijkt me geen toeval.



Ik word nu toch erg nieuwsgierig over welke persoon het dan gaat.

ArmaWhis

Berichten: 313
Geregistreerd: 04-10-12
Woonplaats: Heerenveen

Re: Para-dressuuramazone op gewone wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 16:06

Ik heb ook een dispensatie pas, Ik start voornamelijk regulier omdat er in het noorden nauwlijks para wedstrijden zijn. Mijn grade zou ik ook niet aankunnen. ik rij regulier L en grade 3 is M/Z oefeningen. Ik mag aanpassingen gebruiken maar het is de bedoeling dat de jury mij daarom niet anders beoordeeld. in mijn geval gebeurd dit ook zeker niet!

Ik dacht in grade 4 te belanden maar het werd toch grade 3. ik ben dus echt erger beperkt dan ik dacht! ik snap ook niet dat mensen er misbruik van kunnen maken. Ik denk dat het grootste gedeelte dit echt niet doet!

Ben ook erg nieuwschierig geworden naar de persoon haha

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110696
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Para-dressuuramazone op gewone wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-13 16:08

Ik ga geen namen noemen uiteraard. Dat zou niet netjes zijn.

xWildrose

Berichten: 827
Geregistreerd: 30-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 16:20

Ik heb ook een dispensatiepas. Ik zit in grade 4, maar dat is nog een veel te hoog niveau dus ik startte gewoon regulier. Ik mag vanwege mijn beperking met een andere teugel rijden. Je
moet zoveel oefeningen doen tijdens de keuring en naar zoveel dingen word gekeken. Je word niet zomaar goedgekeurd voor de gehandicapte sport. Bij mij zie je ookniet 1.2.3 wat en dat maakt het soms lastig. Kijk ik snap het van jullie kant maar ik kan er niet altijd even goed tegen als mensen het weer in twijfel trekken. Ik heb mijn hele leven hard moeten werken tot hoever ik nu ben met mijn arm . Ze dachten dat ik verlamd zou zijn maar door training en therapie is het beter geworden. Maaar omdat je het niet direct ziet denken mensen dat ik me aan stel. Ik hoor volgens hen niet zo pas te hebben. En dat doet zeer want ik had het liever ook niet gehad. Ik houd zo van sporten maar kan niet veel. Paardrijden kan ik dan nog enigzins alhoewel ik ook daarin erg beperkt ben, maar ik vind het leuk Alleen die vervelende opmerkingen die ik regelmatig kreeg maakt het gelijk minder leuk.... Dus nogmaals ik snap jullie wel en jullie bedoelen het niet verkeerd, maar soms is het wel frustrerend. Alleen omdat mensen het niet zien en mijn verhaal niet kennen trekken ze vaak een oordeel en soms vind ik dat best lastig (:
Laatst bijgewerkt door xWildrose op 25-04-13 16:32, in het totaal 2 keer bewerkt

Lieuwkje_90

Berichten: 2279
Geregistreerd: 14-07-09
Woonplaats: BE

Re: Para-dressuuramazone op gewone wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 16:24

Ik ga hier even volgen. Heb er totaaaaaal geen probleem mee dat er para ruiters in de reguliere sport meerijden. Toch vind ik het ook een beetje 'raar'. Dus even een stipje, dan ga ik het binnenkort misschien allemaal begrijpen! :D

Anomien

Berichten: 7389
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 16:38

Ik denk dat mensen teveel het moment bekijken.
" Oh die ruiter rijdt goed en je ziet er niets tot weinig aan, maar zit wel in een hoge grade. En dat kan toch niet mogelijk zijn?" In de reguliere wedstrijdwereld zul je soortgelijk iets niet zien. :n

Maar de werkelijkheid is dat velen met een, voor het oog grotendeels verborgen gehandicap, toch degelijk wel hun vele slechte dagen hebben. Misschien wel letterlijk met bloed, zweet en tranen hun sport beoefenen. Puur omdat ze ook liefde voor een hobby hebben en weigeren vanuit een hoekje te moeten toekijken of lid te moeten worden van de plaatselijke schaakvereniging.

Maar wat zien wij? En wat beordelen wij? Net dat mooie momentje. Of net dat moment waarbij de ruiter toch degelijk wel de kaken stijf op elkaar heeft om met verborgen kramp, pijn en moeite tot een mooi resultaat te komen. En zich ook eens wil meten in een reguliere wedstrijden. Want het zou natuurlijk niet mogen dat gehandicapten eens gewoon willen zijn. Om vervolgens een euforisch moment te moeten delen met jaloerse en boze ogen.

Respect, voor alle mensen die toch ondanks hun handicap.. deze sport veelzijdig maken!

En heel misschien zitten mensen inderdaad net in een 'verkeerde' grade, maar ach wij reguliere wedstrijdruiters mogen zich ook wel eens achter het oor krabben.
Laatst bijgewerkt door Anomien op 25-04-13 16:55, in het totaal 2 keer bewerkt

Tiffany

Berichten: 5725
Geregistreerd: 17-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 16:40

Knert schreef:
Ik denk dat mensen teveel het moment bekijken.
" Oh die ruiter rijdt goed en je ziet er niets tot weinig aan, maar zit wel in een hoge grade. En dat kan toch niet mogelijk zijn?" In de reguliere wedstrijdwereld zul je soortgelijk iets niet zien. :n

Maar de werkelijkheid is dat velen met een, voor het oog grotendeels verborgen gehandicap, toch degelijk wel hun vele slechte dagen hebben. Misschien wel letterlijk met bloed, zweet en tranen hun sport beoefenen. Puur omdat ze ook liefde voor een hobby hebben en weigeren vanuit een hoekje te moeten toekijken of lid te moeten worden van de plaatselijke schaakvereniging.

Maar wat zien wij? En wat beordelen wij? Net dat mooie momentje. Of net dat moment waarbij de ruiter toch degelijk wel de kaken stijf op elkaar heeft om met verborgen kramp, pijn en moeite tot een mooi resultaat te komen.

Respect, voor alle mensen die toch ondanks hun handicap.. deze sport veelzijdig maken!

En heel misschien zitten mensen inderdaad net in een 'verkeerde' grade, maar ach wij reguliere wedstrijdruiters mogen zich ook wel eens achter het oor krabben.



:j _/-\o_ Mooi gezegd! Mee eens..

brendalevita
Berichten: 1617
Geregistreerd: 02-08-06
Woonplaats: op een boerderij net buiten leeuwarden city

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 16:40

@knert Mooi gezegt,ik wil graag de wedstrijden in maar ga dan een dispensatie pas aanvragen voor mijn rug daar zie je ook niets aan,maar kan erg weinig bij tijden.

Peppertree
Berichten: 3389
Geregistreerd: 07-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 16:44

Heb dat ook wel eens gehad. Iemand die zelf meerdere keren Z gestart heeft startte met een paard dat ook Z liep in het L2. Toen won ze. Ja duhh..Normaal gesproken maakt het me geen drol uit tegen wie ik rij, maar dat vond ik toch wel wat zuur.

Anomien

Berichten: 7389
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 16:48

Peppertree schreef:
Heb dat ook wel eens gehad. Iemand die zelf meerdere keren Z gestart heeft startte met een paard dat ook Z liep in het L2. Toen won ze. Ja duhh..Normaal gesproken maakt het me geen drol uit tegen wie ik rij, maar dat vond ik toch wel wat zuur.



heb jij echt verloren van haar? Vergelijk jullie gezondheid eens met elkaar.
Ik had haar de hand geschud,.. goed gedaan toch? Ze heeft vast een reden dat ze die dag L2 is gestart, misschien had ze al weken ergens last van,.. maar wilde toch even haar gedachtes verzetten op wedstrijden.

het is geen strafkamp, maar een hobby. De winstpunten zijn persoonlijk. Of ging het je echt om de beker van een paar euro? Ben je toch mooi tweede als zij diegene was die je in de weg zat.

Vind het best leuk als we dat soort dingen meer mengen ipv zoveel gehandicapten in hokjes stoppen. En eerlijk? Vind het ook nog eens interessant. Zij weten pas van doorzetten!
Laatst bijgewerkt door Anomien op 25-04-13 16:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Lieuwkje_90

Berichten: 2279
Geregistreerd: 14-07-09
Woonplaats: BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 16:50

Knert schreef:
Ik denk dat mensen teveel het moment bekijken.
" Oh die ruiter rijdt goed en je ziet er niets tot weinig aan, maar zit wel in een hoge grade. En dat kan toch niet mogelijk zijn?" In de reguliere wedstrijdwereld zul je soortgelijk iets niet zien. :n

Maar de werkelijkheid is dat velen met een, voor het oog grotendeels verborgen gehandicap, toch degelijk wel hun vele slechte dagen hebben. Misschien wel letterlijk met bloed, zweet en tranen hun sport beoefenen. Puur omdat ze ook liefde voor een hobby hebben en weigeren vanuit een hoekje te moeten toekijken of lid te moeten worden van de plaatselijke schaakvereniging.

Maar wat zien wij? En wat beordelen wij? Net dat mooie momentje. Of net dat moment waarbij de ruiter toch degelijk wel de kaken stijf op elkaar heeft om met verborgen kramp, pijn en moeite tot een mooi resultaat te komen. En zich ook eens wil meten in een reguliere wedstrijden. Want het zou natuurlijk niet mogen dat gehandicapten eens gewoon willen zijn.

Respect, voor alle mensen die toch ondanks hun handicap.. deze sport veelzijdig maken!

En heel misschien zitten mensen inderdaad net in een 'verkeerde' grade, maar ach wij reguliere wedstrijdruiters mogen zich ook wel eens achter het oor krabben.


Heb je mooi beschreven!

maj0

Berichten: 6592
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 16:52

Je kunt niet altijd van de buitenkant zien dat iemand een ziekte of handicap heeft. Mensen zijn heel snel geneigd te geloven wat ze zien. Ik zie niets dus hij/zij stelt zich vast aan.
Hoevaak iemand die wat heeft moet aanhoren dat hij/zij zich aanstelt. Dat is niet op 2 handen te tellen.

Ik vind het knap dat de ruiters met een handicap toch proberen om door te gaan het zij met bloedzweet en tranen.

Peppertree
Berichten: 3389
Geregistreerd: 07-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 16:54

Knert schreef:
Peppertree schreef:
Heb dat ook wel eens gehad. Iemand die zelf meerdere keren Z gestart heeft startte met een paard dat ook Z liep in het L2. Toen won ze. Ja duhh..Normaal gesproken maakt het me geen drol uit tegen wie ik rij, maar dat vond ik toch wel wat zuur.



heb jij echt verloren van haar? Vergelijk jullie gezondheid eens met elkaar.
Ik had haar de hand geschud,.. goed gedaan toch? Ze heeft vast een reden dat ze die dag L2 is gestart, misschien had ze al weken ergens last van,.. maar wilde toch even haar gedachtes verzetten op wedstrijden.

het is geen strafkamp, maar een hobby. De winstpunten zijn persoonlijk. Of ging het je echt om de beker van een paar euro? Ben je toch mooi tweede als zij diegene was die je in de weg zat.


Haar gezondheid kan ik niet vergelijken met de mijne. Ik weet domweg niet wat er met haar aan de hand was. Het enige dat ik heb kunnen zien is dat ze een band om haar knie had. Voor de rest reed ze super en won absoluut verdient. En ja, ik heb haar gefeliciteerd. Ik snapte alleen niet zo goed waarom ze L2 startte terwijl er overduidelijk meer in de combinatie zat (lees: met losrijden wissels springen, appuyeren en dergelijke). Dan is L2 starten toch gewoon niet leuk?

Anomien

Berichten: 7389
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 16:58

Dan vraag je het toch gewoon? Spreek je haar nog even aan. Wie weet is de reden echt heel goed.
Denk dat dit voor haar helemaal niet erg is en ze het best uit wil leggen. Beter dan dat gehandicapten het idee blijven houden dat ze in hokjes worden gestopt. En heel Nederland moeten doorreizen voor 1 'gehandicapten'wedstrijd omdat ze het gevoel blijven houden wat wij hun anders TE gezond vinden.

xWildrose

Berichten: 827
Geregistreerd: 30-10-09

Re: Para-dressuuramazone op gewone wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 17:22

Ik hoef absoluut niet te horen van iedereen dat ze het zo knap vinden blabla. Maar soms is een stukje waardering wel fijn omdat het alles behalve van zelf gaat. Ik heb regelmatig veel pijn en ja ik weet ik kan ook stoppen maar dit is een van de weinige sporten die ik nog enigsinds kan en ook echt heel leuk vind. Zelfs al zeg niemandxer niks over, geen probleem . Als ik maar niet iedere x achteraf te horen krijg dat ik me aanstel en gewoon word voorgetrokken. Ik geef eerlijk toe dat ik er toen weleens om heb moeten huilen omdat ze zulke nare dinge zeiden. Want dat kwetst echt omdat ik al zo beperkt word in veel. Gelukkig ben ik nu ouder en wijzer en kan ik er beter mee omgaan. Maar als je 13/14 ben en dat van volwassen mensen hoor..